Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Många masteringsstudios gjorde ju reklam och ett namn att dom skapade dom högsta produkterna på marknaden.
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Sedan är jag inte säker på att det alltid handlar om okunskap utan snarare en tro på att man tillfredställer marknadens behov. Kunden har alltid rätt, du vet.subjektivisten skrev:Hur kan man påstå att marknaden bestämmer när det är monopol och man kan inte välja en mindre komprimerad version?
Så länge folk köper skiten så kommer den att produceras. Se till att folk slutar köpa eländet så ska du se att det blir ändring. Att det skulle råda monopol på musikmarknaden är ju ett befängt påstående. Idag kan vem som helst ge ut musik mastrat exakt som de vill ha det. Enda anledningen att populärmusiken låter som den låter är att artisterna sätter sig i knät på skivbolagen för att de vill tjäna pengar.JTarnstrom skrev:Förutom att det mesta av populärmusiken tycks söndermastrad, vilket inte berör mig eftersom jag inte gillar den ändå,subjektivisten skrev:Ahh, så kul. Bara det inte drabbar dig så spelar det ingen roll?
Som jag sade så ser jag mastring och ljudproduktion som en del av verket. Är det kasst så är verket kasst. Det drabbar inte mig. Det är en smakfråga precis som det mesta här i livet.
JTarnstrom skrev:Jag blir inte så ledsen när jag hör en platta som låter illa för att den är sönderkomprimerad. Produktionen är en del av verket och är den dålig så är verket dåligt. Jag köper något annat. Finns hur mycket som helst att välja på.subjektivisten skrev:Om det hade varit mjölk eller någon annan vara som det finns flera olika märken med samma smak så hade det varit okej. Men så är inte fallet. Varje skiva är unik och vad ger det mig om skiva A låter bra när det är skiva B som jag vill lyssna på? Skulle du säga tycka det var okej om du stod i affären och alla mjölk var dålig, så säger biträdet "men vi har fin fläskkorv"?
Ja, det är känt sedan länge att det är orsaken till problematiken.Erik_AA skrev:Så, har vi kommit överens om att huvudproblemet är att högre utstyrt material får konkurrensfördelar när det avlyssnas via radio, mp3-spelare och spotify (i mindre omfattning eftersom spotify har volymnormalisering på som standard)?
MagnusÖstberg skrev:Ja, det är känt sedan länge att det är orsaken till problematiken.Erik_AA skrev:Så, har vi kommit överens om att huvudproblemet är att högre utstyrt material får konkurrensfördelar när det avlyssnas via radio, mp3-spelare och spotify (i mindre omfattning eftersom spotify har volymnormalisering på som standard)?
Minskat dynamikomfång medger möjlighet till starkare medelnivå.
Erik_AA skrev:Om man ska gå den vägen (med begränsad medelnivå), vem/vilka ska man då övertyga?
MagnusÖstberg skrev:Erik_AA skrev:Om man ska gå den vägen (med begränsad medelnivå), vem/vilka ska man då övertyga?
Jag vet inte mer än att det är rätt meningslöst att försöka nå någon målsättning på ett forum som faktiskt iallafall.
Branchorganisationer är en bra start.
Erik_AA skrev:Om man ska gå den vägen (med begränsad medelnivå), vem/vilka ska man då övertyga?
JTarnstrom skrev:Media först.
Erik_AA skrev:Borde man inte sikta in sig på de som bestämmer reglerna för radiosändningar? Vilka nu det är.
Erik_AA skrev:JTarnstrom skrev:Media först.
Har tyvärr inget förtroende för media i såna här frågor. De kommer inte ens fatta att det är ett problem. Ok, de kan skriva OM någon som tycker att det är problem (och troligen utmåla denne som en något kufisk kvarleva från 1978), men har svårt att se att det skulle bli något riktigt tryck mot musikbranschen.
MagnusÖstberg skrev:
De har nog inte möjlighet att ställa villkor vad gäller alsternas utformning för att godkänna att de sänds ut.
subjektivisten skrev:
Många masteringsstudios gjorde ju reklam och ett namn att dom skapade dom högsta produkterna på marknaden. Jag tror både skivbolagen och masteringsstudios är båda delaktiga i denna konstnärliga slakt som pågått i 15-20 år nu.
KarlXII skrev:
Kom just på att jag tror att det var just loudnessracet som gjorde att jag gick in i min hifisvacka i början av nittiotalet. Jag minns att jag inte tyckte någonting lät bra längre.
Erik_AA skrev:/../ men om man inför en maximal medelnivå istället för en maximal toppnivå så försvinner ju hela incitamentet till loudnessracet i skivbranschen. Då kommer helt plötsligt dynamisk musik låta bättre än komprimerad, även i bilen.
Flint skrev:Erik_AA skrev:/../ men om man inför en maximal medelnivå istället för en maximal toppnivå så försvinner ju hela incitamentet till loudnessracet i skivbranschen. Då kommer helt plötsligt dynamisk musik låta bättre än komprimerad, även i bilen.
Njae. Musik med hög utnyttjad dynamik tappar ju gärna de svaga nivåerna i bilens grundbrus/-störning. Vrider man då upp finns ju risken att de höga nivåerna istället blir för höga. Komprimering tror jag kan försvaras i vissa stökiga miljöer som i just bilar.
Flint skrev:
Njae. Musik med hög utnyttjad dynamik tappar ju gärna de svaga nivåerna i bilens grundbrus/-störning. Vrider man då upp finns ju risken att de höga nivåerna istället blir för höga. Komprimering tror jag kan försvaras i vissa stökiga miljöer som i just bilar.
phon skrev:
Då borde komprimeringen ske i just dom stökiga miljöerna, och inte vid skivtillverkningen. Dom kan ju aldrig veta var man tänker lyssna. Något för bilradiotillverkare kanske?
Det borde inte vara så att alla skall behöva lida för att musiken skall spelas i speciellt dåliga miljöer då och då.
phon skrev:Då borde komprimeringen ske i just dom stökiga miljöerna, och inte vid skivtillverkningen. Dom kan ju aldrig veta var man tänker lyssna. Något för bilradiotillverkare kanske?
Det borde inte vara så att alla skall behöva lida för att musiken skall spelas i speciellt dåliga miljöer då och då.
philip skrev:Svante skrev:
Nu vet jag inte vilken låt du menar, men det jag hittar på Spotify låter inte korvigt. Har du nåt exempel?
http://open.spotify.com/track/6fk9LNmOk5bV1ZeuPjfNxi
Uran GBG heter de på Spotify. Grymt band med bla Jesper Jarold från Fontän. Fontäns album har jag också mastrat, låter riktigt fint: http://open.spotify.com/track/77xY51tiTcJhGGsxjbhJBa
Men det är en fröjd att jobba som mastrare trots allt, att livnära sig på att lyssna på fantastisk musik är få förundrat och ett riktigt privilegie.
Jag svarar på resten imorgon för nu har jag dansat och druckit massa öl.
kram på er alla!
(speciellt Svante. Svante, du gör ett fantastiskt jobb med ditt program som såklart är 100% korrekt.(det jag ifrågasätter är slutsatserna som dras från programmet) Samt dina insatser för att lära ut och svara på frågor på ett pedagogiskt och vänligt sätt!)
JTarnstrom skrev:Så länge folk köper skiten så kommer den att produceras. Se till att folk slutar köpa eländet så ska du se att det blir ändring. Att det skulle råda monopol på musikmarknaden är ju ett befängt påstående. Idag kan vem som helst ge ut musik mastrat exakt som de vill ha det. Enda anledningen att populärmusiken låter som den låter är att artisterna sätter sig i knät på skivbolagen för att de vill tjäna pengar.
JTarnstrom skrev:Som jag sade så ser jag mastring och ljudproduktion som en del av verket. Är det kasst så är verket kasst. Det drabbar inte mig. Det är en smakfråga precis som det mesta här i livet.
JTarnstrom skrev:Om alternativet är planekonomi så är det helt okej med mig.
Användare som besöker denna kategori: KentLindqvist och 264 gäster