Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Ja
50
39%
Nej
79
61%

Antal röster : 129

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-28 19:28

sampix.

en fråga. menar du att man KAN bedömma en kabels kvaliteter i en enda kabelsnutt? jag bara undrar här..

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-10-29 02:22

sampix.

en fråga. menar du att man KAN bedömma en kabels kvaliteter i en enda kabelsnutt? jag bara undrar här..

Ja. Det räcker gott och väl. En dålig kabel är en dålig kabel, så enkelt är det. Det finns inget som kan återställa en bristfällig signal senare i kedjan.
Att hålla på att "tweaka" högtalarna med x antal meter etc för att få fram bästa prestanda på kabeln är enligt mig helt obetydande. Möjligen att man och ens hjärnspöken med tiden vänjer sig vid de bristfälliga kvalitéerna.. Vad vet jag.

Observara att byte av nätbrunn på cdspelaren inte heller gör skillnad i detta falll.
Inte i något fall, om vi nu ska vara hyfsat seriösa 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-29 10:12

Sampix skrev:
sampix.

Ja. Det räcker gott och väl. En dålig kabel är en dålig kabel, så enkelt är det. Det finns inget som kan återställa en bristfällig signal senare i kedjan.
Att hålla på att "tweaka" högtalarna med x antal meter etc för att få fram bästa prestanda på kabeln är enligt mig helt obetydande. Möjligen att man och ens hjärnspöken med tiden vänjer sig vid de bristfälliga kvalitéerna.. Vad vet jag.

Observara att byte av nätbrunn på cdspelaren inte heller gör skillnad i detta falll.
Inte i något fall, om vi nu ska vara hyfsat seriösa 8)

Ok då vet jag.. tackar... Och trevligt att se att du kan avgöra vad som är seriöst och inte seriöst... :lol: :lol: Så slipper jag..

Men jag använder genast detta lilla hjälpmedel för att skydda mig mot dina inlägg sampix..

Bild

Skönt med skydd i alla fall.. :lol:

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-10-29 10:51

Fin bild :)
Men den flaskan kan du stoppa tillbaka i medicinskåpet, då jag inte refererat till F/E-lyssning, återgivning eller något liknande begrepp?

En fråga tillbaka då Mayro;
Anser du att alla som inte tweakar med nätkablar, nätbrunnar etc ska buntas ihop och läggas i kategorin LTS?

Jag är högst nyfiken på ditt svar, då detta är första gången någon "anklagat" mig att sprida LTS-tugget 8O
Personligen tycker jag bara att mitt tidigare inlägg handlade om sund inställning

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-29 14:43

Sampix skrev:Fin bild :)
Men den flaskan kan du stoppa tillbaka i medicinskåpet, då jag inte refererat till F/E-lyssning, återgivning eller något liknande begrepp?

En fråga tillbaka då Mayro;
Anser du att alla som inte tweakar med nätkablar, nätbrunnar etc ska buntas ihop och läggas i kategorin LTS?

Jag är högst nyfiken på ditt svar, då detta är första gången någon "anklagat" mig att sprida LTS-tugget 8O
Personligen tycker jag bara att mitt tidigare inlägg handlade om sund inställning

tyvärr så anser jag allas vägar ok och har ingen bedömmning utifrån detta själv..

Men det du skriver tyder på ett rätt bestämmt synsätt oavsett OM du säger du " inte sprider LTStugget"..

Inte i något fall, om vi nu ska vara hyfsat seriösa

Rätt bestämda åsikter i alla fall i mina ögon. Samt väl överenstämmande med den generella LTS synen man läser överallt sampix.
'
Så flaskan har använts väl idag.. :lol:

Men min fråga ställdes enkom för att se hur du ansåg.. Nu vet jag ju det.
Tack för svaret i alla fall..

MVH
Tobbe

edit.
rättade ett ord.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-29 18:42

Hur jag än läser Sampix texter (de jag sett) kan jag inte finna ens en tillstymmelse till LTS-inspirerad filosofi. Inget ont om det.

Jag undrar bara vad du baserar din uppfatting på Mayro.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-29 19:28

IngOehman skrev:Hur jag än läser Sampix texter (de jag sett) kan jag inte finna ens en tillstymmelse till LTS-inspirerad filosofi. Inget ont om det.

Vh, iö

svarar med quote av sampix inlägg 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-29 19:56

Mayro skrev:
IngOehman skrev:Hur jag än läser Sampix texter (de jag sett) kan jag inte finna ens en tillstymmelse till LTS-inspirerad filosofi. Inget ont om det.

Vh, iö

svarar med quote av sampix inlägg 8)

Det där är ju bara sunt förnuft, ju. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-29 20:03

som sagt.
Flaskan kommer till användande hela tiden :lol:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-29 20:21

Mayro skrev:som sagt.

Ja, om man vill skydda sig mot sunt förnuft :mrgreen:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-29 20:23

Jax skrev:
Mayro skrev:som sagt.

Ja, om man vill skydda sig mot sunt förnuft :mrgreen:

håller fulkomligt med dig om sunt förnuft är att kalla endast sin TRO för "hyfsat seriös".. :lol:

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-29 20:42

Är det i så fall sunt förnuft att tro att jorden är platt?
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-29 21:23

Jensevik skrev:Är det i så fall sunt förnuft att tro att jorden är platt?

fråga jax samt sampix som vet vad "seriöst" samt "sunt förnuft" osv är. Jag är ju enligt deras o ditt sätt att "se" sakerna inte rätt man att besvara eftersom jag inte som en del delger mina åsikter som absoluta sanningar utan endast mina erfarenheter.

Men dessa pojkar VET ju sanningen från en mer "seriös" ståndpunkt..

Så dom svarar dig säkert här snart då dom ser du inte förstår eller vet osv...

Jag vet däremot att från början så trodde man jorden var platt. Sedan testade man via att undersöka fakta. Och tänk. Dom kom då fram till att jorden va rund... 8O

Då satt en del o sa att dom skulle segla utför ett ändstup o vågade inte prova saker dom inte förstog...

Ja.. historien kan du kanske själv. Men som sagt.. fråga nu dom som har mer seriöst synsätt .. dom som sitter hemma då andra seglar ut o undersöker.. Själv gillar jag att undersöka o inte ha bestämda åsikter..

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-10-29 22:17

tyvärr så anser jag allas vägar ok och har ingen bedömmning utifrån detta själv..

Men det du skriver tyder på ett rätt bestämmt synsätt oavsett OM du säger du " inte sprider LTStugget"..

Rätt bestämda åsikter i alla fall i mina ögon. Samt väl överenstämmande med den generella LTS synen man läser överallt sampix.

Mayro>
Så enligt dig är alla som inte är lika öppensinnade som du för dylika tweaks automatiskt en LTS-sympatiör? Det är faktiskt just detta du skriver. Är inte detta lite väl svart på vitt?

Det finns alltså enbart sorters läger i din värld;
1) Konservativa bakåtsträvande LTS-snubbar som gnäller
2) Ni andra goa, glada musikantusiaster som faktiskt vågar frångå all fysikalsk verklighet i jakten på det perfekta ljudet

Personligen har jag absolut ingenting med LTS att göra. Varken medlem, eller för den delen ens tillräckligt insatt i deras verksamhet för att kunna ge rekommendationer etc enligt deras synsätt.
MEN för den sakens skull så hoppar jag inte i blindo på varje månads hype-tweak, som självklart verkar än mer långsökt än månaden innan.

Motbevisa mig gärna. Jag formligen garanterar att jag (och även du själv) inte hör någon som helst skillnad mellan två olika nätbrunnar t ex. Oberoende om materialet råkar vara plast, guld, rodium, teflon eller vad de nu kan tänkas lägga i där :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-29 22:42

Mayro skrev:fråga jax samt sampix som vet vad "seriöst" samt "sunt förnuft" osv är. Jag är ju enligt deras o ditt sätt att "se" sakerna inte rätt man att besvara eftersom jag inte som en del delger mina åsikter som absoluta sanningar utan endast mina erfarenheter.

Jag vet inte om det där var ett försök att skämta, i så fall gick det inte hem.

Jag konstaterar bara att du verkar veta mer om mig än jag själv gör. 8O
- Militant slacker

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-10-29 22:43

Det lär ju finnas en slags ”jag tror på Gud” gen, dvs. personer med en viss genuppsättning är på något sätt mer påverkbara för religiösa idéläror. I vårt sekulariserade samhälle kanske vissa människor inte kommer i kontakt med någon lämplig religion, trots att man har den här genuppsättningen. Då kanske man börjar tro på allt möjligt, exempelvis nätbrunnar eller andra magiskt ljudförbättrande tingestar. :wink:

Kom ihåg, tro kan försätta berg. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-29 23:05

såja.. så har det samlats en bunt trista typer som vanligt i flock :lol:

Sampix.
OM du brytt dig så hade du sett mig skriva att jag köpte en rodium nätbrunn till min cd tex för den "kändes" bättre än en 18 kr nätbrunn. INGET annat.sedan anser jag nån hundring känns bättre än kjell o co

Så om du tror jag försvarar en jävla nätbrunn är du rent korkad.. Slutdiskuterat ifråga om just specifika detaljen "nätbrunn".
..
Däremot så försvarar jag helt o hållet att man är SERIÖS om man nu köper en dylig nätbrunn.. Där skiljer vi oss åt. Och tro mig. Detta är jag förbannat glad för . :)

Och dina utalanden förknippas med dessa LTSutalanden medlemmar fäller ofta o gärna..

Jag har läst en del du skriver min kära sampix. Jag ser du alltid går in för att bevisa saker är fel. med metoder som garanterat även för mig skulle uppvisa att saker var fel också. Därvid finner du din sanning.

Tänk om du någonsin skulle gå in för att ta IN information o testa efter denna information o se om det faktiskt kan va rätt nån gång..

Detta sätt du gör saker på är det som placerar dig i en gruppering bland den i mina ögon tristaste grupp som finns. Dom som alltid har rätt. Och som vet alla andra har fel.
Jag säger ju att med dina metoder så HAR du rätt. ÄVEN jag skulle uppnå exakt samma resultat som du.. Så.. vem är blindstyre här tro.. jag som säger du har rätt. MEN ..osv osv.. eller du som helt enkelt väljer att inte ens ta in skillnaderna i sätt att göra tex test osv..

Nu orkar jag inte debatera mer här med folk som har ett enda intresse. DVS bevisa att andra har fel..

Du har rätt. MEN du har inte gjort ens i närheten av seriösa tester. Och där får detta ta slut för mig.

Ni andra finner jag inte ens orsak att besvara då ni faktiskt endast "svansar" igen här.
Skulle va skoj om ni tillförde något någonsin också.vilket ni aldrig någonsin gör...

edit.
sampix gör i alla fall tester osv som tillför och kan diskuteras runt om.. vad tillför ni förutom inlägg av låg nivå.. :lol: jo ingenting alls..

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-29 23:18

Mayro, är det så märkligt att det finns de som tycker att det är lika intressant att testa nätbrunnar, bortklippta ferriter och andra tweaks som att testa att tälta på E18. Det går faktiskt att med någorlunda kunskaper att räkna ut vad som kommer hända på förhand.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-29 23:35

Jensevik skrev:Mayro, är det så märkligt att det finns de som tycker att det är lika intressant att testa nätbrunnar, bortklippta ferriter och andra tweaks som att testa att tälta på E18. Det går faktiskt att med någorlunda kunskaper att räkna ut vad som kommer hända på förhand.

Jensevik.
Jag förstår att man får ta till orealistiska jämförelser då argumenten tar slut.. Så tack för du så tydligt visar att du inte har mer att säga. Tillföra har du ju undvikit konsekvent hitills.

Sedan rekomenderar jag dig att absolut INTE tälta på E 18 eller någon gata eller väg..

Men ge dig gärna ut i naturen o upptäck hur mycket skoj o trevligt som finns där i naturen.. Det föredrar jag då jag vill upptäcka saker o ting via camping..

Fast är man förtristad o självmordsbenägen så fungerar din E18 kanonfint..

Igen fördrar jag naturligare upptäckande av livet med nya mål o äventyr..

Säg till om du vill byta spår ifrån asfaltslinjen till att upptäcka naturens underbara värld.. :lol:

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-29 23:40

Det var en fråga. Inget försök att argumentera eller tillföra något. Det finns det de som är bättre än mig på.

Jag omformulerar mig lite. Är det konstigt att vissa utgår ifrån vissa saker baserat på ca 150 års forkning inom ellära.
It takes a joyful sound

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-29 23:55

Nu blir jag osäker:
När jag tittar ut genom mitt fönster så ser jag, med mina EGNA ögon, att Jorden ÄR platt.

Svante, IÖ eller någon annan kunnig: gäller Ohms lag fortfarande? Eller har den omdefinierats av kristaller, supersträngteorin, eller av Deepak Chopra?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-30 00:10

Jag tror det inte är någon mening med att anse något om graden av ljudkvalitet på en anläggning om man inte ritat och konstruerat den samt alla dess komponenter efter åratal av studier och jämförande prover av olika material ute i naturen och i laboratoriet och därefter ha byggt flertalet olika protoyper och serier av dess olika beståndsdelar innan man kommit fram till DEN anläggningen som man anser sig kunna anse något om.

Synd bara att man fick så kraftigt nedsatt hörsel av allt provande så att man inte längre kan utvärdera ljudet vid lägre nivå än 120dB varvid alla vänner för länge sen har flytt, men distorsionen är rekordlåg. Åtminstone vad man kan höra SJÄLV ...

:roll:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-30 00:16

Mayro skrev:Sedan rekomenderar jag dig att absolut INTE tälta på E 18 eller någon gata eller väg..
Varför det, har du testat? Om du inte har testat hur kan du då veta, jag menar det kan ju va bästa stället i världen att tälta på!

Ps glöm inte att byta ut alla motståndsben till rodiumplätterade diton, vilken ljudbild asså! :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-30 10:11

Jag har rätt, du har fel. Nej jag har rätt du har fel. Nej, det är du som har fel och jag har rätt. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel................................................................................ :lol: Ja, underhållning har man i all fall så här på Söndag morgonen :) God morgon på er föresten :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 11:02

Rydberg skrev:
Mayro skrev:Sedan rekomenderar jag dig att absolut INTE tälta på E 18 eller någon gata eller väg..
Varför det, har du testat? Om du inte har testat hur kan du då veta, jag menar det kan ju va bästa stället i världen att tälta på!

Ps glöm inte att byta ut alla motståndsben till rodiumplätterade diton, vilken ljudbild asså! :P

god morgon..

Sorry rydberg.. Din inlägg har så dålig kvalitet numera så du får åka in med resterande gänget ett tag som ej besvaras.. Ser du börjar tappa alla argumenten ju du med 8O . Så vila upp dig lite nu så kommer du tillbaks utvilad o pigg med goa fina argument värda att besvara...

Va rädd om dig under vilan Rydberg.. :lol:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-10-30 11:20

Mayro skrev:Din inlägg har så dålig kvalitet numera så du får åka in med resterande gänget ett tag som ej besvaras.. Ser du börjar tappa alla argumenten ju du med 8O . Så vila upp dig lite nu så kommer du tillbaks utvilad o pigg med goa fina argument värda att besvara...

Mayro: jag rekommenderar STARKT att du själv gör det du rekomenderar Rydberg att göra: TA ETT BREAK, och fundera på vad du tillför i debatten för närvarande, när det enda du gör är att klaga och gnälla på vad andra skriver ENBART för att de INTE delar dina åsikter.

Faktiskt.se har en inriktning som går ut på att ALLA skall få komma till tals, vare sig de gillar varandra eller inte (målet är givetvis att alla skall acceptera varandra, något du inte är kapabel till).

Du försöker just nu föra en massa trådar parallellt som går ut på en sak enbart: Att din åsikt är den enda som är godkänd och därför korrekt - och om någon framför en avvikande åsikt så är den fel per din definition. Det skall tom. modereras så att enbart dina åsikter kommer fram. Snacka om tråkigt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 12:13

Bamsefar skrev:
Mayro skrev:Din inlägg har så dålig kvalitet numera så du får åka in med resterande gänget ett tag som ej besvaras.. Ser du börjar tappa alla argumenten ju du med 8O . Så vila upp dig lite nu så kommer du tillbaks utvilad o pigg med goa fina argument värda att besvara...

Mayro: jag rekommenderar STARKT att du själv gör det du rekomenderar Rydberg att göra: TA ETT BREAK, och fundera på vad du tillför i debatten för närvarande, när det enda du gör är att klaga och gnälla på vad andra skriver ENBART för att de INTE delar dina åsikter.

Faktiskt.se har en inriktning som går ut på att ALLA skall få komma till tals, vare sig de gillar varandra eller inte (målet är givetvis att alla skall acceptera varandra, något du inte är kapabel till).

Du försöker just nu föra en massa trådar parallellt som går ut på en sak enbart: Att din åsikt är den enda som är godkänd och därför korrekt - och om någon framför en avvikande åsikt så är den fel per din definition. Det skall tom. modereras så att enbart dina åsikter kommer fram. Snacka om tråkigt.

Tyvärr kan jag ju inte sluta ge mina åsikter för att det skall passa för dig.

Trevligt att se du försöker ventilera ditt problem här..

men jag lovar. Den dagen du tillför en åsikt som jag gör så ska den få respekt från mig..

tills du gör detta så ser jag dig enbart som det du är.. En person som sitter o larvar sig bakom en fjantig fasad av elakhet osv..

börjar du tillföra annat än fjant så kan man ju faktiskt också besvara även dig seriöst..

fast skriv då helst nåt om stereo också.. detta tycks vara ditt minsta intresse om man ser dina inlägg här o där..

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2005-10-30 12:46

Jag har huserat på en hel del ljud och bildforum dom senaste åren men du Mayro är nog det värsta forumtroll jag har sett. Synd att du inte kan lägga ner din stora överskottsenergi på annat. Som att modda billiga dvdspelare ex.

Egentligen borde du ju totalignoreras men jag förstår att folk har svårt för det när det gäller dina inlägg. :evil:

Ang dyrkablar så hade jag ett par Nordost valhalla signalkablar hemlånade en helg. Jag hörde inte den minsta skillnad på dom och mina hemgjorda på mitt system i alla fall.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-30 13:03

Pinnen. Jag tror tyvärr du kan vänta dig att dina erfarenheter med Nordostkabeln kommer att underkännas efersom du har en för dålig anläggning helt enkelt. :roll:
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-30 13:09

Mayro skrev:sampix.

Ok Mayro, tillbaka till sakfrågan! Det klart man kan undesöka en länks påverkan, jag fattar knappt din fråga faktiskt.

Exempelvis testade jag, Audioquest Python, Audioquest Anaconda, Wireworld Gold Eclipse III+, Cardas Golden Reference, Nordost Quattro Fil, Naqref Black Surge, Acoustic Zen Silver Reference, Kimber Select KS-1130 mfl mellan min cd och integrerade förstärkare. Menar du att jag gjorde nått fel för att jag bara ändrade en längd i kedjan (förövrigt den enda signalkabeln i signalkedjan)
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi