Är detta möjligt? Basfrekvens.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-02 09:14

Jag har haft samma sub som Nefilim o den spelar rätt låga frekvenser.. Inte ovanligt att hela rummet och det man sitter i rör sig på höga nivåer fast man inte hör speciellt mycket..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-02 11:01

Menhörni...

Det är ju bara att ta fram datorn, en liten skräpmik och RTSect och titta vad det är för frekvenser som spelas egentligen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-02 11:23

Svante skrev:Menhörni...

Det är ju bara att ta fram datorn, en liten skräpmik och RTSect och titta vad det är för frekvenser som spelas egentligen.

Vad kostar en "skräpmik" som man kan lita på i dessa frekvensområden?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-02 12:34

De allra flesta rundtagande elektretkapslar för någon tia borde klara det om nivån inte är för hög. Efterföljande förstärkare måste också vara bredbandiga.

En sak som har slagit mig, är att hörtröskeln vid exponering via högtalare för 16 Hz ligger på ca 90 dB (enligt ISO 226:2003). Då bör väl svepet ha gjorts på minst den nivån om man har uppfattat 16 Hz?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-02 12:45

RogerGustavsson skrev:En sak som har slagit mig, är att hörtröskeln vid exponering via högtalare för 16 Hz ligger på ca 90 dB (enligt ISO 226:2003). Då bör väl svepet ha gjorts på minst den nivån om man har uppfattat 16 Hz?

Presix! Och högtalare som ger 16Hz vid 90dB utan dist är inget som säljs dussinvis.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-02 12:57

Jag kan i alla fall berätta att golvvibrationerna jag får vid 10Hz inte exciteras av 20Hz ton... 8)

piP ensamma märker jag output på ifrån 17Hz och det är en tydlig frekvensstegring hela vägen uppåt, så det är enkelt identifierbart att det inte är övertoner ( för i så fall är det inga grundtoner närvarande högre upp i frekvens heller, vilket är en orimlighet. :) )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-02-02 13:19

Upplevelsen av kontinuerlig frekvensstegring vid svep påverkas inte om grundtonen finns där eller inte. Hjärnan rekonstruerar (övertonsserien är t.ex. inte densamma för 17 och 34Hz).

Vad PiP-lådan sedan är kapabel till, det har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-02 13:30

Väl talat Roger.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-02 13:37

Ett bra tecken på om det verkligen är 16 Hz är väl hur illa man mår när man spelar den frekvensen högt. Mår man inte illa är det nog mest övertoner.

Högtalarna jag byggde åt polaren med 6.5" bas är väl kapabla att få en att må illa. Fast då krävs det en sisådär 500 watt också.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-02 13:40

RogerGustavsson skrev:En sak som har slagit mig, är att hörtröskeln vid exponering via högtalare för 16 Hz ligger på ca 90 dB (enligt ISO 226:2003). Då bör väl svepet ha gjorts på minst den nivån om man har uppfattat 16 Hz?

Presix! Och högtalare som ger 16Hz vid 90dB utan dist är inget som säljs dussinvis.
... tycker jag!

Per

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-02 13:43

Det är iallafall inget tvivel om att nefilims sub kan spela 16Hz, den kan nog spela betydligt lägre oxå i rätt rum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-02 13:48

BengtO skrev:Det är iallafall inget tvivel om att nefilims sub kan spela 16Hz, den kan nog spela betydligt lägre oxå i rätt rum.

Du har en likadan, sa du. Vad är det för högtalare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-02-02 13:48

Ett bra tecken på om det verkligen är 16 Hz är väl hur illa man mår när man spelar den frekvensen högt. Mår man inte illa är det nog mest övertoner.

Det var väl "Mythbusters" som sänds på Discovery, som för ganska länge sedan avfärdade den myten om att så lågfrekventa toner påverkar människan negativt.

Det fanns i deras test (med en enorm massa W) absolut inget alls som tyder på att det är sant.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-02 13:53

perstromgren skrev:
BengtO skrev:Det är iallafall inget tvivel om att nefilims sub kan spela 16Hz, den kan nog spela betydligt lägre oxå i rätt rum.

Du har en likadan, sa du. Vad är det för högtalare?

Hade..Magnat Omega 380, aktiv sub.. var väldigt poppis tills den slutade tillverkas för nåt år sen.. finns nån ersättare nu men den ligger väl i prisklass X 3 vilket inte gör den så intressant längre..

gammalt test, http://www.homecinemachoice.com/reviews ... ega380.php

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-02 13:55

Floyd skrev:Det var väl "Mythbusters" som sänds på Discovery, som för ganska länge sedan avfärdade den myten om att så lågfrekventa toner påverkar människan negativt.
Det fanns i deras test (med en enorm massa W) absolut inget alls som tyder på att det är sant.

Nja, det experimentet utfördes ju i friluft. Det var massa snack om att det var felaktigt utfört, minns inte riktigt alla argument dock.
Senast redigerad av Nwalmaer 2007-02-02 13:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-02 13:55

Floyd skrev:Det var väl "Mythbusters" som sänds på Discovery, som för ganska länge sedan avfärdade den myten om att så lågfrekventa toner påverkar människan negativt.

Det beror väl på vad man menar med "påverka negativt". Lyssnar man på en riktigt djup orgelton (tänker på 16 2/3 Hz pipan), så hör man ju inte själva tonen... däremot upplever jag det om en "förtätad stämning i rummet, åt obehagshållet". Samma platta i en anläggning som inte kan spela den ger inget sådant resultat alls.

Att det skulle vara skadligt tror jag däremot inte på.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-02 14:00

Om man säger så här då: Spela en låg frekvens (<20) på så hög nivå som möjligt. Försök att prata. Hör du knappt vad du tänker (än mindre säger), trots att inget "ljud" hörs, så kan man väl rätt lugnt påstå att anläggningen kan spela djupbas med låg dist. Jag är inte fysiker, men då måste ju ens trumhinnor fladdra så mycket pga. trycket att dom inte kan ta upp annat, hörbart ljud.

I denna situation upplever man också ett mer eller mindre obehag, illamående, yrsel, vad man nu kallar det.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-02-03 09:57

Nefilim skrev:Vill tillägga att jag förutom mina Klipsch RF7 (som enl spec går ned till 32Hz) har en Magnat Omega 380 subba, som enl spec ska gå ned till 16Hz![

Koppla om mellan 16Hz och 32Hz så framgår det nog om du det du hör är en 16Hz-ton, eller inte. [/quote]

Precis vad jag gjort![/quote]
glöm att omegan går ner till 16hz när den har ett f3db på 25 hz
men med en massa rooms gain så kanse

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-03 11:27

BengtO skrev:
Svante skrev:Menhörni...

Vad kostar en "skräpmik" som man kan lita på i dessa frekvensområden?

Jadetberorpå. Vad man menar med "lita" alltså. Det man behöver kunna lita på i det här fallet är att den inte genererar distorsion, däremot är det inte hemskt viktigt hur tonkurvan ser ut. Visserligen är det kanske dumt att ta en dynamisk kardioidmik eftersom de typiskt lutar med 6-12 dB/oktav där och kommer att framhäva andra delton med 6-12 dB, men är man bara medveten om felmarginalen så är det ett roligt experiment ändå. Köper/har man en liten rundtagande elektretmik, kapslar finns att få för några tior, så är distorsion det enda man behöver oroa sig för. Det finns inte skäl att tro att disten skulle vara nämnvärt högre vid 16 Hz än den är vid 100 Hz, så det är lätt att kolla med en högtalare som distar rimligt lite vid 100 Hz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 11:38

Jag har nu laddat ned ditt program Svante. Ska bara leta rätt på en mikrofon som jag har liggande somewhere.. :oops:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-03 11:41

En sak till: Det går inte att testa om man hör 16 Hz med ett harmoniskt spektrum med grundtonen 16 Hz. Det spelar ingen roll om man sveper eller vad man gör, hjärnan är inte otränat kapabel att höra om grundtonen finns där eller inte. Visst det finns en skillnad, men det är ruskigt lätt att lura sig att den finns där även när den saknas. Prova att ladda ner min [url=Madde]http://user.faktiskt.io/svante/madde/madde.exe[/url] så kan man spela toner med och utan grundton. (Även om inte klaviaturen når ner till 16 Hz, kan man prova att dra ner "pitch" till "12" så får man en grundton på ~16 Hz.)

Det faller också på sin orimlighet att om det nu är så att örat filtrerar bort allting under 20 Hz, att vi då skulle höra om ett svep med ett harmoniskt spektrum tappar sin grundton. Den hörs ju inte (isf).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-03 11:48

Nefilim skrev:Jag har nu laddat ned ditt program Svante. Ska bara leta rätt på en mikrofon som jag har liggande somewhere.. :oops:

Ok, eftersom det är så låga frekvenser det är tal om kommer du att behöva ändra ett par inställningar också, gå in på settings|options, fliken General, och sätt sampling frequency till 11025 Hz, Bandwidth till 5 Hz och Window till Blackman. På fliken Axes kan man bocka bort "Auto" och ställa området till max 300, min 0 Hz.

...så syns topparna tydligare.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 11:52

Ok.. Tack. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi