Kablar 3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 22:07

Mikael2 skrev:Men hur ska man på 30 minuter eller 1 timma vänja sig vid ett nytt rum/system så att man blir lika trygg och säker som i det rum man lyssnat i dom sista 15 åren?

Det är inget som säger man måste göra blindtest i okänd miljö och det finns absolut inget som säger att du inte kan lyssna hur länge som helst innan öppet för hitta dina olikheter.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 22:08

om man blir "stressad" av ett blindtest är det kanske dags att gå till psykologen?

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-04-28 22:13

subjektivisten skrev:
Mikael2 skrev:Men hur ska man på 30 minuter eller 1 timma vänja sig vid ett nytt rum/system så att man blir lika trygg och säker som i det rum man lyssnat i dom sista 15 åren?

Det är inget som säger man måste göra blindtest i okänd miljö och det finns absolut inget som säger att du inte kan lyssna hur länge som helst innan öppet för hitta dina olikheter.

Nja man är ju inte direkt van med att halva LTS står och tar pulsen på en när man lyssnar hemma :wink: :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 22:14

Behöver inte vara halva LTS. Räcker med en "oberoende" vän som gör bytena, gärna dubbelblint.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-04-28 22:17

subjektivisten skrev:Behöver inte vara halva LTS. Räcker med en "oberoende" vän som gör bytena, gärna dubbelblint.

Hmm du tror inte "nån" skulle vilja dubbelkontrollera det dubbelblindtestet innan det togs på allvar?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 22:18

Jo, därför det är bra om det är en "oberoende" person 8)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 22:18

det räcker väl att du litar på din vän för att du ska ta det på allvar?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-28 22:27

Mikael2 skrev:
Haakan_W skrev:om bt tillför stress är det ju bara för att man inte är van att testa saker på detta vis...gör man det till en vana så är det ju omöjligt nånting stressande...

ungefär som att köra bil i sthlm..första veckan tycker man alla kör som idioter men efter nåt år tycker man alla är som kärringar i trafiken

Men hur ska man på 30 minuter eller 1 timma vänja sig vid ett nytt rum/system så att man blir lika trygg och säker som i det rum man lyssnat i dom sista 15 åren?

Du kanske är van i Stockholm efter ett år och tillochmed kan ställa in stationerna på radion eller prata i mobiltelefon medan du kör men jag tror inte du är lika säker efter bara 30 minuter i en storstad där du kanske inte ens kan tyda texten på skyltarna. Trots all din träning av "stress" i Stockholmstrafiken så blir du nog lite svettig av riktig trängsel på gatorna.
Det blir ju hemsk långa blindtest om det tar ca: 1 år att bara vänja sig med miljön där testet ska ske.

vad är det som säger att man inte kan blindtesta hemma i sin egen miljö?

eller att man är van vid att göra bt i andra miljöer än hemma hos sig själv? det enda det handlar om är ju isf att känna sig så trygg att man kan slappna av eller hur? vad är det som säger att man ens kan göra det i ett helt öppet test? stressen kanske tom blir högre då?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 22:28

boyafraid skrev:det räcker väl att du litar på din vän för att du ska ta det på allvar?

Det är en stor skillnad mellan att du ska lära dig något om det och att presentera det som fakta som alla ska erkänna är rätt gjort.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-04-28 22:28

subjektivisten skrev:Jo, därför det är bra om det är en "oberoende" person 8)

Vänner är ju sällan helt oeroende och kanske med glädje sätter käppar i hjulet i all välmening :)

Nåväl, är inte så intresserad själv att hålla på med det. Kanske hade sparat nån tusenlapp här och där men ibland är det själva resan som är det roliga och inte att räkna hur mycket pengar jag sparat när jag kommer hem...

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 22:37

subjektivisten skrev:Det är en stor skillnad mellan att du ska lära dig något om det och att presentera det som fakta som alla ska erkänna är rätt gjort.

ja, om syftet är att presentera något som konkreta fakta som "alla" ska erkänna är det ju inte konstigt att man känner sig stressad
jag skulle tippa på att väldigt få blindtest har det syftet

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-04-28 22:53

boyafraid skrev:
subjektivisten skrev:Det är en stor skillnad mellan att du ska lära dig något om det och att presentera det som fakta som alla ska erkänna är rätt gjort.

ja, om syftet är att presentera något som konkreta fakta som "alla" ska erkänna är det ju inte konstigt att man känner sig stressad

Kravet på faktiskt.se är ju att man visar upp 1 miljon dollar innan man yttrar sig om kablar så vad tjänar det till att testa hemma och redovisa det här?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-28 23:00

Mayro skrev:Dr_Tinnitus
du som snackar så mycket om BT osv. varför har du nu inte hoppat direkt in där jag erbjuder en rejäl skoj eftermiddag kväll här med BT av säkringar... och sovplatser finns det.. Så är vägen lång så ordar det sig utan extra kostnader..

Så varför bara tala om saker och inte delta själv.. Så kan man sedan utifrån EGNA gemensamma erfarenheter diskutera ett ev fenomen man hittat eller inte hittat..

Tror helt ärligt det leder betydligt längre än sitta och bara snacka ner saker o ting. Eller skriva saker inte fungerat hit o dit för testmetoderna är felaktiga samt söker ev fel saker samt på ev fel sätt hit eller dit..

Ja du Mayro, visst skulle det vara kul med ett blindtest i din regi. Men, jag ær tveksam om du kan arragerar ett sådant så att det verkligen blir ett godtagbart blindtest? Jag ær inte ens sæker på att jag kan, før jag har førstått att det inte ær så himla lætt och att det finns många fællor man kan falla i.

Sen så ær det ju så att jag førespråkar att folk gott kan ta och ansøka om Randis test, helt enkelt før att det både kan ge en saftig hacka och før att ett sådant blindtest skulle smælla vældigt høgt. Mycket høgre æn ett "home made" BT dær det kanske finns brister lik førbenat.

Slutligen kan jag ju æven upplysa om att jag inatt jobbar min 35:te 14-16timmarsnatt på raken, och jag har en till kvar i morgonkvæll innan jag får flyga hem till Sverige igen. Så som jag kænner mig i skallen nu så tvivlar jag på att jag skulle høra skillnad på en Scantic bordsradio från 1963 på full hals och Krell/Dynaudio-kombo på ett berg av SD-fossingar, ja om ens se skillnad..... :D

Fan nær jag tænker efter nu så har jag sen 11/2 till nu på Måndag 30/4 varit hemma i Sverige 10 dagar och jobbat 66 nætter a 14-16 timmar vardera. Nu ska jag ha mig ett par tre månader ledigt ta mig rackarns.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 23:01

Mikael2 skrev:
boyafraid skrev:

Kravet på faktiskt.se är ju att man visar upp 1 miljon dollar innan man yttrar sig om kablar så vad tjänar det till att testa hemma och redovisa det här?

Äsch.. Folket här snackar bara och inget annat.. Jag har inbjudit till ett BT test för andra gången här. Och ingen nappar.. utan det snackas bort enbart.. Folket här VILL ha häcklandet kvar och inte testa något..

men det som är bra med detta att det igen bevisas är att efter två ggr så sker kan man inte påstå det var en slump att folket här aggerar så eftersom dom har en sådan stil där man säger man bör bekräfta via blinda tester för att säkerställa att placebo inte föreligger...

och ändå så anmäler man sig inte .. men men. Man vet jag inte skulle inbjuda till BT så här utan ha rätt torrt på fötterna. Så enklare då att sitta o fjolla sig så man slipper .. Då kan man pipa vidare med sina tråkningstrådar där man häcklar allt o alla utom de sina..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-28 23:21

Bill50x skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Men det sæger inte ett jota egentligen, om detta aldrig kan eller aldrig har bekræftats i riktiga seriøsa blindtester dær man isolerat testet från yttre påverkan. Det ær då och førblir just bara storys och påståenden, hur trevliga de æn ær.

Men tänk, hemska tanke, om du har fel? Att lyssnandet inte sker på vetenskapliga grunder och att man inte sitter och mäter några utvalda parametrar med instrument betyder ju inte att man har fel. Bara att man vetenskapligt inte har bevisat det man hört.

Nej, givetvis kan det finnas saker som funkar som det påstås, æven om det inte ær vetenskapligt bevisat i sig, eller bindtestat. Av den enkla anledningen att man helt enkelt inte har utført dessa tester. Men, nu ær det ju så att bl a. kablar och en hel del annat inom ljudhobbyn har testats på dessa sætt, och visat sig ha obetydlig eller ingen påverkan.

Sen ær det ju æven så att trots att en viss produkt och dess funktion kanske inte testats i sig, så kan den funktion den sægs ha kanske testats på andra sætt inom annan forskning. Och att man på grund av tidigare kænda fakta kan dra vissa slutsatser om en produkt som i mvissa delar anvænder sig av tidigare kænda tekniker eller material, eller ska ha en viss funktion t ex.

Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.

/ B

Jag ser inte riktigt det problemet som du næmner, før det handlar ju som alltid att man måste skapa ett en testprosedur som ær læmpad før det man vill testa och før det man vill ha svar på.

Det ær inga problem att testa riktigt seriøst och trippelblint om man verkligen vill. Om det så skulle innebæra att rigga hela testet hemma hos dig i ditt eget lyssningsrum m.m.

Men egentligen så har jag ytterligt svårt att se att det skulle behøvas om man ser till det ordval många har nær det testat kablar och annat på egen hand. Ord som chockartat, hakslæpp, enorm, hæpnadsvæckande, omedelbar m.m. Tycker inte jag riktigt låter som om det pløtsligt skulle vara så omøjligt att høra skillnad bara før att anlæggningen skulle flyttas till en annan lokal, eller om det ær nåt annat som blir lite førændrat.

Det ær ju det som liksom ær en stor del i det lustiga, att det i alla tidningar i princip alltid hørs skillnad och oftast mycket tydliga skillnader på i princip allt. Men så fort det verkligen provas blint efter konstens alla regler, så hør ingen de dær himla stora skillnaderna. Det ær inte lætt att få ihop det på annat sætt æn att man i tidningstester tar i så byxorna spricker nært de ska beskriva skillnader som ær noll eller ytterst minimala.

De enda gånger jag kan tænka mig att dessa ord kan vara mer berættigade ær væl vid akustiska førændringar rummet, olika høgtalare och møjligen olika førstærkare, før hær kan det verkligen bli stora skillnader. I princip allt annat i en anlæggning ger mycket små skillnader eller inga hørbara skillnader alls, och då kænns ord som chockartat och hakslæpp inte riktigt ræt utan oerhørt øverdrivet och inebær før mig att troværdigheten går i botten.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-28 23:32

Mayro skrev:
Mikael2 skrev:
boyafraid skrev:

Äsch.. Folket här snackar bara och inget annat.. Jag har inbjudit till ett BT test för andra gången här. Och ingen nappar.. utan det snackas bort enbart.. Folket här VILL ha häcklandet kvar och inte testa något..

men det som är bra med detta att det igen bevisas är att efter två ggr så sker kan man inte påstå det var en slump att folket här aggerar så eftersom dom har en sådan stil där man säger man bör bekräfta via blinda tester för att säkerställa att placebo inte föreligger...

och ändå så anmäler man sig inte .. men men. Man vet jag inte skulle inbjuda till BT så här utan ha rätt torrt på fötterna. Så enklare då att sitta o fjolla sig så man slipper .. Då kan man pipa vidare med sina tråkningstrådar där man häcklar allt o alla utom de sina..

Det ær ju i så fall lika klent av dig att inte vilja anta Randis utmaning værd 1 million dollar, eller hur? Ge mig en seriøs och mer ingående førklaring varfør du inte ær intresserad i att anta den då? I synner het då den borde væga klart tynger æn ett litet primitivt BT hemma hos dig, som kanske inte blir så BT som du tror i alla fal!?

