Inte alls nöjd med ljudet men vilken är rätt åtgärd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 12:05

Kaffekoppen har rätt i att avståndet är för stort mellan högtalarna.
Perspektivet låter annorlunda på ett par Carlssonhögtalare, därför låter pop/rock, enligt min mening, inte så bra, eftersom denna musik utan undantag monitorlyssnas med konventionella frifältsmonitorer.

Carlssonhögtalarna spelar med diffust perspektiv, inte alls olikt verkligheten, med akustisk musik.

Det diffusa perspektivet kommer av den nära placeringen mot bakväggen, vilket dom är konstruerade för.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-05 12:09

Tänk vad olika perspektiv man kan ha. Vi är nog inte lyssnat på samma högtalare.

Jag tycker inte att högtalare konstruerade för placering nära vägg är diffusa per default.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-05 12:38

Richard skrev:Kaffekoppen har rätt i att avståndet är för stort mellan högtalarna.
Perspektivet låter annorlunda på ett par Carlssonhögtalare, därför låter pop/rock, enligt min mening, inte så bra, eftersom denna musik utan undantag monitorlyssnas med konventionella frifältsmonitorer.

Carlssonhögtalarna spelar med diffust perspektiv, inte alls olikt verkligheten, med akustisk musik.

Det diffusa perspektivet kommer av den nära placeringen mot bakväggen, vilket dom är konstruerade för.

Njae. Alltså nu buntar du ihop äpplen och päron och slår ihjäl alla på en gång. ;)

Det är fruktansvärt stor skillnad i ljudbildspresentation mellan olika modeller av Carlssonhögtalare. Det du skriver ovan gäller definitivt 70-talarna (och de ännu tidigare) men inte nödvändigtvis de senare modellerna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 12:49

Naqref™ skrev:
Richard skrev:Kaffekoppen har rätt i att avståndet är för stort mellan högtalarna.

Njae. Alltså nu buntar du ihop äpplen och päron och slår ihjäl alla på en gång. ;)

Det är fruktansvärt stor skillnad i ljudbildspresentation mellan olika modeller av Carlssonhögtalare. Det du skriver ovan gäller definitivt 70-talarna (och de ännu tidigare) men inte nödvändigtvis de senare modellerna.

Mitt senast lyssningsintryck baserar sig på OA-60.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-05 12:51

Naqref™ skrev:Njae. Alltså nu buntar du ihop äpplen och päron och slår ihjäl alla på en gång. ;)

Instämmer.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 12:52

MP skrev:
Naqref™ skrev:Njae. Alltså nu buntar du ihop äpplen och päron och slår ihjäl alla på en gång. ;)

Instämmer.

Mitt senaste lyssningsintryck baserar sig på OA-60.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-05 12:59

Menar du OA-58.2 ? 8)
Ha ett fint liv.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 13:03

MP skrev:Menar du OA-58.2 ? 8)

8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-05 18:35

Jag har sett att flera påpekat att högtalarna står för brett isär, och någon har till och med "hållit med mig" om att de gör det.

Därför vill jag vara väldigt tydlig med att påpeka att jag INTE påstått att de står för brett isär. Jag kan inte avgöra om de gör det baserat på den information jag läst och de bilder jag sett, men utesluter inte att de kan stå för brett (eller heller att de kan stå för tätt!).

Mitt råd är att mäta geometriserna såsom jag beskrev det i förra inlägget (bilden som "e" hade vänligheten att klippa in gäller för 70-talsmodellerna). Sen kan en del manuell handpåläggning därefter vara att rekommendera också. Reflexioner från sidoväggar kan t ex distordera breddintrycket så att man behöver modifiera det en smula, oftast således att man behöver ställa dem lite tätare än man räknar fram med 1,18-divisionen.

Utan att ha mera information än det jag läst och sett på bilderna får jag en känsla av att du sitter rätt nära väggen bakom dig, och är så fallet skulle högtalarnas öppningsvinkel kunna vara i varje fall hyggligt riktig. Tror därför att de första du borde prova är kolla upp geometrin och kanske skjuta högtalarna och din lyssningsposition lite åt vänster.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-05-06 13:54, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-06 08:33

Sitter du mitt i rummet då du lyssnar? ( Då får du ingen bas... )

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 15:30

Richard skrev:Carlssonhögtalarna låter mycket bra och verkligt på akustisk musik, vid " öppet fönsterlyssnande", men, enligt min mening, uselt på Pop/rock musik.
Vid denna musik låter dom tunt och platt, åtminstone de gånger jag hört den aktuella högtalaren.

Väldigt konstigt resonemang. :?
En högtalares uppgift är väl att spela exakt det som kommer till den utan att påverkar ljudet för mycket. Just därför så LÄR man höra att pop och rock låter tunt och platt för det är exakt vad pop och rock ofta låter i jämförelse mot bra inspelad akustisk musik. Så det är ju inte högtalarnas fel att det låter dåligt, utan musiken. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-06 15:42

Richard skrev:Sitter du mitt i rummet då du lyssnar? ( Då får du ingen bas... )

Ett alltför generaliserande påstående. Jag hör massor av bas om jag sitter mitt i mitt lyssningsrum. Faktiskt ingen större skillnad förrän jag närmar mig bakväggen (längst ifrån högtalarna). Då blir det för mycket bas.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 15:45

subjektivisten skrev:
En högtalares uppgift är väl att spela exakt det som kommer till den utan att påverkar ljudet för mycket. Just därför så LÄR man höra att pop och rock låter tunt och platt för det är exakt vad pop och rock ofta låter i jämförelse mot bra inspelad akustisk musik. Så det är ju inte högtalarnas fel att det låter dåligt, utan musiken. 8)

Visst är det ofta så. Akustiskt inspelad musik har ett "stöd i verkligheten" som gör att ljudet upplevs naturligt. Studioinspelad rock befinner sig långt ifrån detta.

Bekymret kommer om man mest lyssnar på pop och rock. Då får man anpassa sig till "de fakto verkligheten" och välja återgivare efter detta.

Själv tycker jag dock att rock/pop låter ganska bra i OA58/60 men kanske vi bara har olika preferenser hur sådan musik ska låta hemma?

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-06 15:47

subjektivisten skrev:
Richard skrev:Carlssonhögtalarna låter mycket bra och verkligt på akustisk musik, vid " öppet fönsterlyssnande", men, enligt min mening, uselt på Pop/rock musik.
Vid denna musik låter dom tunt och platt, åtminstone de gånger jag hört den aktuella högtalaren.

Precis, Carlsson är aldrig bättre än dyngan man spelar. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 15:47

MichaelG skrev:
Richard skrev:Sitter du mitt i rummet då du lyssnar? ( Då får du ingen bas... )

Ett alltför generaliserande påstående. Jag hör massor av bas om jag sitter mitt i mitt lyssningsrum. Faktiskt ingen större skillnad förrän jag närmar mig bakväggen (längst ifrån högtalarna). Då blir det för mycket bas.

Hälsn. Michael

Beror alltså på hur mycket bas man vill ha och vad högtalarna klarar av. För båda redovisar ni samma sak, basen är högre vid väggarna än i mitten av rummet.

Fast så upplever jag det inte hemma hos mig.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-06 15:50

subjektivisten skrev:

Visst har du rätt i sak, men fel i praktiken.
Kom ihåg, att rock och pop, utan undantag spelas in med konventionella monitorer, fristående med sk. " pinpoint" perspektiv som följd. Rimmar inte riktigt med carlssons filosofi.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-06 16:51

Jag tycker mig känna igen situationen då jag själv har ett par OA-58. Är det inte så att du helt enkelt har lyssnat till helt andra högtalartyper tidigare. Då kan man nog förledas att/eller uppfatta ljudet något liknande du har beskrivit. De låter helt enkelt på ett helt annat sätt än andra vanliga högtalare, i varje fall enligt mitt menande. Dessa OA-högtalare kräver också enligt min erfarenhet en hel del jobb för att få ut det bästa ur dem, så följ råden noga för bästa möjliga resultat. Min uppställning var också något liknande din, vilket medförde en baspuckel eller liknande som medförde att de lät som en riktigt dålig boombas, men efter att halvt möblerat om rummet har de nu en mer korrekt? bas som låter torrare/fastare, vilket helt förändrade ljudbilden till det bättre. Lycka till.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-06 17:14

Flamenco skrev:Jag tycker mig känna igen situationen då jag själv har ett par OA-58. Är det inte så att du helt enkelt har lyssnat till helt andra högtalartyper tidigare. Då kan man nog förledas att/eller uppfatta ljudet något liknande du har beskrivit. De låter helt enkelt på ett helt annat sätt än andra vanliga högtalare, i varje fall enligt mitt menande. Dessa OA-högtalare kräver också enligt min erfarenhet en hel del jobb för att få ut det bästa ur dem, så följ råden noga för bästa möjliga resultat. Min uppställning var också något liknande din, vilket medförde en baspuckel eller liknande som medförde att de lät som en riktigt dålig boombas, men efter att halvt möblerat om rummet har de nu en mer korrekt? bas som låter torrare/fastare, vilket helt förändrade ljudbilden till det bättre. Lycka till.

Ojoj nu var det mycket att läsa..
Inte hunnit flytta om än men det kommer så fort jag har lite tid över!!
Om det är någon som läser tråden som själv lyssnar på fram för allt hårdrock och har någon annat märke så är jag gärna med på en "demo" kväll eller vad man skall kalla det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 17:40

Bill50x skrev:Bekymret kommer om man mest lyssnar på pop och rock. Då får man anpassa sig till "de fakto verkligheten" och välja återgivare efter detta.

Exaktomento* 8)

Min egna stavning :wink:

Hammarstrand, Kolla med Almen här på forumet, han bor väl i gbg och har Ino om jag inte minns fel.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-06 18:09

Bill50x skrev:Bekymret kommer om man mest lyssnar på pop och rock. Då får man anpassa sig till "de fakto verkligheten" och välja återgivare efter detta.

/ B

"De fakto verkligenheten" är dessvärre inte så enkel heller då själva fonogrammen ska "klämmas sönder" i någon masteringprocess. Dessvärre låter sig den inte den processen reverseras med några speciella högtalare.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-06 18:23

subjektivisten skrev:

Exaktomento* 8)

Min egna stavning :wink:

Hammarstrand, Kolla med Almen här på forumet, han bor väl i gbg och har Ino om jag inte minns fel.

Scheise.. kanske skulle uppdatera min profil!
Bor ju i Malmö sedan ett år tillbaka.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-06 18:56

Richard skrev:
subjektivisten skrev:

Visst har du rätt i sak, men fel i praktiken.
Kom ihåg, att rock och pop, utan undantag spelas in med konventionella monitorer, fristående med sk. " pinpoint" perspektiv som följd. Rimmar inte riktigt med carlssons filosofi.

Förstår inte heller ditt resonemang. Min erfarenhet av Carlsson är att det aldrig har varit tveksamheter i stereoperspektivet. Kanske är en special-feature iom OA51.3, vad vet jag; de är iof mer kapabla till direktljud än tex oa52.3 och oa58. Men de passar ypperligt till pop och rock. Dock är det ju en sanning att kass inspelad rock låter rent bedrövligt dåligt, men det är ju ngt som även många andra högupplösta högtalare dras med. Jag ser det som en direkt fördel att de inte är "förlåtande".
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-05-06 19:01

Jag lyssnar mest på death/black metal, men även klassiskt om nätterna ibland, och är helnöjd med mina OA60. Innan dess hade jag ett par piP som jag också trivdes alldeles utmärkt med. Annars hittar jag inget i hifibutikerna under 25000kr som jag inte har allvarliga synpunkter på.

Så att Carlsson OA60 inte skulle fixa "rock" särskilt bra tycker jag är skitsnack. Vad fan menas med "rock" egentligen? Det är ju bara ljud, oavsett musikgenre?

Edit: Bor du i Malmö så ta en tur in till Hifi Skåne och ta med en testskiva. Personligen tycker jag att det enda riktigt bra som säljs där är Carlsson. Annars har du Nautilus på hifiklubben.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-06 19:57

Det finns iof högtalare som bara funkar till rock;

Bild
:wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-06 20:36

Hammarstrand skrev:Tack Ingmar för att du tog dig tid att försöka svara på mina frågor.
Nu har jag lite grunder att utgå ifrån när jag exprementerar med placering och viss om möblering som tjejen till låter det vill säga. ;-)

Åter kommer om några dagar med en "rapport" med hur det har gått..

Hur har det gått? Har du hunnit kollat vinklarna och flyttat högtalarna längre från sidoväggar och provat utan TV?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-06 21:25

Vee-Eight skrev:Det finns iof högtalare som bara funkar till rock;

Bild
:wink:

Ååhhhhhhhhhhhhh..
Rock n´roll porr... 8O
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-06 21:42

Subjektivisten skrev:Väldigt konstigt resonemang.
En högtalares uppgift är väl att spela exakt det som kommer till den utan att påverkar ljudet för mycket. Just därför så LÄR man höra att pop och rock låter tunt och platt för det är exakt vad pop och rock ofta låter i jämförelse mot bra inspelad akustisk musik. Så det är ju inte högtalarnas fel att det låter dåligt, utan musiken.

Nja. Finns det bara en typ av gitarr? Jamena innan elguran kom in i bilden lät rocken lite tunn. Så även med våra kära speakers ett par carlsson med 1st bas modell liten eller pIP klara inte på grund av de fysikalisska lagarna som mode jord gett oss att åstakomma den mängd energi som t.ex. mettal produecerar. Så visst du har rätt men även fel. Högtalare skall inte göra egenljud fast nu vet vi ju alla att en sådan högtalare inte existerar men vilket som. Det handlar mer om att med trovärdighet kunna förmedla musiken på ett korrekt sätt. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-06 23:17

Varför göra det enkelt för sig :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-07 08:32

Lägg en filt över varje hörtalare och spela i två veckor så. Tag sedan bort filten och vips kommer ljudet att verka bättre. :) BIlligt och effektivt tweak. Blir du missnöjd så gör om proceduren. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-07 15:37

wintersun skrev:Jag lyssnar mest på death/black metal, men även klassiskt om nätterna ibland, och är helnöjd med mina OA60. Innan dess hade jag ett par piP som jag också trivdes alldeles utmärkt med. Annars hittar jag inget i hifibutikerna under 25000kr som jag inte har allvarliga synpunkter på.

Så att Carlsson OA60 inte skulle fixa "rock" särskilt bra tycker jag är skitsnack. Vad fan menas med "rock" egentligen? Det är ju bara ljud, oavsett musikgenre?

Edit: Bor du i Malmö så ta en tur in till Hifi Skåne och ta med en testskiva. Personligen tycker jag att det enda riktigt bra som säljs där är Carlsson. Annars har du Nautilus på hifiklubben.

Wintersun jag känner igen ditt nick, tror vi har snackade för ett tag sedan om en piP demo innan jag köpte mina OA-60.
Skulle vara lite intressant och höra ditt omdöme och vad du har för elektronik samt vilka format du spelar mest på ex Vinyl,Cd eller kanske mp3or?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi