Nattlorden skrev:Generellt tips (inkl. till mig själv): tänk ett par ggr extra innan vi svarar!
Precis! Jag skulle dessutom vilja uppmärksamma några andra fällor i den skriftliga kommunikationen.
Var försiktig med/avstå från ironi. Ironi är svårt. Det krävs ganska god kunskap om en person för att någorlunda säkert kunna avgöra om personen i fråga är ironisk eller menar allvar. För att uppskatta någons ironi bör man ha någorlunda värdegemenskap runt det ämne kring vilket det ironiseras. Ironi är alltså något för "klubben för inbördes beundran". Ironi på ett mer allmänt forum (typ detta) leder nästan ofelbart till missförstånd och dåliga vibbar! (Vi hittar exempel i hur många trådar som helst.)
Var försiktig när du skämtar. Det som är uppenbara skämt för den ene är det inte för den andre. Gödsla gärna med "smileys" för att markera skämtet. Utgå ändå från att det
kan missförstås. Bli inte arg på den som missförstår det.
Gå inte i taket. När du läser något riktigt dumt/klumpigt i någons inlägg, utgå från att personen skämtar - påfallande ofta är det faktiskt så! Alternativt kan du utgå från att personen valt en olycklig formulering - då kan man medelst en vänlig gest hjälpa till med en mer adekvat formulering.
Ett ytterligare alternativ är att personen i fråga har en dålig dag. Det är ju faktiskt den personens problem! Låt inte detta påverka din dag. Avstå från att svara/svara vänligt eller korrekt.
Efter denna lilla förnumstiga lektion i netikett

vill jag delge en liten händelse jag erfarit på ett annat forum.
För ett par år sedan var jag litet halvaktiv på ett helt annat forum där språket var engelska.
En person där skrev ofta tänkvärda och litet småroliga inlägg. Vid ett tillfälle ville jag visa min uppskattning genom att vara litet smårolig och skämta till det med personen i fråga.
Inte nog med att personen i fråga blev mycket ledsen över mitt, som han uppfattade det, oförskämda påhopp. Dessutom kom flera andra personer på forumet till hans hjälp och skällde ut mig efter noter.
Jag hade bara att göra en trippel pudel med saltomortal, lägga mig platt och be om ursäkt för mig, min engelska och min totala brist på humor (eftersom jag hade avsett att vara rolig!).
Hälsn. Michael