Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Re: Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Inläggav Nagrania » 2014-11-06 12:39

Jag har en liten fråga som gäller tonarm. Vad tycker ni om Opus 3 Cantus. Jag tycker den ser intressant ut och funderar på att skaffa en sådan. Vad tycker ni här på forumet? Jag tänkte att den skulle sitta på en Sony TTS 3000. Vad säger Vinylcalle om den skivspelaren.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-06 12:41

Generellt får korta armar gör större utslag vid buckliga skivor och kräver därmed en ännu precisare matchning av pickupen.
I övrigt har jag ingen åsikt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-06 12:55

Det är en alldeles utmärkt arm IMO, förutom att det är ett rent litet helvite att
byta pupp pån . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-06 15:59

Om du tycker om att pyssla med din skivspelare, ungefär som andra pysslar med sina blommor, så är säkert armen OK. Kanske tom riktigt bra men det var så länge sedan jag lyssnade på den så jag har ingen minnesbild av hur den lät.

Vill du däremot "bara" ha en bra arm på din skivspelare och sedan vill ägna tiden åt att spela skivor, då skulle jag nog föreslå en pivot-arm. Och då en kullagrad sådan, inte en enpunktslagrad med en nål liggande i ett bad av silikon.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-11-07 03:01

Nagrania skrev:Jag har en liten fråga som gäller tonarm. Vad tycker ni om Opus 3 Cantus. Jag tycker den ser intressant ut och funderar på att skaffa en sådan. Vad tycker ni här på forumet? Jag tänkte att den skulle sitta på en Sony TTS 3000. Vad säger Vinylcalle om den skivspelaren.

TT-3000 är en fin spelare som är i klass med samtida (något enklare) Thorens verk t.ex.

Klassikern bland Sonys "studioverk" är annars PS-2250 (efterföljaren i Japan TTS-2500).

Cantus armen har jag ingen personlig erfarenhet av men tror att den bild som övriga ger kan stämma mycket. Dvs säkert utmärkt och välljudande om man får till den men pillig och lite bökig.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-11-07 03:08

Almen skrev:
Vinylcalle skrev:Tror du på fullt allvar att Stereophiles (Michael Fremers) lista representerar någon sanning över bästa skivspelarna?

MvH Carl

Alltså det här blev ju en fånig debatt. "sanning" finns bara i matematik, logik och religion, och ingetdera diskuterar vi här.

Jag ville enbart ge exempel på vad som kan tänkas vara "de bästa" och tog en sammanställning från Stereophile's Recommended Components för i år. Är det så konstigt att gå till det om man som jag inte har någon aning om detta?

Du hade ju i stället kunnat förklara varför du tycker att Michael Fremer inte har någon koll på vinylspelare och varför dina exempel är så mycket bättre, för prisbilden på uppemot ett par hundratusen kronor ser ju likadan ut.

Jag kanske tolkade det mer hårdraget än vad det var. Precis som du säger finns ingen sanning (gäller hifi överhuvudtaget). Det jag kan tycka är konstigt är att en hifitidning plötsligt får så stor betydelse/respekt, jag har inte uppfattat dig som någon som tittar i hifimagasinens best of listor och lägger stor relevans till det.

Jag anser att Michael Fremer dels saknar en del kunskaper kring hur en skivspelare fungerar/vad som är viktigt som stirrar sig blind på dom vanliga gamla detaljerna pris, tillverkarland samt att nytt = bra. Någonting jag tror dom flesta på det här forumet ser förbi.

Prisbilden ser nog inte riktigt lika ut trots allt många av spelarna jag räknar upp ligger mellan 20-50 tkr, en blygsam summa när vi pratar om bäst prestanda i världen.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-07 05:00

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:Varför denna attityd? :?

Men berätta gärna, var hittar man sanningen? Har du den? Om du vet vilken skivspelare som är bäst, sant bäst, så berätta gärna.

- - -

Min uppfattning är att det är alldeles för komplicerat för att det skall gå att tala om sanningar här. Jag kan dock inte se att varken Almen eller Stereophile gör anspråk på att presentera någon sanning, de bara berättar om sina tankar och uppfattningar. Och alldeles orimligt att i vare fall någon riktigt bra skivspelare skall gå att hitta bland dem som Stereophile gillar bäst, känns det inte, tycker jag. Eller?

För övrigt är det min uppfattning att Well Tempered ÄR en på många sätt trevlig skivspelare. Men det går att förbättra den lite ytterligare med rätt så enkla medel.

Vh, iö

Om jag upplevs ha attityd så är det definitivt inte min mening, det är långt ifrån hur jag är i verkligheten. Tyvärr är det nog en reaktion på hur en del beter sig här på forumet. Det blir tröttsamt och smittar av sig. Hur tror du själv att du upplevs?

Almen skriver följande (vilket du missade att ta med): "Och för de som liksom jag inte har koll på de bästa skivspelarna, här är en liten sammanställning:". Med andra ord här är en lista på dom bästa skivspelarna. Du kanske tolkar det annorlunda, men det är vad det står.

Jag har aldrig påstått mig sitta på sanningen. Tvärtom jag har avfärdat sanningar. För att ens kunna tala om den bästa skivspelaren måste man definiera vad som är bäst.

MvH Carl

Nej, "Med andra ord här är en lista på dom bästa skivspelarna" står det ju inte alls. Det var du som skrev det. Det är du som gör en tolkning. Det står inte vad sammanställningen är på för saker. Och nog kan man utgå ifrån att de som läser listan automatiskt då även får veta vad det är för lista, och därför inte drar några andra slutsatser än att det är Stereophiles synpunkter i frågan som det handlar om. Ingenting annat.

Jag tycker inte det är något konstigt att man, om en fråga är uppe för diskussion, bidrar med en partsinlaga som Almen gjorde. Om du har någon kompetterande dylik (åsikter från någon annan kanske, eller dina egna) så är det ju mycket bättre att du visar denna, än att skriva "Nej". Det är ju bara ett underkännande av någon annans åsikter, och detta helt utan att du bidrar med några argument.

Jag är aldrig otrevlig mot någon som inte har varit det först, och försöker även vara det mindre än de som var det först. Tycker det är en bra princip.

Du har varit otrevlig först rätt så många gånger, inte bara mot mig utan mot många andra, så pass många gånger att jag börjar undra vad det är som gör att du verkar ständigt irriterad. Men jag får tro dig när du säger att det är en reaktion på "hur en del beter sig här på forumet". Jag har bara inte sett något fall då någon "betett sig" illa före dig. Alltså innan du skriver något av dina ovänliga, oftast sarkastiskt ironiska inlägg. Sådant ger ett rätt tydligt intryck - du framstår som en person som vill vara tydlig med att du känner ett förakt för det du ironiserar mot.

Och att avfärda något som en sanning blir lätt att göra anspråk på att HA en sanning. Inte nödvändigtvis, men i det här fallet så skrev du faktiskt "Nej", och inget annat, som kommentar till Almens i sammanhanget mycket mjuka uttalande. Han skrev: "tänkte att det är väl där de bästa måste finnas".

Om du säger nej så gör du anspråk på att veta att de bästa skivspelarna INTE finns på den där listan, alltså att Almens försiktiga förmodan är felaktig. Du förstärker det sedan med att fråga om han menar allvar, och det är mycket tydligt att du vill ha fram att han har fel, att du vet att han har det. Det kan man inte veta utan att känna alla dessa skivspelare väl och dessutom känna den som gör att ingen av dem är den bästa...

Och det är som jag ser det helt okej att du påstår dig ha det mandatet - alltså att svara "Nej" och därmed påstå dig veta bättre! Jag betraktar det ju bara som en åsikt från dig, möjligen en med mera sanningsanspråk än det som du kommenterade, men ändå en åsikt. Och du har ju samma rätt att tycka som alla andra.

Men gör då det ordentligt! :)

Jag undrar ju fortfarande - vad hittar man den bästa skivspelaren, enligt dig? Eller snarare, vilken är den bästa skivspelaren, enligt dig?

Det kan vara många som vill veta.

Vh, iö[/quote]

Vinylcalle skrev:Jag vet inte var jag ska börja eller sluta för den delen. Jag har aldrig ens fått en varning på forumet. Du har blivit utkastad rekordmånga gånger.

Det där är en ren lögn. Sluta hitta på saker.

Vinylcalle skrev:Hur som helst ska jag försöka sluta fokusera på det negativa.

Bra. Ännu bättre om du slutar hitta på negativiteter.

Vinylcalle skrev:Du tolkar det Almen skrev på ett sätt jag tolkar det på ett annat. Däremot verkar vi överens om att den knappast kan anses vara en lista över världens bästa skivspelare.

Jag har inte kommenterat listan således överhuvudtaget. Jag har bara sagt att det är någon eller några åsikter på den, och att jag tror de flesta förstår det.

Vinylcalle skrev:Iofs så finns Både Continum och Tech Das med som båda och inte minst den sista förmodligen kan tävla om titeln den spelare som minst påverkar avspelningen ljudmässigt.

Så ditt Nej, betydde alltså ja?

Vinylcalle skrev:Om nu någon är verkligt intresserad av att veta vilka spelare jag tror/tycker hör hemma på en lista över världens bästa skivspelare skulle den innehålla b.la:

Tech Das Airforce One
Tech Das Airforce Two
Melco 3560
Nakamichi TX-1000
Pioneer P3
Onkyo PX-100
Denon DP-100
Technics SL-1000 MK3
SME 30
Continum
Kenwood L-07D
Luxman PD-555
Luxman PD-350
EMT 927
EMT 950
Sony PX-9
Ett flertal Micro Seiki

MvH Carl

Okej, tack.

Skall inte kommentera din lista med "Nej". Okej är en vettigare kommentar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-07 05:03

Bill50x skrev:Om du tycker om att pyssla med din skivspelare, ungefär som andra pysslar med sina blommor, så är säkert armen OK. Kanske tom riktigt bra men det var så länge sedan jag lyssnade på den så jag har ingen minnesbild av hur den lät.

Vill du däremot "bara" ha en bra arm på din skivspelare och sedan vill ägna tiden åt att spela skivor, då skulle jag nog föreslå en pivot-arm. Och då en kullagrad sådan, inte en enpunktslagrad med en nål liggande i ett bad av silikon.

/ B

Det var en mycket specifik synpunkt. Har du lust att utveckla varför du föreslår en pivot-arm?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-07 08:56

music4ever skrev:
RogerJoensson skrev:Ja jösses. Jag läste texten och tittade på den grå linjen som skenade uppåt. Enligt den grafen så är ju vinylförsäljningen nästan negativ! :oops: :roll:

Det finns inte någon tillförlitlig statistik för över vinylförsäljning. En stor del säljs utanför statistiken.
Till exempel så kan vi se vad USA största pressningsställe för vinyl gör. De pressar mellan 30-40 000 vinyler per dag, 7 dagar i veckan (de kör faktiskt 24/7, så mycket har de att göra). Det betyder att om vi räknar på det lägsta, 30 000 st per dag så blir det nästan 11 miljoner vinyler per år. De har nyss köpt in fler pressar och räknar med att öka med 80%.
Tror det finns runt 14 ställen till i USA man kan pressa vinyl. GZ i tjeckien pressar över 10 miljoner vinyler per år de med och det finns många andra ställen i Tyskland, England, etc som pressar vinyl.

Så det säljs så väsentligt mer än vad siffrorna säger.

“Japan has surpassed the U.S. as the biggest seller of CDs, vinyl and cassette tapes, with 25.4% of global sales, according to the Recording Industry Association of Japan”.
Handeln med begagnat är omfattande där Japanska ombud köper vinyl I USA.

http://online.wsj.com/articles/SB100008 ... 0908169992

“The world's largest vinyl producer, GZ in the Czech Republic, reported its busiest-ever day this year, pressing 42,000 in a day in February. The company has recently bought six ageing machines in an attempt to increase production, but is reportedly unlikely to get more than half working”,
http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 95409.html

Och så frågan om statistiken underskattar vinylsäljet. Begagnat är ju inte med i statistiken och min egen uppfattning är att den är större än försäljningen av nytt ännu så länge. Sedan är frågan om ny vinyl är underskattad. Vad som verkar vara uppenbart är att den ökade försäljningen av vinyl har drivits av ”indie” säljare och köpare. Där kan det finnas producenter och säljare av vinyl som inte är med i de stora branchorganisationerna som samlar in försäljningssiffror.
http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 32059.html
Det här är en kunddriven expansion. Här ett reportage från en stor ”indiestore” .
” Much of the sales boom has been driven by people like Lindon McCarty, 27, who was shopping for a record at Dusty Groove. For him and his group of friends, the appeal of vinyl is obvious.
“It sounds clearer to me. It sounds like, close your eyes, and you’re in the actual room that it was recorded in,” McCarty says, adding that he is a musician and his friends are all “music snobs.”
http://www.marketplace.org/topics/econo ... -6-million

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-07 10:04

Kronkan skrev:“The world's largest vinyl producer, GZ in the Czech Republic, reported its busiest-ever day this year, pressing 42,000 in a day in February. The company has recently bought six ageing machines in an attempt to increase production, but is reportedly unlikely to get more than half working”,

Det är å andra sidan lite orovarslande, för vad kan hända med kvalitén när man pressar skiten ur gammal utsliten utrustning. Undrar om en del av pressutrutningen är kvar sedan Sovjet-tiden, förresten.
Underbar bild (1 av 3) på deras hemsida http://www.gzvinyl.com
-En kille som drar fram skivan ur ett hårdpappfördral med fingrarna rätt över spåren... Det är väl tänkt att ge lite historiska vibbar, men ändå.

Priserna var i allafall helt ok (rent av imponerande låga). 16 spänn per styck + moms(?) för 140g inkl fodral vid 1000st, eller för 180g utan fodral!
Kul!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-11-07 11:25

Ger mig sköna nostalgivibbar, vi använde GZ när vi gav ut skivor på Benno i slutet av 90-talet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-07 12:27

RogerJoensson skrev:
Kronkan skrev:“The world's largest vinyl producer, GZ in the Czech Republic, reported its busiest-ever day this year, pressing 42,000 in a day in February. The company has recently bought six ageing machines in an attempt to increase production, but is reportedly unlikely to get more than half working”,

Det är å andra sidan lite orovarslande, för vad kan hända med kvalitén när man pressar skiten ur gammal utsliten utrustning. Undrar om en del av pressutrutningen är kvar sedan Sovjet-tiden, förresten.
-En kille som drar fram skivan ur ett hårdpappfördral med fingrarna rätt över spåren... Det är väl tänkt att ge lite historiska vibbar, men ändå.

Priserna var i allafall helt ok (rent av imponerande låga). 16 spänn per styck + moms(?) för 140g inkl fodral vid 1000st, eller för 180g utan fodral!
Kul!

Hej!

Jag har själv stött på nypressad vinyl med riktigt dålig kvalite. Alltså inte spelbart. Annat har haft mycket hög kvalité.
Skrivit om den låga kvaliten men då kopplat till utgivaren och inte presseriet. Har också "indiemusiker" i släkten som pressat eget. Men de ingår tyvärr inte i samlingen :cry: ännu

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-07 13:20

RogerJoensson skrev:Jag har skickar en fråga till STIM så får jag se vad de svarar.

Jag ville bara meddela att jag inte glömt frågan till stim om definitionen på "mekanisering". De har inte behagat svara (än?) och är uppenbarligen inte lika intresserade av att svara på en fråga som att fakturera (vilket brukar ske på några timmar, efter det att underlag mailats).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-07 15:14

RogerJoensson skrev:
RogerJoensson skrev:Jag har skickar en fråga till STIM så får jag se vad de svarar.

Jag ville bara meddela att jag inte glömt frågan till stim om definitionen på "mekanisering". De har inte behagat svara (än?) och är uppenbarligen inte lika intresserade av att svara på en fråga som att fakturera (vilket brukar ske på några timmar, efter det att underlag mailats).

För över 40 år sedan så ordnade jag då och då dans för unga lite i skymundan. Till och med denna aktvitet upptäckte STIM. Skickade räkning. Att inte polisen var intresserad av försäljningen över disk kan man nog tacka sin lyckliga stjärna för. Men man skulle väl sagt slutet sällskap. Ett sådant finns fortfarande några km från torpet. Slutna sällskapet -Sommarpuben. Så man löser medlemskap i kulturföreningen för öns kulturella utveckling för 10 kr. Sedan tysk öl.

STIM är garanterat effektivare än både skattemas och andra maktpåliggande myndigheter. :wink:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-07 15:18

Kronkan skrev:Och så frågan om statistiken underskattar vinylsäljet. Begagnat är ju inte med i statistiken och min egen uppfattning är att den är större än försäljningen av nytt ännu så länge. Sedan är frågan om ny vinyl är underskattad. Vad som verkar vara uppenbart är att den ökade försäljningen av vinyl har drivits av ”indie” säljare och köpare. Där kan det finnas producenter och säljare av vinyl som inte är med i de stora branchorganisationerna som samlar in försäljningssiffror.

Begagnad vinyl skall självfallet inte vara med. Men stor del av vinylförsäljningen sker via kanaler som inte är med i branchorganisationens statistik. Mycket säljs via små onlinebutiker, skivbolagen själva eller artisterna själva.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-07 15:19

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Om du tycker om att pyssla med din skivspelare, ungefär som andra pysslar med sina blommor, så är säkert armen OK. Kanske tom riktigt bra men det var så länge sedan jag lyssnade på den så jag har ingen minnesbild av hur den lät.

/ B

Det var en mycket specifik synpunkt. Har du lust att utveckla varför du föreslår en pivot-arm?

Vh, iö

Med tanke på hur precisionen är i tallrikslagret, eller rättare sagt avsaknad av precision, så undrar jag om armen är bättre?

Någon som vet?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-11-07 15:51

music4ever skrev:
Kronkan skrev:Och så frågan om statistiken underskattar vinylsäljet. Begagnat är ju inte med i statistiken och min egen uppfattning är att den är större än försäljningen av nytt ännu så länge. Sedan är frågan om ny vinyl är underskattad. Vad som verkar vara uppenbart är att den ökade försäljningen av vinyl har drivits av ”indie” säljare och köpare. Där kan det finnas producenter och säljare av vinyl som inte är med i de stora branchorganisationerna som samlar in försäljningssiffror.

Begagnad vinyl skall självfallet inte vara med. Men stor del av vinylförsäljningen sker via kanaler som inte är med i branchorganisationens statistik. Mycket säljs via små onlinebutiker, skivbolagen själva eller artisterna själva.

Absolut. Detsamma kan sägas om kassetten. Vet inte om det var i denna tråden men såg att någon blev förvånad över att kassetten överhuvudtaget fanns kvar. Det gör den. Såklart säljer inte kassettband i närheten av vinyl men trots allt säljs det en hel del i dedikerade oneline-shopar, band och små bolag. Inom vissa grenar inom metalen gäller detta i allra högsta grad

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-07 16:28

BORIS skrev:
music4ever skrev:

Absolut. Detsamma kan sägas om kassetten. Vet inte om det var i denna tråden men såg att någon blev förvånad över att kassetten överhuvudtaget fanns kvar. Det gör den. Såklart säljer inte kassettband i närheten av vinyl men trots allt säljs det en hel del i dedikerade oneline-shopar, band och små bolag. Inom vissa grenar inom metalen gäller detta i allra högsta grad

JAg har inte hävdat att begagnat skall med i statistiken kring försäljningen av ny vinyl.

Men allt beror ju på vad man vill och tänker förstå. Ett fenomen kan ju knappast enbart förstås av nyförsäljning.
Men först kanske förstå att det finns ett fenomen. Sedan förstå orsaker m m.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-07 16:33

Morello skrev:
Med tanke på hur precisionen är i tallrikslagret, eller rättare sagt avsaknad av precision, så undrar jag om armen är bättre?

Någon som vet?

Som ingenjör så borde du inse att precisionen i tallrikslagret är tillräckligt bra . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-07 16:55

Laila skrev:
Morello skrev:

Någon som vet?

Som ingenjör så borde du inse att precisionen i tallrikslagret är tillräckligt bra . . . typ.

Vilken skivspelares tallrikslager är det som åsyftas?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-07 17:02

Kronkan skrev:
RogerJoensson skrev:

Kul!

Hej!

Jag har själv stött på nypressad vinyl med riktigt dålig kvalite. Alltså inte spelbart. Annat har haft mycket hög kvalité.
Skrivit om den låga kvaliten men då kopplat till utgivaren och inte presseriet. Har också "indiemusiker" i släkten som pressat eget. Men de ingår tyvärr inte i samlingen :cry: ännu

Sämsta vinylen jag har är inge kul - vilket är skittrist för den är nästan mint annars.
Vet inte vad det kallas när det ser ut så här.

http://i.imgur.com/PHAGAOW.jpg (full upplösning)
http://i.imgur.com/tNm6CiT.jpg (full upplösning)
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-07 18:21

IngOehman skrev:

Mittåt, ber om ursäkt. Fel ord i mitt huvud. Vad jag åsyftade var en radiell arm till skillnad mot en tangentialarm. En pivot-arm är just en sådan enpunktslagrad arm som jag senare nämnde och som man kanske bör undvika. Inte för att de är dåliga utan för att de medför mer hantering och krångligare att justera rätt.

Sorry att det blev så fel och tack IÖ för ditt påpekande!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-07 22:01

Bagaget skrev:
Kronkan skrev:
Hej!

Sämsta vinylen jag har är inge kul - vilket är skittrist för den är nästan mint annars.
Vet inte vad det kallas när det ser ut så här.

http://i.imgur.com/PHAGAOW.jpg (full upplösning)
http://i.imgur.com/tNm6CiT.jpg (full upplösning)
Bild

Aldrig sett något liknande. På lite äldre skivor kan man se lite gropar/sänkor. Eller att vinylen inte är helt jämn. Men sådana långa dalar har jag inte observerat. Min enkla bedömning är att skivan är spelbar trots allt. Om inte rörelsen i armen blir så stor att den hoppar. Men någon som vet mer?

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-07 22:05

Sprakar som f-n i tystnaden, osäker på hur mycket det stör signal. (Borde ju vara lika mycket rent logiskt ;) )

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-07 22:29

Laila skrev:
Svante skrev:....
Ok, upplys mig. Varför har man sfäriska nålspetsar? Du kallar dem koniska, säger man inte sfäriska längre? Eller har de så liten krökningsradie att de når längre ner i spåret?

Det är nog bara så att "kärt barn" har flera namn, tror jag . . . typ.

Jag har möjligen hört beteckningen konisk nål, men den mejkar ju inte sens.

Sfärisk heter det, eftersom formen är just sfärisk, där den ligger an mot skivspåret. Sen kanske man skall nämna också, att det finns elliptiska nålar som när man tittar på dem i mikroskop ser i princip helt sfäriska ut på respektive kontaktyta, eftersom den antydan till elliptiskhet som finns där beror på att det bara har avverkats material på fram- och baksidan av spetsen, men anliggningsytorna har i princip kvar den ursprungliga sfäriska formen.

Men vettiga nålar har ju van den Hul-slipning. Vissa (Fritz Gyger t ex) kallar i princip samma slipning för Fritz Gyger, eftersom Gyger tillverkade nålarna åt vDH och sen fortsatte att göra det under eget namn då patentet gick ut (fult gjort tycker jag).

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-07 23:21

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:

Mittåt, ber om ursäkt. Fel ord i mitt huvud. Vad jag åsyftade var en radiell arm till skillnad mot en tangentialarm. En pivot-arm är just en sådan enpunktslagrad arm som jag senare nämnde och som man kanske bör undvika. Inte för att de är dåliga utan för att de medför mer hantering och krångligare att justera rätt.

Sorry att det blev så fel och tack IÖ för ditt påpekande!

/ B

Det var så lite så, och jag tror även jag håller med dig.

Radiella armar är ofta något pålitligare än tangentialarmar.

Uni-pivot armar (uni varanda nyckelord) som mycket riktigt är enpunktslagrade, är förstås också knepiga på sitt sätt, då de kan vara lite känsliga för monteringen om de inte skall vingla snett.

Ordet pivot betyder annars bara "punkt runt vilken något vrider sig", ungefär.

Både tangentialarmar och radialarmar kan faktiskt ha pivot-punkter, även om de för tangentialarmar sitter fast i släden, och alltså rör sig med slädens rörelser för att i det långa perspektivet skapa en axel istället för en pivotpunkt, men i det korta perspektivet finns pivotrörelsen. Möjligen kan man hävda att luftlagrade tonarmar saknar pivot-punkt, men rätt har man inte*. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Den som vill läsa mera om den saken kan bläddra tillbaka till jag tror det var 1992 då jag i MoLt bland annat berättar om ett mycket speciellt subsonicfilter som man kan bygga till sin skivspelare, som eliminerar subsoniska problem men utan att skära bort nyttobas!

Och där finns även en variant av filtret avsett specifikt för luft-tangentialarmar, och för att visa varför en speciell variant behövs för sådana så visar jag även mätningar. Där framgår det med önskvärd tydlighet att en sådan arm ger två olika laterala resonansfrekvenser, den ena visar lite förenklat hela vertikalmassans resonans mot nålkompliansen, den andra visar den laterala pivotrörelsens (i brist på bättre ord) resonans, alltså hur den mycket mindre massan (ty släden står stilla) resonerar mot pickupens horisontella nålkomplians.

Skall man vara noga så tror jag att jag bara hade ett mycket primitivt mätsystem tillstädes vid tiden för artikelns skrivande, så kurvan var möjligen handritad från en massa diskreta mätpunkter. Jag minns inte helt säkert hur det gick till. Men jag har förstått mätt på sådana system många gånger och känner deras beteende väl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-07 23:31

IngOehman skrev:
Jag har möjligen hört beteckningen konisk nål, men den mejkar ju inte sens. ....

Sfärisk heter det, eftersom formen är just sfärisk, där den ligger an mot skivspåret.
Vh, iö

Ok, men hur översätter du conical . . . typ ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-07 23:49

IngOehman skrev:Sfärisk heter det, eftersom formen är just sfärisk, där den ligger an mot skivspåret. Sen kanske man skall nämna också, att det finns elliptiska nålar som när man tittar på dem i mikroskop ser i princip helt sfäriska ut på respektive kontaktyta, eftersom den antydan till elliptiskhet som finns där beror på att det bara har avverkats material på fram- och baksidan av spetsen, men anliggningsytorna har i princip kvar den ursprungliga sfäriska formen.

Hmm, nu ska vi se vad du menar är vettigt, är det en tre- eller tvådimensionell kropp? Alltså sfärisk är ju ett klot, alltså i tre dimensioner, men en ellips är bara i två dimensioner. Det finns ju ellipsoider i tre dimensioner. Och skulle man göra terminologin systematisk så skulle det antingen heta cirkulär och elliptisk, eller sfärisk och ellipsoidformad.

Så, är det den tredimensionella formen på spetsen, eller är det formen på den tvådimensionella anliggningsytan som avses? Eller är det kanske tvärsnittet parallellt med skivytan som avses?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-07 23:55

Bagaget skrev:Sprakar som f-n i tystnaden, osäker på hur mycket det stör signal. (Borde ju vara lika mycket rent logiskt ;) )

Det gör det säkert. Men spelbar. Du kan inte byta in den? Då fråga sig hör jag saken så att jag störs.

Några lite felaktigt ex dåligt centrerade skivor spelar jag med glädje. Annat tål jag inte.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-07 23:57

Laila skrev:
IngOehman skrev:
Jag har möjligen hört beteckningen konisk nål, men den mejkar ju inte sens. ....

Sfärisk heter det, eftersom formen är just sfärisk, där den ligger an mot skivspåret.
Vh, iö

Ok, men hur översätter du conical . . . typ ?

Är inte så säker på att anläggningsytan är rund med vad man kallar en sfärisk nål helle som inte alltid får plats i alla vindningar i skivspåret.
Misstänker att den varierar kraftigt.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi