Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Jag har en liten fråga som gäller tonarm. Vad tycker ni om Opus 3 Cantus. Jag tycker den ser intressant ut och funderar på att skaffa en sådan. Vad tycker ni här på forumet? Jag tänkte att den skulle sitta på en Sony TTS 3000. Vad säger Vinylcalle om den skivspelaren.
Almen skrev:Vinylcalle skrev:Tror du på fullt allvar att Stereophiles (Michael Fremers) lista representerar någon sanning över bästa skivspelarna?
MvH Carl
Alltså det här blev ju en fånig debatt. "sanning" finns bara i matematik, logik och religion, och ingetdera diskuterar vi här.
Jag ville enbart ge exempel på vad som kan tänkas vara "de bästa" och tog en sammanställning från Stereophile's Recommended Components för i år. Är det så konstigt att gå till det om man som jag inte har någon aning om detta?
Du hade ju i stället kunnat förklara varför du tycker att Michael Fremer inte har någon koll på vinylspelare och varför dina exempel är så mycket bättre, för prisbilden på uppemot ett par hundratusen kronor ser ju likadan ut.
Vinylcalle skrev:IngOehman skrev:Varför denna attityd?
Men berätta gärna, var hittar man sanningen? Har du den? Om du vet vilken skivspelare som är bäst, sant bäst, så berätta gärna.
- - -
Min uppfattning är att det är alldeles för komplicerat för att det skall gå att tala om sanningar här. Jag kan dock inte se att varken Almen eller Stereophile gör anspråk på att presentera någon sanning, de bara berättar om sina tankar och uppfattningar. Och alldeles orimligt att i vare fall någon riktigt bra skivspelare skall gå att hitta bland dem som Stereophile gillar bäst, känns det inte, tycker jag. Eller?
För övrigt är det min uppfattning att Well Tempered ÄR en på många sätt trevlig skivspelare. Men det går att förbättra den lite ytterligare med rätt så enkla medel.
Vh, iö
Om jag upplevs ha attityd så är det definitivt inte min mening, det är långt ifrån hur jag är i verkligheten. Tyvärr är det nog en reaktion på hur en del beter sig här på forumet. Det blir tröttsamt och smittar av sig. Hur tror du själv att du upplevs?
Almen skriver följande (vilket du missade att ta med): "Och för de som liksom jag inte har koll på de bästa skivspelarna, här är en liten sammanställning:". Med andra ord här är en lista på dom bästa skivspelarna. Du kanske tolkar det annorlunda, men det är vad det står.
Jag har aldrig påstått mig sitta på sanningen. Tvärtom jag har avfärdat sanningar. För att ens kunna tala om den bästa skivspelaren måste man definiera vad som är bäst.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:Jag vet inte var jag ska börja eller sluta för den delen. Jag har aldrig ens fått en varning på forumet. Du har blivit utkastad rekordmånga gånger.
Vinylcalle skrev:Hur som helst ska jag försöka sluta fokusera på det negativa.
Vinylcalle skrev:Du tolkar det Almen skrev på ett sätt jag tolkar det på ett annat. Däremot verkar vi överens om att den knappast kan anses vara en lista över världens bästa skivspelare.
Vinylcalle skrev:Iofs så finns Både Continum och Tech Das med som båda och inte minst den sista förmodligen kan tävla om titeln den spelare som minst påverkar avspelningen ljudmässigt.
Vinylcalle skrev:Om nu någon är verkligt intresserad av att veta vilka spelare jag tror/tycker hör hemma på en lista över världens bästa skivspelare skulle den innehålla b.la:
Tech Das Airforce One
Tech Das Airforce Two
Melco 3560
Nakamichi TX-1000
Pioneer P3
Onkyo PX-100
Denon DP-100
Technics SL-1000 MK3
SME 30
Continum
Kenwood L-07D
Luxman PD-555
Luxman PD-350
EMT 927
EMT 950
Sony PX-9
Ett flertal Micro Seiki
MvH Carl
Bill50x skrev:Om du tycker om att pyssla med din skivspelare, ungefär som andra pysslar med sina blommor, så är säkert armen OK. Kanske tom riktigt bra men det var så länge sedan jag lyssnade på den så jag har ingen minnesbild av hur den lät.
Vill du däremot "bara" ha en bra arm på din skivspelare och sedan vill ägna tiden åt att spela skivor, då skulle jag nog föreslå en pivot-arm. Och då en kullagrad sådan, inte en enpunktslagrad med en nål liggande i ett bad av silikon.
/ B
music4ever skrev:RogerJoensson skrev:Ja jösses. Jag läste texten och tittade på den grå linjen som skenade uppåt. Enligt den grafen så är ju vinylförsäljningen nästan negativ!![]()
Det finns inte någon tillförlitlig statistik för över vinylförsäljning. En stor del säljs utanför statistiken.
Till exempel så kan vi se vad USA största pressningsställe för vinyl gör. De pressar mellan 30-40 000 vinyler per dag, 7 dagar i veckan (de kör faktiskt 24/7, så mycket har de att göra). Det betyder att om vi räknar på det lägsta, 30 000 st per dag så blir det nästan 11 miljoner vinyler per år. De har nyss köpt in fler pressar och räknar med att öka med 80%.
Tror det finns runt 14 ställen till i USA man kan pressa vinyl. GZ i tjeckien pressar över 10 miljoner vinyler per år de med och det finns många andra ställen i Tyskland, England, etc som pressar vinyl.
Så det säljs så väsentligt mer än vad siffrorna säger.
Kronkan skrev:“The world's largest vinyl producer, GZ in the Czech Republic, reported its busiest-ever day this year, pressing 42,000 in a day in February. The company has recently bought six ageing machines in an attempt to increase production, but is reportedly unlikely to get more than half working”,
RogerJoensson skrev:Kronkan skrev:“The world's largest vinyl producer, GZ in the Czech Republic, reported its busiest-ever day this year, pressing 42,000 in a day in February. The company has recently bought six ageing machines in an attempt to increase production, but is reportedly unlikely to get more than half working”,
Det är å andra sidan lite orovarslande, för vad kan hända med kvalitén när man pressar skiten ur gammal utsliten utrustning. Undrar om en del av pressutrutningen är kvar sedan Sovjet-tiden, förresten.
Underbar bild (1 av 3) på deras hemsida http://www.gzvinyl.com
-En kille som drar fram skivan ur ett hårdpappfördral med fingrarna rätt över spåren... Det är väl tänkt att ge lite historiska vibbar, men ändå.
Priserna var i allafall helt ok (rent av imponerande låga). 16 spänn per styck + moms(?) för 140g inkl fodral vid 1000st, eller för 180g utan fodral!
Kul!
RogerJoensson skrev:Jag har skickar en fråga till STIM så får jag se vad de svarar.
RogerJoensson skrev:RogerJoensson skrev:Jag har skickar en fråga till STIM så får jag se vad de svarar.
Jag ville bara meddela att jag inte glömt frågan till stim om definitionen på "mekanisering". De har inte behagat svara (än?) och är uppenbarligen inte lika intresserade av att svara på en fråga som att fakturera (vilket brukar ske på några timmar, efter det att underlag mailats).
Kronkan skrev:Och så frågan om statistiken underskattar vinylsäljet. Begagnat är ju inte med i statistiken och min egen uppfattning är att den är större än försäljningen av nytt ännu så länge. Sedan är frågan om ny vinyl är underskattad. Vad som verkar vara uppenbart är att den ökade försäljningen av vinyl har drivits av ”indie” säljare och köpare. Där kan det finnas producenter och säljare av vinyl som inte är med i de stora branchorganisationerna som samlar in försäljningssiffror.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Om du tycker om att pyssla med din skivspelare, ungefär som andra pysslar med sina blommor, så är säkert armen OK. Kanske tom riktigt bra men det var så länge sedan jag lyssnade på den så jag har ingen minnesbild av hur den lät.
Vill du däremot "bara" ha en bra arm på din skivspelare och sedan vill ägna tiden åt att spela skivor, då skulle jag nog föreslå en pivot-arm. Och då en kullagrad sådan, inte en enpunktslagrad med en nål liggande i ett bad av silikon.
/ B
Det var en mycket specifik synpunkt. Har du lust att utveckla varför du föreslår en pivot-arm?
Vh, iö
music4ever skrev:Kronkan skrev:Och så frågan om statistiken underskattar vinylsäljet. Begagnat är ju inte med i statistiken och min egen uppfattning är att den är större än försäljningen av nytt ännu så länge. Sedan är frågan om ny vinyl är underskattad. Vad som verkar vara uppenbart är att den ökade försäljningen av vinyl har drivits av ”indie” säljare och köpare. Där kan det finnas producenter och säljare av vinyl som inte är med i de stora branchorganisationerna som samlar in försäljningssiffror.
Begagnad vinyl skall självfallet inte vara med. Men stor del av vinylförsäljningen sker via kanaler som inte är med i branchorganisationens statistik. Mycket säljs via små onlinebutiker, skivbolagen själva eller artisterna själva.
BORIS skrev:music4ever skrev:Kronkan skrev:Och så frågan om statistiken underskattar vinylsäljet. Begagnat är ju inte med i statistiken och min egen uppfattning är att den är större än försäljningen av nytt ännu så länge. Sedan är frågan om ny vinyl är underskattad. Vad som verkar vara uppenbart är att den ökade försäljningen av vinyl har drivits av ”indie” säljare och köpare. Där kan det finnas producenter och säljare av vinyl som inte är med i de stora branchorganisationerna som samlar in försäljningssiffror.
Begagnad vinyl skall självfallet inte vara med. Men stor del av vinylförsäljningen sker via kanaler som inte är med i branchorganisationens statistik. Mycket säljs via små onlinebutiker, skivbolagen själva eller artisterna själva.
Absolut. Detsamma kan sägas om kassetten. Vet inte om det var i denna tråden men såg att någon blev förvånad över att kassetten överhuvudtaget fanns kvar. Det gör den. Såklart säljer inte kassettband i närheten av vinyl men trots allt säljs det en hel del i dedikerade oneline-shopar, band och små bolag. Inom vissa grenar inom metalen gäller detta i allra högsta grad
Morello skrev:
Med tanke på hur precisionen är i tallrikslagret, eller rättare sagt avsaknad av precision, så undrar jag om armen är bättre?
Någon som vet?
Laila skrev:Morello skrev:
Med tanke på hur precisionen är i tallrikslagret, eller rättare sagt avsaknad av precision, så undrar jag om armen är bättre?
Någon som vet?
Som ingenjör så borde du inse att precisionen i tallrikslagret är tillräckligt bra . . . typ.
Kronkan skrev:RogerJoensson skrev:Kronkan skrev:“The world's largest vinyl producer, GZ in the Czech Republic, reported its busiest-ever day this year, pressing 42,000 in a day in February. The company has recently bought six ageing machines in an attempt to increase production, but is reportedly unlikely to get more than half working”,
Det är å andra sidan lite orovarslande, för vad kan hända med kvalitén när man pressar skiten ur gammal utsliten utrustning. Undrar om en del av pressutrutningen är kvar sedan Sovjet-tiden, förresten.
Underbar bild (1 av 3) på deras hemsida http://www.gzvinyl.com
-En kille som drar fram skivan ur ett hårdpappfördral med fingrarna rätt över spåren... Det är väl tänkt att ge lite historiska vibbar, men ändå.
Priserna var i allafall helt ok (rent av imponerande låga). 16 spänn per styck + moms(?) för 140g inkl fodral vid 1000st, eller för 180g utan fodral!
Kul!
Hej!
Jag har själv stött på nypressad vinyl med riktigt dålig kvalite. Alltså inte spelbart. Annat har haft mycket hög kvalité.
Skrivit om den låga kvaliten men då kopplat till utgivaren och inte presseriet. Har också "indiemusiker" i släkten som pressat eget. Men de ingår tyvärr inte i samlingenännu

IngOehman skrev:Bill50x skrev:Om du tycker om att pyssla med din skivspelare, ungefär som andra pysslar med sina blommor, så är säkert armen OK. Kanske tom riktigt bra men det var så länge sedan jag lyssnade på den så jag har ingen minnesbild av hur den lät.
Det var en mycket specifik synpunkt. Har du lust att utveckla varför du föreslår en pivot-arm?
Bagaget skrev:Kronkan skrev:
Hej!
Jag har själv stött på nypressad vinyl med riktigt dålig kvalite. Alltså inte spelbart. Annat har haft mycket hög kvalité.
Skrivit om den låga kvaliten men då kopplat till utgivaren och inte presseriet. Har också "indiemusiker" i släkten som pressat eget. Men de ingår tyvärr inte i samlingenännu
Sämsta vinylen jag har är inge kul - vilket är skittrist för den är nästan mint annars.
Vet inte vad det kallas när det ser ut så här.
http://i.imgur.com/PHAGAOW.jpg (full upplösning)
http://i.imgur.com/tNm6CiT.jpg (full upplösning)
Laila skrev:Svante skrev:....
Ok, upplys mig. Varför har man sfäriska nålspetsar? Du kallar dem koniska, säger man inte sfäriska längre? Eller har de så liten krökningsradie att de når längre ner i spåret?
Det är nog bara så att "kärt barn" har flera namn, tror jag . . . typ.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Om du tycker om att pyssla med din skivspelare, ungefär som andra pysslar med sina blommor, så är säkert armen OK. Kanske tom riktigt bra men det var så länge sedan jag lyssnade på den så jag har ingen minnesbild av hur den lät.
Mittåt, ber om ursäkt. Fel ord i mitt huvud. Vad jag åsyftade var en radiell arm till skillnad mot en tangentialarm. En pivot-arm är just en sådan enpunktslagrad arm som jag senare nämnde och som man kanske bör undvika. Inte för att de är dåliga utan för att de medför mer hantering och krångligare att justera rätt.
Sorry att det blev så fel och tack IÖ för ditt påpekande!
/ B
IngOehman skrev:
Jag har möjligen hört beteckningen konisk nål, men den mejkar ju inte sens. ....
Sfärisk heter det, eftersom formen är just sfärisk, där den ligger an mot skivspåret.
Vh, iö
IngOehman skrev:Sfärisk heter det, eftersom formen är just sfärisk, där den ligger an mot skivspåret. Sen kanske man skall nämna också, att det finns elliptiska nålar som när man tittar på dem i mikroskop ser i princip helt sfäriska ut på respektive kontaktyta, eftersom den antydan till elliptiskhet som finns där beror på att det bara har avverkats material på fram- och baksidan av spetsen, men anliggningsytorna har i princip kvar den ursprungliga sfäriska formen.
Bagaget skrev:Sprakar som f-n i tystnaden, osäker på hur mycket det stör signal. (Borde ju vara lika mycket rent logiskt)
Laila skrev:IngOehman skrev:
Jag har möjligen hört beteckningen konisk nål, men den mejkar ju inte sens. ....
Sfärisk heter det, eftersom formen är just sfärisk, där den ligger an mot skivspåret.
Vh, iö
Ok, men hur översätter du conical . . . typ ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster