_Fredrik_ skrev:Inte för att vara tråkig, jag gillar verkligen R128. Men tokkomprimeringen kommer aldrig försvinna tror jag. Pandoras Box är öpppnad. När man tänker efter så kom komprimeringen i samma vända som musiken började spridas "gratis" på nätet. Aldrig har så många tjänat så dåligt på att producera musik. Att hårdlimitera snabbar upp mixningsförloppet ganska mycket, man får ändå inte betalt för att man gör en skitfin mix, snarare tvärtom. Och de få mainstreamartister som fortfarande tjänar fett på musik vill inte i något fall låta lägre än mindre säljande kollegor.
Och då säger säkert nån att just detta kommer R128 motverka. Faktum kvarstår, det går (mycket) fortare att prutta ut en toklimiterad mix än en välavvägd mix som inte bara låter som orden var dåligt mixad.
Jag skulle inte några förhoppningar alls på R128 kommer göra så mycket för mer dynamisk musik.
Rätta mig gärna där jag har fel.
Jag tror du har rätt i att tokkomprimering aldrig kommer att försvinna. Och det är ju heller inte önskvärt.
Det R128 gör är att ge kreativ frihet. De som vill komprimera (av vilket skäl som helst) skall självklart få fortsätta göra det. R128 lägger sig inte i hur musiken produceras, överhuvudtaget. Det som R128 ser till, är att de som inte vill komprimera skall få samma möjligheter att konkurrera loudnessmässigt, inget annat.
Poängen med R128 är inte att tvinga någon att sluta komprimera, snarare tvärtom - att låta alla göra precis som de vill.
Den som komprimerar för att få fram det soundet, kommer troligen att fortsätta att göra det, men rätta.
Den som komprimerar för att låta starkare än alla andra, kommer inte att lyckas med det längre, och vissa av dem kommer kanske därför att sluta komprimera.
Men kompressorn är ju liksom en rätt så gammal uppfinning, och den tillkom från början inte alls för att användas som man gör idag när man tokkomprimerar färdiga mixar i mastringsprocessen. Kompressorn var från början en apparat som dels hjälpte musiker att verka spela mera dynamiskt kontrollerat och för att ge musikintrumenten (gäller även sång) ett speciellt sound. Den sortens bruk av kompressorer kommer nog aldrig att försvinna. Varför skulle de göra det?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).