AndersHa skrev:Jag fastnade kring vår förmåga att uppfatta tidsskillnader i stereofoni - hör till trådens ämne ändå kan jag tycka.
Hittade ett intressant online-test (elektronisk bastrumma och cymbal som ljud). För mig bekräftar det att jag har ett "låst" tidsfönster från någonstans mellan 1-2ms på upp till ca 5ms antaget detta ljud. Jag hör klar skillnad vid 5ms. Hör mycket liten skillnad vid 2ms men mycket stor skillnad vid 1ms. Skiljer sig kanske beroende på setup, men jag sitter i min lyssningsposition och lyssnar på högtalarna. Kommentarer?
https://www.audiocheck.net/blindtests_t ... php?time=5
Ja, det där stämmer nog bra.
Jag tycker var och en som har inspelningsapparatur ska testa att , då ni spelar in tex en fiol, lägga mikrofonen på golvet under inspelningen för att höra hur illa det låter då man sedan spelar upp resultatet . De riktigt tidiga reflexerna upp till ungefär 5- 8 ms gör att inspelningen blir otydlig.
20-50 ms reflexer uppfattas däremot som ett bra akustiskt reverb och ger extra efterklang. Tex en stenvägg.
Ställer jag en flöjtist 5 meter från en stor stenvägg kommer inspelningen att präglas av en angenäm efterklang då jag spelar upp resultatet. Förutsatt att jag placerat mikrofonerna ca 1,7 - 2,5 meter högt från golvet.
Lägger jag mikrofonen på golvet låter det genast otydligt.
Sätter man mikrofonen på 20 cm höjd från det kala golvet låter det fortfarande otydligt och illa . Vid ca 1,5 meter från alla angränsande ytor fås en tydlighet av instrumentens klangkaraktärer. Sätter man sedan en tjock matta under mikrofonen på 1,5 * 1,5 meter eller mer så blir det ännu tydligare, - bättre.
Jag ser uppspelning av musik genom två högtalare lite som en reversering av inspelningseventet med två inspelningsmikrofoner. Det är lite av samma förutsättningar som krävs om ljudet ska låta bra .
För högtalare krävs dämpning 100* 80 cm av närmaste liggande väggar ned till omkring 200 Hz, om högtalaren är placerad invid vägg, samt en tjock matta på golvet.
Jag lägger in bilden på dämpskivan till högtalaren piP - knappast en slump att den ser ut som den gör.