popedh skrev:Urei med HH steg.
oj.. den lyssningen ser hopplöst märklig ut...
Ino Audio med NAD-steg.

Moderator: Redaktörer
popedh skrev:Urei med HH steg.
oj.. den lyssningen ser hopplöst märklig ut...
Kaffekoppen skrev:popedh skrev:Man skär topparna för att musiken skall upplevas som högre.. det som händer när man kapar topparna är att det nästan blir fyrkantvåg av dom... då distar det gött;)
Men vill man det som ljudtekniker, eller är det ett beställarkrav? Vill man inte ha en så dynamiskt omfattningsbar produkt som möjligt?
Jag har volymratt på min anläggning
Känner mig lite vilsen nu...
Går man på en konser... vill man ju just känna dynamikomfånget.... både de tysta delarna och de kraftiga... inte ha en smörja mittemellan..
/Magnus
popedh skrev:Jag tycker pop och rockmusik låter bäst musikaliskt utan för stor dynamik... sen skall det så klart inte överdrivas... men det låter mer självsäkert och stabilt... Det är också viktigt att själva låten kommer fram så bra som möjligt... det är ju ändå den som säljer.. inte ljudet...
Kaffekoppen skrev:popedh skrev:Jag tycker pop och rockmusik låter bäst musikaliskt utan för stor dynamik... sen skall det så klart inte överdrivas... men det låter mer självsäkert och stabilt... Det är också viktigt att själva låten kommer fram så bra som möjligt... det är ju ändå den som säljer.. inte ljudet...
Okej! Men då är vi ju inne på subjektiva värderingar.. sånt som "Tyckande". Är det killarna i bandet som ber er fixa till så de låter mer självsäkra och gör ett gediget jobb, eller är det skivbolagen som inte vågar släppa produkten.. eller är det ni tekniker som fixar till de flummiga musikernas prestationer så det blir mer enhetligt?
Ärligt talat... jag kanske också skulle tycka okomprimerat lät skit hemma... men jag kan inte ens välja.. det är trist.
Är det någon som har en hel låt som man kan få lyssna på i två versioner? Dt skulle verkligen vara en trevlig jämförelse...
/Magnus
popedh skrev:jag kan skicka nåt men måste mp3a då... blir för stort annars,, men vi har en bra kodare...
Kaffekoppen skrev:popedh skrev:jag kan skicka nåt men måste mp3a då... blir för stort annars,, men vi har en bra kodare...
Gärna.. om skillnaderna fortfarande är tydliga. Skickar ett PM med adressen, tror jag kan ta emot iallafall 200mb stora mail dit
Tack!
Kaffekoppen skrev:ok
Bra då kan fler få lyssna.
/Magnus
Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Den mastrade låter inte bara ultrakomprimerad, utan dessutom svårt oren. Den omastrade låter naturligtvis klasser bättre. Detta var nog ett av de bättre exemplen på hur extremt mycket kompression på mixen sabbar. Dessa spår ska jag spara på CD.![]()
Jag gissar att skivan i butik låter som den mastrade och i så fall är det tragiskt.
Morello skrev:Kul initiativ! Dessa spår ska jag spara på CD.
Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Den mastrade låter inte bara ultrakomprimerad, utan dessutom svårt oren. Den omastrade låter naturligtvis klasser bättre. Detta var nog ett av de bättre exemplen på hur extremt mycket kompression på mixen sabbar. Dessa spår ska jag spara på CD.![]()
Jag gissar att skivan i butik låter som den mastrade och i så fall är det tragiskt.
popedh skrev:Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Skivan i butik är inte mp3ad... kodningen sabbade rätt mycket faktiskt... troligen för att det så mycket äkta rumsljud med på inspelningen...
popedh skrev:Hela mixen är dessutom mosad genom två bypassade La2or eftersom BMG tyckte den lät för snäll...
popedh skrev:Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Hella mixen är dessutom mosad genom två bypassade La2or eftersom BMG tyckte den lät för snäll...
Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Skivan i butik är inte mp3ad... kodningen sabbade rätt mycket faktiskt... troligen för att det så mycket äkta rumsljud med på inspelningen...
Det gäller ju båda spåren. Det är uppenbart att mastering har förstört inspelningen, vilket jag skulle tycka var synd om jag gjort den.
Har du lyssnat på trumspåren?
Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Kul initiativ!![]()
Hella mixen är dessutom mosad genom två bypassade La2or eftersom BMG tyckte den lät för snäll...
Vad ska man säga.
popedh skrev:Mayro skrev:bra musik va det i alla fall.....!!
Hurra äntligen en som inte bara lyssnar på ljudet...
popedh skrev:Mayro skrev:bra musik va det i alla fall.....!!
Hetsporren skrev:popedh skrev:Mayro skrev:bra musik va det i alla fall.....!!
Fast det finns ju flera låtar som piskar "Eldvakt" på plattan...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster