Hej! Lite förslag på sladdar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mn12

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav mn12 » 2022-09-06 09:34

Jag har det ganska bra här - jag kan enkelt använda det högtalartillverkaren använder till ett rimligt pris. Jag behövde längre kablar när vi flyttade och kollade på min högtalartillverkares forum. Kontstruktören berätttade där vilka kablar som användes vid mätning/testning/lyssning. Dom använde QED 42 och 79 Strand. QED 79 Strand går att köpa för 2,25 GBP metern i UK (när jag handlade var växlingskursen bra och det var innan brexit så det var bra fraktpris och enkelt). Han sa också att märket inte spelade någon roll - men det skulle vara vanliga kopparkablar. Så om jag drabbas av audionervosa kan jag fokusera på andra delar av systemet.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-06 10:18

sprudel skrev:
Varför redovisar du inte vilka kablar du själv använder?

Vet inte om det är jätteintressant, men i salongen har jag entrådig kopplingstråd (svagt tvinnad) om 1,5 mm2 - jag fick en ordentlig längd gratis av Erik på Guru. Den är terminerad med lödda bananer från Deltron. Denna kabel kommer dock att åka till återvinningen då jag är heligt trött på att den fjädrar upp istället för att ligga fint på golvet.

I en annan anläggning har jag lampsladd och i en tredje anläggning flertrådig kopplingstråd med bananer av snabbkopplingstyp (Wago, som torgförts hårt av vissa).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-06 10:25

paa skrev:De olika koncentriska linjerna och färgskiftningarna ger en synvilla att de purpurfärgade områdena mitt emot varann buktar ut lite, men jag ser nu när jag förstorar ordentligt att de inte gör det. Men vad visar alla de linjer som går utanför ledarna? Är det ett elektromagnetisk fält?

Linjerna utgör fältlinjer för det elektromagnetiska fältet. Strömriktningen är motsatt i ledarna, varför de individuella fälten samverkar mellan ledarna och motverkar varandra på utsidan av ledarna.

Det är intressant att skinneffekten för en dubbelledare i audiområdet inte alls ser ut som många tänker sig den, d.v.s. att strömmen leds jämnt och snyggt endast på ledarnas yta. Dels är ledningsdjupet stort och dels är asymmetrin över tvärsnittet stor. För riktigt tjocka ledare blir skinneffekten mer påtaglig, även om den inte heller här kan leda till märkbara olinjäriteter från ett eventuellt oxidskikt eftersom oxidskiktet är tunt och har hög impedans. Strömmen tar det minsta motståndets väg och undviker därför oxidskiktet nästan fullständigt.

Det är en helt annan sak om det handlar om oxidskikt på kontaktytor, då strömmen kan tvingas att ta vägen genom skiktet och det kan därför vara klokt att hålla kontaktytorna fria från oxid och smuts. Man bör ändå vara medveten om att den resulterande olinjäriteten även från ganska fula oxidskikt ofta är relativt låg eftersom delar av kontaktytan kan vara nästan helt rena, t.ex. vid skruven i en kopplingslist.

HiFi är fullt av myter med i grunden verkliga fysikaliska effekter som överdrivs in absurdum. Myterna är skapade dels av okunskap och dels av kommersiella skäl. I en gammal tråd angående den minst sagt tveksamma s.k. tvärimpedansmodulationen såg jag några kommentarer angående den ofrånkomliga elektromagnetiska kraftverkan som uppkommer mellan två ledare och att denna skulle kunna påverka signaltransmissionen. Visst existerar denna kraft, men för en typisk dubbelledare som i diagrammen ovan handlar det om ca 20 µN vid 1 A, d.v.s. motsvarande vikten av en ganska liten fluga utspridd över hela ledarens längd om 3 meter...

Diagrammet ovan från Kimber Kable, där man "jämför" en standardkabel med sin egen kabel, är ett bra exempel på kommersiellt inriktad desinformation (informationen är inte lögnaktig, men i sammanhanget helt irrelevant).
Senast redigerad av I-or 2022-09-06 10:29, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-06 10:25

I-or skrev:
Calleberg skrev:
Dra mig baklänges, på hemsidan hittar man.... en impedansmätning :) men hur lång var sladden tro?
8tc_chart.png

Ca 2,5 meter dubbelledare. Hela diagrammet är dock medvetet vilseledande eftersom man måste ställa kabelimpedansen i relation till lastimpedansen, vilken är ca 20-100 gånger större än för den enkla kabeln och med en lastimpedans (vi försummar förstärkarens utgångsimpedans) om 4 ohm skulle man se en närmast frekvensoberoende impedans om ca 4,04 ohm för 14 AWG respektive 4,01 ohm för 8TC.

Inte speciellt mycket att bråka om.

Här tappar du mig litegrann. Den där impedansen om 210mOhm som en generisk14AWG påstås ha vid 20kHz ser ut att stämma skapligt både med din egen färgglada simulering och om jag räknar lite på en Supra Classic i 2,5mm2 utförande.

Jag gissar ochså att det i Kimbers impedansmätning rör sig om 10fot kabel men det kan vi lämna därhän då det med sedvanligt generösa imperiska toleranser är mer eller mindre samma sak som 2,5M :D (och både din simulering och min kontrollräkning är dessutom passande nog gjorda på just 3Meter)

Det skulle då innebära att vi behöver jämföra 4,2 Ohm med 4,03 Ohm om man tar data direkt ur Kimbers impedansmätning vid 20kHz

Jag får det till 0,36dB mer dämpning vid 20kHz för den generiska kabeln :mrgreen: och där är vi nog överens om hur mycket bråk det bör leda till...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-06 10:40

Eftersom större delen av impedansökningen vid höga frekvenser är induktiv (det finns en mindre resistiv del från skinneffekten också) måste man ta hänsyn till fasvinkeln när man räknar ut beloppet av impedansen. Om du gör detta så ser du att diskantfallet med 4 ohms belastningsimpedans (egentligen -resistans) blir försumbart, klart mindre än 0,1 dB. För att vara exakt handlar det om ca 0,06 dB, men då måste man även räkna ut skinneffekten exakt.

En listig fälla gillrad av Kimber, alltså. :evil:
Senast redigerad av I-or 2022-09-06 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-09-06 10:41

I-or skrev:Eftersom större delen av impedansökningen vid höga frekvenser är induktiv (det finns en mindre resistiv del från skinneffekten också) måste man ta hänsyn till fasvinkeln när man räknar ut beloppet av impedansen. Om du gör detta så ser du att diskantfallet blir försumbart, klart mindre än 0,1 dB. (Ca 0,06 dB för att vara exakt, men då måste man även räkna ut skinneffekten exakt.)

Hur stor blir fas vridningen i diskanten?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-06 10:47

Den blir fasligt stor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-06 10:50

Har sällskapet kommit fram till vilka högtalarkablar LeifB bör införskaffa sig? :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-09-06 10:53

Jag lutar åt att slutsatsens är att han kan köpa vilken som helst som han tycker är "snygg" nog :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-06 10:57

dewpo skrev:Hur stor blir fas vridningen i diskanten?

Nu faller även du i Kimbers fälla! Detta illustrerar precis vad jag ville ha fram ovan, effekterna är fysikaliskt riktiga, men yttepyttesmå, många gånger omätbara med normala instrument och alltid definitivt helt ohörbara.

Spoiler:
Visa
(Det handlar vid 20 kHz om en impedans om ca 4,06+0,19*i ohm, d.v.s. en elektrisk fasvinkel om fullständigt försumbara 2,5 grader. Till saken hör att vi inte ens under optimala förutsättningar är nära att höra fasvridningar om 360 grader vid 20 kHz.)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-06 10:58

I-or skrev:Eftersom större delen av impedansökningen vid höga frekvenser är induktiv (det finns en mindre resistiv del från skinneffekten också) måste man ta hänsyn till fasvinkeln när man räknar ut beloppet av impedansen. Om du gör detta så ser du att diskantfallet med 4 ohms belastningsimpedans (egentligen -resistans) blir försumbart, klart mindre än 0,1 dB. För att vara exakt handlar det om ca 0,06 dB, men då måste man även räkna ut skinneffekten exakt.

Aha nu förstår jag var jag gick bort mig.
Vektoradderad reaktans plus resistans blir ju impedans, men jag glömde ju bort att om vi lägger till en fiktiv resistiv högtalarlast så måste även DEN resistiva delen såklart ochså vara med i vektoradditionen.

Man inser då lätt utan att ens räkna på det att det skall till en ganska så rejäl reaktans för att det skall bli någon nämnvärd påverkan överhuvudtaget.

Tack för klargörandet, ännu en gång :wink:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-06 11:22

goat76 skrev:Har sällskapet kommit fram till vilka högtalarkablar LeifB bör införskaffa sig? :)

Egentligen har all information redan framkommit ovan. Man får använda sitt eget huvud ibland också. Hur som helst:

Detta är den billigaste vettiga kabel som jag kan hitta vid en snabb sökning: https://www.clasohlson.com/se/Anslutningskabel-RKK-2x1%2C5/p/Pr490326005

Detta är de billigaste vettiga kontakter som jag kan hitta vid en snabb sökning: https://mixbutiken.se/kontakter/bc-003

Det finns hur mycket användbara prylar därute som helst, oftast dyrare, men ibland kanske lite snyggare eller mer praktiska. Ljudkvaliteten påverkas dock inte.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-09-06 11:25

:lol:
goat76 skrev:Har sällskapet kommit fram till vilka högtalarkablar LeifB bör införskaffa sig? :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-06 12:53

Nästa gång någon råkar på HiFi-typisk desinformation av Kimber Kable-typ, håll detta detta uttalande från Admiral Ackbar i minnet:

https://www.youtube.com/watch?v=4F4qzPbcFiA

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-06 13:11

sprudel skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!
Sug på den gubbar! :mrgreen:

Den fungerar säkert lika bra som kabel jag länkade till för 25 kr/m. Kimber är dock osedvanligt inkompetent och har i kraft av den egenskapen torgfört oskärmad signalkabel!

Skick hit din kabel så vi får ett facit istället för att gissa. :mrgreen:

Du är tvärlurad enligt "experterna" Sprudel. Har inte sagts ett enda gott ord om Kimber.... :lol: Och LeifB har nog tröttnat för läääääänge sedan.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-06 13:20

I-or skrev:
Detta är den billigaste vettiga kabel som jag kan hitta vid en snabb sökning: https://www.clasohlson.com/se/Anslutningskabel-RKK-2x1%2C5/p/Pr490326005

.

Snarlik den jag länkade till på Farnell - utmärkt val!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-09-06 13:31

Morello skrev:
I-or skrev:

.

Ha! Det är sådan kabel jag kör med. Tröttnade på den svårböjda 4x1,5 EKK-snabeln.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-06 13:45

FBK skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:
Den fungerar säkert lika bra som kabel jag länkade till för 25 kr/m. Kimber är dock osedvanligt inkompetent och har i kraft av den egenskapen torgfört oskärmad signalkabel!

Skick hit din kabel så vi får ett facit istället för att gissa. :mrgreen:

Du är tvärlurad enligt "experterna" Sprudel. Har inte sagts ett enda gott ord om Kimber.... :lol: Och LeifB har nog tröttnat för läääääänge sedan.

Jag kan säga ett gott ord om Kimber, eller i vart fall om Sprudels kabel. Om vi tänker bort prislappen så verkar det vara en kabel som rent elektriskt gör det den skall och lite till. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-06 13:50

Ja, kablar för lågfrekventa signaler är tämligen triviala, varför vilken som helst charlatan kan knåpa ihop ett kablage som fungerar. Samma gökar skulle förstås aldrig lyckas med något för kritiska RF/MV-applikationer.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-06 13:58

jonasp skrev:
Morello skrev:
I-or skrev:

.

Ha! Det är sådan kabel jag kör med. Tröttnade på den svårböjda 4x1,5 EKK-snabeln.

Jag har någon 1,5 mm2-kabel av "högtalartyp" överallt som jag köpte en ordentlig längd av mycket billigt för ca 15 år sedan. Något smidigare om den ska förläggas i en mindre kabelkanal eller så.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-09-06 14:47

Jag har använt RKUB-kabel från Jula, flerkardelig 1,5 mm kvadrat för längder upp till ca 10 m och 2,5 mm kvadrat för längder därutöver, max ca 18 m. (Typ grov lampsladd alltså.) Några hundra meter har gått åt, så s.k. "fin - och dyrkabel" var utesluten att dra. Ca hälften i VP-rör, ca hälften bakom löstagbara panelbrädor så bara ca 20 cm-snuttar är synliga för högtalarinkopplingen med Wago-bananer. Wagos knivbananer gillar jag, väldigt smidiga i stället för lödning.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2022-09-06 16:41

jonasp skrev:Tröttnade på den svårböjda 4x1,5 EKK-snabeln.

Det gjorde jag också. Tricket är att ta av pvc-höljet och den vita isoleringen. När det är gjort är EKK 4x1,5 mm faktiskt ganska lätthanterligt. Tunna buntband kan användas för att hålla ihop de fyra ledarna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-09-06 17:00

Eller så petar man in den i en sådan här och fyller på med lagom trevliga kristaller och har en anledning till att skylla på att den är styv...
Bild
8) 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-09-06 18:05

Jag har letat en del efter lite grövre kabelstrumpor men sånna där har jag aldrig hittat.
Är det Niclas -82 eller vad han hette?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-06 18:12

AndersP skrev:Jag har letat en del efter lite grövre kabelstrumpor men sånna där har jag aldrig hittat.

hifikg har en sådan upphängd på väggen om jag minns rätt....

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-09-06 19:11

FBK skrev:Du är tvärlurad enligt "experterna" Sprudel. Har inte sagts ett enda gott ord om Kimber.... :lol: Och LeifB har nog tröttnat för läääääänge sedan.

Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.
Hade nog en aning om att Morello körde med EQQ, modernare variant av EKK. Mycket fin högtalarkabel med minimerad tvärimpedansmodulation.
Han har fina grejor, då krävs bra kabel. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-06 19:35

sprudel skrev:
FBK skrev:Du är tvärlurad enligt "experterna" Sprudel. Har inte sagts ett enda gott ord om Kimber.... :lol: Och LeifB har nog tröttnat för läääääänge sedan.

Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.
Hade nog en aning om att Morello körde med EQQ, modernare variant av EKK. Mycket fin högtalarkabel med minimerad tvärimpedansmodulation.
Han har fina grejor, då krävs bra kabel. :)

Menade inte riktigt så heller. Förstår mycket väl att du är nöjd och inte lurad. Men man kunde ju vänta sig en kritiker storm av märket Kimber när du visade upp den, för alla som tillverkar "vanliga högtalarkabel" är ju värre än dammsugarförsäljare som lurar gamla tanter så att säga.... 8O Numera så ska man köpa sina kablar på Biltema, Clas Ohlsson, Bauhaus osv. Alla ställen utom i Hifi butiker.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-06 19:36

Mja, det finns säkert en och annan hifi-butik som säljer kabel utan inslag av ormolja; tex hifi-kit.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-06 19:38

Kommer ni ihåg när svenska Supra skrävlade om att ha den mest mångtrådiga kabeln (si och så många km tråd per m)?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-06 19:59

AndersP skrev:Jag har letat en del efter lite grövre kabelstrumpor men sånna där har jag aldrig hittat.

Patrick 82
Coconut Audio
Tomten :)
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi