yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-05 21:18

subjektivisten skrev:
CODY skrev:nej,

Scheiner som liksom BC är en Guru anser att det blir bättre kvalitet om de
används. I verkligheten. Du påstår massa andra saker baserat på vad du
anser är logiskt. Du har fel.

Logik verkar inte vara din gebit. Trotsboken lär vara perfekt för dig :)

inte din version av logik.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-05 21:20

Richard skrev:
CODY skrev:
IngOehman skrev:DU kanske inte tillhör dem som uppfattar att det finns ett ljudkvali-
tetsproblem, och då är det ju inte svårt att förstå att du verkar lite
vilsen i debatten - du förstår ju inte ens att det problem som andra
hör och pratar om finns.
(snip)
Tycker du borde ge alla andra samma rätt att ha sina uppfattningar.

Jag tycker att det kan finnas ljudkvalitetsproblem. Men jag är nyfiken på vilka
det är som orsakats av den japanska högtalaren. Vilka problem det är "andra
hör och pratar om"? Det går ju för sig att visa mätkurvor, men vad är det för
problem som den orsakat? Hur har det yttrat sig? Jag lyssnar just nu på en
skiva som är både producerats och mixats av Bob C. Hör inga problem.

Vad gäller vilsen verkar det inte vara så många som har hört högtalaren. Det
har jag i rikt mått.

Naturligtvis får alla ha sina uppfattningar. Fördomar också.

NS-10:s dåliga frekvensgång ( utan baffelstegskompensation och obefintlig bas) påverkar naturligtvis lyssningsresultatet negativt, om man lyssnar på neutrala grejor, hemmavid. Har man däremot en högtalare som påminner om ns-10 i hemanläggningen, så bör ju resultatet bli mycket bättre.

Vilka högtalare använder du själv, CODY?

Larsen 4, pi60, Kef q-35, OA-5I
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2009-11-05 21:28

Om en högtalares frekvensgång inte spelar någon roll på inspelningen så borde väl inte era lyssningsrums frekvensgång heller göra det? Eller är det så att ni på något sätt kompenserar för bristerna i era lyssningsrum???

Jag tror att många gör det... är det i så fall möjligt att man vid mix via filtrering kompenserar för de frekvenser som man vill höja eller sänka, enligt vad högtalarna spelar och vad man själv upplever?

Om en högtalare t ex inte kan återge bas under 100Hz, då hör jag inte att mikrofonen puffar och skär därför inte bort puffarna. Kom igen nu... Varför vill man ha högtalare som ljuger och inte spelar upp ljudet så neutralt som möjligt när man ska anpassa en mix som ska låta bra, helst på så många ställen som möjligt?

Jag förstår att man kan testa att spela en mix i mono, i en liten bredbandare, och se att mixen funkar även där. Själv har jag sänt radio och balanserat via en transistorradios högtalare - just för att uppleva den balans som många lyssnare har... Men naturligtvis måste man byta till monitorlyssning då och då för att höra att allt låter som det ska.

Jag har mixat hur mycket som helst i dåliga kontrollrum med NS-1000, och filtererat efter detta. Har jag sedan spelat upp detta i en studio med bra akustik och bra högtalarte har jag märkt att jag filtrerat bort alldeles för mycket vid 280 Hz, just för att akustiken i det kontrollrum jag filtrerade hade en puckel just vid 280 Hz. Verkligheten var en helt annan... Hade jag trots den dåliga akustiken använt till exempel en närfältsmonitor så hade jag varit mer nära sanningen och hade inte dragir bort lika mycket vid den frekvensen. Hade jag haft bra akustik i kontrollrummet och en bra monitorering så hade jag säker filtrerat helt annorlunda ändå...

Jag är helt övertygad om att NS-10 är orsaken till att många produktioner låter sämre än de hade behövt göra... Sen finns det andra faktorer som påpekats tidigare - sämre inspelningsutrustning (analogt byttes mot den nya digitala tekniken, osv)... Men NS-10 är nog en av de större bidragande orsakerna.

Och hör sen ;-)
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-05 21:30

Richard skrev:
Bill50x skrev:Duktiga yrkesmän kan använda skräpverktyg, det är vi amatörer som behöver det bästa i utrustningsväg.
Det där sista håller jag inte med om alls. Om man skulle resonera så om musiker, för att ta en analogi: "Duktiga musiker kan använda skräpinstrument, det är vi amatörer som behöver de bästa intrumenten". Eller snickare: "Duktiga yrkesmän kan använda skräpverktyg, det är vi amatörer som behöver det bästa i utrustningsväg."

Det stämmer ju inte - goda musiker behöver de bästa instrumenten, för att få förutsättningar att kunna spela så bra talangen medger.

Givetvis blir det ännu bättre när duktiga yrkesmän använder bra verktyg. Om jag spelar fiol spelar det dock ingen roll om det så är en Stradivarius för 10 mille, det låter ändå sämre än om Nigel Kennedy spelar på något han hittat på soptippen. En bra hammare gör ingen bra snickare... ja du förstår... ;-)

Vad jag menar är, må vara att en del inspelningar skulle blivit bättre om man inte använt NS10. Men vi vet inte, alltsammans är bara spekulationer. För övrigt är många andra faktorer troligen (här spekulerar jag) lika viktiga, lodnessracet med dynamikkomprimering troligen den värsta.

Ärligt talat, hur stor roll spelar några dB hit eller dit i frekvensåtergivningen för roll när man mixat ihop en stendöd, dynamiklös och hårt distad produktion?

/ B

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-11-05 21:31

poppop for president! :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-11-05 21:32

subjektivisten skrev:För vissa så kanske livet går ut på svart eller vitt, men verkligheten är sällan sån.

Lite roligt att just du skriver så.
Inget illa ment men nyanserad är väl inte det första man tänker på när det gäller dig.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-05 21:33

Moment-23 skrev:
subjektivisten skrev:För vissa så kanske livet går ut på svart eller vitt, men verkligheten är sällan sån.

Inget illa ment men nyanserad är väl inte det första man tänker på när det gäller dig.

Men han är en ganska kul kille ändå :D

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-05 21:38

Richard skrev:[
Och likadant borde det väl vara med inspelningsmonitorer, för skickliga inspelningstekniker.
Varför tror du att Bertil Alving inte använder NS-10 ?

Vad använder Bertil Alvinge då?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 21:38

Max_Headroom skrev:
Det var fina tider det! Flera av musikhistoriens Stora Album skapades i den här perioden, på det tidiga 80-talet. En fullständig teknisk-musikalisk explotion. Helt plötsligt gick det att göra musik som få tidigare knappt ens tänkt tanken att den var möjlig. Dom digitala reverben och digital delayerna gjorde ju också att det gick att göra smällfeta produktioner som tidigare inte heller varit möjliga.
Det är den här perioden som bland dom verkliga Finsmakarna brukar benämnas Dom Gyllene Åren.

Jag tycker självklart om 80-tals musik också men tyvärr användes ju vissa trummaskiners ljud lite för ofta & mycket som Linndrum och Simmons t.ex.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 21:40

Bill50x skrev:Ärligt talat, hur stor roll spelar några dB hit eller dit i frekvensåtergivningen för roll när man mixat ihop en stendöd, dynamiklös och hårt distad produktion?

/ B
några db hit och dir ger ju dynamik iallafall ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-05 21:42

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:Ärligt talat, hur stor roll spelar några dB hit eller dit i frekvensåtergivningen för roll när man mixat ihop en stendöd, dynamiklös och hårt distad produktion?

/ B
några db hit och dir ger ju dynamik iallafall ;)

...och något att prata om! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-11-05 21:43

Bill50x skrev:
Moment-23 skrev:

Men han är en ganska kul kille ändå :D

/ B

Tveklöst. Förmodligen just därför :D
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 21:46

Richard skrev:
CODY skrev:
IngOehman skrev:DU kanske inte tillhör dem som uppfattar att det finns ett ljudkvali-
tetsproblem, och då är det ju inte svårt att förstå att du verkar lite
vilsen i debatten - du förstår ju inte ens att det problem som andra
hör och pratar om finns.
(snip)
Tycker du borde ge alla andra samma rätt att ha sina uppfattningar.

Jag tycker att det kan finnas ljudkvalitetsproblem. Men jag är nyfiken på vilka
det är som orsakats av den japanska högtalaren. Vilka problem det är "andra
hör och pratar om"? Det går ju för sig att visa mätkurvor, men vad är det för
problem som den orsakat? Hur har det yttrat sig? Jag lyssnar just nu på en
skiva som är både producerats och mixats av Bob C. Hör inga problem.

Vad gäller vilsen verkar det inte vara så många som har hört högtalaren. Det
har jag i rikt mått.

Naturligtvis får alla ha sina uppfattningar. Fördomar också.

NS-10:s dåliga frekvensgång ( utan baffelstegskompensation och obefintlig bas) påverkar naturligtvis lyssningsresultatet negativt, om man lyssnar på neutrala grejor, hemmavid. Har man däremot en högtalare som påminner om ns-10 i hemanläggningen, så bör ju resultatet bli mycket bättre.

Fast samtidigt så finns det alltså väldigt rutinerade tekniker och guldöron som tycker att NS 10 har ett väldigt ärligt mellanregister och NS 10 må brista i djupbasåtergivningen men den bas som den återger, återger den vid lägre volymer tack vare den slutna lådan mer ärligt än i princip vilken basreflexhögtalare som helst. Detta verkar många ha missat om dessa kontroversiella högtalare, en annan sak är att NS10 liksom alla högtalare behöver en bra förstärkare för att komma till sin rätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 21:50

mrk skrev:Vad betyder det i så fall - enligt dig - att en skiva är skadad?

Att någonstans i arbetet med ljudproduktionen har man gjort ett icke-optimalt val beroende på att högtalaren luras.

Det är alltså ett tillstånd som vare sig kan mätas eller exemplifieras?

Det kan väldigt exakt pekas ut, det kräver dock tillgång till allt studiomaterial, studio och dess utrustning + komplett historik över alla produktionsbeslut ned på enskilda rattvridningar och var teknikern hade sitt huvud i förhållande till högtalarna vid samma tidpunkt. Samt naturligvis en bättremonitorlyssning att jämföra varje produktionsbeslut med.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2009-11-05 21:51

...som en numera pensionerad kollega med guldöron (högt aktad musiktekniker på sin tid) sade...

"-NS-1000 är världens bästa högtalare!!!! Man behöver bara ta bort aluminiumringen från mellanregistret och byta filter samt driva dom med Sentec PA9!"

...men då är det ju ingen NS-1000 längre ;-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 21:51

LindeberG skrev:Fast samtidigt så finns det alltså väldigt rutinerade tekniker och guldöron som tycker att NS 10 har ett väldigt ärligt mellanregister och NS 10 må brista i djupbasåtergivningen men den bas som den återger, återger den vid lägre volymer tack vare den slutna lådan mer ärligt än i princip vilken basreflexhögtalare som helst. Detta verkar många ha missat om dessa kontroversiella högtalare, en annan sak är att NS10 liksom alla högtalare behöver en bra förstärkare för att komma till sin rätt.

Snälla rara, jag tror ingen på det här forumet - oavsett vad man tycker om NS10 - skulle formulera sig som att mellanregistret är "ärligt".

Alla ser att det inte är det. Det behöver man inte ens debattera.

Resten av texen i ditt inlägg låter som ren musik för en förläggare av sponsrad hifitidning.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-11-05 21:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-05 21:53

/ B
Förmodligen ingenting.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2009-11-05 21:54

Över 2000 hetska o upprörda inlägg över en högtalare med tveksamma prestanda 8O

Faktiskt.se doesnt fuck around!!

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2009-11-05 21:56

Det låter dåligt om man ställer mikrofonerna i garaget utanför studion också! Men det är väl inte det vi diskuterar?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-05 21:57

zidanefromhell skrev:Faktiskt.se doesnt fuck around!!
Det kan du hoppa upp och fet-sätta dig på!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:01

LindeberG skrev:Fast samtidigt så finns det alltså väldigt rutinerade tekniker och guldöron som tycker att NS 10 har ett väldigt ärligt mellanregister och NS 10 må brista i djupbasåtergivningen men den bas som den återger, återger den vid lägre volymer tack vare den slutna lådan mer ärligt än i princip vilken basreflexhögtalare som helst.

"Rutinerade tekniker" säger inget om kompetens att bedömma högtalare, sorry. Att de använder redskapet betyder inte att man förstår det. ( Vet du varför prefetching är bra för en CPU bara för du kan köra en dator? )

Guldöron som låter sig luras av en hiskelig mellanregisterpuckel har nog titulerat sig det lite väl självsvåldigt.... Bländning brukar jag kalla det... att man fokuserar på överdrivna detaljer som positiva - det är tyvärr samma detaljer för orsakar lyssningströtthet en eller ett par månader senare.

Berätta för mig hur man mixar bas åt t.ex. Yello med en högtalare som inte återger de frekvenser basen ligger på.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 22:04

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:Fast samtidigt så finns det alltså väldigt rutinerade tekniker och guldöron som tycker att NS 10 har ett väldigt ärligt mellanregister och NS 10 må brista i djupbasåtergivningen men den bas som den återger, återger den vid lägre volymer tack vare den slutna lådan mer ärligt än i princip vilken basreflexhögtalare som helst. Detta verkar många ha missat om dessa kontroversiella högtalare, en annan sak är att NS10 liksom alla högtalare behöver en bra förstärkare för att komma till sin rätt.

Snälla rara, jag tror ingen på det här forumet - oavsett vad man tycker om NS10 - skulle formulera sig som att mellanregistret är "ärligt".

Antagligen inte men mest för att de flesta här inte har hört högtalaren överhuvudtaget.

Att den återger mellanregistret på ett ärligt sätt kan man ju diskutera men det tycker iaf rätt många ljudtekniker och producenter. Sen betyder inte ärligt att det ska låta bäst, men det verkar ju många av er ha missat.

En annan sak ni verkar ha missat är att den uppmätta kurvan för NS 10 i Studio givetvis INTE ser ut som på de flesta mätningar ni har sett, detta faktum togs upp i en av de NS10 texter jag tidigare länkade till, men den har ni väl antagligen inte heller läst..

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 22:06

Nattlorden skrev:Berätta för mig hur man mixar bas åt t.ex. Yello med en högtalare som inte återger de frekvenser basen ligger på.

Det har jag redan berättat man HAR stora baskapabla monitorer OCKSÅ ....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 22:07

Nattlorden skrev:Berätta för mig hur man mixar bas åt t.ex. Yello med en högtalare som inte återger de frekvenser basen ligger på.

Där är det nog tyvärr så att det krävs någon annan monitor. De räcker inte till, det hoppas och tror jag att även den minst rutinerade teknikern förstår.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:08

LindeberG skrev:En annan sak ni verkar ha missat är att den uppmätta kurvan för NS 10 i Studio givetvis INTE ser ut som på de flesta mätningar ni har sett

Vill gärna höra dig förklara med egna ord på vilket sätt instoppandet av högtalaren i en studio förändrar direktljudet... vilket ju är vitsen med närfältslyssning.... inte bara hänvisa till någon som man hoppas förstår något (men kanske inte gör det).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-05 22:09

Sitter här och spisar "Avalon", "Tattoo You" och "C'est Chic". Fantastiskt mixade, frågan är om det hade låtit så här bra utan NS-10?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:10

LindeberG skrev:

Jag tyckte du ovan berättade hur fantastiskt mycket bättre den var på basåtergivning trots fallet. Nu är den inte det längre? Hur lång bäst-före-datum har dina inlägg? :mrgreen:

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 22:11

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:En annan sak ni verkar ha missat är att den uppmätta kurvan för NS 10 i Studio givetvis INTE ser ut som på de flesta mätningar ni har sett

Vill gärna höra dig förklara med egna ord på vilket sätt instoppandet av högtalaren i en studio förändrar direktljudet....

Reflexerna från mixerbordet påverkar givetvis bl.a.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:11

Objektivisten skrev:Sitter här och spisar "Avalon", "Tattoo You" och "C'est Chic". Fantastiskt mixade, frågan är om det hade låtit så här bra utan NS-10?

Prova lägga på ett NS-10-filter och lyssna igen... vem vet, de kanske låter ännu bättre? (Jag har aldrig klagat på den låten jag provade det med, snarare är det en favorit.)

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 22:12

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:

Jag tyckte du ovan berättade hur fantastiskt mycket bättre den var på basåtergivning trots fallet. Nu är den inte det längre? Hur lång bäst-före-datum har dina inlägg? :mrgreen:

Du får väl lära dig att läsa innan du kritiserar på felaktiga grunder.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi