Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:En sak som har slagit mig, är att hörtröskeln vid exponering via högtalare för 16 Hz ligger på ca 90 dB (enligt ISO 226:2003). Då bör väl svepet ha gjorts på minst den nivån om man har uppfattat 16 Hz?
RogerGustavsson skrev:En sak som har slagit mig, är att hörtröskeln vid exponering via högtalare för 16 Hz ligger på ca 90 dB (enligt ISO 226:2003). Då bör väl svepet ha gjorts på minst den nivån om man har uppfattat 16 Hz?
BengtO skrev:Det är iallafall inget tvivel om att nefilims sub kan spela 16Hz, den kan nog spela betydligt lägre oxå i rätt rum.
Ett bra tecken på om det verkligen är 16 Hz är väl hur illa man mår när man spelar den frekvensen högt. Mår man inte illa är det nog mest övertoner.
perstromgren skrev:BengtO skrev:Det är iallafall inget tvivel om att nefilims sub kan spela 16Hz, den kan nog spela betydligt lägre oxå i rätt rum.
Du har en likadan, sa du. Vad är det för högtalare?
Floyd skrev:Det var väl "Mythbusters" som sänds på Discovery, som för ganska länge sedan avfärdade den myten om att så lågfrekventa toner påverkar människan negativt.
Det fanns i deras test (med en enorm massa W) absolut inget alls som tyder på att det är sant.
Floyd skrev:Det var väl "Mythbusters" som sänds på Discovery, som för ganska länge sedan avfärdade den myten om att så lågfrekventa toner påverkar människan negativt.
Det fanns i deras test (med en enorm massa W) absolut inget alls som tyder på att det är sant.
Koppla om mellan 16Hz och 32Hz så framgår det nog om du det du hör är en 16Hz-ton, eller inte. [/quote]Nefilim skrev:Vill tillägga att jag förutom mina Klipsch RF7 (som enl spec går ned till 32Hz) har en Magnat Omega 380 subba, som enl spec ska gå ned till 16Hz![
BengtO skrev:Svante skrev:Menhörni...
Det är ju bara att ta fram datorn, en liten skräpmik och RTSect och titta vad det är för frekvenser som spelas egentligen.
Vad kostar en "skräpmik" som man kan lita på i dessa frekvensområden?
Nefilim skrev:Jag har nu laddat ned ditt program Svante. Ska bara leta rätt på en mikrofon som jag har liggande somewhere..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster