mayro!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 17:22

Harryup skrev:Mayro har ju redan skrivit att han vill vänta. Vad är problemet?
Däremot kanske Mayro blir så sugen på blindtester att han i framtiden kommer blindtesta amerikanare också.

jodu....Dom avslöjar sig via tonerna... 8)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-03-09 17:36

Mayro, blir det tester på ett eller flera system?
Kommer anläggningarna byggas om mellan testerna?
Finns det eller kommer att finnas presentation av vad som kommer att användas (i så fall var)?

Hm, det börjar bli en del frågor, bara för att jag är nyfiken.
Kanske bättre att allt samlas i en officiell tråd. Vilken tråd är det som gäller? (så att jag kan ställa frågorna där istället).

Det skulle vara kul att vara med, men realistiskt så tror jag inte att jag kommer att ha tid, men jag kanske kan hjälpa till med teoretiska förberedelser och möjligen något testobjekt.
Jag ser fram emot att se resultaten, och gissar att jag kommer att bli överraskad på ett eller annat sätt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 18:12

Silvervarg

helt ärligt så finns nog inte direkt nu svar på dina frågor tyvärr...

Jag hoppas på att få till två system i varje fall...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-09 18:37

ska bli skoj iaf tycker jag :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-09 18:40

Blindtesthelgen ska bli skoj! All heder till dig, Mayro! :D Detta kommer vi att fixa till så att det blir en jättekul helg både för "psykedeliska" och "torra" personer. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 18:42

Det är verkligen en kanongrej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 18:47

ja.. jag ser själv fram mot detta mycket.. Ska bli otroligt roligt att ses och i verkliga livet syna lite myter som vi alla kanske bär på som sagt...

Mytbusters kan vi kalla bildtråden för sedan :lol: undrar om dom tar illa upp för vi lånar deras namn tro.. 8)

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-09 19:18

Aspedistra skrev:Visst är det stora och hörbara skillnader mellan olika kablar! Men, låter det bättre, eller är det en distorsion på "dyrkablar" som vi människor tar till oss? Jag tycker i alla fall att priserna på "dyrkablar" är orimliga! Helt sjukt sanslöst!! Som många andra på detta forum tidigare har tyckt, så kan, eller gör en akustikförbättring av rummet en mycket större, och framförallt billigar förbättring! Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg, så har jag haft dyra kablar, men har insett att de är mycket överskattade!!

stora skillnader mellan kablar...=??
Blindade massa kablar ihop med tekniker från SR för en massa år sedan... ingen av oss hörde nån skillnad alls....
trodde detta kapitlet var överstökat...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 19:21

popedh skrev:trodde detta kapitlet var överstökat...

Haha! Nej då, alltid lika aktuellt;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 19:25

Det kommer bli riktgit kul. Många kommer bli förvånade. Jag har själv aldrig hört skillnad, men så har jag aldrig lyssnat via så fina anläggningar som kommer göras nu, under så bra förhållanden dessutom!

Popedh,
Det gäller att vara försiktig i bedömmandet av kablar. Finns inget ämne som kan få igång folk som det ;-)

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-09 19:35

Kaffekoppen skrev:Det kommer bli riktgit kul. Många kommer bli förvånade. Jag har själv aldrig hört skillnad, men så har jag aldrig lyssnat via så fina anläggningar som kommer göras nu, under så bra förhållanden dessutom!

Popedh,
Det gäller att vara försiktig i bedömmandet av kablar. Finns inget ämne som kan få igång folk som det ;-)

haha... ok... då kanske jagskall starta lite bråk innan jag drar mej för gott!! ... e så trött på att det är så många vilktigpettrar och rent av otrevliga människor här...
Man blir helt förvånad...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 19:42

Popedh,

Nu skall vi inte sura ;-)

Jag tycker det är kul att du stod på dig som du gjorde. jag är väl inte helt överrens med dig, men jag har förståelse för ditt agerande.

Man får inte låta sig nedslås. Ibland kan vissa kommentarer verka elaka (ibland är dom det) men ofta är det bara ett "grabbigt" klimat. En del bröstar upp sig helt enkelt. Ta det för vad det är...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 19:45

popedh skrev: e så trött på att det är så många vilktigpettrar och rent av otrevliga människor här... Man blir helt förvånad...

Du kommer märka att de flesta är väldigt trevliga, när vi klampar in i din studio:) Passar den 29/4 eller 13/5 bäst? :mrgreen:

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-09 19:51

Hetsporren skrev:
popedh skrev: e så trött på att det är så många vilktigpettrar och rent av otrevliga människor här... Man blir helt förvånad...

Du kommer märka att de flesta är väldigt trevliga, när vi klampar in i din studio:) Passar den 29/4 eller 13/5 bäst? :mrgreen:

Börjar tvivla på det stort...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 19:53

popedh skrev:
Hetsporren skrev:

Du får bestämma dig i hyfsat god tid bara, så att vi inte hinner planera allt för mycket i onödan. Ta dig en rejäl funderare först, det är många som skulle uppskatta att få ta en titt på din studio och få ett snack med dig... :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 20:02

Popedh,

Jag mutar dig med en halv special vid Lasse på heden ;-)

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-09 21:26

Hetsporren skrev:
popedh skrev:
Hetsporren skrev:

Du får bestämma dig i hyfsat god tid bara, så att vi inte hinner planera allt för mycket i onödan. Ta dig en rejäl funderare först, det är många som skulle uppskatta att få ta en titt på din studio och få ett snack med dig... :)

Kan du inte inte dela upp folk till två stdiebesök... alla får ju ändå inte plats här samtidigt ... ni kan väl ta ett gäng till Netto eller nåt... helt ärligt så känns det lite märkligt att bjuda på sprit, mej själv och ett glatt humör till folk som tycker att jag är dum i huvet;)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-09 22:57

tiotusenkronorsfrågan är ju hur många sidor med käbbel blir det efter träffen :?:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 23:30

popedh skrev:Kan du inte inte dela upp folk till två stdiebesök... alla får ju ändå inte plats här samtidigt ... ni kan väl ta ett gäng till Netto eller nåt... helt ärligt så känns det lite märkligt att bjuda på sprit, mej själv och ett glatt humör till folk som tycker att jag är dum i huvet;)

Sprit behöver du inte bjuda på. Men ett glatt humör.

Inte alla som skall vara med när det serveras sprit. De får så ont i huvudet dagen efter ;-)

Jag har mycket att lära av dig. Jag är en vetgirig fan. Men envis ;-)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 23:31

Tja, sätta-kaffet-i-halsen-trådar brukar ju bli lite långa, men är man klar på sin sak så blir de relativt käbbelfria, med tanke på giganttestetet med 208, 1090 etc etc
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 07:28

popedh skrev:Kan du inte inte dela upp folk till två stdiebesök... alla får ju ändå inte plats här samtidigt ...

Om du alls vill bjuda in LTS-medlemmarna så kan vi självklart dela upp oss.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 13:19

Hetsporren skrev:
popedh skrev:Kan du inte inte dela upp folk till två stdiebesök... alla får ju ändå inte plats här samtidigt ...

Om du alls vill bjuda in LTS-medlemmarna så kan vi självklart dela upp oss.

kan vi inte ta detta i nån annan tråd?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 13:38

Ber om ursäkt till trådskaparen för att jag bidragit till att det drog lite OT här! Ovanstående har rätt. Fel plats för den diskussionen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-10 15:07

Johan_Lindroos skrev:Blindtesthelgen ska bli skoj! All heder till dig, Mayro! :D Detta kommer vi att fixa till så att det blir en jättekul helg både för "psykedeliska" och "torra" personer. :wink:

Johan, jag antar du kommer nivåkalibrera så vi inte hör skillnader p g a det. Kommer det finnas försteg/spelare så man kan kalibrera till 0,1 db?

Jag är helt klart på och öppen för det mesta (men är rätt så straight killar :wink: )
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 15:09

Nivåkallibrera högtalarkablar?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-03-15 00:11

Hmmm, är detta anledningen, till att det varit så rörigt på sistone?

Försöker m göra sig ovän med alla så att ingen vill komma eller att m får en "god" anledning att ställa in?

Såpan fortsätter strax, i en burk nära dig. Men först några meddelanden från våra sponsorer...

När du vill slingra dig och vara hal
Bild
ta det naturliga, ta det rätta. mmmmmmm ÅL
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-15 10:48

subjektivisten skrev:
Johan_Lindroos skrev:Blindtesthelgen ska bli skoj! All heder till dig, Mayro! :D Detta kommer vi att fixa till så att det blir en jättekul helg både för "psykedeliska" och "torra" personer. :wink:

Johan, jag antar du kommer nivåkalibrera så vi inte hör skillnader p g a det. Kommer det finnas försteg/spelare så man kan kalibrera till 0,1 db?

Jag är helt klart på och öppen för det mesta (men är rätt så straight killar :wink: )

Jag har fått intrycket att blindtesterna är mest till för att prova "nätkablage", interconnectkablage, och högtalarkablage. De två förstnämnda behöver inta nivåkalibreras. Högtalarkablage kan man troligtvis strunta i att nivåkalibrera om de är av liknande serieresistans eller beräkningsmäössigt att man bedömer att nivåskillnader är <0,05 dB.

Om apparater skall provas kommer det att inträda svårigheter. Man måste då ha identiska volymreglage till varje källa och varje kanal man ska prova.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-03-15 11:42

Popedh skrev:
stora skillnader mellan kablar...=??
Blindade massa kablar ihop med tekniker från SR för en massa år sedan... ingen av oss hörde nån skillnad alls....
trodde detta kapitlet var överstökat...[/quote]

There is a fool born every day! :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 11:46

realist skrev:
There is a fool born every day! :wink:

det kan man lugnt säga.....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-15 21:11