Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:
Varför redovisar du inte vilka kablar du själv använder?
paa skrev:De olika koncentriska linjerna och färgskiftningarna ger en synvilla att de purpurfärgade områdena mitt emot varann buktar ut lite, men jag ser nu när jag förstorar ordentligt att de inte gör det. Men vad visar alla de linjer som går utanför ledarna? Är det ett elektromagnetisk fält?
I-or skrev:Calleberg skrev:
Dra mig baklänges, på hemsidan hittar man.... en impedansmätningmen hur lång var sladden tro?
Ca 2,5 meter dubbelledare. Hela diagrammet är dock medvetet vilseledande eftersom man måste ställa kabelimpedansen i relation till lastimpedansen, vilken är ca 20-100 gånger större än för den enkla kabeln och med en lastimpedans (vi försummar förstärkarens utgångsimpedans) om 4 ohm skulle man se en närmast frekvensoberoende impedans om ca 4,04 ohm för 14 AWG respektive 4,01 ohm för 8TC.
Inte speciellt mycket att bråka om.
I-or skrev:Eftersom större delen av impedansökningen vid höga frekvenser är induktiv (det finns en mindre resistiv del från skinneffekten också) måste man ta hänsyn till fasvinkeln när man räknar ut beloppet av impedansen. Om du gör detta så ser du att diskantfallet blir försumbart, klart mindre än 0,1 dB. (Ca 0,06 dB för att vara exakt, men då måste man även räkna ut skinneffekten exakt.)
En listig fälla gillrad av Kimber, alltså.
dewpo skrev:Hur stor blir fas vridningen i diskanten?
I-or skrev:Eftersom större delen av impedansökningen vid höga frekvenser är induktiv (det finns en mindre resistiv del från skinneffekten också) måste man ta hänsyn till fasvinkeln när man räknar ut beloppet av impedansen. Om du gör detta så ser du att diskantfallet med 4 ohms belastningsimpedans (egentligen -resistans) blir försumbart, klart mindre än 0,1 dB. För att vara exakt handlar det om ca 0,06 dB, men då måste man även räkna ut skinneffekten exakt.
En listig fälla gillrad av Kimber, alltså.
goat76 skrev:Har sällskapet kommit fram till vilka högtalarkablar LeifB bör införskaffa sig?
goat76 skrev:Har sällskapet kommit fram till vilka högtalarkablar LeifB bör införskaffa sig?
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!
Sug på den gubbar!![]()
Den fungerar säkert lika bra som kabel jag länkade till för 25 kr/m. Kimber är dock osedvanligt inkompetent och har i kraft av den egenskapen torgfört oskärmad signalkabel!
Skick hit din kabel så vi får ett facit istället för att gissa.
I-or skrev:
Detta är den billigaste vettiga kabel som jag kan hitta vid en snabb sökning: https://www.clasohlson.com/se/Anslutningskabel-RKK-2x1%2C5/p/Pr490326005
.
Morello skrev:I-or skrev:
Detta är den billigaste vettiga kabel som jag kan hitta vid en snabb sökning: https://www.clasohlson.com/se/Anslutningskabel-RKK-2x1%2C5/p/Pr490326005
.
Snarlik den jag länkade till på Farnell - utmärkt val!
FBK skrev:sprudel skrev:Morello skrev:
Den fungerar säkert lika bra som kabel jag länkade till för 25 kr/m. Kimber är dock osedvanligt inkompetent och har i kraft av den egenskapen torgfört oskärmad signalkabel!
Skick hit din kabel så vi får ett facit istället för att gissa.
Du är tvärlurad enligt "experterna" Sprudel. Har inte sagts ett enda gott ord om Kimber....Och LeifB har nog tröttnat för läääääänge sedan.
jonasp skrev:Morello skrev:I-or skrev:
.
Snarlik den jag länkade till på Farnell - utmärkt val!
Ha! Det är sådan kabel jag kör med. Tröttnade på den svårböjda 4x1,5 EKK-snabeln.
jonasp skrev:Tröttnade på den svårböjda 4x1,5 EKK-snabeln.
AndersP skrev:Jag har letat en del efter lite grövre kabelstrumpor men sånna där har jag aldrig hittat.
Är det Niclas -82 eller vad han hette?
FBK skrev:Du är tvärlurad enligt "experterna" Sprudel. Har inte sagts ett enda gott ord om Kimber....Och LeifB har nog tröttnat för läääääänge sedan.
sprudel skrev:FBK skrev:Du är tvärlurad enligt "experterna" Sprudel. Har inte sagts ett enda gott ord om Kimber....Och LeifB har nog tröttnat för läääääänge sedan.
Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.
Hade nog en aning om att Morello körde med EQQ, modernare variant av EKK. Mycket fin högtalarkabel med minimerad tvärimpedansmodulation.
Han har fina grejor, då krävs bra kabel.
AndersP skrev:Jag har letat en del efter lite grövre kabelstrumpor men sånna där har jag aldrig hittat.
Är det Niclas -82 eller vad han hette?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster