Om en högtalares frekvensgång inte spelar någon roll på inspelningen så borde väl inte era lyssningsrums frekvensgång heller göra det? Eller är det så att ni på något sätt kompenserar för bristerna i era lyssningsrum???
Jag tror att många gör det... är det i så fall möjligt att man vid mix via filtrering kompenserar för de frekvenser som man vill höja eller sänka, enligt vad högtalarna spelar och vad man själv upplever?
Om en högtalare t ex inte kan återge bas under 100Hz, då hör jag inte att mikrofonen puffar och skär därför inte bort puffarna. Kom igen nu... Varför vill man ha högtalare som ljuger och inte spelar upp ljudet så neutralt som möjligt när man ska anpassa en mix som ska låta bra, helst på så många ställen som möjligt?
Jag förstår att man kan testa att spela en mix i mono, i en liten bredbandare, och se att mixen funkar även där. Själv har jag sänt radio och balanserat via en transistorradios högtalare - just för att uppleva den balans som många lyssnare har... Men naturligtvis måste man byta till monitorlyssning då och då för att höra att allt låter som det ska.
Jag har mixat hur mycket som helst i dåliga kontrollrum med NS-1000, och filtererat efter detta. Har jag sedan spelat upp detta i en studio med bra akustik och bra högtalarte har jag märkt att jag filtrerat bort alldeles för mycket vid 280 Hz, just för att akustiken i det kontrollrum jag filtrerade hade en puckel just vid 280 Hz. Verkligheten var en helt annan... Hade jag trots den dåliga akustiken använt till exempel en närfältsmonitor så hade jag varit mer nära sanningen och hade inte dragir bort lika mycket vid den frekvensen. Hade jag haft bra akustik i kontrollrummet och en bra monitorering så hade jag säker filtrerat helt annorlunda ändå...
Jag är helt övertygad om att NS-10 är orsaken till att många produktioner låter sämre än de hade behövt göra... Sen finns det andra faktorer som påpekats tidigare - sämre inspelningsutrustning (analogt byttes mot den nya digitala tekniken, osv)... Men NS-10 är nog en av de större bidragande orsakerna.
Och hör sen

Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.