En liten fråga bara.
Jag såg att du in din signatur skriver om "guldsækrinar i proppskåpet" ær det dessa du hør skillnad på? Alltså vanliga proppsækringar (fast i guld då?) i husets/lægenhetens proppskåp som sen førser bostadens med strøm? Ær det korrekt uppfattat? Om så, ja då blir man ju klart fundersam hur ett par ynka kontaktytot i ædlare metaller i ett proppskåp ett antal meter från apparaterna ska kunna ge någon vare sig mætbar eller hørbar påverkan genom skapligt många meter vanlig elkabel i væggarna?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 23:36

Mikael2 skrev:Kravet på faktiskt.se är ju att man visar upp 1 miljon dollar innan man yttrar sig om kablar så vad tjänar det till att testa hemma och redovisa det här?

Vart står dom kraven?
Sen tycker jag det är sunt att man inte sväljer precis allt som sägs eftersom man vet hur kraftigt placebo kan påverka oss alla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-29 00:09

Mayro skrev:Svante och Kaffekoppen ... Är det inte rätt välkänt i fenomen att testpersoner ofta blir av själva testen stressade. Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..

Nej, det är klart att folk blir stressade.

Speciellt folk då som vet helt säkert att dom hör skillnad, och så hör dom plötsligt ingen skillnad när dom inte längre ser vad som borde låta olika.

Det blir ju lite personlighetsupplösande på nåt sätt. Tough shit, bli av med oskulden sådär .... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-04-29 06:46

subjektivisten skrev:
Mikael2 skrev:Kravet på faktiskt.se är ju att man visar upp 1 miljon dollar innan man yttrar sig om kablar så vad tjänar det till att testa hemma och redovisa det här?

Vart står dom kraven?
Sen tycker jag det är sunt att man inte sväljer precis allt som sägs eftersom man vet hur kraftigt placebo kan påverka oss alla.

Står och står...läser du inte vad vad både du själv och Dr Tinnitus skriver och kräver i var och varannan tråd? Ni skapar ju själva klimatet och kraven på faktiskt.
Är det inte det som är grejen med att skrika högst och oftast på forum som saknar styrning?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 08:43

Varför är många här så negativ till kablar?

Är det någon om vi inte räknar pengar vilken VÄLJER DU

Bild

Bild

:D
Svårt val.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-04-29 09:10

Är inte negativ till kablar. Tvärtom.

Kul med snygga och tuffa grejer. Finns ett egenvärde i det.
Problemet kommer när den nyblivne ägaren börjar beskriva dom fantastiskt stora hörbara skillnader som blev efter kabelbytet.
Vilket han naturligtvis gärna får göra om man håller sig till "jag upplever" och inte "det är".

Under 70 talet var jag med om ett antal blindtester över olika produkter. Bla kablar.
Efter en sådan upplevelse blir man väldigt ödmjuk om sin egen förmåga. Närmast tillplattad.

Skillnaden mellan dåtidens supra högtalarkablar och Lundby dockskåpskabel av tunnaste slag var tydlig. Därefter blev det klara problem att höra skillnad. För samtliga i gruppen.

Analogkablar kan jag möjligen förstå att man kanske kan höra skillnad. Med digitala nej. Där skulle jag behöva bli överbevisad för att acceptera påståendet.

Nuförtiden håller jag mej med kablage av normalkvalitet. Däremot hänger jag gärna på en extra skärmstrumpa, även på högtalarkabel. För säkerhets skull.

Sten R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-29 21:12

Mikael2 skrev:Står och står...läser du inte vad vad både du själv och Dr Tinnitus skriver och kräver i var och varannan tråd? Ni skapar ju själva klimatet och kraven på faktiskt.
Är det inte det som är grejen med att skrika högst och oftast på forum som saknar styrning?

Kräver inte något alls. Du med flera kan tro exakt vad du vill. Men hävad du att det är ett faktum så måste du inse att det finns folk som kommer kräva bevis för det du hävdar. Svårare än så är det inte.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-29 22:21

meanmachine skrev:Varför är många här så negativ till kablar?

Det är väl inte många som kör trådlöst mellan burkarna? Jag tror dom flesta använder kablar, det är ju absolut enklast.

Dessutom blir det närmast perfekt signalöverföring med relativt enkla och billiga kablar, så det finns ju ingen anledning att vara negativ till kablar.

Jag använder i vart fall massor av kablar överallt.

meanmachine skrev:Är det någon om vi inte räknar pengar vilken VÄLJER DU

Ja, inte skulle jag välja någon av de du visar, oberoende om jag fick dom gratis eller betalade för dom. Ser ju inget vidare ut i mina ögon.

Blev jag tvungen så valde jag nog de på undre bilden, ser lite enklare ut att hantera. Är dom dyrast?

.
Senast redigerad av phon 2007-04-29 22:25, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 22:22

Bild

Bild

Svårt val.

Helt klart skulle jag gærna vælja den dær snajdiga kabeln føre løpmeterkabeln, om det bara hade med utseende att gøra. Klart som fan det ser mycket trevligare ut med en sådan mellan grunkorna. Ja ærligt talat så skulle jag faktisk kunna tænka mig att betala en halvrund slant bara før att få en kabel som ger tillfredstællelse før øgat, om det finns behov før det, æven om det inte påverkar ljudkvaliteten i sig.

I alla andra fall så duger det gott med nåt på meterrulle før vettig peng før mig.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 22:25

rylandes skrev:Är inte negativ till kablar. Tvärtom.

Kul med snygga och tuffa grejer. Finns ett egenvärde i det.
Problemet kommer när den nyblivne ägaren börjar beskriva dom fantastiskt stora hörbara skillnader som blev efter kabelbytet.
Vilket han naturligtvis gärna får göra om man håller sig till "jag upplever" och inte "det är".

Under 70 talet var jag med om ett antal blindtester över olika produkter. Bla kablar.
Efter en sådan upplevelse blir man väldigt ödmjuk om sin egen förmåga. Närmast tillplattad.

Skillnaden mellan dåtidens supra högtalarkablar och Lundby dockskåpskabel av tunnaste slag var tydlig. Därefter blev det klara problem att höra skillnad. För samtliga i gruppen.

Analogkablar kan jag möjligen förstå att man kanske kan höra skillnad. Med digitala nej. Där skulle jag behöva bli överbevisad för att acceptera påståendet.

Nuförtiden håller jag mej med kablage av normalkvalitet. Däremot hänger jag gärna på en extra skärmstrumpa, även på högtalarkabel. För säkerhets skull.

Sten R

Håller med dig i ditt førsta stycke.

Sen var det intressant det dær med ditt deltagande i div. blindtester. Du har inte lust att delge oss lite mer ingående om dessa?

Dr Tinnitus

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 22:31

meanmachine skrev:Är det någon om vi inte räknar pengar vilken VÄLJER DU

Tro mig MM. Jag är uppriktig. Jag skulle skämmas att ha kabel A. Oavsett hur mycket pengar jag hade. Kanske mer om jag hade mycket pengar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-29 22:38

Bild

Bild

Svårt val.

Den övre kabeln ser ut som en ormoljekabel och den vill jag absolut inte ha i min anläggning. Jag tar den vita. :)

Jag går så att säga inte igång på kabelstrumpor och tramsiga träklotsar. 8)
Senast redigerad av Morello 2007-04-29 22:46, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-29 22:41

dimitri !

Tack.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 22:41

Den vita :)

Jag har ingen användning av bi-wire 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 23:43

Dr_Tinnitus

varför i hela världen skulle jag svara ditt inlägg för med förklaringar angående en i testutmaning i USA för.. Sanslöst att du ens tänker så snurrigt..

Sedan frågar du om det är en säkring i proppskåpet som skulle göra en BT av.. ..

Asså med den briljanta fattningsförmågan du verkar ha förstår jag du frågar saker fast dom står tydligt o klart..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi