Finns ett samband mellan musiklyssning och annan njutning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Finns samband mellan företeelser?

Omröstningen slutade 2003-12-06 11:44

Det finns helt klart ett samband mellan musik, motorcykelkörning, mat och dryckintresse samt annan kulturinsupning!
24
49%
Det finns inget samband alls. Tvärtom är musikmänniskor så upptagna av musiken att de inte ägnar sig ens "normalt mycket" åt andra njutningar.
1
2%
Musikälskare är precis lika intressarade av andra sinnesnjutningsgrejjor som övriga populationen.
24
49%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-12-01 22:11

Tror det handlar om prylbögeri. Om så prylen i fråga är Lagavulin eller Lavardin. Vi snöar in på saker helt enkelt. Ett fåtal har IÖs pragmatiska inställning.

edit: Fast nu handlade det ju om Musikälskare, så då blir det svårare...Hifi har ju inget med musik att göra, även om många verkar tro det. :wink:

Meridian

Inläggav Meridian » 2003-12-01 23:21

Mkt intressant ämne! Kan bidra lite jag med.

Hifi diggare verkar ofta gilla kameror/foto och någon form av tvåhjulig aktivitet (mc, bmx, downhill osv).

Blivande Linn ägare/Nuvarande Linn ägare åker väldigt ofta BMW. 8) :lol:

Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal) 8) 8) 8)

Klart vi snöar in på saker btw... Dels för att det är väldigt roligt.... Och sen är vi män. (Nåja, pojkar iaf... hähä..) :D
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-01 23:47

Meridian skrev:Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal) 8) 8) 8)

Som meridianägare så måste jag protestera! Jag står som ägare till tre bilar:
En Audi 100 Coupé S -72 (numera uppeldad av pyroman)
En SAAB 90 -86
En Citröen BX GTI -89

och jag tycker det finns massivs med härliga bilar! Fast mer än så har jag inte råd med... det var ju rätt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Meridian

Inläggav Meridian » 2003-12-01 23:50

Naqref skrev:
Meridian skrev:Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal) 8) 8) 8)

Som meridianägare så måste jag protestera! Jag står som ägare till tre bilar:
En Audi 100 Coupé S -72 (numera uppeldad av pyroman)
En SAAB 90 -86
En Citröen BX GTI -89

och jag tycker det finns massivs med härliga bilar! Fast mer än så har jag inte råd med... det var ju rätt! :)

Aja, finns väl undantag.. Och dessutom har du bilar av rätt årgång! :wink:
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-02 00:29

Hör nu iffe, jag vill inte klaga och jag förstår vad du menar, men det här med uppifrånperspektiv är ju din egen tolkning. Är det egentligen någon som talat om finare eller bättre? Att avfärda en hel radda inlägg som "trams" tyder väl förresten kanske inte på ett nedifrånperspektiv i alla fall. :wink:

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-02 00:38

:) Stämmer väl rätt bra, det med njutningarna alltså, mat och dryck, men inga motorfordon tack.
Bravo

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-02 00:51

Meridian skrev:Mkt intressant ämne! Kan bidra lite jag med.

Hifi diggare verkar ofta gilla kameror/foto och någon form av tvåhjulig aktivitet (mc, bmx, downhill osv).

Nope, gillar inte två-hjulingar, bara 3 och 4 hjulingar.

Blivande Linn ägare/Nuvarande Linn ägare åker väldigt ofta BMW. 8) :lol:

Nej, Saab 9-5. Men har iofs bara 1 Linn pryl.

Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal) 8) 8) 8)

VW K70 ? 8O

Klart vi snöar in på saker btw... Dels för att det är väldigt roligt.... Och sen är vi män. (Nåja, pojkar iaf... hähä..) :D

Män eller möss ! :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-02 00:54

mattepatte skrev:

VW K70 ? 8O

När jag tänker efter så kanske jag har en sådan oxå! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-12-02 01:36

Jag tycker med de erfarenheter som jag har att det verkar som om starkt musikintresserade personer som är noga med bra återgivning av musiken tillhör en viss typ av människor, som hela tiden söker nya upplevelser och därför är noga med att få ut den högsta möjliga upplevelsen av alla möjliga saker. Det känns som om dessa människor är mer kvalitetsmedvetna överhuvudtaget.

För att undersöka vad som är möjligt kanske man hela tiden söker sig till toppen. Och vad ska man egentligen med tusentals skivor till? Personligen när jag har hittat en låt som ger mig verklig eufori så försvinner alltid den känslan förr eller senare... Men det kan ju ha att göra med att man lyssnar ovanligt mycket också :) (men desto trevligare när man inte har lyssnat på låten på riktigt länge...)

Jag tror inte att "HiFifolk" är mer njutningslystna än andra, men möjligen att de i större utsträckning siktar på nya intensivare upplevelser.

Användarvisningsbild
Jesper
Redaktör

Inläggav Jesper » 2003-12-02 03:58

Jag tror inte musikälskare är mer eller mindre intresserade av njutning än några andra människor. Sen skiljer sig såklart vad olika människor tycker är njutning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-02 08:11

Man kan väl inte i alla fall påstå att vi är de som lever efter devisen "Lagom är bäst" eller tar oss ett janteperspektiv och säger "Så bra grejor/mat/dricka är jag inte värd"... eller "Det är för fint för mig".

Att se det finns njutningsmänniskor som inte sysslar med avancerad hifi, det är ju en helt annan sak. Men jag vill nog påstår att "medelsvensson" inte unnar sig njutningar utan håller sig längs den grå vägen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-02 14:47

Intressant att det tydligen är mycket politiskt inkorrekt :o att antyda att olika människor (hemska tanke!!) kan vara olika benägna att söka sinnlig njutning! Och att det omedelbart renderar beskyllningar om att se ned på grupper av människor...

Snacka om att spegla sina egna förutfattade meningar.

Men, jag lägger inte energi i onödan på att vara politiskt korrekt. Tror mer på att vara ärlig. :wink:

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-02 15:26

Det är ju egentligen svårt att uttala sig om andra människors grad av njutning.

Jag menar - jag kör BMW för att jag njuter av vägkänsla, motorljud (en rak 6:a är smaksens för vart musiköra :wink: ), styrning m.m. - men det innebär ju inte att inte en Opelägares njutning i o f s kan var lika stor! (Fast kanske av andra parametrar. :) )

Njuter en gourmet mer av sina korslagda sparrisar än vad jag gör av en riktigt välstekt och välkryddad hamburgare?

En mig (i rakt uppåtstigande led) närstående släkting är fullkomligt nöjd med en dålig stereo med högtalarna under gardingerna (så att de inte syns) Opel Vectra och Pripps lättöl.

Jag kan ju tycka att jag unnar mig betydligt mer njutning än vad han gör.

Men jag är inte säker på att han njuter mindre i sitt liv än vad jag gör!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-02 15:58

Frågan gällde inte njutning, den gällde "sinnlig njutning"!

Eller rättare sagt folks tendens att söka den. Musiklyssning är ett utmärkt exempel på dylik. Motorcykelkörning ett annat, god mat ett tredje. Läsa böcker är det inte, men se på film kan vara det. Ha picknic med Pick-salami, brie å rödvin i det mjuka vårgräset och den ljumma mjuka vinden kan vara det, men skriva på forum är det inte (om man inte är tangentbordsfetischist...).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-02 17:08

Meridian skrev:Mkt intressant ämne! Kan bidra lite jag med.

...

Märkligt, det ligger nog en hel del i vad du skriver!

Förut var jag i princip ointresserad av foto (jag har en kompaktkamera med manuell bländar och avståndsinställning, ungefär vad jag tyckte var nödvändigt för att fota med. Kameran firar faktiskt över 20 år i min ägo (jag fick den när jag fyllde 11 tror jag!)! Men senaste tiden har jag blivit superintresserad av foto! Jag vill ha en digitalkamera för att fota prylar till testerna i MoLt samt att ha för privatfoto. Senaste tiden har faktiskt fotointresset varit större än HiFi, trots att jag inte köpt en kamera ännu (jo en köpte jag och hade nästan en månad men den var för långsam, finfint med 30 dagars öppet köp!).

Och det med tvåhjulingar stämmer också fast ändå inte eftersom jag är totalt ointresserad av motorcyklar (än så länge), men tycker det är mycket kul att cykla (racer naturligtvis!) fast mestadels blir det som färdmedel till jobbet. Sedan har vi det med slalomåkning, gärna puder men ännu roligare i bana, både slalom och storslalom. Det är kuuul!

Kanske är man en njutare? Jag håller fortfarande på att "forska fram" den perfekta pizzan. Den bästa jag gjort, bakade jag i vedugnen på Farmor och Farfars torp. Helt fantastisk! Det ÄR den höga värmen som gör'et!

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-02 18:38

Intressant. Jag har också forskat en hel del om pizzor i mitt research kitchen. Håller just nu på med studier om olika mjölsorter.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-02 18:47

"Läsa böcker är det inte"

Det får du gärna utveckla. Jag har visserligen en aning om vad du menar (tror jag), men ändå.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-02 19:08

Jo, alltså sinnlig njutning är direkt - det handlar om att det är stimulansen av sinnena man är ute efter. Musiklyssning till exempel.

Att läsa en bok däremot är inte sinnlig njutning, eftersom bokstäver inte är sinnligt så speciellt fascinerande (inte utan LSD eller svamp i varja fall), och ytterst få böcker innehåller bilder som är vackra.

Att läsa böcker är alltså bara instoppning av information i skallen, som omvandlar informationen till minneslika bilder och ljud (ickesinnliga) i huvudet som man kan njuta av, men det är inte en sinnlig effekt man får, såsom när man är på bio, eller ute i verkligheten! :)

Vh, Ing. Öhman

PS: Fotnot - vi har (minst) fem sinnen, syn hörsel, känsel, smak och lukt. Många av sinnenas receptorer kan uppdelas i underavdelningar, således att känseln inte bara registrerar beröring utan även t ex temperatur. Synen ser olika färger, liksom smaken kan registrera sött, surt, salt och beskt samt styrka (om vi inte vill räkna det till känseln). Luktsinnet liksom hörseln har extremt stora register.

Utöver de "dominerande sinnena" har vi balanssinnet som gör att vi kan skilja uppåt från nedåt, och även finare nyanser däremellan. Och som en underavdelning till minnet har vi även ett primitivt "tidssinne". Vissa människor (och definitivt flyttfåglar) har dessutom eventuellt ett magnetiskt sinne som hjälper innehavaren att orientera sig. Många teorier om ytterligare sinnen (sensorer) finns, men jag tror de uppräknade i varje fall är de viktigaste.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-02 19:19

Hej!

A* har (minst) 9st sinnen!
#6 Kontrollera (levande) Person!, #7 Levitera Föremål (utav metall (A*lu))!
#8 A*-sinne!, #9 Ö(l)-sinne!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-02 19:19

Hmm... ett vackert engelskinspirerat bibliotek, skön fåtölj, doften och känslan av skinnband, det mjuka rasslandet av vändande papperssidor och en doft av torrt damm... tror nog att läsandet av en bok kan vara sinnligt... i alla fall om man betraktar läsandet lite större än ord på papper...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-02 19:48

:D

Sitta och bläddra i skön fåtölj kan vara det, visst, men inte själva läsningen.

Skit samma, jag vet ju att du skojar bara. Hoppas min redogörelse gick fram i varje fall. Alltså den om vad som specifikt kännetecknar sinnlig njutning till skillnad från vanlig allmän njutning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-02 19:56

Jag anade att det var det du menade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-02 20:08

Det som stimuleras (flow, lyckorus, förnöjsamhet) är ju ändå inte något som har med sinnena direkt att göra?

Eller?

Läsning är ju registrering med sinnen men hjärnan tolkar...att skriva, måla spela avancerade TV-spel kan också anta maniska, flow-liknande tillstånd där tiden "försvinner" och sömn/mat blir inte längre viktigt.

Städa och"zappa" på TV är exempelvis något sällan ger sådana tillstånd. Köra bil/motorfordon har ett mellantillstånd, speciellt mer aktiv körning. Klättring, fallskärmshoppning, måla, skapande, spel, byggande har oftast de tyngsta flow-inducerade egenskaperna.

Det som är lite relaterat till flow kan ses kanske som sökandet efter det perfekta ljudet, där man hela tiden ser en svårighet i att försöka förbättra ljudkvaliteten till det yttersta. Köpa nytt, modifera, ändra, bygga. Något som aktiverar hjärnan.

Att lyssna på musik i sig är avkopplande eller upppiggande men har i sig en liten hjärnaktiverande egenskap, liksom TV tittande. Alltså, det finns ingen svårighet eller utmaning i att lyssna och njuta av musiken. Musiken är något som man hjärnan anser bra för att koppla bort det som tidigare varit utmanande. Sen har vi ju kombinationen dans/musik, och då har man nog aktiverat hjärnan lite till...kan vara nog så svårt att dansa rätt....

Undantag kanske är droger i samband med viss musik för att uppnå flow, men då tror jag att jag har kommit från ämnet och att det absolut inte hör hemma med musik (förutom lite GT eller nåt då förstås...)

Nu bluddrar jag nog lite...men jag tror det stämmer på något sätt.

T

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-02 23:20

Åhhh, GT!

Vh, Ing. Öhman

PS. Sinnlig är fortfarande en sak och mental en annan. Flow kan förekomma i båda fallen.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-03 00:21

Frågan är väl var man ska dra gränsen. Visserligen är bokstäverna bara krumelurer och det är först efter den (mentala) tolkningen som det blir något av det hela. Men frågan är om inte det gäller t.ex. musik också, även om den mentala delen då oftast är mindre medveten och sker till synes (höres?) omedelbart och omärkbart.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-03 09:14

Julle_Jansson skrev:Intressant. Jag har också forskat en hel del om pizzor i mitt research kitchen. Håller just nu på med studier om olika mjölsorter.

Där ser man! Mjöl är kul. Har du provat att blanda i en del finmalet majsmjöl i degen? Inte så knäppt som det verkar faktiskt. Jag minns även det italienska pizzamjölet jag köpte där, Tipo 00 tror jag det kallas för. Helt suveränt! Det sämsta jag provat är Gotlandsmjölet som har helt annorlunda egenskaper. Det är väldigt "löst" på nå´t vis. Degen blir liksom seg fast den klarar ändå inte att hålla ihop om man drar ut den för mycket. Konstigt mjöl. Har du ett bra pizzamjöl att tipsa om?

Sedan är ju jäsningen minst lika viktig, om inte viktigare, än själva mjölsorten...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-03 11:00

Johan_Lindroos skrev: Degen blir liksom seg fast den klarar ändå inte att hålla ihop om man drar ut den för mycket.

Just det problemet har jag alltid! Kan det bero på mjölsorten? (Jag använder ett billighetsvetemjöl.)

Och när du säger att jäsningen är väldigt viktig... är det inte bara att följa receptet? Eller finns det något annat man bör tänka på?

OT? - nej inte alls! Jag lyssnar alltid på musik när jag bakar pizza. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-03 11:30

Att knåda deg kan vara sinnligt. Mycket tillåme.

Har alla sett filmen 'Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain' (Amelie från Montmartre på svenska) förresten?

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-03 11:47

Recept i matlagningsböcker på pizzadeg är så gott som alltid helt felaktiga. Dels för att de är skrivna av svenskar som inte har en aning om pizza (om det är en svensk bok), och dels för att recepten är anpassade för att medge jäsning på en timme eller så.

Misstag nr 1 på pizzadeg: Att ha olja i degen. ABSOLUT förbjudet!!

Mjöl
vatten
salt
surdeg (eller möjligtvis en gnutta jäst istället)

...är det enda som behövs.

Om du vill få degen mer seg så att den håller för att göra en rund platt degbit, så ska man låta degen jäsa länge, ungefär ett dygn. Då kan man inte ha mycket jäst för då jäser den för fort. Ta kanske 1/16 paket eller på sin höjd 1/8 paket vanlig ("blå") jäst till en deg på omkring 7 dl mjöl (ca 3 st pizzor). Degen knådas omsorgsfullt. Sedan kan du jäsa degbullarna i kylskåp till dagen därpå. Tänk på att ha en sluten kavitet över degbullarna :wink: . Då torkar de inte på ytan. En mycket fuktig kökshandduk funkar, men den får inte få kontakt med bullen, då fastnar den.

Vid utbakningen måste man försöka behålla gasen i degen så att den inte sipprar ut, det är gasen som gör att den sväller upp av värmen sedan i ugnen. Du ska också försöka få gasen ut till degplattans kant, eftersom det är den som ska åstadkomma "cornicoren" el liknande vad den kallas så att inte fyllningen rinner utanför då pizzan roteras i ugnen. Somliga gör misstaget (har själv gjort det när jag var 12 och började med pizzor) att knåda degbullen innan utbakningen, då blir det en platt pizza med hårt bröd! Det bästa är att försöka trycka ut bullen från mitten och ha jättemycket mjöl runt den. då kommer "luften" att komma närmre kanten. Genom att snurra den kommer också luften längre ut sägs det, fast jag har svårt att förstå detta då degen hänger ihop med bubblorna. Lufbubblorna kan ju inte bara pysa mot kanten, väl :?: Dessutom är jag dålig på att snurra pizzorna i luften :oops: .

Prova även att baka ut degen med lite mer grovmalet majsmjöl istället för vanligt vetemjöl, då kan man minska friktionen mot underlaget så att den blir lätt att baka ut. Dessutom blir det en intressant yta på degen sedan när den varit i ugnen.

Om du ska ta ett mjöl bara hipp som happ från mataffären, kan du ta det som heter specialvetemjöl, det har mer gluten i sig och blir då segare.

Användarvisningsbild
yoko

Inläggav yoko » 2003-12-03 12:08

Jag har fått uppfattningen att det finns olika slags människor ( 8O nyhet!)...några av dem är dem obotliga njutarna :D (dem tillhör jag förstoss) som har som mål att njuta maximalt av tiden på vår jord.

Sedan finns det presterare :) som jobbar hårt för att nå vissa mål, många av dem ger sig inte chansen att njuta...

Och så finns det Sparlågofolk :| som av olika anledningar (psykiska eller fysiska anledningar) får nöja sig med att PLÖJA sig genom livet och inte ser sig ha möjligheter att njuta så mycket
....och så finns det självklart hybrider...majoreteten av jordens befolkning antar jag

Vi njutare eftersträvar njutning på alla nivåer... bra smakupplevelser, skön musik,underbar sex,tankvärd eller på annat vis givande konst, intellektuell stimuli, sköna folk att omges av...m.m.

Dessutom har jag observerat att folk som tillhör den här gruppen ofta är sådana människor som slänger sig in i allt dem gör och gör det absolut bästa dem kan för att få ut det bästa resultatet och därmed få BONUSAR ( såsom bra feedback och att njuta av det man har kämpat med)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi