Detta med marknadsavdelningar vs R&D kan verkligen diskuteras i det oändliga. Naturligtvis har marknadsavdelningen något att säga till om, bara en så enkel sak som fysiska dimensioner kan mycket väl styra ingenjörerna. Tex att apparaterna ska skruvas in i 19"-rack, vara 1, 2, 3 eller 4H höjd. Eller Cyrus apparater som var typ 22 cm breda. Linn körde ju länge med sina LK-höljen (32x32 cm om jag minns rätt) men fick propåer från den viktiga USA-marknaden att apparaterna måste vara större på bredden. Var inte 43,5 cm ett vanligt mått förr?
Jag jobbade på ett helt ingenjörs-styrt företag för en massa år sedan (Xelex) som bland annat ville ta sig in på konsumentmarknaden. Man började med en klossig förförstärkare med typ 35 cm bredd (för det var vad som krävdes rent tekniskt enligt konstruktören) och sedan släppte man det matchande slutsteget i 19" rackformat. Naturligtvis hade försteget DIN-kontakter och slutsteget RCA. Det är inte alltid så bra när ingenjörerna får styra helt och hållet

Det finns alltid förhållningsregler som designers/konstruktörer måste hålla sig inom. En bil får inte vara hur bred som helst för då passar den inte på vanliga vägar. Den får inte heller vara för dyr för målgruppen. Detta är inget konstigt alls så jag förstår faktiskt inte diskussionen. Marknadsavdelningen är förresten de som har/ska ha kontakt med kunderna och veta vad dessa efterfrågar. varför konstruera en apparat som ingen vill köpa?
Att det finns dålig marknadsföring och där man lurar kunderna med en massa gallimatias är en annan sak.
Det finns dock ett uttryck som säger "tala till bönder på bönders vis och till de lärde på latin". När jag undervisar inom ESD använder jag naturligtvis helt olika uttryck till städerskor respektive högutbildade ingenjörer. Till städerskorna är jag ofta mer kategorisk, säger tydligt vad de INTE ska göra. Till ingenjörerna kan man förklara under vilka förhållande som vissa saker är viktiga och när man kan strunta i dem. Har man nu konstruerat en Super-DAC med extrema data, välljudande utav bara f-n så måste man ju kommunicera detta på ett sätt som mottagaren förstår. Man kan liksom inte skriva:
"Det finns nog mer än en S/Pdif D/A som ingen skulle klara att pricka i en blindtest mot en direktkopplad D/A av motsvarande kaliber. Visst kan man använda sig av anti-S/Pdif-propaganda och överdriva problem för att kunna kränga en extra dyr, exotisk lösning, istället för att bara lösa ev. problem med hjälp av PLL, VCO, VCXO".
I det här fallet får man nog använda en mer målande beskrivning av vad kunden kan tänka sig uppskatta.
Oavsett tycker jag det är dags att skrota hackande på företag som marknadsför sina produkter.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.