"Nytt" sätt att utvärdera hifi??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-08 17:42

Å andra sidan... Man skall inte undervärdera felen hos slutsteg heller. De är ofta mycket hörbarare än deras distorsionssiffror i broschyrerna antyder. En förstärkares distorsion behöver vara väldigt mycket lägra än högtalares för att inte ställa till med hörbarheter.

Min uppfattning utan att förstå riktigt varför det är så. Lust att utveckla?

Detta format kallas ofta DAD, och är ett excellent format. Tyvärr är det mycket ovanligt att det används som bärare av högklassiga tvåkanaliga musikinspelningar, men det finns där som en del av DVD-formatet, för den som vill använda det.

Det kan i sig vara bidragande till att CD-formatet (som har en amplitudupplösning som är 256 ggr sämre) är en barnlek att hantera för varje rimligt presterande DVD-spelare. Att sedan DAD-formatet är nästan okänt (även att det inkluderats i alla DVD-spelare som gjorts) hos hifi-människor är ett mysterium som borde redas upp vad det kan bero på.

Spelar de flesta (eller några) DVD spelare brända 24/96 skivor i två eller flera kanaler?

Tror nästan nyckelorden är, att ju mindre sameness man har, desto lättare är det att ha kul med sin musikanläggning! Äventyret blir liksom större och mera obegränsat.

Medhåll!

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-08 18:31

Piotr skrev:

Å andra sidan... Man skall inte undervärdera felen hos slutsteg heller. De är ofta mycket hörbarare än deras distorsionssiffror i broschyrerna antyder. En förstärkares distorsion behöver vara väldigt mycket lägra än högtalares för att inte ställa till med hörbarheter.

Min uppfattning utan att förstå riktigt varför det är så. Lust att utveckla?

Jag tror jag har skrivit om det rätt många gånger redan, men jag kan ta det en gång till: Det beror på att förstärkare uppvisar mycket värre skillnadsdistorsionsbeteenden än högtalare, och i praktiken är det dessa disotrsionsformer som är de verkliga problemen vid msikåtergivning. Att högtalare beter sig bättre beror på flera olika fenomen, men de viktigaste är dessa:

1. Många av distorsionsfenomenen (olinjäriteterna) hos högtalare ligger i hastighets- och lägesdomän, vilket betyder att deras THD förstärks fasansfullt mycket (i synnerhet de högre deltonerna) när man mäter högtalarens distorsion i den akustiska domänen, som närmas motsvaras av membranaccelerationen, två deriveringar senare alltså. (Det är dock både frekvens-, placerings- och membranvåglängdskvot-beroende.)

Av detta skäl uppvisar en (dynamisk) högtalare typiskt en övertonsdistorsion som är mycket värre än de intrinsiska olinjäriteterna. Det visar sig när man slutar mäta HD och istället lyssnar på musik, och blir varse att IM-distorsionen är lika låg som de intrinsiska olinjäroteterna antyder, det vill säga den spelar mycket renare än THD antyder, och släpper därför igenom hörbar distorsion från en förstärkare som i THD världen verkar vara mångfaldigt bättre.

Det är inte sällsynt att man uppfattar en tvåvägshögtalare med distorsionen X % som lika ren som en förstärkare (eller en elektrostathögtalare) med en distorsion på X/10 %. Trevägssystem med för hörseln vettigt valda delningsfrekvenser låter typiskt ännu renare i förhållande till deras mätta THD. Och ännu bättre är fyrvägssystem*. Orsaken till det är:

2. Flervägssystem har en inbyggd immunitet mot blanddistorsion mellan register som hanteras av olika högtalarelement. Det hjälper dem rejält med att hålla blandtonsdistorsionen låg. Detta är ett synnerligen relevant argument för flervägssystem! Ju flera delningar man har desto renare spelar systemet, och frågan är om man inte i praktiken når en sorts "ekonomiskt optimum" vid fyr- eller femvägssystem, således att man kan åstadkomma maximalt rent totalljud per kostnad för alla högtalarelement + filter. Eller med andra ord: Man bedrar sig illa om man tror att man kan spara pengar på att göra fåvägigare system, om man inte är beredd att kompromissa med renheten. Tvåvägssystem blir lätt till och med dyrare om det skall kunna prestera samma renhet som flervägigare system.

3. När man kombinerar olinjära funktioner i kaskad (lägger dem efter varandra) uppstår värre distorsionstyper än för en enkel olinjär länk. Därför kan även en förhållandevis svag olinjäritet bli ett stort problem när den kombineras med en annan olinjäritet.

Man bör alltså inte bortse ifrån förstärkardistorsionen på grund av att den skulle vara försumbar jämfrt med högtalarens. Snarare är distorsion på ett ställe i kedjan ett bra argument för att det är viktigt att undvika distorsion på alla andra ställen!

Exempel: Att kombinera två länkar med 4% respektive 1% distorsion kan alltså vara hörbart mycket värre än att kombinera två länkar med 5% och 0,0001% distorsion. En länks förvrängning är helt enkelt en dålig ursäkt för en annans.

Men å andra sidan - i dessa mastringens dagar (läs; fonogram mycket illa drabbade av intermdulation) är sorgligt mycket programmaterial blanddistorderat redan från början... :(

(Den usla kvaliteten på söndermastrade inspelningar ställer alltså absurt nog högra krav på utrustningen för att bli utståbar, samtidigt som det omöjliggör att den skall kunna bli ordentligt njutbar...)

piotr skrev:
iö skrev:Detta format kallas ofta DAD, och är ett excellent format. Tyvärr är det mycket ovanligt att det används som bärare av högklassiga tvåkanaliga musikinspelningar, men det finns där som en del av DVD-formatet, för den som vill använda det.

Det kan i sig vara bidragande till att CD-formatet (som har en amplitudupplösning som är 256 ggr sämre) är en barnlek att hantera för varje rimligt presterande DVD-spelare. Att sedan DAD-formatet är nästan okänt (även att det inkluderats i alla DVD-spelare som gjorts) hos hifi-människor är ett mysterium som borde redas upp vad det kan bero på.

Spelar de flesta (eller några) DVD spelare brända 24/96 skivor i två eller flera kanaler?

Ja, ALLA DVD-spelare gör det, om det är gjort på rätt sätt. Det ingår i DVD-standarden.

piotr skrev:
iö skrev:Tror nästan nyckelorden är, att ju mindre sameness man har, desto lättare är det att ha kul med sin musikanläggning! Äventyret blir liksom större och mera obegränsat.

Medhåll!

Det gläder mig!

Samness suger.

(Och Phloam: Att en tillverkares olika apparater låter olika är faktiskt en indikation på sameness, inte motsatsen. Orsaken till att de låter olika måste ju vara att minst alla utom en är drabbade av fullt hörbara färgningar, som i sin tur troligen kan identifieras på många olika fonogram och gör att de låter mera lika varandra. :?

Men jag påstår inte att de LINN-apparater jag hört har varit rättvist demonstrerade. Kanske har det legat i detta? Det är därför jag frågade om det är fler än jag som uppfattat att så är fallet, och som kanske kan förklara om det är meningen att det skall vara på det viset.)

Personligen vill jag hellre känna igenom mig när jag spelar en inspelning som jag själv gjort, än att den skall låta "så tilltalande som möjligt". Jag vill ju ha min anläggning som en väg till ett äventyr, och vill därför inte att den skall sminka några äventyr, eftersom det alltid gör dem tråkigare.

Detsamma gäller när jag är ute och reser, vill inte bli kringlotsad i något charter-sällskap och bara få se en massa tillrättalagda semestermiljöer.

Vh, iö

- - - - -

*Jag skulle vilja påstå att optimala delningsfrekvenser för X-vägssystem baserat på hur hörseln fungerar (men utan hänsyn till vad som är bäst med den ena eller andra kombinatinen högtalarelement, så det får man ta hänsyn till separat) är dessa:

Tvåvägssystem: 500 Hz eller 2,5-4,5 kHz.

Trevägssystem: 80 eller 300-800 Hz / 2,5 - 4,5 kHz.

Fyrvägssystem: 80 Hz / 500 Hz / 2,5 - 4,5 kHz.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-08 21:49

Ett mycket bra och intressant inlägg där Öhman. Tackar för det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-08 22:41

IngOehman skrev:Detsamma gäller när jag är ute och reser, vill inte bli kringlotsad i något charter-sällskap och bara få se en massa tillrättalagda semestermiljöer.

Det där håller jag fullständigt med om. Världen utforskas bäst från sadeln på en yamaha xtz 660, så det så :!: :D
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-08 22:50

NX650 för mig tack (den har passerat 15 000 mil) men jag tror hur som
helst att vi förstår varandra. ;)

Fast jag är lite sugen på en Verso faktiskt...

Hur som helst är min poäng att det suger att värdera saker från en helt
subjektivt "njutbarhetsgrund". Allt handlar inte om bekvämt snyggt och
trevligt - jag vill se världen som den är, och jag vill höra mina fonogram
som de är också!!! :)

Med varje effekt - och varje defekt, härligt närvarande! 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Multivägssystem

Inläggav lennartj » 2008-04-08 23:01

Multivägshögtalare har förvisso förutsättningar för låg distorsion, men ställer oerhört höga krav på delningsfilterdesign, elementval och fysisk design som alltför få på markanden behärskar, enligt mina öron.
Jag har blivit "överkänslig" för anläggningar som inte spelar i takt genom hela frekvesregistret, och multivägshögtalare är ofta de största bovarna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-09 08:53

mapem skrev:Jag tycker inte att det är helt bortitok att kalla en bra musikförmedlare musikalisk. Om man anstränger sig lite tror jag att det går att förstå vad som menas. Kanske att det är roligt att lyssna på musik med den.
Men det skall inte bara vara "roligt" att lyssna på musik. En musikalisk musiker/kompositör/interpret kan få mig att gråta, rysa, bli kall, varm, se bilder, bli tom i huvudet..., ja, ett helt spektrum av känslor utöver det enfaldiga "roligt".

En bra musikförmedlare förmedlar det - den skall inte ha någon intrinsisk "musikalitet" och göra det sorgliga roligt (eller det fula vackert).

Jag förstår (utan speciellt stor ansträngning, faktiskt) vad som menas, men jag motsätter mig synsättet. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-09 09:20

Jag håller helt med dig, egentligen. Jag menar bara att om någon nu skriver att en apparat är musikalisk så kan man ju försöka sig på en välvillig tolkning av vad som menas. Folk säger sånt där, utan att reflektera så mycket om det vetenskapligt och ingeniörsmässigt korrekta i yttrandet.

Jag tycker det är tråkigt att försöka sätta upp gränser för vad man får säga om hur man upplever en musikanläggning. Upplever man att den är musikalisk må man väl få säga det. Det är väl ett positivt omdöme.

Jag har visserligen Naim, ett "stampa-takten"-märke, Och jag är mycket nöjd, men jag tycker det går lika bra att stampa takten till andra märken.

Jag småler när vänner som är extrema naim-anhängare (jo jag har såna) säger att det är bara med det märket man kan lyssna på musik. Med alla andra märken lyssnar man på apparater, anser dom, och det är naturligtvis nys.

Om man t ex följer naims eget forum kan man delta i ändlösa diskussioner om kablar och uppgraderingar till allt dyrare apparater. Mycket nördigt och apparatfixerat många gånger, på sitt sätt. Men de flesta där har en stor portion brittisk humor och självironi, så det är rätt kul.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-09 10:13

mapem skrev:Jag håller helt med dig, egentligen. Jag menar bara att om någon nu skriver att en apparat är musikalisk så kan man ju försöka sig på en välvillig tolkning av vad som menas. Folk säger sånt där, utan att reflektera så mycket om det vetenskapligt och ingeniörsmässigt korrekta i yttrandet.
Jo, jag går väl inte i polemik med det uttrycket i vanliga sociala sammanhang. Men för min del har det mindre med "vetenskapskorrekt" och mer med "musikkorrekt" att göra. När man pådyvlar elektronik mänskliga egenskaper så är det för mig en sorts perverterad ingenjörsestetik, där man vördar och upphöjer apparaterna i stället för människorna som gör musiken.

Jag tycker det är tråkigt att försöka sätta upp gränser för vad man får säga om hur man upplever en musikanläggning. Upplever man att den är musikalisk må man väl få säga det.
Absolut! Liksom man får säga att en tryckpress är litterärt begåvad - men då måste man vara beredd på att utveckla och motivera, i alla fall på ett diskussionsforum.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-09 10:22

Moment-23 skrev:
IngOehman skrev:Detsamma gäller när jag är ute och reser, vill inte bli kringlotsad i något charter-sällskap och bara få se en massa tillrättalagda semestermiljöer.

Det där håller jag fullständigt med om.
Världen utforskas bäst från sadeln på en yamaha xtz 660, så det så :!: :D

Det där håller jag fullständigt med om.
Världen utforskas bäst från sadeln på en välmusklad quarterhäst, så det så :!: :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-09 10:25

Almen skrev:
Jag tycker det är tråkigt att försöka sätta upp gränser för vad man får säga om hur man upplever en musikanläggning. Upplever man att den är musikalisk må man väl få säga det.
Absolut! Liksom man får säga att en tryckpress är litterärt begåvad - men då måste man vara beredd på att utveckla och motivera, i alla fall på ett diskussionsforum.

Du är för rolig! Jag ger mig! :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-09 10:28

Almen skrev:

Den där var faktiskt lite rolig och tänkvärd, bra uttryckt!
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Multivägssystem

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-09 10:38

Samma här!

Framförallt är det just tidsskillnader som jag tror ställer till det. Helt lätt är det inte, inte ens med 6db filter och element som kan hantera det.

En högtalare som jag tycker lyckas mycket bra är NHT 3.3. Det är en riktigt bra fullregisterhögtalare som inte bara designmässigt är klockrent akustiskt, utan även har ett osannolikt bra övre mellanregister i Seas MP12. Om den kan spela starkt nog vet jag inte, men den spelar rent och snyggt i hela registret, och starkare än mina behov. Filtermässigt har den ju te x 12db filter mellan baselementet (NHT1259) och mellanbasen.

lennartj skrev:Multivägshögtalare har förvisso förutsättningar för låg distorsion, men ställer oerhört höga krav på delningsfilterdesign, elementval och fysisk design som alltför få på markanden behärskar, enligt mina öron.
Jag har blivit "överkänslig" för anläggningar som inte spelar i takt genom hela frekvesregistret, och multivägshögtalare är ofta de största bovarna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-09 10:44

mapem, phon: "rolig" tar jag positivt. Tack! :)

(Själv litet nöjd med liknelsen, faktiskt. :o)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-04-09 11:35

Moment-23 skrev:

Det där håller jag fullständigt med om. Världen utforskas bäst från sadeln på en yamaha xtz 660, så det så :!: :D

Charter är för pöbeln! 8)

Självklart vill man studera stället man är på utan förspänning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-09 13:26

Almen skrev:Absolut! Liksom man får säga att en tryckpress är litterärt begåvad - men då måste man vara beredd på att utveckla och motivera, i alla fall på ett diskussionsforum.

Om nu tryckpressen trycker så snyggt att det är ett nöje att läsa det som kommer ur den så förbättrar faktiskt tryckpressen den litterära upplevelsen ;-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-09 13:27

mapem skrev:Jag håller helt med dig, egentligen. Jag menar bara att om någon nu skriver att en apparat är musikalisk så kan man ju försöka sig på en välvillig tolkning av vad som menas. Folk säger sånt där, utan att reflektera så mycket om det vetenskapligt och ingeniörsmässigt korrekta i yttrandet.

Kanske... men samtidigt känner jag att välvilliga (medvetet positivt färgade) tolkningar passar bra för diskussioner om vädret på busshållplatser och sådant där liknande.

Men, när man deltar för att man vill att en diskussion skall vara maximalt värdefull är det mycket bättre att lägga bort alla tolkningar och bara försöka förstå exakt VAD personen som skrev eller sade något skrev eller sade. Även i det fallet förespråkar jag alltså att man försöker undvika färningar. ;)

mapem skrev:Jag tycker det är tråkigt att försöka sätta upp gränser för vad man får säga om hur man upplever en musikanläggning. Upplever man att den är musikalisk må man väl få säga det. Det är väl ett positivt omdöme.

tja, om någon säger att de tycker att en apparat är musikalisk så förmodar jag nog i regel att den som säger det menar att det är en positiv egenskap hos apparaten, ja.

Men jag har svårt att hålla med om det. Jag känner inte att jag kan dra några som helst slutsatser om vad det betyder (kanske betyder det olika för olika människor som säger sådana saker?) och jag vill ju inte att apparaten skall lägga sig i överhuvudtaget.

Tycker man att ett fonogram är som noter och att HiFi-apparaturen är musikern så förstår jag att man kan projicera egenskaper såsom musikalitet på apparaten, men det gör det ju inte vettigt att göra det, eftersom hypotesen var fel i grunden.

En HiFi-anläggning skall ju bara återge fonogrammet, och på detta innehålls (förhoppningsvis) både komponsitionen och tolkningen. ;)

(Naturligtvis är det jag skriver en förenkling, eftersom anäggningen (eller i varje fall de sista delarna av den) ju måste dekoda den tvåkanaliga (om det är det) informationen till ett nytt i bästa fall holofoniskt(/holosoniskt) ljudfält. Men det är bara en fråga om rumsliga dimensioner. när det gäller tid, klang och dynamik (resten av vad som är ljudkällors (även komplexa) egenskaper) skall anläggningen bara återge, på ett psykoakustiskt ackorat sätt.)

mapem skrev:Jag har visserligen Naim, ett "stampa-takten"-märke, Och jag är mycket nöjd, men jag tycker det går lika bra att stampa takten till andra märken.

Där är vi helt överens. Kan nämna att jag sist på mässa (London) med Guru, spelade på just Naim-elektronik, och det fungerade väldigt bra. Kunde inte märka att den var konstig på något sätt (men fruktansvärt dyr!).

mapem skrev:Jag småler när vänner som är extrema naim-anhängare (jo jag har såna) säger att det är bara med det märket man kan lyssna på musik. Med alla andra märken lyssnar man på apparater, anser dom, och det är naturligtvis nys.

Nys? Hur var det med den där välvilliga tolkningen nudå... ;)

mapem skrev:Om man t ex följer naims eget forum kan man delta i ändlösa diskussioner om kablar och uppgraderingar till allt dyrare apparater. Mycket nördigt och apparatfixerat många gånger, på sitt sätt. Men de flesta där har en stor portion brittisk humor och självironi, så det är rätt kul.

Ja, engelsmän är bäst i hela världen på att driva med sig själva. Antagligen för att de sett så mycket av världen att de kan se sig själva utifrån.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-09 13:53

Bill50x skrev:
Almen skrev:Absolut! Liksom man får säga att en tryckpress är litterärt begåvad - men då måste man vara beredd på att utveckla och motivera, i alla fall på ett diskussionsforum.

Om nu tryckpressen trycker så snyggt att det är ett nöje att läsa det som kommer ur den så förbättrar faktiskt tryckpressen den litterära upplevelsen ;-)

/ B
Ja, det håller jag obetingat med om! Men det är en annan sak. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-09 13:55

Jag håller med er båda, men framförallt håller jag med Almen om att det är en annan sak.

De snygga typerna är inte litterära (de tillför ingenting litterärt*), men de fula är en störning som stör kommunikationen mellan författare och läsare.

Vh, iö

- - - - -

*Om vi får lov att för ett ögonblick vårda parallellen genom att inte gå på djupet med terminologin (för gör vi det faller ju liknelsen).

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-09 14:36

iö skrev:Tycker man att ett fonogram är som noter och att HiFi-apparaturen är musikern så förstår jag att man kan projicera egenskaper såsom musikalitet på apparaten, men det gör det ju inte vettigt att göra det, eftersom hypotesen var fel i grunden.

En HiFi-anläggning skall ju bara återge fonogrammet, och på detta innehålls (förhoppningsvis) både komponsitionen och tolkningen.

Jag är fullständigt enig med dig om det andra stycket. Och i stort sett det första också, men skulle vilja nyansera lite såtillvida att alla som pratar om musikalitet hos apparater inte är medvetna om distinktionen, och därmed bör det vara dem förlåtet att de gör det, även om det är fel, för det tycker egentligen jag också, men jag är så snäll mot alla oupplysta.

Nys? Hur var det med den där välvilliga tolkningen nudå...

Jamen jag är inte så välvillig att jag håller med dem om att det är bara med naim man kan lyssna på musik, för det tycker jag är nys.

Almen: det där med den litteraturbegåvade tryckpressen var en drastisk, effektiv och kul liknelse, som fick mig att omedelbart kapitulera! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-09 14:47

Du skall vara snäll mot de oupplysta, och inte kalla de de säger för nys. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-04-09 14:51

mapem skrev:Jamen jag är inte så Almen: det där med den litteraturbegåvade tryckpressen var en drastisk, effektiv och kul liknelse, som fick mig att omedelbart kapitulera! :D

Mer eller mindre relevanta analogier har alltid varit ett retorikens verktyg av rang. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-09 14:59

Håller inte med. (Eftersom jag uppfattade att det du skrev var
ett inlägg avsett att nedvärdera liknelsen som metod att på ett
bra sätt klargöra sammanhang. Men om du menade något annat
så säg till.)

(Och då menar jag med retorik bara tom retorik, eftersom det
nästan alltid är sådan retorik som föreligger när något finner
skäl att alls börja tala om retorik i en pågående diskussion som
handlar om något annat än retorik. ;))

Skulle snarare vilja säga att (välvalda) analogier oftast känne-
tecknas av att vara effektiva och tydliga, således att de avslöjar
även den falskaste retoriken.

Liknelser/analogier använder man ju för att få den som lyssnar
att själv bilda sig en föreställningsvärld som öppnar upp till det
som är självklart.

Jag brukar säga att analogier är aha-upplevelsernas bästa vän.

Tom retorik brukar vara ungefär motsatsen. Tumregler likaså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-04-09 16:42

mapem skrev:Almen: det där med den litteraturbegåvade tryckpressen var en drastisk, effektiv och kul liknelse, som fick mig att omedelbart kapitulera! :D

Här behövs inte kapituleras alls, iallafall inte pga av liknelsen. Jag tycker inte att att "musikalisk" förstärkare i sig var ett särskilt dåligt uttryck om det avser en förstärkare som återger musik på ett bra sätt och som i brist på fullständig transparens har fel som i så ringa grad som möjligt påverkar återgivningen av musik. Men det är inte ordet i sig som är problemet utan tolkningsramen och förförståelsen som det som begagnar begreppet håller sig med. Betydelsen av ett begrepp står att hitta i själva användandet, inte i någon förment logisk härledning. De som använder begreppet "musikalisk" om apparater ser (IMO) inte på dem som återgivare och transmissionlänkar utan som medskapare i musikupplevelsen. Apparaterna förmänskligas och ges egenskaper som de inte har eller kan ha. De menar verkligen att förstärkaren är musikalisk - begreppet används egentligen inte i överförd bemärkelse. Detta med att förmänskliga ting och djur är väldigt vanligt. Vad gäller ting är det närmast legio i naturreligioner att man ger själ och mänskliga drag åt träd, stenar, vindar och andra döda ting. Det är mot bakgrund av denna bild av verkligheten som användandet av begrepp som "musikalisk" och andra liknande termer kan te sig något oaptitliga för dem som inte delar synen att förstärkaren har själ och personlighet.

/D

Edit: meningsbyggnad
Senast redigerad av DQ-20 2008-04-09 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-09 17:12

Vilket bra inlägg!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-09 18:54

Håller med.
Och ser man till motsatsen att förstärkaren skulle vara omusikalisk så tror att än färre skulle vilja ha en sådan. Fast där är det kanske lite enklare att förstå att den förmodligen i detta läge har någon färgning/påverkan etc som ger ett oaptitligt ljud och lägger sig hindrande ivägen för upplevelsen.

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-09 19:50

Det är mot bakgrund av denna bild av verkligheten som användandet av begrepp som "musikalisk" och andra liknande termer kan te sig något oaptitliga för dem som inte delar synen att förstärkaren har själ och personlighet.

Apparaterna innehar ju samma intelligens som en påse kisel.
Den återgivna signalen kan endast försämras, inte förbättras.

H. Richard

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-09 21:06

IngOehman skrev:Fast jag är lite sugen på en Verso faktiskt...

Ah, Verso, den enda bil en hårfrisörska någonsin kommer att behöva :wink:

Nej, allvarligt, det är en kanonbil som lastar grymt mycket för sin storlek. Vi har många gånger transporterat 3 fulla dykriggar samt 3 personer i en Verso. Nästan som en renault-4:a eller en citroen 2cv fast i modern tappning.

IngOehman skrev:Hur som helst är min poäng att det suger att värdera saker från en helt
subjektivt "njutbarhetsgrund". Allt handlar inte om bekvämt snyggt och
trevligt - jag vill se världen som den är, och jag vill höra mina fonogram
som de är också!!! :)

Med varje effekt - och varje defekt, härligt närvarande! 8)

Jag förstår ditt puristiska synsätt och jag har inget emot det. Jag delar det nästan :)
Men jag kan också förstå de som vill ha det "på sitt sätt"; de som gillar att det låter på ett visst sätt och som inte störs av "sameness". De kanske i själva verket finner det tryggt att känna igen sig i "sitt sound"?

Då tycker jag att personer som bara lyssnar på en viss genre, även om det är genom en väldigt transparent anläggning gör sig själva en större otjänst genom att inte utforska den flora av olika musikstilar som finns.
Det tycker jag är en större sameness än att lyssna på olika sorts musik på en anläggning som kanske sockrar det hela lite.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-09 21:30

Tråd-topic får mig att tänka: Tänk om det fanns ett utvärderingssystem som hjälpte till att identifiera vilka produkter som tillfredsställer dels den okritiske lyssnaren, dels den med stort musikintresse, dels hifi-entusiasten.

Jag tänker på den gamla DIN-normen som såvitt jag förstått försökte säkerställa en viss nivå ("hi-fi").

Idag, med digital teknik osv, borde det väl vara ganska enkelt att uppnå en riktigt god grund- och medelnivå. Samt identifiera produkter som faller under/över det strecket.

Alltså, jag känner att detta harvande i de högre sfärerna av hifi bara gjort mig lite desillusionerad - det jag tidigare trodde var åtminstone "klanderfri" återgivning har ju visat sig vara färgat hit o dit och föremål för all möjlig kritik vart man än vänder sig.

Kan man inte istället backa ett steg och hitta instegsnivåer eller vad man ska kalla det för t.ex. vanligt musiklyssnande, hifi resp high end?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-09 22:28

phloam skrev:Tråd-topic får mig att tänka: Tänk om det fanns ett utvärderingssystem som hjälpte till att identifiera vilka produkter som tillfredsställer dels den okritiske lyssnaren, dels den med stort musikintresse, dels hifi-entusiasten.

Jag tänker på den gamla DIN-normen som såvitt jag förstått försökte säkerställa en viss nivå ("hi-fi").

Idag, med digital teknik osv, borde det väl vara ganska enkelt att uppnå en riktigt god grund- och medelnivå. Samt identifiera produkter som faller under/över det strecket.

Alltså, jag känner att detta harvande i de högre sfärerna av hifi bara gjort mig lite desillusionerad - det jag tidigare trodde var åtminstone "klanderfri" återgivning har ju visat sig vara färgat hit o dit och föremål för all möjlig kritik vart man än vänder sig.

Kan man inte istället backa ett steg och hitta instegsnivåer eller vad man ska kalla det för t.ex. vanligt musiklyssnande, hifi resp high end?

Men varför måste man kategorisera allt?
Om du tycker att en anläggning låter bra och sedan får redan på att den färgar, låter den då mindre bra efter det? Känner du dig lurad på något sätt? Det gör i alla fall inte jag.

Det jag vill ha sagt är att huruvida man gillar transparent eller färgad återgivning så måste man vara ärlig mot sig själv och låta hörseln avgöra detta, inte tron på att ett visst ljudideal ska lösa det åt en.

Men jag skulle gärna se lite mer och varierad transparent (eller bara svagt färgande) apparatur som rekommenderades av LTS och carlssonplanet. Detta skulle hjälpa både de som gillar transparens genom ett större urval men även de som gillar en viss färgning genom att det ger ett större urval att jämföra med.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi