Bill50x skrev: Dr_Tinnitus skrev:Men det sæger inte ett jota egentligen, om detta aldrig kan eller aldrig har bekræftats i riktiga seriøsa blindtester dær man isolerat testet från yttre påverkan. Det ær då och førblir just bara storys och påståenden, hur trevliga de æn ær.
Men tänk, hemska tanke, om du har fel? Att lyssnandet inte sker på vetenskapliga grunder och att man inte sitter och mäter några utvalda parametrar med instrument betyder ju inte att man har fel. Bara att man vetenskapligt inte har bevisat det man hört.
Nej, givetvis kan det finnas saker som funkar som det påstås, æven om det inte ær vetenskapligt bevisat i sig, eller bindtestat. Av den enkla anledningen att man helt enkelt inte har utført dessa tester. Men, nu ær det ju så att bl a. kablar och en hel del annat inom ljudhobbyn har testats på dessa sætt, och visat sig ha obetydlig eller ingen påverkan.
Sen ær det ju æven så att trots att en viss produkt och dess funktion kanske inte testats i sig, så kan den funktion den sægs ha kanske testats på andra sætt inom annan forskning. Och att man på grund av tidigare kænda fakta kan dra vissa slutsatser om en produkt som i mvissa delar anvænder sig av tidigare kænda tekniker eller material, eller ska ha en viss funktion t ex.
Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
/ B
Jag ser inte riktigt det problemet som du næmner, før det handlar ju som alltid att man måste skapa ett en testprosedur som ær læmpad før det man vill testa och før det man vill ha svar på.
Det ær inga problem att testa riktigt seriøst och trippelblint om man verkligen vill. Om det så skulle innebæra att rigga hela testet hemma hos dig i ditt eget lyssningsrum m.m.
Men egentligen så har jag ytterligt svårt att se att det skulle behøvas om man ser till det ordval många har nær det testat kablar och annat på egen hand. Ord som chockartat, hakslæpp, enorm, hæpnadsvæckande, omedelbar m.m. Tycker inte jag riktigt låter som om det pløtsligt skulle vara så omøjligt att høra skillnad bara før att anlæggningen skulle flyttas till en annan lokal, eller om det ær nåt annat som blir lite førændrat.
Det ær ju det som liksom ær en stor del i det lustiga, att det i alla tidningar i princip alltid hørs skillnad och oftast mycket tydliga skillnader på i princip allt. Men så fort det verkligen provas blint efter konstens alla regler, så hør ingen de dær himla stora skillnaderna. Det ær inte lætt att få ihop det på annat sætt æn att man i tidningstester tar i så byxorna spricker nært de ska beskriva skillnader som ær noll eller ytterst minimala.
De enda gånger jag kan tænka mig att dessa ord kan vara mer berættigade ær væl vid akustiska førændringar rummet, olika høgtalare och møjligen olika førstærkare, før hær kan det verkligen bli stora skillnader. I princip allt annat i en anlæggning ger mycket små skillnader eller inga hørbara skillnader alls, och då kænns ord som chockartat och hakslæpp inte riktigt ræt utan oerhørt øverdrivet och inebær før mig att troværdigheten går i botten.
Dr Tinnitus