LasseA skrev:För övrigt har du helt rätt i att jag inte greppat effekten rumsförstärkningen har på distorsionen, något som piotr förklarade i en annan tråd.
Tänk dig att vi spelar en sinus med en baslåda. En viss slaglängd vid viss frekvens resulterar i en output i frifält som innehåller denna sinus men också harmoniska övertoner där andra eller tredjeton är dominerande.
Vi kan betrakta dessa toner (grundton, andraton och tredjeton) vilka lämnar konens yta som enskildheter dvs. som om de spelas upp av tre olika distortionsfria källor.
Nu bör det vara lätt att förstå att den procentuella disten i rummet bli bättre än i frifält då vi ju vet att rummet ger mer gain neråt i frekvens.
Om rummet har en förstärkning om 6dB/okt (under den lägsta resonansen i rummet) så betyder det ju att grundtonen blir 6dB starkare än andraton och 12dB starkare än tredjeton.. jämfört med vad vi skulle sett i frifält.
edit/tillägg:
Resonemanget ovan gäller harmoniska övertoner med en ren sinus som input. Om signalen innehåller flera toner kan IMD uppstå med skillnadstoner som hamnar under de ingående tonerna i frekvens och denna distortion kommer att öka i nivå enligt samma princip som ovan.
/Peter