Denons nya audiofil kabel.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-24 21:19

Vi vet inte om dom har problem mellan några av sina apparater, och förmodligen lär dom aldrig svara på det heller. Dessutom så vet vi inte vad det är för protokoll, inte alls säkert att man kan skicka om packet som man missar i vanlig Tcp/Ip. Så jag skrev fortfarande att den är inte prisvärd, kan inte tänka mig att den "låter" bättre, men att den kanske spelar roll någonstans.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-06-24 21:44

Behöver man en halvmeter tp-kabel för 5000kr för att protokollet inte klarar billigare kabel ska man kanske fundera på att byta apparatur....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-06-24 21:56

Harryup skrev:Vi vet inte om dom har problem mellan några av sina apparater...

Låter skapligt långsökt att de skulle välja eller vara tvungna att skapa en kabel för 5 000 kr för att de har kvalitetsproblem med en eller annan apparat.

Tror det är mycket enklare än de krångliga scenarior som du presenterar. De har helt enkelt, som många andra, försökt bluffa lättrogna hifientusiaster.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-24 22:52

dimitri skrev:Jag uppfattar Denons tilltag just som ett tilltag.
Genom att sätta priset på en uppimpad tpkabel, värd $5-10 till $499 riktar de fokus på det groteska med de s.k. audiokablar för $20 000 0ch däröver. Det är också så nyheten har emottagits/tolkats på många håll, främst inom icke hifikretsar. Tilltaget skulle bli ännu dråpligare om de satte ett pris till, låt säga, $10 000.

Jag har inte kunna släppa det här inlägget. Jag har tänkt på det i flera dagar. Det är en intressant tanke.

Man skulle kunna tänka sig ett extremt postmodernt kommunikationsuppläggt där det skulle fungera. Men det är inte lätt. Iden skulle då vara att hela budskapet är ett meta-budskap som ligger dolt i det de (Denon) kommunicerar. Att man kan sända och avkoda meta-budskapet bugger då på att man delar - eller har 100%-ig förståelse - för varandra kontexter i kommunikationen. Tex:

Jag (A) och jag kommunicerar med dej (B) på kanalen "ab". När kanalen etableras så ser du att vi delar kontexten "X" - redan när kanalen etableras. Vad som sen sägs på i "ab" blir mindre intressant - vi kan kosta på oss att vara ironiska och exkluderade mot tredjepart (C) i kommunikationssätt för vi har redan etablerat ett kompiskap i "X". Men det är svårt. Det finns de som är duktiga på detta - Nike och Apple - bland annat. Trixet är att man måste vara så djävla säker på vem så är "B" - så att man är HELT säker på att man verkligen delar "X" - annars faller det platt (eller blir kontraproduktivt som i Denon fallet).

Hmm. Nä, jag tror inte att de skulle vågar prova något sådant.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-06-24 22:59

Det spelar ingen roll vad det är för protokoll.
All Asynkron dubbelriktad kommunikation består i grunden av ungefär samma sak. Data delas upp i paket bestående minst av: Header/adress, data, CRC checksumma. Vilket betyder att mottagaren kan beordra omsändning.

Eftersom det är en asynkron kommunikation så är jitter inget problem.
Det kan det bara bli när det är en synkron enkelriktad kommunikation bit för bit i realtid.

Sten R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-25 01:51

Man skapar nödvändigtvis inte en kabel för 5000:-
Man skapar en för 5000:- -moms= 4000:- - 40% Butik (gissning) = 2400 - 30% (Denon Europe)= 1700 som behövs för att dra in några penagr till Japan eftersom någon räknat pålägg utan att tänka på vad det är riktigt jämfört med andra leverantörers produkter. Och det knappast säljs några kablar. Tror jag.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-06-25 17:18

Så de likvärdiga kablarna för några tior uppstår ur tunn luft Harryup?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-25 17:35

tvett skrev:Så de likvärdiga kablarna för några tior uppstår ur tunn luft Harryup?

Dom görs i miljonupplagor och säljs med kanske 10% marginal därför att det inte behövs någon större säljinsats.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-25 18:35

Koffe skrev:
Hmm. Nä, jag tror inte att de skulle vågar prova något sådant.

Jag tänke tanken att det kunde vara ett insideskämt som gått snett eller nåt... :) Men, som sagt, föga troligt om det inte dykt upp i form av, eller kan påvisas som del av någon reklamkampanj? För det har väl inte funnits nån sådan..?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-25 18:46

Bill50x skrev:
tvett skrev:Så de likvärdiga kablarna för några tior uppstår ur tunn luft Harryup?

Dom görs i miljonupplagor och säljs med kanske 10% marginal därför att det inte behövs någon större säljinsats.

/ B

Precis, ormolja behöver lögnaktig marknadsföring med stora insatser för att sälja. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-25 18:49

Morello skrev:Precis, ormolja behöver lögnaktig marknadsföring med stora insatser för att sälja. 8)
Jag fick lätt och ledigt en mille till marknadsföring :)

Ni argumenterar som om ni vet något, när ni i själva verket gör kvalificerade gissningar (är man snäll säger man bedömningar) eller hur Harry-up och Bill?

Det måste vara fullt möjligt att få den där kabeln producerad för i värsta fall en hundralapp i en serie om 1000st? Det skulle klinka igenom en 100 000 pix som måste in, och lite försäljning ocj jox, dvs 2,5x, vilket ger 250 000 pix. Med ett kundpris om 5000 behover de således sälja 50st av sina 1000 kablar för att gå runt! ;)

En batch med 1000 kablar drar in ett cachflow om 5 miljoner med "fasta" utgifter på 250 000.

Kanon, här finns utrymme för marknadsföring!!

Det är nästan värt att lägga till en mille för att tala om för folk "att det går att använda en nätverkskabel, men det kommer ju tyvärr avspegla sig i återgivningen" :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-25 18:55

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Precis, ormolja behöver lögnaktig marknadsföring med stora insatser för att sälja. 8)

Det kan vara så men det behöver inte. Om vi bortser från just denna kabel så behöver olika produkter olika typer av säljinsatser. Tekniskt komplicerade produkter till exempel kan kräva mycken dokumentation, tester osv. Självklart behövs då större marginaler på dessa produkter än om man säljer en enklare vara.

När det gäller Denon-kabeln så verkar man inte heller ha gjort så mycket väsen av den. Jag har inte sett någon annan "reklam" än att den funnits på HiFi-klubbens webbshop. Ganska begränsad marknadsföring enligt mitt förmenande. Det mesta jag sett av den kabeln är i den här tråden :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-25 19:02

Kaffekoppen skrev:
Morello skrev:Precis, ormolja behöver lögnaktig marknadsföring med stora insatser för att sälja. 8)

Ni argumenterar som om ni vet något, när ni i själva verket gör kvalificerade gissningar (är man snäll säger man bedömningar) eller hur Harry-up och Bill?

Javisst, lika kvalificerade gissningar som de som inte heller har "lyssnat" på kabeln och som inte heller vet vad den kostar att göra :-)

Prissättning har oftast inte mycket med produktionskostnad att göra. Det handlar snarare om positionering och marknadsanpassning. Se på Saab tex, som ju nästan alltid verkar gå med förlust. Anledningen är att man för en given storlek/prestanda inte kan ta lika bra betalt som BMW och Mercedes kan. Det har inte med faktiska prestanda eller produktionskostnad att göra utan helt enkelt vad kunderna är villiga att betala för produkten.

Samma resonemang ser man även här på Faktiskt, där man ofta läser att ett visst pris är acceptabelt, eller "lagom" för en given produkt.

/ B

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-25 19:05

UrSv skrev:Vem vet, kanske har Hifi-klubben läst på några forum och kommit till insikt:

Citat Hifi-klubbens butik:
"Det verkar som om den kabeln eventuellt är på utgående och det finns en enda kvar på huvudlagret."

Kabeln finns inte längre på Hifiklubbens hemsida vad jag kan se...

Jag skulle inte hålla det för omöjligt att HiFi-klubben och eventuellt även
Denon i Japan är medveten/medvetna om den diskussion som förs - inte
bara här, men på forum över hela världen. Dessa reaktioner är ju inte ett
lokalt svenskt fenomen, utan något som upprört förnuftiga människor över
hela världen.

Tycker att det är synnerligen berömvärt om de dragit in kabeln på grund
av det. Det visar ju att de är lyhörda, och seriösa nog att inte vilja få ett
dåligt rykte genom att ägna sig åt ormolja.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-25 19:15

Bill50x skrev:Javisst, lika kvalificerade gissningar som de som inte heller har "lyssnat" på kabeln och som inte heller vet vad den kostar att göra :-) / B

Nej, det har man ingen aning om. Man kan ju lyckas göra det mesta onödigt dyrt i produktionsled om man bara anstränger sig lite :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-25 19:30

Det kan ju vara så att AK-DL2 är på väg ut i butikerna...

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-25 21:10

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:Javisst, lika kvalificerade gissningar som de som inte heller har "lyssnat" på kabeln och som inte heller vet vad den kostar att göra :-) / B

Nej, det har man ingen aning om. Man kan ju lyckas göra det mesta onödigt dyrt i produktionsled om man bara anstränger sig lite :)

Jodå. Man vet ju tex vad IT-konsulter kostar... hahaha!

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-25 21:46

Kaffekoppen skrev:

Herregud, nu blir man anklagad för att veta något också, nån måtta får det väl vara! ;-)
Hrmmm, som jag skrev tidigare att jag försökte tänka utifrån vad Denon tänker etc. En deldiskussion som vi hade tidigare. Nu har jag alltså gjort det men det gillas inte heller av vissa. Kan säga att om försäljning skulle göras enligt vissas kalkyler och tro på hur marknadskrafter fungerar så skulle dom konstruerande ingenjörerna vara utan arbete.

mvh/Harry

Föregående

Återgå till Generellt om hifi