Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-14 12:10

Så enkelt är det inte att det måste vara skivbolagen som säger "smash it to hell". Sålänge folk inte förstår att jämföra saker normaliserat så är det omöjligt att veta vad folk verkligen vill ha.

Många masteringsstudios gjorde ju reklam och ett namn att dom skapade dom högsta produkterna på marknaden. Jag tror både skivbolagen och masteringsstudios är båda delaktiga i denna konstnärliga slakt som pågått i 15-20 år nu.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 12:24

subjektivisten skrev:Många masteringsstudios gjorde ju reklam och ett namn att dom skapade dom högsta produkterna på marknaden.

Låter rimmligt om det är det som beställaren önskar.

Iallafall om man vill ha arbete.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-14 12:36

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Sedan är jag inte säker på att det alltid handlar om okunskap utan snarare en tro på att man tillfredställer marknadens behov. Kunden har alltid rätt, du vet.

subjektivisten skrev:Hur kan man påstå att marknaden bestämmer när det är monopol och man kan inte välja en mindre komprimerad version?

Så länge folk köper skiten så kommer den att produceras. Se till att folk slutar köpa eländet så ska du se att det blir ändring. Att det skulle råda monopol på musikmarknaden är ju ett befängt påstående. Idag kan vem som helst ge ut musik mastrat exakt som de vill ha det. Enda anledningen att populärmusiken låter som den låter är att artisterna sätter sig i knät på skivbolagen för att de vill tjäna pengar.

JTarnstrom skrev:Förutom att det mesta av populärmusiken tycks söndermastrad, vilket inte berör mig eftersom jag inte gillar den ändå,

subjektivisten skrev:Ahh, så kul. Bara det inte drabbar dig så spelar det ingen roll?

Som jag sade så ser jag mastring och ljudproduktion som en del av verket. Är det kasst så är verket kasst. Det drabbar inte mig. Det är en smakfråga precis som det mesta här i livet.

JTarnstrom skrev:Jag blir inte så ledsen när jag hör en platta som låter illa för att den är sönderkomprimerad. Produktionen är en del av verket och är den dålig så är verket dåligt. Jag köper något annat. Finns hur mycket som helst att välja på.

subjektivisten skrev:Om det hade varit mjölk eller någon annan vara som det finns flera olika märken med samma smak så hade det varit okej. Men så är inte fallet. Varje skiva är unik och vad ger det mig om skiva A låter bra när det är skiva B som jag vill lyssna på? Skulle du säga tycka det var okej om du stod i affären och alla mjölk var dålig, så säger biträdet "men vi har fin fläskkorv"?

Om alternativet är planekonomi så är det helt okej med mig.
Senast redigerad av JTarnstrom 2010-03-14 12:39, redigerad totalt 1 gång.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 12:37

Så, har vi kommit överens om att huvudproblemet är att högre utstyrt material får konkurrensfördelar när det avlyssnas via radio, mp3-spelare och spotify (i mindre omfattning eftersom spotify har volymnormalisering på som standard)?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 12:46

Erik_AA skrev:Så, har vi kommit överens om att huvudproblemet är att högre utstyrt material får konkurrensfördelar när det avlyssnas via radio, mp3-spelare och spotify (i mindre omfattning eftersom spotify har volymnormalisering på som standard)?
Ja, det är känt sedan länge att det är orsaken till problematiken.

Minskat dynamikomfång medger möjlighet till starkare medelnivå.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 12:56

Ser faktiskt att den troligaste (mest genomförbara) lösningen är separata hifi-utgåvor av skivorna. Då inte bara på vinyl utan även på vanlig CD. Detta eftersom det är en lösning som ger ett mervärde åt skivbolagen.

Hifi-utgåvan skulle troligen säljas till lite högre pris, men sen kommer fildelningssamhället göra resten och loudnessracet är efter ett tag ett minne blott när de smarta ungdomarna upptäcker hur det ligger till egentligen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 13:10

Nej, det kommer aldrig att ske :?

På 80-talet kom speciella radioutgåvor som gjordes för att "låta bra i radio" men som i all vässentlighet var dynamkreducerade och nivåhöjda.

Sedan skippade man radioutgåvorna och dynamikreducerade och nivåhöjde rubbet. Och sa att det var bra.

Inte kan man nu släppa hifiutgåvor till ett högre pris där arbetsinsatsen per alster dels är lägre och dels innebär ett "erkännande" av att skivbolagen inte haft ljudåtergivning i fokus för fem öre.

Nej, det gäller nog att ta bort incitamentet till mastringen och skapa regler som gör att den konstnärliga friheten hos artister/musikproducenter släpps fri igen från att ha varit konstlat bunden i 20 år.

Sätt medelnivån till nivå som inte ligger nån db under max utstyrning som vi hamnat på idag utan kanske 20db under. Detta måste tillkomma genom överrenskommelser och riktlinjer branchen igenom.

Då ges tillfälle igen att använda dynamik i det konstnärliga arbetet :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-14 13:18

MagnusÖstberg skrev:
Erik_AA skrev:Så, har vi kommit överens om att huvudproblemet är att högre utstyrt material får konkurrensfördelar när det avlyssnas via radio, mp3-spelare och spotify (i mindre omfattning eftersom spotify har volymnormalisering på som standard)?
Ja, det är känt sedan länge att det är orsaken till problematiken.

Minskat dynamikomfång medger möjlighet till starkare medelnivå.

Magnus, tack för att du skrattade förut, ska försöka svara ordentligt senare.

En snabbis; jag är inte alls övertygad om ovanstående. Jag tror snarare att problemet beror på:

- okunskap hos artister och andra inblandade med ogrundade krav

- olika målsättningar, uppfattningar om ljud/lyssnande samt användning

- anpassning till lyssnande i icke-hifi-miljö (bil, tunnelbana osv) - det är INTE själva radion, bilstereon eller ipoden i sig som orsakar nåt, dessa är lika mycket hifimässiga som nåt annat, skyll inte på tekniken utan kolla var/hur den används! Komprimering kan ge _bättre_ ljud - i bullriga miljöer.

- okunskap hos användarna (öppna lurar i tunnelbanan, vadå bitrate, osv)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 13:19

Om man ska gå den vägen (med begränsad medelnivå), vem/vilka ska man då övertyga?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 13:26

Erik_AA skrev:Om man ska gå den vägen (med begränsad medelnivå), vem/vilka ska man då övertyga?

Jag vet inte mer än att det är rätt meningslöst att försöka nå någon målsättning på ett forum som faktiskt iallafall.

Branchorganisationer är en bra start.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 13:28

MagnusÖstberg skrev:
Erik_AA skrev:Om man ska gå den vägen (med begränsad medelnivå), vem/vilka ska man då övertyga?

Jag vet inte mer än att det är rätt meningslöst att försöka nå någon målsättning på ett forum som faktiskt iallafall.

Branchorganisationer är en bra start.

Borde man inte sikta in sig på de som bestämmer reglerna för radiosändningar? Vilka nu det är.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-14 13:28

Media först.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 13:31

JTarnstrom skrev:Media först.

Har tyvärr inget förtroende för media i såna här frågor. De kommer inte ens fatta att det är ett problem. Ok, de kan skriva OM någon som tycker att det är problem (och troligen utmåla denne som en något kufisk kvarleva från 1978), men har svårt att se att det skulle bli något riktigt tryck mot musikbranschen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 13:34

Erik_AA skrev:Borde man inte sikta in sig på de som bestämmer reglerna för radiosändningar? Vilka nu det är.

De har nog inte möjlighet att ställa villkor vad gäller alsternas utformning för att godkänna att de sänds ut.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-14 13:35

Erik_AA skrev:
JTarnstrom skrev:Media först.

Har tyvärr inget förtroende för media i såna här frågor. De kommer inte ens fatta att det är ett problem. Ok, de kan skriva OM någon som tycker att det är problem (och troligen utmåla denne som en något kufisk kvarleva från 1978), men har svårt att se att det skulle bli något riktigt tryck mot musikbranschen.

Rätt personer i media måste övertygas och "utbildas". Man behöver ju inte börja med Andres Lokko, det finns säkert en del trovärdiga journalister som gärna skulle gräva i frågan.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 13:37

MagnusÖstberg skrev:
De har nog inte möjlighet att ställa villkor vad gäller alsternas utformning för att godkänna att de sänds ut.

Nej, men om man inför en maximal medelnivå istället för en maximal toppnivå så försvinner ju hela incitamentet till loudnessracet i skivbranschen. Då kommer helt plötsligt dynamisk musik låta bättre än komprimerad, även i bilen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-14 13:58

subjektivisten skrev:
Många masteringsstudios gjorde ju reklam och ett namn att dom skapade dom högsta produkterna på marknaden. Jag tror både skivbolagen och masteringsstudios är båda delaktiga i denna konstnärliga slakt som pågått i 15-20 år nu.

Kom just på att jag tror att det var just loudnessracet som gjorde att jag gick in i min hifisvacka i början av nittiotalet. Jag minns att jag inte tyckte någonting lät bra längre. Vid tiden köpte jag mest samlingsalbum, jag hade ingen koll på tekniken men trodde att det berodde på att de försökte trycka in mer musik än vad cd-skivan egentligen klarade. :)

Låter det för illa orkar jag inte lyssna, oavsett hur bra musiken i sig är. Glädjen dör. Det handlar mer om hur ursprungsmaterialet är, eftersom det är bristerna i återgivningen som tar överhanden. Med det menar jag att om anläggningen är bättre än mediet, så att mediets brister tar överhanden, så dör lyssningslusten. Omvänt kan man säga att genom en transistorradio av medioker kvalitet kan jag tillgodogöra mig det musikaliska budskapet i nästan alla låtar, men då är det inte lika kul att lyssna av andra orsaker. Inte lätt det där.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 13:59

KarlXII
Instämmer.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-03-14 14:04

Teracom kanske?

Dom kunde sätta in medelnivåbegränsare i alla sändarnät, riksradio såväl som lokal/reklam-radio.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-14 14:11

+1
Men som väl är, ges det ut en och annan mycket god produktion fortfarande.
Allt var inte frid och fröjd förr heller.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-03-14 14:11

KarlXII skrev:
Kom just på att jag tror att det var just loudnessracet som gjorde att jag gick in i min hifisvacka i början av nittiotalet. Jag minns att jag inte tyckte någonting lät bra längre.

Instämmer med vår store konung. :)
Det var helt enkelt inte kul att lyssna längre.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 14:15

Erik_AA skrev:/../ men om man inför en maximal medelnivå istället för en maximal toppnivå så försvinner ju hela incitamentet till loudnessracet i skivbranschen. Då kommer helt plötsligt dynamisk musik låta bättre än komprimerad, även i bilen.

Njae. Musik med hög utnyttjad dynamik tappar ju gärna de svaga nivåerna i bilens grundbrus/-störning. Vrider man då upp finns ju risken att de höga nivåerna istället blir för höga. Komprimering tror jag kan försvaras i vissa stökiga miljöer som i just bilar.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 14:30

Flint skrev:
Erik_AA skrev:/../ men om man inför en maximal medelnivå istället för en maximal toppnivå så försvinner ju hela incitamentet till loudnessracet i skivbranschen. Då kommer helt plötsligt dynamisk musik låta bättre än komprimerad, även i bilen.

Njae. Musik med hög utnyttjad dynamik tappar ju gärna de svaga nivåerna i bilens grundbrus/-störning. Vrider man då upp finns ju risken att de höga nivåerna istället blir för höga. Komprimering tror jag kan försvaras i vissa stökiga miljöer som i just bilar.

Ja, om det gäller typ klassisk musik (och det är nästan den enda musik som inte komprimeras). Jag har svårt att se att t.ex Tracy Chapman, Katie Melua eller annan välljudande populärmusik skulle falla ner under bilens brusnivå.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-03-14 14:31

Flint skrev:

Då borde komprimeringen ske i just dom stökiga miljöerna, och inte vid skivtillverkningen. Dom kan ju aldrig veta var man tänker lyssna. Något för bilradiotillverkare kanske?

Det borde inte vara så att alla skall behöva lida för att musiken skall spelas i speciellt dåliga miljöer då och då.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-03-14 14:44

phon skrev:
Då borde komprimeringen ske i just dom stökiga miljöerna, och inte vid skivtillverkningen. Dom kan ju aldrig veta var man tänker lyssna. Något för bilradiotillverkare kanske?

Det borde inte vara så att alla skall behöva lida för att musiken skall spelas i speciellt dåliga miljöer då och då.

Loudnessknappar, fanns ju på förstäkare förr, det borde väl funka i bilmiljö.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 14:45

phon skrev:Då borde komprimeringen ske i just dom stökiga miljöerna, och inte vid skivtillverkningen. Dom kan ju aldrig veta var man tänker lyssna. Något för bilradiotillverkare kanske?

Håller med.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-14 15:02

När jag läser ovanstående utbyte så känns det rätt hopplöst. Man måste nog inse att populärmusik aldrig mer kommer att garanterat möta ev. hifi-krav.

Att pop var hifi under vinylens tid (ungefär) var mest en lycklig slump, Tekniken tillät inte så mycket annat. Idag kan branschen/artister/lyssnare göra som de vill och de kommer att göra hur de vill, både fel och rätt. Ingen standard i världen kommer att göra all musik/allt lyssnande hifi-mässigt.

Det är bara för hifi-älskare att välja att spela artister som vill ha hifi-ljud på sina alster, med sina hifi-anläggningar hemma. Sen kan man ju lyssna på pop i bilen om man vill det.

Enda vägen, tror jag, är ge skivköparna kunskap så att de kan göra informerade val.

Och i slutändan tror jag att det är bra för musiken att man måste välja enligt fler kriterier. Om bättre ljud kan locka fler att lyssna på bättre musik så kanske folk börjar göra mer medvetna val.

Man får komma ihåg att det är en smärre musikrevolution som pågått ett tag; man kan lyssna precis varsomhelst, på många sätt, man kan forma ljud precis som man vill osv. Inte konstigt om det blir lite fel :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-14 15:13

Gamla McIntosh hade expansion/kompression-knapp på sina försteg :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-14 15:35

philip skrev:
Svante skrev:
Nu vet jag inte vilken låt du menar, men det jag hittar på Spotify låter inte korvigt. Har du nåt exempel?

http://open.spotify.com/track/6fk9LNmOk5bV1ZeuPjfNxi

Uran GBG heter de på Spotify. Grymt band med bla Jesper Jarold från Fontän. Fontäns album har jag också mastrat, låter riktigt fint: http://open.spotify.com/track/77xY51tiTcJhGGsxjbhJBa

Men det är en fröjd att jobba som mastrare trots allt, att livnära sig på att lyssna på fantastisk musik är få förundrat och ett riktigt privilegie.

Jag svarar på resten imorgon för nu har jag dansat och druckit massa öl.

kram på er alla!

(speciellt Svante. Svante, du gör ett fantastiskt jobb med ditt program som såklart är 100% korrekt.(det jag ifrågasätter är slutsatserna som dras från programmet) Samt dina insatser för att lära ut och svara på frågor på ett pedagogiskt och vänligt sätt!)

Menar du verkligen att den första låter bra? Jag tycker det låter f*n, faktiskt. Den låter ungefär som det ser ut i MasVis.

[img]http://user.faktiskt.io/svante/Philips_Uran_från_Spotify.gif[/img]

Den andra däremot låter betydligt trevligare. Och ser betydligt trevligare ut i MasVis också. Man förstår av graferna att framför allt de starkare partierna är komprimerade och limiterade, men det är ändå 15 dB toppfaktor kvar, vilket gör att det ändå finns ganska mycket av den ursprungliga kvaliteten kvar. Men ska jag tillåta mig att spekulera så fanns det nog en kvalitet före masteringen som jag skulle ha uppskattat att ha kvar.

[img]http://user.faktiskt.io/svante/Philips_mastering_wintherhvila__från_Spotify.gif[/img]

Så hittills har jag bara blivit mer övertygad om att MasVis kan tala om för mig hur ljudkvaliteten på en låt är, framförallt map mastering, utan att jag behöver lyssna på den. MasVis fungerar alltså utmärkt som diskussionsunderlag, precis som det var avsett att göra.

"Korvarna fungerar", skulle man kunna säga :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-14 15:41

JTarnstrom skrev:Så länge folk köper skiten så kommer den att produceras. Se till att folk slutar köpa eländet så ska du se att det blir ändring. Att det skulle råda monopol på musikmarknaden är ju ett befängt påstående. Idag kan vem som helst ge ut musik mastrat exakt som de vill ha det. Enda anledningen att populärmusiken låter som den låter är att artisterna sätter sig i knät på skivbolagen för att de vill tjäna pengar.

Såklart det är ett monopol, eller exakt vilka bolag tillhandahåller bättre masterade versioner av t ex Lady gaga's skiva, eller Katy perry, eller Foo fighters, etc?

JTarnstrom skrev:Som jag sade så ser jag mastring och ljudproduktion som en del av verket. Är det kasst så är verket kasst. Det drabbar inte mig. Det är en smakfråga precis som det mesta här i livet.

Är det en del av verket när det är skivbolagen som skickar den på mastering? Är det en del av verket när man återsläpper en skivan söndermasterad som funnits tidigare i fin utgåva?

JTarnstrom skrev:Om alternativet är planekonomi så är det helt okej med mig.

Alternativet är ju enkelt, man släpper BRA produkter istället för skitkvalite. Det är inga som helst problem att köra egna kompressorer i MP3 spelare om man vill ha mindre dynamik, det är dock omöjligt att göra tvärtom. På samma sätt som det är smartare att göra en bra DVD/blu-ray utgåva så kan vem som helst ha en sämre bild för sin bärbara apparat, man är ju inte så dum så man gör DVDn/blurayn dålig för det, så som man gör med musiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi