solhaga skrev:Inställt värde, här - 5 dB, är ett försummelsevärde när loudnessinformation saknas. Allltså ingen normalisering.
Jag antar att han menar att -5 dB är för mycket. För mig ter det sig alldeles för lite.
Jag tog ett snabbt exempel, Rolling Stones A Bigger Bang i min samling har -16 dB både enligt Roon och JRMC.
Nu tror jag du blandar ihop siffrorna lite. Roons normalisering är relativt EBU128, vilken ser -23LUFS som referens. Target Volume Level -14 (default) ger 0dB sänkning på ett album med 9 i DR. Typisk pop/rock sänks då i praktiken 3-7 dB beroende på hur komprimerad musiken är, så 5 dB vid okänt album är rimligt som utgångspunkt.
Ditt -16dB album skulle få 0 sänkning med default normalisering (14)*. Vid -23 (ren EBU128) skulle det sänkas 7db.
Att normalisering i form av sänkning några dB skulle suga livet ur musiken är fullständigt nonsens. Snubben som sa det är ju helt lost in audiopholia.
Har inte tänkt på om Roon börjat med differentierad normalisering för Qobuz. Det måste jag kolla! Roons app på iPhone och Windows kan i alla fall inte normalisera, så ännu en anledning att använda Roon isf.
*Egentligen kan det faktiskt hända att Roons normalisering lägger någon eller två dB gain, men bara om spåret efter analys anses ha tillräckligt headroom för att inte riskera klippning.