dwain1 skrev:hmm har du tänkt på att dom kanske inte lurar folk ändå?`uppenbart så finns det människor som hör skillnad tillexempel jag å jag känner mig inte lurad. Jag tycker inte ekk är något vidare bra i min anläggning utan jag föredrar en transparent kabel som kostar 200kr metern med andra ord ingen jättedyr kabel. I framtiden kommer jag nog byta kabel till något dyrare inom transparent. Dom flesta som köper dyrkablar gör det för att dom tycker det gör skillnad å jag har väldigt svårt å tro att du känner sig lurade. Tvärtom tycker dom att ni ska känna er lurade som verkligen tror att ekk kan jämföras med en lite bättre kabel överhuvudtaget. Du vet resonomanget går åt båda hållen så man kan inte säga att det är bu eller bä. Antingen tycker man kablar är bra å då får man det eller så tycker man kablar inte gör någon skillnad å då får man tycka det

Det finns dom som testar blint och de som inte testar blint.
Det är inte svårt att se att de som bryr sig om att undersöka saken seriöst kommer fram till en helt annan slutsats än de som inte bryr sig om att undersöka noga.
De som testar blint är för det mesta överens om att det är mycket svårt att höra några som helst skillnader på några kablar

.
Det gäller i varje fall alla kablar med snarlika (läs rimliga) parametrar, och under förutsättningar att det inte finns andra saker med i spelat som ställer andra krav såsom t ex på bruminstrålning eller instrålning av HF.
De som inte testar blint hävdar ofta att de hör skillnader

, vissa talar till och med om rätt stora skillnader!
Men hur man man påstå att man HÖRT något när man inte testat blint (det vill säga varit hänvisad till öronen)?

Att ha facit tillgängligt när man undersöker förekomten av något är mycket dålig vetenskap, det vill säga är ingen vetenskap alls, utan "prov utan värde".
Det finns en grupp till, nämligen de som påstår sig höra skillnader
och som påstår sig testa blint. Den gruppen kan man tänka sig talar osanning, eller också är de så rika att pengar inte spelar någon roll för dem!

Det finns ju rätt mycket pengar att inkassera om man man visa att man kan höra skillnad på kablar som håller sig inom rimliga parametrar. Trots det står pengarna orörda, år efter år...
Av jordens mångmiljard befolkning är det förstås en del som inte ens vet att det finns pengar att kassera in om man i blindtest kan höra skillnad mellan olika kablar, men det är ändå rätt frapperande att alla som försökt misslyckats, och de flesta som påstår att det går försöker inte ens... Det
kan tolkas som att de innerst inne förstår att det faktiskt är suggestion alltihopa.

Man att de kanske hyllar sin upplevelse så hårt att de förtränger att det inte är verklighet. Vem vet. Det enda man vet säkert är ju att de flesta inte gör anspråk på pengarna, och de som gör det misslyckas med att höra de skillnader de trodde fanns.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).