Heltäckningsmatta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-06 01:47

underskatta inte en tjock ny heltäckningsmatta....det är riktigt snyggt....vi la förresten in en fet sån i ett konferansrum på ett företag för nån månad sen....trenden går åt det hållet vettu..

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-06 02:14

Haakan_W skrev:underskatta inte en tjock ny heltäckningsmatta....det är riktigt snyggt....vi la förresten in en fet sån i ett konferansrum på ett företag för nån månad sen....trenden går åt det hållet vettu..

mmm fast sådana mattor är ofta ganska dyra......räkna med 1000:-/kvm för den typen av offentliga tjocka mattor(och det är ingen trend att det används i konferansrum, restauranger osv.....det har det alltid(nästan) gjort..pga av det är bättre, dämpat ljud och mycket bra slitstyrka) men det finns ju billigare textilmattor som duger alldeles utmärkt hemma, dock är dom naturligvis inte lika bra, det är ju mängden ull i mattan som avgör priset till största del.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-06 02:16

den lts rekommenderade är ju väldigt tjock och kostar runt 500kr/kvm

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-06 02:28

Haakan_W skrev:den lts rekommenderade är ju väldigt tjock och kostar runt 500kr/kvm

Den är ganska tjock :wink: en väldigt tjock(mycket ull) kostar garanterat över 1000:-/kvm.....en matta för 500:-/kvm är "normal" matta....finns ju billigare men det är rent ut sakt "junk"...och teoretiskt borde en matta med mer ull dämpa bättre, men det kanske räcker med lite mindre för att dämpa tillräckligt.(jag är mer insatt i hur mattors kvalitet är än ljudegenskaper) mer ull=tätare matta och bättre slistyrka, sen så har ju även undersidan betydelse, men mest för hanteringens skull, men nu är jag trött och det här är ju ingen tråd som enbart skulle handla om mattor...det absolut viktigaste(tycker jag) är att mattan ser bra ut. men jag läste nånstans att svarta kablar är bättre, det kanske även gäller för mattor 8O

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-06 12:47

Svart är nog bra ur ljusabsorbtionsvinkel, inte helt fel mao. Dock måste man tänka till lite, en del färger avslöjar minsta skräp :( och det är inget kul. Jag tycker nog PSmattan från IKEA är snygg men det är en färg som kräver dammsugning var och varannan dag, för att se fräsch ut. Det är fördelen med trä, skiten syns inte.
Forfarande ingen teori om varför det är så viktigt att täcka hela golvet och speciellt utmed väggarna?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-03-06 16:55

adagio skrev:Svart är nog bra ur ljusabsorbtionsvinkel, inte helt fel mao. Dock måste man tänka till lite, en del färger avslöjar minsta skräp :( och det är inget kul. Jag tycker nog PSmattan från IKEA är snygg men det är en färg som kräver dammsugning var och varannan dag, för att se fräsch ut. Det är fördelen med trä, skiten syns inte.
Forfarande ingen teori om varför det är så viktigt att täcka hela golvet och speciellt utmed väggarna?

Står inte det beskrivet i intervjun med Öhman på Sonic Designs hemsida?
Vet att det står att Ingvar tycker det är bättre att dämpa runt väggarna
istället för mitt framför, men minns inte om det står så mycket mer, men
har även för mig att det gör det 8O :lol:

Golvreflexen vill jag minnas att han förespråkar att man dödar med hjälp
av soffbord eller dylikt så att den mer eller mindre utesluts, så användning
av mattan har nog annan betydelse, exempelvis dämpning av reflexer
från sidoväggarnas hörn med golvet.

Val av färg på mattan är ju som sagt rätt så betydelsefullt...
Tänkte själv slänga in en Silent matta till våren/sommaren i mitt lyssningsrum.
Tänkte nog ta en grå eller mörkgrå matta.
Dels så syns ju inte damm sådär våldsamt på mattan om den har liknande
färg som dammet och så ska den i mitt fall inte lysa upp alldeles för
mycket när man ser på film med projektor.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-06 17:14

Wolfie skrev:Val av färg på mattan är ju som sagt rätt så betydelsefullt... ...... så ska den i mitt fall inte lysa upp alldeles för
mycket när man ser på film med projektor.
Då är ju rött ett bra val :)
Class only looks like arrogance from below.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-06 17:34

Fördelen med heltäckningsmatta är dels att den dämpar golvreflexen, dels att den hjälper till att minska efterklangstiden i rummet. Det rekommenderas definitivt för den som vill uppnå god ljudåtergivning hemma. Två sorter har varit på tapeten - Las Vegas-mattan från Mattvaruhuset och Silence-mattan från danska Ege. Jag valde den senare för dess tjocklek (totalt 18 mm), höga kvalitet och stora urval färger. Jag fick betala strax under 700 kr/kvm, men då ingick inläggning.

Om man ska se film bör man absolut välja en riktigt mörk kulör, t ex mörkgrå, mörkgrön, mörkblå, bordeauxröd eller svart. Själv fastnade jag för mörkgrå eftersom hela mitt ljudrum går i grå kulörer. Också denna variant reflekterar en aning ljus, så man bör tänka på att lägga mattan i rätt riktning och välja färg på väggar och tak - samt i förekommande fall draperier och annat tyg - som absorberar så mycket ljus som möjligt.

Tänk på att också högtalarna reflekterar ljus från filmduken. Därför är ljusa fronter och/eller blänkande lacker olyckligt i ett filmrum, framför allt på fronthögtalarna. Själv funderar jag på att offra mitt fina körsbärsfanér med UV-tät lack till förmån för en enklare, rollad matt finish i samma färg som surroundhögtalarna och bakväggen. Får se om jag tar detta djärva steg någon dag...

Jag har förstått att Silence-mattan inte tillverkas längre, men Ege ska enligt uppgift ha en ny matta i sitt sortiment som inte är helt olik.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-06 18:27

PekkaJohansson skrev: Jag fick betala strax under 700 kr/kvm, men då ingick inläggning.
Pekka

det är ett fynd...antingen va mattan mycket billig eller så tog dom för lite betalt för arbetet......det senare är ju bättre för dig :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-06 18:33

200kr/kvm är ju inte alls superbilligt för en läggning....

200*20= 4000kr för några timmars jobb om ens det

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-06 19:22

Haakan_W skrev:200kr/kvm är ju inte alls superbilligt för en läggning....

200:-?...vart stod det....700:-/kvm stod det.....stod väl inte hur mycket mattan kostade, eller var det nåt jag missade........för 200:-/kvm för inläggning kan jag hålla med om inte är så billigt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-06 19:24

The_Man skrev:
Haakan_W skrev:200kr/kvm är ju inte alls superbilligt för en läggning....

200:-?...vart stod det....700:-/kvm stod det.....stod väl inte hur mycket mattan kostade, eller var det nåt jag missade........för 200:-/kvm för inläggning kan jag hålla med om inte är så billigt.

jag skrev i ett inlägg ovan att mattan kostar runt 500kr/kvm

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-06 19:35

Jag betalade 515 kr/kvm för den senaste varianten av Silnce från Ege. Sedan tillkom frakt och inläggning om totalt 1700 sek. Eftersom mattan var 18 kvm så kan ni räkna ut "frakt och läggkostnaden" själva ;) Och rummet som den ligger i är alltså 15 kvm.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2006-03-06 19:38

Det är mer effektivt att ha mattan längst väggarna om man vill sänka efterklangstiaden. Det är ganska logiskt, tänk på var vi har mest reflexer i rummet; i hörn och längst väggar dvs där flera rumsytor möts.
högre ordningens reflexer som kommer senare i tiden bygger upp eftrerklangstiden.
\DP

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-06 19:52

Bamsefar skrev:Jag betalade 515 kr/kvm för den senaste varianten av Silnce från Ege. Sedan tillkom frakt och inläggning om totalt 1700 sek. Eftersom mattan var 18 kvm så kan ni räkna ut "frakt och läggkostnaden" själva ;) Och rummet som den ligger i är alltså 15 kvm.

nä det behöver man inte räkna ut eftersom du skriver att det är 1700:- :wink: dvs ca: 113:-/kvm för arbete och frakt. men det är ju inte så mycket arbete att leverera en matta och skära till den lite.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-06 23:04

The_Man skrev:men det är ju inte så mycket arbete att leverera en matta och skära till den lite.

Om man skär rätt, vet hur mattan är rullad, och är säker på att beskära den rätt - visst kan man göra det själv. Men om man inte är van så är min rekomendation att man låter någon som har vana att göra jobbet helt enkelt. Skär dom fel så får man en ny matta, skär du fel så får du köpa en ny matta ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-06 23:47

Bamsefar skrev:
The_Man skrev:men det är ju inte så mycket arbete att leverera en matta och skära till den lite.

Om man skär rätt, vet hur mattan är rullad, och är säker på att beskära den rätt - visst kan man göra det själv. Men om man inte är van så är min rekomendation att man låter någon som har vana att göra jobbet helt enkelt. Skär dom fel så får man en ny matta, skär du fel så får du köpa en ny matta ;)

Självklart ska man be nån göra det som kan, det jag menade att det är inte mycket jobb för en som kan....sen så är rummets mått av betydelse...eftersom mattredden är 4m(till 99%) på textilmattor så är det bra om det inte är bredare...då blir det specialmatta eller skarvning...är det 4m exakt är det perfekt...slipper man ju skära ett mått i alla fall.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-07 13:53

Kan tillägga att mattläggningen hos Bamsefar är riktigt snyggt gjord.

/Magnus

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2006-03-26 22:57

PekkaJohansson skrev:Jag har förstått att Silence-mattan inte tillverkas längre, men Ege ska enligt uppgift ha en ny matta i sitt sortiment som inte är helt olik.

Bamsefar skrev:Jag betalade 515 kr/kvm för den senaste varianten av Silnce från Ege. Sedan tillkom frakt och inläggning om totalt 1700 sek. Eftersom mattan var 18 kvm så kan ni räkna ut "frakt och läggkostnaden" själva ;) Och rummet som den ligger i är alltså 15 kvm.

Vad heter ersättaren? En sökning efter "Silence" på Eges sajt ger inga träffar.

/Niklas

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2006-03-26 23:46

Vad heter ersättaren? En sökning efter "Silence" på Eges sajt ger inga träffar.

Ersättaren heter "Symphony".

\DeadPony

Föregående

Återgå till Generellt om hifi