Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Kaffekoppen har rätt i att avståndet är för stort mellan högtalarna.
Perspektivet låter annorlunda på ett par Carlssonhögtalare, därför låter pop/rock, enligt min mening, inte så bra, eftersom denna musik utan undantag monitorlyssnas med konventionella frifältsmonitorer.
Carlssonhögtalarna spelar med diffust perspektiv, inte alls olikt verkligheten, med akustisk musik.
Det diffusa perspektivet kommer av den nära placeringen mot bakväggen, vilket dom är konstruerade för.
Naqref™ skrev:Richard skrev:Kaffekoppen har rätt i att avståndet är för stort mellan högtalarna.
Perspektivet låter annorlunda på ett par Carlssonhögtalare, därför låter pop/rock, enligt min mening, inte så bra, eftersom denna musik utan undantag monitorlyssnas med konventionella frifältsmonitorer.
Carlssonhögtalarna spelar med diffust perspektiv, inte alls olikt verkligheten, med akustisk musik.
Det diffusa perspektivet kommer av den nära placeringen mot bakväggen, vilket dom är konstruerade för.
Njae. Alltså nu buntar du ihop äpplen och päron och slår ihjäl alla på en gång.
Det är fruktansvärt stor skillnad i ljudbildspresentation mellan olika modeller av Carlssonhögtalare. Det du skriver ovan gäller definitivt 70-talarna (och de ännu tidigare) men inte nödvändigtvis de senare modellerna.
Naqref™ skrev:Njae. Alltså nu buntar du ihop äpplen och päron och slår ihjäl alla på en gång.
Richard skrev:Carlssonhögtalarna låter mycket bra och verkligt på akustisk musik, vid " öppet fönsterlyssnande", men, enligt min mening, uselt på Pop/rock musik.
Vid denna musik låter dom tunt och platt, åtminstone de gånger jag hört den aktuella högtalaren.
Richard skrev:Sitter du mitt i rummet då du lyssnar? ( Då får du ingen bas... )
subjektivisten skrev:
En högtalares uppgift är väl att spela exakt det som kommer till den utan att påverkar ljudet för mycket. Just därför så LÄR man höra att pop och rock låter tunt och platt för det är exakt vad pop och rock ofta låter i jämförelse mot bra inspelad akustisk musik. Så det är ju inte högtalarnas fel att det låter dåligt, utan musiken.
subjektivisten skrev:Richard skrev:Carlssonhögtalarna låter mycket bra och verkligt på akustisk musik, vid " öppet fönsterlyssnande", men, enligt min mening, uselt på Pop/rock musik.
Vid denna musik låter dom tunt och platt, åtminstone de gånger jag hört den aktuella högtalaren.
Väldigt konstigt resonemang.![]()
En högtalares uppgift är väl att spela exakt det som kommer till den utan att påverkar ljudet för mycket. Just därför så LÄR man höra att pop och rock låter tunt och platt för det är exakt vad pop och rock ofta låter i jämförelse mot bra inspelad akustisk musik. Så det är ju inte högtalarnas fel att det låter dåligt, utan musiken.
MichaelG skrev:Richard skrev:Sitter du mitt i rummet då du lyssnar? ( Då får du ingen bas... )
Ett alltför generaliserande påstående. Jag hör massor av bas om jag sitter mitt i mitt lyssningsrum. Faktiskt ingen större skillnad förrän jag närmar mig bakväggen (längst ifrån högtalarna). Då blir det för mycket bas.
Hälsn. Michael
subjektivisten skrev:Richard skrev:Carlssonhögtalarna låter mycket bra och verkligt på akustisk musik, vid " öppet fönsterlyssnande", men, enligt min mening, uselt på Pop/rock musik.
Flamenco skrev:Jag tycker mig känna igen situationen då jag själv har ett par OA-58. Är det inte så att du helt enkelt har lyssnat till helt andra högtalartyper tidigare. Då kan man nog förledas att/eller uppfatta ljudet något liknande du har beskrivit. De låter helt enkelt på ett helt annat sätt än andra vanliga högtalare, i varje fall enligt mitt menande. Dessa OA-högtalare kräver också enligt min erfarenhet en hel del jobb för att få ut det bästa ur dem, så följ råden noga för bästa möjliga resultat. Min uppställning var också något liknande din, vilket medförde en baspuckel eller liknande som medförde att de lät som en riktigt dålig boombas, men efter att halvt möblerat om rummet har de nu en mer korrekt? bas som låter torrare/fastare, vilket helt förändrade ljudbilden till det bättre. Lycka till.
Bill50x skrev:Bekymret kommer om man mest lyssnar på pop och rock. Då får man anpassa sig till "de fakto verkligheten" och välja återgivare efter detta.
Bill50x skrev:Bekymret kommer om man mest lyssnar på pop och rock. Då får man anpassa sig till "de fakto verkligheten" och välja återgivare efter detta.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Bekymret kommer om man mest lyssnar på pop och rock. Då får man anpassa sig till "de fakto verkligheten" och välja återgivare efter detta.
Exaktomento*![]()
Min egna stavning![]()
Hammarstrand, Kolla med Almen här på forumet, han bor väl i gbg och har Ino om jag inte minns fel.
Richard skrev:subjektivisten skrev:Richard skrev:Carlssonhögtalarna låter mycket bra och verkligt på akustisk musik, vid " öppet fönsterlyssnande", men, enligt min mening, uselt på Pop/rock musik.
Visst har du rätt i sak, men fel i praktiken.
Kom ihåg, att rock och pop, utan undantag spelas in med konventionella monitorer, fristående med sk. " pinpoint" perspektiv som följd. Rimmar inte riktigt med carlssons filosofi.
Hammarstrand skrev:Tack Ingmar för att du tog dig tid att försöka svara på mina frågor.
Nu har jag lite grunder att utgå ifrån när jag exprementerar med placering och viss om möblering som tjejen till låter det vill säga.
Åter kommer om några dagar med en "rapport" med hur det har gått..
Subjektivisten skrev:Väldigt konstigt resonemang.
wintersun skrev:Jag lyssnar mest på death/black metal, men även klassiskt om nätterna ibland, och är helnöjd med mina OA60. Innan dess hade jag ett par piP som jag också trivdes alldeles utmärkt med. Annars hittar jag inget i hifibutikerna under 25000kr som jag inte har allvarliga synpunkter på.
Så att Carlsson OA60 inte skulle fixa "rock" särskilt bra tycker jag är skitsnack. Vad fan menas med "rock" egentligen? Det är ju bara ljud, oavsett musikgenre?
Edit: Bor du i Malmö så ta en tur in till Hifi Skåne och ta med en testskiva. Personligen tycker jag att det enda riktigt bra som säljs där är Carlsson. Annars har du Nautilus på hifiklubben.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster