Vad är Low End, Mid End o High End

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-11 00:52

JB skrev:Problemet är att om man köper en Skoda så kommer den med största sannolikhet att ha havererat innom några år...
Frågan är dock om inte risken att en Bugatti eller Königsegg havererat inom några år är betydligt större?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-11 09:25

paa skrev:
JB skrev:Problemet är att om man köper en Skoda så kommer den med största sannolikhet att ha havererat innom några år...
Frågan är dock om inte risken att en Bugatti eller Königsegg havererat inom några år är betydligt större?

Tror jag med. Hur många insnöade Volvo-narkomaner finns det egentligen? Om man tror att Skoda har mer kvalitetsproblem än genomsnittsbilen så undrar jag varför, misstänker att det beror på någon slags snobbism? Sanningen är att Skoda - sen några år tillbaks - gör alldeles förträffliga bilar, något som bilköparna märkt och därför säljer framförallt Fabia och Octavia väldigt bra, så bra att de nu börjar bli lika dyra som många av deras prestigefyllda klasskompisar...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 10:07

Det handlar väl om snobbism ellerhur.

Det finns massor av människor som älskar sin volvo ochtycker att detta är världens bästa bil som vinner tester efter tester och håller länge. Den fyller behover förträffligt. Men Att jämföra en Volvo med En MB, Rolls Royce och säga att båda är hiend är ju inte riktigt rätt, Även om båda gör jobbet så gör den enda jobbet med finess och känsla som saknar motstycke...

Men Volvoanhängare har en tendens att inte palla detta utan vill i all välvillig vänsterandra hävda att det inte har någon betydelse och det är minst lika bra med volvo för dessa klarade testerna bättre en vilken HIEND-bil som helst enligt Trafikmagasinet.... :lol:

Jag sade inte att detta är lite likt LTS-anhängare och Hiendsnubbar :wink: :lol: 8)

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-11 10:50

Jag tror fortfarande att "mid-end" är en hopblandning någon råkat göra, som hört talas om begreppen Mid-Fi och High-End. Att High-End betyder det bästa eller den bästa kategorin tror jag är ganska väletablerat, men som Rydberg skrev: Definiera "bästa"...

/SS

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 11:00

Som jag ser det var de här begreppen från början bara en rent ekonomisk indelning från branschens sida. Senare har köparna/kunderna tolkat in kvalitetsbegrepp och prisvärdhet osv.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-11 12:16

solidstate skrev:Jag tror fortfarande att "mid-end" är en hopblandning någon råkat göra, som hört talas om begreppen Mid-Fi och High-End.
/SS

Förhoppningsvis. Hur som helst är det ett uttryck man inte bör använda om man förstår engelska.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-11 19:37

" High end "är ett begrepp som är relativt och som i åtminstone hifipress relaterar till den högaprislappen på en produkt.

T.e.x. var KSA 50 slutsteg från Krell på slutet av 80-talet för 20000:- highend.
Nu ligger väl prislappen på en " Highend"produkt på 100000:- och över.

Man kan nog också relatera lite till bilbranchen. En BMW är ju premium och en Skoda är det inte. " Highend" och premiumbilar är ju också ofta, men inte alltid,väldigt bra produkter med hög kvalitet.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-11 20:23

Hur mycket kostar en High-End högtalare?

Jag har en känsla av att det beror lite på storleken också. Jag kan tänka mig att en stor golvstående högtalare behöver kosta minst 50 000:- paret för att kallas High-End, men att en liten stativhögtalare kvalificerar som High-End redan vid kanske 15 000:-?

Tror också att det kan vara så att branschen har andra gränser för vad som heter High-End än konsumenterna, och då tror jag faktiskt att branschen inte tittar bara på prislappen, utan gärna delar in i märken. Vissa märken räknas som High-End, oavsett om enskilda modeller är "för billiga". Som om det handlar mera om vilket branschprofil de skaffas sig.

Tror nog att nästan alla rörförstärkare sorterar in under High-End i de flestas medvetande, men jag gissar bara.

Själv tycker jag nog att High-End har med ljudkvalitet att göra. Prislappen är ju till stor del marknadspolitisk. För mig kännetecknas en apparat av sin prestanda, och inte av sitt pris. För mig är det en kvalitetsnivå - som är helt subjektiv.

Jag gillar noggrannt återgiven musik, så för mig är Single-End rörförstärkare kuriosa snarare än High-End, med för någon annan kan det vara precis tvärtom. Tycker ju att High-End kan appliceras på återgivningskvalitet lika gärna som på upplevelsekvalitet. Var och en har sin egen mall. :D

/SS

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-11 20:31

Varumärken i kategorierna premium och superpremium har typiskt hög uppfattad kvalitet (perceived quality) och ofta jämn sådan också. Jag skulle kunna orera mera om varumärken, men nu ska jag plugga inför morgondagens tenta i "brand portfolio strategy".
...perspektiv...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 22:10

Sen stör ju begreppet Hiend väldigt som en liten pinne i ögat.

Många vill ha men få kan få och då vill man gärna dra ner ribban som man kvalar in.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-11 22:34

Berätta, var ligger ribban "på riktigt". :D

Kvalar du själv in?

/SS

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-11 22:49

Den där pinnen i ögat blir mindre när man inser att det är skillnad på funktionella, känslomässiga och självuttryckande attribut, där det främst är de senare man betalar dyrt för när man köper high-end/superpremium. Eller kanske rättare sagt en viss typ av de senare. För en del är ju de funktionella attributen även självuttryckande.

Kan man då bara tygla den ekonomiska avundsjukan, går det att nå själsfrid genom att se grannens high-endprylar som just hans självuttryckande fetisch - vilken man välvilligt unnar honom.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-11 23:00

Att det kan finnas dom som ser ett egenvärde i att ha betalat så dyrt att inte alla har råd, låter mycket märkligt.

Varför bryr sig någon om huruvida andra har samma apparat? Det påverkar ju inte hur det låter därhemma det allra minsta. Kan verkligen prislappen fungera så "baklänges" på vissa människor (dyrt = bra)? Det låter ju helt patetiskt.

/SS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 23:02

Men det ger ju dig själv själsfrid och påverkar inte grannen. Han skall ju bräckas :lol:

Nej skämt å sido,. Tyvärr finns det folk som använmder sådana här prylar för att förlänga och spela dryga. Tyvärr :cry:

Det borde vara passionen som styr det är respekt. En B&O för 200 papp imponerar inte på mig emn ett par planar 3,5 och krellblock för samma ger klar glädje att det finns de som vill uppnå nått speciellt. Om de nu inte köper dessa för att skryta. :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-11 23:06

solidstate skrev:Att det kan finnas dom som ser ett egenvärde i att ha betalat så dyrt att inte alla har råd, låter mycket märkligt.

Icke desto mindre är det ett faktum. I själva verket är strävan efter exklusivitet drivkraften bakom många mänskliga handlingar. Ekonomerna är förstås väl medvetna om detta och alla som vet något om prissättning vet att det är viktigare att varans pris anpassas efter den tilltänkta målgruppen än att det speglar tillverkningskostnaden (bortsett från att man givetvis måste ha kostnadstäckning totalt sett).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 23:12

Icke desto mindre är det ett faktum. I själva verket är strävan efter exklusivitet drivkraften bakom många mänskliga handlingar. Ekonomerna är förstås väl medvetna om detta och alla som vet något om prissättning vet att det är viktigare att varans pris anpassas efter den tilltänkta målgruppen än att det speglar tillverkningskostnaden (bortsett från att man givetvis måste ha kostnadstäckning totalt sett).

Dwet är ju sant som du säger att många msk strävar efter exlusivitet och dett medför att man betalar dyrt för det som är exlusivt det betyder inte att du kan få samma för en strunsumma ellerhur. Det är ju en klar skillnad mellan en Skoda Octavia i ekonomi och En A8 Quattro i Premium i alla avseenden ellerhur.

Man får vad man betalar för. Den A8 är tänkt för de som vill ha lyx och flärd medan en passionerad bilälskare för 100k miindre köper en Alfa Romeo som prestandamässigt är bättre en A8 så man måste ta med hela spektrat men Octavian kommer aldriog att bli mer en en packåsna som bara transporterar en i den grå vardagen :wink:

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-12 00:05

Säg nu efter den gode varumärkesgurun professor Kevin Lane Keller:
"Pris är ett icke produktrelaterat associationsattribut."
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-12 00:13

guldfisk skrev:Säg nu efter den gode varumärkesgurun professor Kevin Lane Keller:
"Pris är ett icke produktrelaterat associationsattribut."

Det var ju det jag sa ovan, fast det är klart, det där var kortare och klatschigare. Det är väl därför han är en guru och inte jag. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 00:31

Ja tänk att få in en helt bok i en mening. Inte illa dessa GURUS 8)

Undrar vad Hifigurun säger om Hiend i en sådan läcker mening
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-12 01:37

"Transparens är ett icke musikrelaterat associationsattribut" så klart. 8)

för övrigt:

High End = Placebo Alley? :P

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-12 02:06

Snygg parafrasering.

Dessa gurus är även bra på att göra böcker av enstaka meningar. Jag har just sammanfattat David A. Aakers rikliga svada i "Brand portfolio strategy" på två A4.

Kan ni tänka er att jag antagligen kommer att tillbringa våren och sommaren med ett examensarbete om produktidentitet? Hepp!
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-12 03:28

jawen1 skrev:Som några redan nämnt, omöjligt att svara på men skapar mycket irritation när man försöker...

Jag tycker nog helt tvärt ome mot dig jawen1! Du verkade mena att "om man tycker det låter så bra som det bara kan, oberoende prisklass, så är det high end". Jag tycker istället att high end definierar en prisgrupp, och inget annat. Low end definierar jag som "instegsprisgruppen", där 2995:- Siba 5.1 inte är med.

Detta synsätt tror jag på eftersom det förklarar så många ställningstaganden. Jag ska ge ett exempel, rent påhittat:

Jag har ett flertal sett "köptipstrådar" startats med "jag vill köpa en superbra CD-spelare under 40kkr" där folk lyssnat/testat en stor variation av prylar upp till 40kkr men fortfarande ansett att en billigare CD/DVD-spelare spelat brallorna av allt. Svaret har då blivit något i stil med "jag ska lägga mer pengar än så". Inte "jag ska ha något mer välljudande än så".

Hoppas att min poäng inte gick helt vilse.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-12 08:24

För mig är uttrycket high-end prisrelaterat, precis som det var när det började användas. Sedan har begreppet urvattnats.

Kloka ord om exklusivitet - många vill helt enkelt ha lagt X antal kronor på en CD-spelare, för de kan inte se sig själva som en person som är nöjd med något billigare. Litet sorgligt, om man tänker efter.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 08:31

Då är det väl enklast att bara guldöverdra en Dv-668 så blir den exlusiv kanske tom kalla den deluxe ja menar den är ju bäst i världen så den förtjänar väl att kallas Hiend då. 8)

hifiguru@spray.se

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-03-12 13:17

meanmachine skrev:Då är det väl enklast att bara guldöverdra en Dv-668 så blir den exlusiv kanske tom kalla den deluxe ja menar den är ju bäst i världen så den förtjänar väl att kallas Hiend då. 8)

Bra ide! Då skulle säkert många på Hififorum köpa den, men glöm inte att höja priset ordentligt också. Vad sägs om 100k för den?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2007-03-12 13:58

Sådär, här har ni skalan som gäller

0 - 250.000 = Low
250.001 - 1.000.000 = Mid
1.000.001 - = High

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-12 14:30

ryst skrev:Sådär, här har ni skalan som gäller

0 - 250.000 = Low
250.001 - 1.000.000 = Mid
1.000.001 - = High

Vilken enhet pratar vi om? mg?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 14:48

Nätkablen så klar :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-13 14:48

Jag tror kanske det var betalenhet som åsyftades? Alltså om det var ören, kronor, doller eller kanske euro.

Almen skrev:För mig är uttrycket high-end prisrelaterat, precis som det var när det började användas. Sedan har begreppet urvattnats.

Håller inte med.

För mig är uttrycket high-end prestationsrelaterat, precis som det var när det började användas. Sedan har begreppet urvattnats, och nu brukar det snarare handla om prisklass. Jag tror att det blivit så på grund av att alla vill använda det, inklusive de som bara kan bedöma prislappen.

/SS

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 14:53

solidstate skrev:För mig är uttrycket high-end prestationsrelaterat, precis som det var när det började användas.

Där tror jag att du har direkt fel. Inte i att du tycker att det är så utan i att du tror att det var så det började användas.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi