Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Baffel » 2021-04-21 07:44

Vet inte om jag missat, eller om det tagits upp i tråden men Studio Sublime? Någon som tagit det? För mig personligen inte aktuellt i dagsläget , mest lite nyfiken på vad det månne vara , om det är vettigt . :)

Sen så undrar jag. Någon som vet hur länge erbjudandet med testmånad gäller? Skulle ju vilja jämföra med Spotify förbättrade ljudkvalité. Det ska nog då mycket till för mig att välja Qobuz, om Spotify får i princip lika bra kvalité på ljudet. Beror såklart på vad Spotify kommer ta betalt. :)
Bilagor
shot_2021-04-21_07-39-11.png
shot_2021-04-21_07-39-11.png (166.75 KiB) Visad 2552 gånger
shot_2021-04-21_07-39-41.png
shot_2021-04-21_07-39-41.png (761.06 KiB) Visad 2552 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-04-21 07:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav solhaga » 2021-04-21 07:52

För dessa 700 SEK extra, får du rabatt på inköp av högupplösta fonogram.
Säg 80 SEK per fonogram. Eller, som Qobuz säger: Högupplöst till priset av MP3.
Så om du köper högupplöst material uppåt tio gånger per år, så lönar det sig.

30 dagar gäller nog ett tag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Baffel » 2021-04-21 07:58

Aha, tja mja. Något för storköpare, tex Hifikg kanske . Jag nöjer mig med streamingen och att springa på loppisar och sniffa upp guldkorn bland CD- skivorna. Det är lite sport och roligare. :D

Då kommer det riktigt intressanta. OM Spotify också erbjuder testmånad på deras nu förbättrade ljudkvalité. Snacka megatestmånad. Qobuz vs Spotify. 8O
Eller hur nu Spotify kommer göra. Det är väl ingen som fått någon klarhet kring det än?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2350
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav nuffe » 2021-04-21 08:06

Ni som har bytt till Qobuz, hur funkar det?
Är biblioteket tillräckligt?
Är kvalitén bra?
Är musiken illa påverkad av nivåhöjnings hysterin, (loudness war)?

Har idag Spotify premium men funderar på att byta till Qobuz eller Spotify Hifi, när det kommer.
Tidal har helt gått bort av kända orsaker.

Henrik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9671
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav sprudel » 2021-04-21 08:15

nuffe skrev:Ni som har bytt till Qobuz, hur funkar det?
Är biblioteket tillräckligt?
Är kvalitén bra?
Är musiken illa påverkad av nivåhöjnings hysterin, (loudness war)?

Har idag Spotify premium men funderar på att byta till Qobuz eller Spotify Hifi, när det kommer.
Tidal har helt gått bort av kända orsaker.

Henrik


Det lilla jag lyssnat är bra. Lite annorlunda känsla än Tidal och kan inte sätta på fingret vad det är, men det är behagligare och mer rumsinformation kanske. Får återkomma om detta. Rekommenderar starkt att prova. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav matssvensson » 2021-04-21 08:37

Jag testar Qobuz och tycker det funkar tillräckligt bra. Har inte orkat gräva ner mig i eventuella ljudskillnader men spontant låter det subjektivt bättre än Tidal och deras MQA mosning. Jag utgår från att dynamikkrossat material låter lika illa på Qobuz som på Tidal, Spotify och andra tjänster. Skivbolagen skickar väl samma filer till de olika strömningstjänsterna?

Qobuz verkar ha bredare utbud av musikgenrer (jazz, klassiskt, världsmusik) än Tidal, men jag saknar en del nytt independent material som jag hittar på Tidal.

Jag köper ju skivorna som jag gillar och använder strömning bara för att hitta ny musik. Så Qobuz Studio Sublime abonnemang lockar med bra rabatt på nerladdning. Sen får man väl använda spotify gratis för provlyssning på nya artister som inte hamnat hos Qobuz än.

Sökfunktionen i Qobuz är lika kass som Tidal och jag gissar att usel metadata från musikbranschen är en orsak. Qobuz/Tidal verkar inte fattat att man måste göra mer än bara läsa innantill för att få till en bra sök.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2350
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav nuffe » 2021-04-21 09:38

Tack för svar Sprudel o Mats!
Det skulle behövas några bibliotekarier hos samtliga streaming tjänster för att få ordning på sökfunktionerna.
Lite kul med mer jazz o klassiskt.
Jo det blir nog Qobuz eller Spotify hifi.
Sen får resten av familjen avgöra om de vill vara med på ett familje prenumeration eller inte.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22786
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-21 13:51

Hur kan man kommunicera med Tidal och Qobuz när det gäller sådant här? Typ MQA och dåliga sökmotorer? Tidal har jag haft i över 7 år och de har varit rätt snabba på att hjälpa till med fel och så. Saknade artister/album skulle man vilja ha en kanal för. Från 405 album på Tidal till 349 på Qobuz var ju inte vad man vill se. Eller 622 till 525 låtar i spellistor.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-21 15:15

RogerGustavsson skrev:Hur kan man kommunicera med Tidal och Qobuz när det gäller sådant här? Typ MQA och dåliga sökmotorer? Tidal har jag haft i över 7 år och de har varit rätt snabba på att hjälpa till med fel och så. Saknade artister/album skulle man vilja ha en kanal för. Från 405 album på Tidal till 349 på Qobuz var ju inte vad man vill se. Eller 622 till 525 låtar i spellistor.


Qobuz har nog säkert ett något mindre musikbobliotek än Tidal, men samtidigt har jag upptäckt att de på vissa artister faktiskt kan ha fler album än vad Tidal har. Saken är den att Tidal blir liksom ens "facit" när bytet går från dem till Qobuz, men om du hade haft Qobuz i 7 år och bytte till Tidal så hade du kanske uppfattat det som att Tidal hade det mindre utbudet då vissa album saknas. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22786
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-21 16:24

Jag har också upptäckt att vissa artister har fler album på Qobuz än Tidal. Tvärtom är det också! Har lyssnat en hel del under dagen. En känsla av att det möjligen låter lite bättre/mindre tröttande på Qobuz än Tidal. Kan var ren inbillning och att det är lite nyhetens behag att utforska den ny tjänsten. Nu har det vid några tillfällen strulat mot Chromecast, vet inte varför. Det fungerar utan problem från VLC och Tidal. Sedan har vi det här med hur LUFS och sådant hanteras. Det har jag inte kollat men väl noterat att det finns en del rejäla språng i ljudnivå beroende på deras genomsnittsnivå. Tidal har ju något mitt emellan som jämnar ut en del men inte alltid helt bra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-21 20:37

RogerGustavsson skrev:Jag har också upptäckt att vissa artister har fler album på Qobuz än Tidal. Tvärtom är det också! Har lyssnat en hel del under dagen. En känsla av att det möjligen låter lite bättre/mindre tröttande på Qobuz än Tidal. Kan var ren inbillning och att det är lite nyhetens behag att utforska den ny tjänsten. Nu har det vid några tillfällen strulat mot Chromecast, vet inte varför. Det fungerar utan problem från VLC och Tidal. Sedan har vi det här med hur LUFS och sådant hanteras. Det har jag inte kollat men väl noterat att det finns en del rejäla språng i ljudnivå beroende på deras genomsnittsnivå. Tidal har ju något mitt emellan som jämnar ut en del men inte alltid helt bra.


Det där med vad Qobuz använder för någon normalisering har jag försökt leta information om utan att lyckas, har de ens någon sådan :?:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5366
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-21 20:55

Normalisering? Nej, inte vad jag sett eller mätt.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav solhaga » 2021-04-21 23:18

Hittade detta om Qobuz via Roon:

Currently roon gets no loudness info from Qobuz. So by default if you have volume levelling switched on roon will reduce the volume of a Qobuz track by -5db. With certain types of music this completely sucks the life out of it. You can change this default setting in your zone settings. Personally I find -2 or -3db works much better. You can also experiment with the defult LUFS settings.


Bild

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-21 23:35

solhaga skrev:Hittade detta om Qobuz via Roon:

Currently roon gets no loudness info from Qobuz. So by default if you have volume levelling switched on roon will reduce the volume of a Qobuz track by -5db. With certain types of music this completely sucks the life out of it. You can change this default setting in your zone settings. Personally I find -2 or -3db works much better. You can also experiment with the defult LUFS settings.


[ Bild ]


Det där läste jag också, men visst var den tråden från 2019, enligt den eller någon annan sida var Qobuz på gång med att uppdatera filerna med normaliserings-information, så jag tänkte att det borde ha varit gjort vid det här laget?

Ni med Roon får alltså normalisering genom dem, men vad menar personen när han säger att normalisering på -5dB suger livet ur viss musik? Då är det väl bara att sänka övrig musik så att det överenstämmer bättre och sedan vrida upp volymkontrollen några steg, eller missar jag något? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26807
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-04-21 23:39

De seriösaste audiofilerna har slutat med volymkontroller, vi andra har bara hunnit skippa ton- och balanskontroller än.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-21 23:44

hifikg skrev:De seriösaste audiofilerna har slutat med volymkontroller, vi andra har bara hunnit skippa ton- och balanskontroller än.


När ska du gå ombord på Qobuz-tåget, vi andra har redan börjat ligga i vagnarna. :)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav solhaga » 2021-04-21 23:44

Inställt värde, här - 5 dB, är ett försummelsevärde när loudnessinformation saknas. Allltså ingen normalisering.
Jag antar att han menar att -5 dB är för mycket. För mig ter det sig alldeles för lite.
Jag tog ett snabbt exempel, Rolling Stones A Bigger Bang i min samling har -16 dB både enligt Roon och JRMC.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav solhaga » 2021-04-21 23:47

hifikg skrev:De seriösaste audiofilerna har slutat med volymkontroller, vi andra har bara hunnit skippa ton- och balanskontroller än.


Så är det.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-21 23:50

solhaga skrev:Inställt värde, här - 5 dB, är ett försummelsevärde när loudnessinformation saknas. Allltså ingen normalisering.
Jag antar att han menar att -5 dB är för mycket. För mig ter det sig alldeles för lite.
Jag tog ett snabbt exempel, Rolling Stones A Bigger Bang i min samling har -16 dB både enligt Roon och JRMC.


Tack, då förstår jag. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26807
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-04-22 00:40

goat76 skrev:
hifikg skrev:De seriösaste audiofilerna har slutat med volymkontroller, vi andra har bara hunnit skippa ton- och balanskontroller än.


När ska du gå ombord på Qobuz-tåget, vi andra har redan börjat ligga i vagnarna. :)


Jag har inte bråttom. Om inte Apple gör något motsvarande, avseende kvaliteten, så byter jag streamingtjänst efter sommaren, nu närmar jag mig den tid på året då antalet timmar i lyssningsrummet sjunker till förmån för utomhusaktiviteter.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Baffel » 2021-04-22 07:30

Så är det nog för många , misstänker jag. :) Men tänk dig en regnig trist sommardag. Dra på musik med bra ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5366
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-22 08:05

solhaga skrev:Inställt värde, här - 5 dB, är ett försummelsevärde när loudnessinformation saknas. Allltså ingen normalisering.
Jag antar att han menar att -5 dB är för mycket. För mig ter det sig alldeles för lite.
Jag tog ett snabbt exempel, Rolling Stones A Bigger Bang i min samling har -16 dB både enligt Roon och JRMC.

Nu tror jag du blandar ihop siffrorna lite. Roons normalisering är relativt EBU128, vilken ser -23LUFS som referens. Target Volume Level -14 (default) ger 0dB sänkning på ett album med 9 i DR. Typisk pop/rock sänks då i praktiken 3-7 dB beroende på hur komprimerad musiken är, så 5 dB vid okänt album är rimligt som utgångspunkt.

Ditt -16dB album skulle få 0 sänkning med default normalisering (14)*. Vid -23 (ren EBU128) skulle det sänkas 7db.

Att normalisering i form av sänkning några dB skulle suga livet ur musiken är fullständigt nonsens. Snubben som sa det är ju helt lost in audiopholia.

Har inte tänkt på om Roon börjat med differentierad normalisering för Qobuz. Det måste jag kolla! Roons app på iPhone och Windows kan i alla fall inte normalisera, så ännu en anledning att använda Roon isf.

*Egentligen kan det faktiskt hända att Roons normalisering lägger någon eller två dB gain, men bara om spåret efter analys anses ha tillräckligt headroom för att inte riskera klippning.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5366
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-22 08:24

Uppdatering: Qobus skickar normaliseringsinfo till Roon.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav solhaga » 2021-04-22 08:30

Ja, det blir lätt förvirrande.

Så här säger Roon:

Bild

Stämmer det med din beräkning ovan?

Man kan ju tycka att normaliseringsinformationen borde finnas med i Qobuz gränsyta mot Roon, så att försummelsevärdet inte behövde gälla.

Belker skrev:Uppdatering: Qobus skickar normaliseringsinfo till Roon.


Aha, skall genast kolla det.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5366
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-22 08:47

Om min beräkning stämmer beror på om du har album- eller låtnormalisering. Och den skivan har DR 4,1, så -16 och - 17 är vad Roon kommer att sänka för att nå 23 minus 4,1. Det blir ju 19 säger vän av ordning, men man kan också se att det här albumet är galet utstyrt. True peak är +1,7. Dvs det är stor risk att det klipper om du uppsamplar eller lägger anna dsp i kedjan. Därför drar de bort för det och man hamnar på ca 17. Exakt hur de räknar är svårt att veta, men ungefär så.

Edit. Om du säter målet till-14(default) blir sänkningen såklart mindre. Ovan var med -23. -14 är mer användbart i praktiken, annars tappar man lite väl mycket gain på allt utom klassiskt.
Senast redigerad av Belker 2021-04-22 08:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav solhaga » 2021-04-22 08:49

Hmm, borde synas på samma sätt som ovan om man har lagt till albumet till sitt bibliotek.
Kan dock inte se något på ett nyligen tillagt album.

I Roon bör man då:

Bild

Det andra kanske inte är nödvändig om Roon har analyserat ändå.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5366
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-22 08:54

Jag har aldrig behövt ta in gain taggar manuellt. Roon analyserar allt man skickar in. Fast gamla taggar från annat system kanske trumfar? Jag vet inte.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav solhaga » 2021-04-22 09:11

Belker skrev:Jag har aldrig behövt ta in gain taggar manuellt. Roon analyserar allt man skickar in. Fast gamla taggar från annat system kanske trumfar? Jag vet inte.

Jag trodde att dessa måste vara på för att Qobuz etiketter skulle gälla?
Jag hittar ingen normaliseringsinformation i "File Info" på album importerade från Qobuz i mitt bibliotek.
Var kan man se det?

Belker skrev:Om min beräkning stämmer beror på om du har album- eller låtnormalisering. Och den skivan har DR 4,1, så -16 och - 17 är vad Roon kommer att sänka för att nå 23 minus 4,1. Det blir ju 19 säger vän av ordning, men man kan också se att det här albumet är galet utstyrt. True peak är +1,7. Dvs det är stor risk att det klipper om du uppsamplar eller lägger anna dsp i kedjan. Därför drar de bort för det och man hamnar på ca 17. Exakt hur de räknar är svårt att veta, men ungefär så.

Edit. Om du sätter målet till-14(default) blir sänkningen såklart mindre. Ovan var med -23. -14 är mer användbart i praktiken, annars tappar man lite väl mycket gain på allt utom klassiskt.


Så jag hade spelat upp samma album i Roon via Qobuz med ett försummelsevärdet på - 5 dB innan jag lade till det i mitt bibliotek, så hade nivån varit 11 dB högre (16-5)?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9671
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav sprudel » 2021-04-22 09:13

Om man inte har Roon, hur svårt är det att använda volymkontrollen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22786
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-22 09:23

Jag tycker fjärrstyrda volymkontroller är för långsamma för att ta hand om språng på kanske 8-15 dB. En del kontroller har en del större steg, dessvärre ofta 20 dB. Steg om kanske 5-6 dB hade suttit fint.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster