Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Resultaten är framkomna med vetenskapligt arbetssätt, men det är inga, i strikt mening vetenskapliga resultat.
dimitri skrev:Jag föreslår att ordet "vetenskap" med alla dess varianter banlyses. Inte genom ett tillägg till forumpolicyn utan genom en gemensam ansträngning att argumentera utan stöd av detta ord.
Dimitri
(doktorand)
Svante skrev:dimitri skrev:Jag föreslår att ordet "vetenskap" med alla dess varianter banlyses. Inte genom ett tillägg till forumpolicyn utan genom en gemensam ansträngning att argumentera utan stöd av detta ord.
Dimitri
(doktorand)
Haha, det här såg jag inte när jag skrev mitt förra inlägg.
Jag håller inte alls med, dock. Precis som alla andra ord som är svåra att förstå mår det bra av att debatteras, då kanske fler förstår vad det innebär. Och det vore bra, det.
Jag förstår inte motsatsförhållandet mellan mitt citatoch din text.Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Resultaten är framkomna med vetenskapligt arbetssätt, men det är inga, i strikt mening vetenskapliga resultat.
Mja, inte är väl arbetssättet vetenskapligt om man inte regelbundet utsätter det för granskning?
Öppenheten och möjligheten till granskning (om än bara internt) är för grundläggande i vetenskapsmetodiken för att man ska kunna kasta bort den och fortfarande vara vetenskaplig.
Men det där har vi redan varit igenom.
Kaffekoppen skrev:Jag förstår inte motsatsförhållandet mellan mitt citatoch din text.Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Resultaten är framkomna med vetenskapligt arbetssätt, men det är inga, i strikt mening vetenskapliga resultat.
Mja, inte är väl arbetssättet vetenskapligt om man inte regelbundet utsätter det för granskning?
Öppenheten och möjligheten till granskning (om än bara internt) är för grundläggande i vetenskapsmetodiken för att man ska kunna kasta bort den och fortfarande vara vetenskaplig.
Men det där har vi redan varit igenom.
Måhända tolkar du citatet felaktigt, för jag håller med dig.
Svante skrev:[Mja, jag menar alltså att LTS arbetssätt inte är vetenskapligt eftersom metoden inte går att granska inte ens internt bla eftersom de beryktade statistikberäkningarna sker med huvudräkning och det inte förs bok på lyssningarna.
Exkluderande av granskningsmöjlighet är i sig ovetenskapligt, menar jag.
Dahlqvist skrev:Svante skrev:[Mja, jag menar alltså att LTS arbetssätt inte är vetenskapligt eftersom metoden inte går att granska inte ens internt bla eftersom de beryktade statistikberäkningarna sker med huvudräkning och det inte förs bok på lyssningarna.
Exkluderande av granskningsmöjlighet är i sig ovetenskapligt, menar jag.
Problemet är inte bristen på "vetenskaplighet" utan att resultaten är svåra att granska för en extern bedömare. Det är innebörden och konsekvenserna av detta förhållande som är intressant, inte vad man tycker eller inte tycker är vetenskapligt. Vad som tilltalar MIG med detta synsätt är att man inte kan använda "detta är vetenskap" som slagträ utan argumenten får så på egna ben. Om man kan förklara vad problemet är så lär man sig mer om vetenskaplig metod än att bara får höra att något är "vetenskap" eller inte. Vad gäller "the usual suspects" på faktiskt.se tycker jag att nivån på diskussioner om sakfrågor vida överstiger diskussioner om vad som är vetenskap, enär den senare domineras av något "hemsnickrade" partiella teoribyggen.
/Dumle
Kaffekoppen skrev:Resultaten är framkomna med vetenskapligt arbetssätt, men det är inga, i strikt mening vetenskapliga resultat.
Morello skrev:Kaffekoppen skrev:Resultaten är framkomna med vetenskapligt arbetssätt, men det är inga, i strikt mening vetenskapliga resultat.
Det där tycker jag låter en smula motsägelsefullt. Hur menar du egentligen?
Style skrev:Problemet är att man inte vet om det är vetenskapligt eller inte om inte metod och resultat är dokumenterade och möjlig att granska.
Style skrev:Iös f/e-verksamhet kan vara vetenskaplighet till punkt och pricka men det går inte att vara sig hävda (med trovärdighet) eller förneka så länge inte gängse [fetstil tillagd] dokumentation och publicering föreligger.
Style skrev:I det läget väljer åtminstone jag att inta en skeptisk attityd och betrakta testerna som mer seriösa än de vanliga hifi-blaskornas men definitivt inte på en vetenskaplig nivå
Sund inställning. Har du tagit del av testprocessen/resultaten via MoLt?Style skrev:problemet är att man inte vet om det är vetenskapligt eller inte om inte metod och resultat är dokumenterade och möjlig att granska
dvs, Iös f/e-verksamhet kan vara vetenskaplighet till punkt och pricka men det går inte att vara sig hävda (med trovärdighet) eller förneka så länge inte gängse dokumentation och publicering föreligger.
I det läget väljer åtmistånde jag att inta en skeptisk attityd och betrakta testerna som mer seriösa än de vanliga hifi-blaskornas men definitivt inte på en vetenskaplig nivå
Kaffekoppen skrev:Ett vetenskapligt resultat hade krävt tester på AVSEVÄRT fler apparater, en testprocess ingen ideel förening (eller idag kommersiel tidning) utför. "Inte ens" konsumentverket testar i sådan omfattning...
Kaffekoppen skrev:Ett vetenskapligt resultat hade krävt tester på AVSEVÄRT fler apparater, en testprocess ingen ideel förening (eller idag kommersiel tidning) utför. "Inte ens" konsumentverket testar i sådan omfattning...
Kaffekoppen skrev:Det kan man ju undra, men för 100 000+ producerade enheter så är ett urval av en (1) apparat otillräckligt för allmängiltiga slutsatser.
Kaffekoppen skrev:Även ett test på 10 apparater måste således anses vara avsevärt fler, det är ju ett 10-faldigt större urval...
Kaffekoppen skrev:Sedan tillkommer frågeställningarna om resultaten är giltiga mellan olikka produktionsbatchlar, om produktionen är konsekvent inom varje produktionsbatch, om apparaten är likvärdig i olika marknader.
Kaffekoppen skrev:Det är orimmligt att påstå att man har ett vetenskapligt bevisat att en hel produktgrupp har vissa egenskaper med ett urval i den här obetydliga omfattningen, däremot har det erfarenhetsmässigt visat sig stämma bra. därför är det okej att publicera resultaten och låta åhöraren värdera dem, på grundval av förtroende och erfarenhet (eller likväl på brist av förtroende).
Kaffekoppen skrev:Däremot kan man aldrig dra generella vetenskapliga slutsatser utan att ens ha verifierat sina resultat genom ett stort urval och återupprepade försök.
Kaffekoppen skrev:Jag är rätt kritiskt lagd och kommer delge mina synpunkter helt öppet i MoLt. Det är redan på planeringsstadiet en, som jag tycker skithäftig sak, nämligen en för medlemmarna öppen f/e-lyssning där vi praktiskt går igenom momenten. Det tror jag kommer vara uppskattat.
Flint skrev:Kaffekoppen
Nu vet du vad du har att vänta dig. Se det som en initieringsrit där du sätts på plats. Det testas hur pass stabil och svår konstbelastning du är.
Kaffekoppen skrev:ps... jag tänker närvara på nästa f/e ...återkommer med synpunkter efter det
Jag är rätt kritiskt lagd och kommer delge mina synpunkter helt öppet i MoLt. Det är redan på planeringsstadiet en, som jag tycker skithäftig sak, nämligen en för medlemmarna öppen f/e-lyssning där vi praktiskt går igenom momenten. Det tror jag kommer vara uppskattat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster