Har varit på Gignos HiFi-mässa idag

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-02-06 19:56

OA51 heter de. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-06 19:59

Martin skrev:Det jag tycker är intressant är att lyssna hur ljudbilden förändras när man förflyttar sig. Det säger iaf en del om hur bra högtalarna låter även om man inte känner igen musiken.

Förresten är det någon som vet vad det var för låt de spelade först i wilsonrummet, på sophia/effbi-aj? Det var någon indisk (eller något) kille som snackade i början och sedan kom en hård djupbasgång och ett långsamt drum'n'bass-beat en bit in i låten.

Jag tror dom sa Talvin Singh och det lät lite som samma typ av musik som på den cd jag har med honom... Men jag är inte 100 på det...

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-06 20:27

Bill50x skrev:
Martin skrev:Det jag tycker är intressant är att lyssna hur ljudbilden förändras när man förflyttar sig. Det säger iaf en del om hur bra högtalarna låter även om man inte känner igen musiken.

Förresten är det någon som vet vad det var för låt de spelade först i wilsonrummet, på sophia/effbi-aj? Det var någon indisk (eller något) kille som snackade i början och sedan kom en hård djupbasgång och ett långsamt drum'n'bass-beat en bit in i låten.

Jag tror dom sa Talvin Singh och det lät lite som samma typ av musik som på den cd jag har med honom... Men jag är inte 100 på det...

/ B

"Twinkle twinkle little star", sa han, Indiern.

Så här ser den trevliga exportchefen Peter McGrath från Wilson ut, han som spelade musiken på demon:

Bild
Senast redigerad av paa 2006-02-07 01:59, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-06 21:10

Tack för hjälpen. Jag har identifierat låten nu. Det är Talvin Singh och låten heter Abalonia. Finns på albumet Ha (2001 Polygram International) :)

edit: det är något fel på mitt tangentbord. Tangenterna byter funktion med varandra ibland.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-06 21:25

Kan någon gissa vad detta är för en produkt, som dom visade på mässan:

Bild
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mats31

Inläggav mats31 » 2006-02-06 21:44

X-43 skrev:

Arthur gick den inte så här: bling da dum dum dim bling pam pam poff?

Nej det måste vara ngn annan jag tänkte på!

bling bling da dum dum dim dam bling pam pam POFF, tror jag det var ...kanske inte helt olikt en gammal Sven Ingvars-låt jag inte kommer ihåg namnet på.. :lol:

Erkänner att jag har beställt den :oops: ... grannarna har en härlig tid som väntar. Nu kan jag benchmarka mot Wilson och Krell på köpet. Mitt ljudminne är att det lät ruskigt imponerande bra på W+K.

/M

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2006-02-06 23:06

Hej alla!

Beklagligt att man missade detta utmärkta tillfälle att frossa i denna underbary nerdhobby som vi alla på ett eller annat sätt delar... Stockholm ligger helt enkelt lite, lite för off.

Nåväl, Pip verkar ha fått lite blandade omdömen av besökarna? Kolla här till exempel:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47848

Misstänker att det kan hänga ihop med akustiken (eller dålig kvalitet på skivorna som spelades som någon sa), men då undrar jag, var inte Öhman med och riggade upp rummet?

:)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-06 23:18

känner igen detta från förra året :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-06 23:18

paa skrev:Kan någon gissa vad detta är för en produkt, som dom visade på mässan:

Bild

En nätbrynja som dämpar stående vågor om man bär den och ställer sig i ett hörn?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-06 23:18

Blue skrev:Misstänker att det kan hänga ihop med akustiken (eller dålig kvalitet på skivorna som spelades som någon sa), men då undrar jag, var inte Öhman med och riggade upp rummet?

Det var han garanterat inte, ta bara sådan sak att de står på för höga stativ.
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-02-06 23:35

Rydberg skrev:
Blue skrev:Misstänker att det kan hänga ihop med akustiken (eller dålig kvalitet på skivorna som spelades som någon sa), men då undrar jag, var inte Öhman med och riggade upp rummet?

Det var han garanterat inte, ta bara sådan sak att de står på för höga stativ.

Har de ojämn spridning? Varför är de så känsliga?
Vore kanske bra att förtydliga så att inte samma misstag görs i framtiden.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-02-07 00:04

men då undrar jag, var inte Öhman med och riggade upp rummet?
Såg honom på mässan i alla fall, men knappast troligt att han var med och ställde upp dem i det där super kala rummet. Förstår inte riktigt varför de gör om samma misstag ifrån förra mässan, vill IÖ ha ner antalet beställningar eller? För någon bra reklam är det inte med det ljud som de presterade på mässan.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-02-07 00:10

Hörde piP som hastigast vid förra årets mässa å då lät det skit men det gjorde iofs det mesta andra oxå pga för hög ljudvolym. I år var det mycket bättre. piP fick för min del en rejäl revanch, citerar mig själv nedan...

Hur lät det då? Jo jag tyckte det lät fantastiskt bra, allra bäst på den bakre stolsraden intill väggen faktiskt. Inte idealiskt enligt mångas åsikt mao. Men ändå stort å fylligt ljud, inget register som stack ut utan det lät musik helt enkelt.

Det spelades inte högt. Det går nog inte att spela på öronspräckarvolym med dom men vad gör det när man får ett sånt fylligt ljud med kanonfin 3D känsla på en normal öronvänlig lägenhetsvolym. Mycket imponerande!

Man kan ju bara tänka sig hur dom låter i ett lagom stort akustikbehandlat rum när det lät så bra på en mässa.

Annars tyckte jag Audio Concepts rigg lät väldigt trevligt å bra musik oxå. Det kan man inte säga om B&W som hade bedrövlig musik med ett riktigt bottennapp i form av nån Julio Iglesiaskopia. Ljudet var dock bättre än förra året utan att imponera.

Imponerade gjorde inte heller Wilson/Krells dyraste system, ett antiklimax då var Sophia å FBI ( urk vilket namn) betydligt trevligare å engagerande.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-07 00:12

Jo, så här skrev Ingvar sist (2005 alltså):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 8534#88534
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-02-07 00:31

Nog för att de lät bättre i år, men att ställa in dem i ett "helt" kalt rum :o

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-07 06:03

Det enda som impade på mej över huvudtaget var WLM.

Bild

De spelade mycket "musikaliskt". Alltså med äkta PA feeling! :wink:
Nej, de lät mycket bra och verkade vara de enda högtalarna på hela mässan som trivdes med placering och möblering. Och fasen va snygga dom var! Första gången jag möter ett par.

EDIT:
Visst fan! Singular var en riktig Upplevelse! 8O
Tub - nu på burk

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 07:24

WLM verkar ju coola, har aldrig hört talas om dem innan...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 07:25

FBK skrev:Nog för att de lät bättre i år, men att ställa in dem i ett "helt" kalt rum :o

...och utan basstöd. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 08:10

Bild
Mässans fulaste, dyraste och bästa högtalare?

Edit: Mindre bild.
Senast redigerad av Hetsporren 2006-02-07 08:46, redigerad totalt 1 gång.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-02-07 08:40

Var där i ca två timmar på lördagen men, fick dra på grund av magsjuka :cry: Hade tänkt att bekanta mig med folk men det sprack. Tillbringade resten av helgen på hotellrummets toalett.
Av nostalgiskäl började jag med Carlsson ( har ägt OA14 och OA 116 ) men jag blev grymt besviken! Del lät vasst och oengagerat. Totalt fel miljö för de högtalarna. Annars tycker jag att denna mässa var trevligare än förra året. köpte några CD med Sara K och Chris Jones.
McIntoshnörd!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 08:54

hajen1 skrev:Tillbringade resten av helgen på hotellrummets toalett.

Taskigt! Fast du missade kanske inte så mycket? :mrgreen:

raceman skrev:McIntosh tillsammans med Dynaudio var en grym besvikelse, det
låter bra mycket bättre i min bil än det gjorde i det rummet.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-02-07 10:04

Håller med om att WLM lät väldigt bra, kanske bästa ljudet av vad vi hörde. Synd att man inte spelade på den egenkonstruerade skivspelaren när vi var där. Den såg spännande ut och verkar vara en sund konstruktion.

Hustrun och jag var där sista knappa två timmarna på söndan, hon ville få en inblick i den ensidigt maskulina finniga nördvärlden men det var ju faktiskt en hel del andra tanter där också. Hon gillar bra ljud men också prylar som funkar visuellt, dvs knappt syns.

Så ett annat rum med bra ljud, det norska med Base tror jag det hette, risade hon totalt även om högtalarna var snygga. Stora feta ormar och konstiga lådor på golvet samt glödande rör föll henne inte på läppen. Men bra lät det, det medgav hon.

Annat som vi båda tyckte lät bra var när man spelade på de nya Dynaudio Focus med Densen-elektronik. Väldigt musikaliskt och levande. Och snygga prylar dessutom, diskreta. Däremot var de stora åbäkena med McIntoshprylar både fula och illaljudande, därom var vi eniga.

De nya Jamomonstren var förfärliga. Maken till hissad grummel-mullig bas har jag sällan hört. Hur de kan höjas till skyarna i HiFi&M begriper jag icke. Det var ju tur att de lät så illa när hustrun dessutom tyckte att det var det fulaste hon sett.

Carlson OA51, återuppståndna, lät väldigt dynamiskt och musikaliskt den lilla snutt vi han höra. Sen körde Larsen storbandsjazz på OA52 och det lät faktiskt bedrövligt, annars gillar jag normalt dessa.

Den alltid aktive Kent på HiFi Art drog in oss i Moon-rummet, men där var tyst. Det spelades i rummet bredvid och ljudläckaget genom en otät vikvägg gjorde lyssning omöjlig.

Så en stund hos Veteran-HiFi. Fina skivspelare, men det lät inte särskilt bra ur de små högtalarna. Det låter bättre i butiken, med samma högtalare. Mirre är en mycket sympatisk man i alla fall.

Hustrun tittade gillande på ett par höga smala bredbandare i akryl i ett rum. Man spelade inte på dem, vänta bara till du får höra dem sa jag. Men de är snygga tyckte hon. Köp såna.

Ja det var väl vad vi hann med. Jo, stora B&W lätt väldigt bra när vi var där, faktiskt. Sen tog vi en snabb fika och åkte hem och lyssnade på vår egen anläggning. Oj vad bra det lät! Puh!

F ö kände jag igen flera av er här på forumet, hej på er! :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-07 11:00

De nya Jamomonstren var förfärliga. Maken till hissad grummel-mullig bas har jag sällan hört.
Tyckte också att basen var lite överdriven men det fanns ju ingen djupbas, ingen alls faktiskt. Men tanke på hur stora elementen var är det lite svagt.

Ett annat bottennapp tyckte jag base-technology-högtalarna var. Stora delar av mellanregistret försvann när man satte sig ner och tvärtom när man stog upp.

edit: de där WLM som är på bild lite högre upp lät inte heller bra. Orent ljud och starkt färgat övre mellanregister.

då var det sagt. :)

Meridian

Inläggav Meridian » 2006-02-07 11:14

Martin skrev:Tack för hjälpen. Jag har identifierat låten nu. Det är Talvin Singh och låten heter Abalonia. Finns på albumet Ha (2001 Polygram International) :)

Skön låt, blir ännu roligare på slutet. :)

/Jonas
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-07 11:27

Harryup skrev:
paa skrev:Kan någon gissa vad detta är för en produkt, som dom visade på mässan:

Bild

En nätbrynja som dämpar stående vågor om man bär den och ställer sig i ett hörn?

Nej, det är en ljudtransparent projektorduk, en sån som dom körde SIM2-projektorn på.
Bilden är tagen med objektivet nästan dikt an mot duken.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-07 11:38

Hur bra är/var duken både bild och lyssningsmässigt?

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-02-07 11:41

Kul att så många verkar ha gillat ljudet från Wilson som inte ens kan konstruera högtalare :wink:

Hade väntat mig mer kommentarer om det enda(?) rummet som satsat lite på akustikbehandling. :cry:

Användarvisningsbild
regent8

Bra när? När betraktaren/behöraren upplever det bra!

Inläggav regent8 » 2006-02-07 11:57

För att ta ut ngt intressant ur mässan, för det fanns det, det var att Vifa hade ett trevligt system. Inte det bästa ljudet men ändå helt OK. Fick inte tillfälle att lyssna till "smalingarna". men en av de snyggaste systemen.

När jag läser igenom intrycken från mässan så har nästan alla låtit mkt bra till dåligt- dvs en o samma utställda utrustning.
Beror en del på betraktaren (behöraren?) - dagshumör, musikval, känslighet för rumsresonanser, grannutställarnas högljudhet osv .

När exvis Blue Man Group spelades så blev de flesta system bra - kul konsert med mkt humor i.

Inte går det bli klok på HiFi förrän man provar det hemma i sin egen miljö och tar god tid på sig.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-02-07 12:00

Ja vet inte om jag kan kalla Wilson rummet för akustikbehandlat. Nog för att det fanns prylar men en droppe i havet gör inte stor skillnad. Men dock ska jag säga att initiativet och tanken var bra. Hoppas bara att de inser att det behövs mera för att det ska ge effekt.

Mvh, Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-07 12:06

Jag tror mikael2 menar hificonsult.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi