bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-08-01 13:13

dwain1 skrev:Om man tittar på reference riggar runt om i världen så används inte ekk om du tittar på olika högtalartillverkare så använder dem inte heller ekk i sin reference rigg inte ens supra ply. Så uppenbarligen så hör dom också skillnad så antagligen är där skillnad också eftersom vi är så många som hör skillnad.

Om jag får säga vad jag tror så är det helt enkelt så att tillverkarna av high-price-produkter tror/tycker att de måste ha svindyra kablar när de visar upp sina svindyra förstärkare eller högtalare, för hur skulle det se ut om man kopplade sina 500k-högtalare med EKK?

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2007-08-01 13:26

"Under 30 år har ingen fixad dessa skillnader i kontrollerade blindtester, det säger väl det mesta? Det är ju sedan länge rätt klart vad som påverkar och inte. Visst KAN det finnas saker man inte tänkt på eller visste om men sålänge dessa guldöron inte gör något för bevisa sina upptäckter så faller allt under placebo enligt mig.[/quote]"

Hej Igen! Subjektivisten

Hmm detta påstående är väl inte mer vetenskapligt än att jag med fler anser oss höra skillnader mellan t ex olika kablar. :wink:

Har själv i grupp testat en del kablar i olika prisklaser och visst det har inte alltid varit de dyraste som vunnit.
Ok! Jag har inte 100% följt FE/test reglerna, men det finns ju massor av andra sätt att dektera skillnader mellan utrustningar.

LTS har ju inte patent på sanningen, dock är deras tester bra.
De kunde kanske bli ännu bättre om de också lyssnade lite mer "blint" och redovisade sina intryck på dem innan de börjar mäta.
Antar att du med 30 år menar den såkallade tävlingen på 1 miljon dollar.
Vet ej hur många som deltagit i denna tävling hittills, det är nog en väldigt försumbar del av världens befolkning, så resultaten duger nog knappast ens en gång till en vetenskaplig pilotstudie.

Det finns faktisk människor som anser att t ex Håkan Hellström sjunger bra, de köper även skivor samt går på hans konserter. Han själv har uttalat i tidningar att han är trött på att folk säger att han sjunger falskt, enligt honom så gör han inte det. Jag anser att han sjunger bedrövligt falsk är jag ett guldöra då eller är alla hans fans lurade?
Jag lovar att jag i en blindtest kan dektera Håkans falsk sång gentomot en skönsjungande sångare. Kanske jag då skulle få en miljon jag med.

Mvh
Kenth
Senast redigerad av majjen04 2007-08-01 13:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-01 13:29

hmm konstigt resonomang nin. Orkar inte skriva ditt fulla namn här så jag tar det på hififorum mkt kortare :D

Jag kan säga som så här att jag har suttit i ett kontrolerat blindtest av diverse kablar. Å jag hörde stor skillnad mellan olika tillverkare och jag kan dessutom säga som såhär att den supran vi hade med i testet som var den billiga kabeln en riktigt tjock supra ply den lät alltid sämst å då körde vi i övrigt en ganska dyr anläggning runt 200papp. Sen är det väldigt svårt det där just att en del hör skillnad å andra inte. Vem har rätt? jag hörde skillnad i ett kontrollerat blindtest visst skillnaden på priset mellan supran å den andra kabeln var enorm. Det som är så konstigt är att vissa hör skillnaden medans andra inte hör den. Å nej det är inte för den ena parten hör fel. Kanske är det så att där finns en skillnad men den är kanske inte jättestor å ena parten uppmärksammar den jättemkt å den andra parten hör skillnaden men kanske inte bryr sig då man kanske får bättre ljud genom att byta något annat i signalvägen. Fast det stora problemet är inte att vi hör olika utan att vi inte får tycka olika för då måsste vi kunna en massa tekniskt skit å dessutom så måsste vi blindtesta för att bevisa att vi har fel. Låt det vara helt enkelt låt oss tycka att det är enorma skillnader gläds med oss istället när vi har hittat den dära kabeln som är kanon i vårat system. För det är trotts allt så att i slutändan så vill vi ju alla ha välljud oavsett hur vi får till det dära välljudet så har vi samma mål. Sen om den ena sitter nöjd med en mark stereo å den andra sitter nöjd med en burmester stereo skitsamma så länge båda parter är nöjda. Det är en hobby grabbar inte ska vi bråka å trycka ner folk som tycker olika vi ska hålla ihop och ha roligt tillsammans oavsett om man äger ekk eller nordost :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-01 14:13

meanmachine skrev:Alltså är det någon som ifrågasätter en kille som köper en vinge till sin honda för 6000:- och en uppsättning fälgar till den samme för 20000:-. Jag menar plåtfälg och vinglös presterar bilen lika bra. Det behövs inget x-tra alls i eran askestillvaro. 8)

Ha, mina vinterhjul med plåtfälg väger mindre än sommarhjulen med aluminiumfälgar! På sommaren känns det att man har lite extra på labbarna. En annan fjädringsliksom. Segare på något sätt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-01 14:43

dwain1 skrev:jag hörde skillnad i ett kontrollerat blindtest

Då tycker jag att du ska hämta pengarna som Stewart Pinkerton och andra har satt upp som pris till den som i blind-test lyckas identifiera en kabel som inte påverkar frekvensgången eller nivån(*).

Jo, jag vet. Detta är den klassiska debatten, men jag var tvungen att påpeka detta enkla faktum.

*) Gör den det, vet vi ju varför man hör den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CPH

Inläggav CPH » 2007-08-01 15:03

Tycker att kablar påminner i viss mån om vin :) Om någon tycker att ett 49-kronorsvin är det "godaste jag druckit" så är det bara att gratulera. Om någon har så fina smaklökar att hon/han kan urskilja och uppskatta doft- och smaknyanser så fina att de kostar tusentals kronor för att få ner i en flaska och finner detta nöjsamt och vettigt är det bara att gratulera. Vem som har rätt när han/hon pratar om goda viner? Vem bestämmer det?

Detta gäller förstås rent subjektivt. Objektivt så vet jag inte hur man definierar ett korrekt vin (om det är vad man nu vill jämföra EKK med) och hur man då mäter detta :o Lättare då med vatten....

Som kuriosa kan nämnas att det anordnas ju smaktävlingar. Vid en sådan för några år sedan (säkert även efteråt med...) var det en man som i blindtest prickade in nio av tio viner, druvsort och årgång! 8O Har för mig att han även kunde hela historien bakom alla vinhusen.... Så kan det vara. Själv tycker jag att vin smakar olika från dag till dag, beroende på sällskap, humör och hur mycket vin man har druckit innan...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-01 15:21

Helt obegripligt detta! Skulle High fidelity folket ställa upp på en ordentligt utförd blindtest?
Dom borde ju ha en stor dos konsument perspektiv med.

Varje dyrkabelköp motsvarar ju en ofta anseenlig uppgradering av apparaturen. En säljare som säjer till kunden med en viss anläggningsbudget att "vi får inte snåla in på kablarna" gör ju troligtvis kunden en björntjänst... Om man nu vill ha lättflexade kablar och ett köpeutseende kan man väl köpa lite enkel Supra ply eller nåt, och ev lägga i en strumpa, hockey snören eller nåt?
Senast redigerad av matereo 2007-08-01 15:30, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-01 15:25

CPH skrev:Tycker att kablar påminner i viss mån om vin
Håller inte med, eftersom
...det anordnas ju smaktävlingar. Vid en sådan för några år sedan (säkert även efteråt med...) var det en man som i blindtest prickade in nio av tio viner, druvsort och årgång!

Kontrollerade dubbelblinda tester förekommer som bekant inte i HiFi-världens esoteriska kretsar. Motsvarigheten till HiFi-världens guldöron vore ju en vinkännare som hävdade att han kunde identifiera alla viner som fanns - bara han fick se vinflaskan, hälla upp hemma i sina egna glas, och äta god mat till eftersom det naturligtvis inte går att känna skillnad på vin i en så konstlad situation som ett blindtest.

Själv kan jag utan större svårighet se skillnad på rött och vitt vin.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-08-01 15:30

Johan_Lindroos skrev:
meanmachine skrev:Alltså är det någon som ifrågasätter en kille som köper en vinge till sin honda för 6000:- och en uppsättning fälgar till den samme för 20000:-. Jag menar plåtfälg och vinglös presterar bilen lika bra. Det behövs inget x-tra alls i eran askestillvaro. 8)

Ha, mina vinterhjul med plåtfälg väger mindre än sommarhjulen med aluminiumfälgar! På sommaren känns det att man har lite extra på labbarna. En annan fjädringsliksom. Segare på något sätt.

& med vingen rätt ställd går bilen långsammare pgr downforce!

Plåtfälg & vinglös är det bästa :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
CPH

Inläggav CPH » 2007-08-01 16:10

Almen skrev: Motsvarigheten till HiFi-världens guldöron vore ju en vinkännare som hävdade att han kunde identifiera alla viner som fanns - bara han fick se vinflaskan,

Damn, finns det så många guldöron alltså... lika många som det finns läskunniga... :)

Almen skrev:Själv kan jag utan större svårighet se skillnad på rött och vitt vin.

Inte illa, det är bara att gratulera, om du känner skillnaden är det bara att dubbelgratulera. Om du tycker det spelar någon roll att uppfatta skillnaden är det bara att trippelgratulera...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-01 16:51

majjen04 skrev:Hmm detta påstående är väl inte mer vetenskapligt än att jag med fler anser oss höra skillnader mellan t ex olika kablar. :wink:

Lugnt, det finns dom som sett troll och älvor också, så jag är inte förvånad :wink:

majjen04 skrev:Har själv i grupp testat en del kablar i olika prisklaser och visst det har inte alltid varit de dyraste som vunnit.

Blint? Samma längd/area?

majjen04 skrev:Ok! Jag har inte 100% följt FE/test reglerna, men det finns ju massor av andra sätt att dektera skillnader mellan utrustningar.

Vilka sätt kan man göra det utan att man kan bli påverkad av placebo?

majjen04 skrev:LTS har ju inte patent på sanningen, dock är deras tester bra.
De kunde kanske bli ännu bättre om de också lyssnade lite mer "blint" och redovisade sina intryck på dem innan de börjar mäta.

Hur skulle det vara om du visste vad du snacka om?

majjen04 skrev:Antar att du med 30 år menar den såkallade tävlingen på 1 miljon dollar.

Det med men överhuvudtag har jag inte läst eller hört om ETT ENDA test som fixar dessa skillnaderna som påstås och inte kan förklaras lätt.

majjen04 skrev:Vet ej hur många som deltagit i denna tävling hittills, det är nog en väldigt försumbar del av världens befolkning, så resultaten duger nog knappast ens en gång till en vetenskaplig pilotstudie.

Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att ingen av dom sk guldföron har varit med och fixat det. Att man skulle tacka nej till 7 miljoner kr och kunna säga "I told you so" till dom som inte trodde på han, är ju inte bara löjligt men korkat. Skulle jag kunna få 7 miljoner och visa jag hade rätt skulle jag göra det direkt!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-01 16:52

dwain1 skrev:Jag kan säga som så här att jag har suttit i ett kontrolerat blindtest av diverse kablar. Å jag hörde stor skillnad mellan olika tillverkare och jag kan dessutom säga som såhär att den supran vi hade med i testet som var den billiga kabeln en riktigt tjock supra ply den lät alltid sämst å då körde vi i övrigt en ganska dyr anläggning runt 200papp.

När och hur exakt gjorde ni dessa testen?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-01 17:03

dwain1 skrev:hmm konstigt resonomang nin. Orkar inte skriva ditt fulla namn här så jag tar det på hififorum mkt kortare :D

Jag kan säga som så här att jag har suttit i ett kontrolerat blindtest av diverse kablar. Å jag hörde stor skillnad mellan olika tillverkare och jag kan dessutom säga som såhär att den supran vi hade med i testet som var den billiga kabeln en riktigt tjock supra ply den lät alltid sämst å då körde vi i övrigt en ganska dyr anläggning runt 200papp.

Och ingen av lyssnarna/deltagarna visste om i förväg vilka kablar som skulle testas!?

(Dessutom föredrar nog alla seriösa lyssnare att en kabel inte ska låta alls!) :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-01 17:06

perstromgren skrev:
dwain1 skrev:jag hörde skillnad i ett kontrollerat blindtest

Då tycker jag att du ska hämta pengarna som Stewart Pinkerton och andra har satt upp som pris till den som i blind-test lyckas identifiera en kabel som inte påverkar frekvensgången eller nivån(*).

Jo, jag vet. Detta är den klassiska debatten, men jag var tvungen att påpeka detta enkla faktum.

*) Gör den det, vet vi ju varför man hör den.

Hur är det med kapacitans och ostabila slutsteg då? Dvs. där en ljudlig skillnad föreligger men som inte har med frekvensångspåverkan eller nivå från L och R att göra?

Kanske man ska plocka hem de där pengarna ändå.. kan nån låna mig till flygbiljetten över till US? ;)

Jag har (med flera medlyssnare) tvivelsutan hört skillnad på korta längder av högtalarkabel men har vid dessa tillfällen tyvärr inte haft tillgång till mätutrustning för att kargöra vad påverkan kom sig utav.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 17:07

Då är det ju inte säkert att det var kablarna som gjorde skillnaden ens.

Känner du dig ävertygad är det trots allt kanske förnuftigt att satsa och plocka hem pengarna? Ransaka dg själv: Tror du eller vet du? 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-01 17:21, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-01 17:09

subjektivisten skrev:
dwain1 skrev:hmm har du tänkt på att dom kanske inte lurar folk ändå?`uppenbart så finns det människor som hör skillnad tillexempel jag å jag känner mig inte lurad.

Under 30 år har ingen fixad dessa skillnader i kontrollerade blindtester, det säger väl det mesta? Det är ju sedan länge rätt klart vad som påverkar och inte. Visst KAN det finnas saker man inte tänkt på eller visste om men sålänge dessa guldöron inte gör något för bevisa sina upptäckter så faller allt under placebo enligt mig.

Subjektivisten,

varför är det så viktigt för dig att om och om igen i trådar berätta för folk som har hört skillnad på kablar att de har fel?

Har du aldrig suttit med i ett kabeltest där lyssnarna hör samma skillnader utan att veta om vad som kan förväntas samt utan att kommunikation förekommer under testen?

Jag har gjort det flera gånger samt läst om liknande erfarenheter i tidningar och på nätet.

Man skulle kunna tro att du har aktier i EKK industrin.. ;)

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-01 17:10

När det gäller strömkablar, högtalarkablar anser jag att man inte upplever större förbättring med dyrkablar, än om man skulle byta ut vattenledningarna mot rör med teflonbelagd insida t.ex! Men vad gott vattnet skulle smaka!! :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-01 17:13

Nefilim skrev:När det gäller strömkablar, högtalarkablar anser jag att man inte upplever större förbättring med dyrkablar, än om man skulle byta ut vattenledningarna mot rör med teflonbelagd insida t.ex! Men vad gott vattnet skulle smaka!! :D

En ev. förbättring lär inte komma utav priset (dyrkabel) utan av skillnader i geometri samt uppbyggnad. Har hört billiga kablar spela bättre än dyrare varianter och vice versa.

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-01 17:15

Piotr skrev:
Nefilim skrev:När det gäller strömkablar, högtalarkablar anser jag att man inte upplever större förbättring med dyrkablar, än om man skulle byta ut vattenledningarna mot rör med teflonbelagd insida t.ex! Men vad gott vattnet skulle smaka!! :D

En ev. förbättring lär inte komma utav priset (dyrkabel) utan av skillnader i geometri samt uppbyggnad. Har hört billiga kablar spela bättre än dyrare varianter och vice versa.

/Peter

Varför tror du jag sålde mina 3 par av Transparents dyra signalkablar med "dosa på magen", när jag gjorde egna av Gotham Cable från ELFA!?

(D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 17:19

dwain1 skrev:hmm har du tänkt på att dom kanske inte lurar folk ändå?`uppenbart så finns det människor som hör skillnad tillexempel jag å jag känner mig inte lurad. Jag tycker inte ekk är något vidare bra i min anläggning utan jag föredrar en transparent kabel som kostar 200kr metern med andra ord ingen jättedyr kabel. I framtiden kommer jag nog byta kabel till något dyrare inom transparent. Dom flesta som köper dyrkablar gör det för att dom tycker det gör skillnad å jag har väldigt svårt å tro att du känner sig lurade. Tvärtom tycker dom att ni ska känna er lurade som verkligen tror att ekk kan jämföras med en lite bättre kabel överhuvudtaget. Du vet resonomanget går åt båda hållen så man kan inte säga att det är bu eller bä. Antingen tycker man kablar är bra å då får man det eller så tycker man kablar inte gör någon skillnad å då får man tycka det :)

Det finns dom som testar blint och de som inte testar blint.
Det är inte svårt att se att de som bryr sig om att undersöka saken seriöst kommer fram till en helt annan slutsats än de som inte bryr sig om att undersöka noga.

De som testar blint är för det mesta överens om att det är mycket svårt att höra några som helst skillnader på några kablar :( .
Det gäller i varje fall alla kablar med snarlika (läs rimliga) parametrar, och under förutsättningar att det inte finns andra saker med i spelat som ställer andra krav såsom t ex på bruminstrålning eller instrålning av HF.

De som inte testar blint hävdar ofta att de hör skillnader 8O , vissa talar till och med om rätt stora skillnader!
Men hur man man påstå att man HÖRT något när man inte testat blint (det vill säga varit hänvisad till öronen)? :? Att ha facit tillgängligt när man undersöker förekomten av något är mycket dålig vetenskap, det vill säga är ingen vetenskap alls, utan "prov utan värde".

Det finns en grupp till, nämligen de som påstår sig höra skillnader och som påstår sig testa blint. Den gruppen kan man tänka sig talar osanning, eller också är de så rika att pengar inte spelar någon roll för dem! :P Det finns ju rätt mycket pengar att inkassera om man man visa att man kan höra skillnad på kablar som håller sig inom rimliga parametrar. Trots det står pengarna orörda, år efter år...

Av jordens mångmiljard befolkning är det förstås en del som inte ens vet att det finns pengar att kassera in om man i blindtest kan höra skillnad mellan olika kablar, men det är ändå rätt frapperande att alla som försökt misslyckats, och de flesta som påstår att det går försöker inte ens... Det kan tolkas som att de innerst inne förstår att det faktiskt är suggestion alltihopa. :roll: Man att de kanske hyllar sin upplevelse så hårt att de förtränger att det inte är verklighet. Vem vet. Det enda man vet säkert är ju att de flesta inte gör anspråk på pengarna, och de som gör det misslyckas med att höra de skillnader de trodde fanns. :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 18:00

Det är trotts allt så att det känns skönare med en cool kabel före en pissig stdvariant. :wink: Lite stil får det allt vara.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2007-08-01 18:05

subjektivisten skrev:
majjen04 skrev:Hmm detta påstående är väl inte mer vetenskapligt än att jag med fler anser oss höra skillnader mellan t ex olika kablar. :wink:

Lugnt, det finns dom som sett troll och älvor också, så jag är inte förvånad :wink:

Hej själv skulle jag gärna se troll och älvor, mitt sinne är öppet för saker som jag själv ej hört eller sett. Du verkar dock inte ha ett öppet sinne då du inte ens tror att någon kan höra skillnad på kablar.

majjen04 skrev:Har själv i grupp testat en del kablar i olika prisklaser och visst det har inte alltid varit de dyraste som vunnit.

Blint? Samma längd/area?

Har redovisat några test försök på HF förut, då jag och resten av gruppen då kom fram till att den billigaste kabeln då lät bäst i MIN anläggning vart jag hånad där. Av Dyr kabeltroikan, vilka de är får du lista ut själv. Nu blir jag hånad för att jag "hör" skillnad mellan en EKK kabel och mina egna för flera tusen metern av dig 8O
Givetvis har kablarna varit lika långa etc! Där det har gått har de även fått samma terminering.

majjen04 skrev:Ok! Jag har inte 100% följt FE/test reglerna, men det finns ju massor av andra sätt att dektera skillnader mellan utrustningar.

Vilka sätt kan man göra det utan att man kan bli påverkad av placebo?

Tja! Det orkar jag inte gå in på, anser t ex att en testare som först ser till testvärderna på en kabel och sedan utför en snabb lyssningstest/eller inte alls lyssnar, vilket jag VET att testpersoner inom LTS tidigare gjort är minst lika placebo påverkade av testprotokollen som jag någonsin varit.
Alla produkter går inte heller så lätt att testa med en standard FE/test
.

majjen04 skrev:LTS har ju inte patent på sanningen, dock är deras tester bra.

Hur skulle det vara om du visste vad du snacka om?

Vet nog minst lika bra vad jag snackar om som du gör?
majjen04 skrev:Antar att du med 30 år menar den såkallade tävlingen på 1 miljon dollar.

Det med men överhuvudtag har jag inte läst eller hört om ETT ENDA test som fixar dessa skillnaderna som påstås och inte kan förklaras lätt.

majjen04 skrev:Vet ej hur många som deltagit i denna tävling hittills, det är nog en väldigt försumbar del av världens befolkning, så resultaten duger nog knappast ens en gång till en vetenskaplig pilotstudie.

Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att ingen av dom sk guldföron har varit med och fixat det. Att man skulle tacka nej till 7 miljoner kr och kunna säga "I told you so" till dom som inte trodde på han, är ju inte bara löjligt men korkat. Skulle jag kunna få 7 miljoner och visa jag hade rätt skulle jag göra det direkt!

Tja det är du det, själv skulle jag inte delta i en tävling som utgår från att man misslyckas, utan att få ställa mina egna krav på testens utförande. T ex så skulle jag vilja lyssna in mig minst ett par veckor på stereon gärna i min hemmiljö. Jag skulle även vilja lyssna på olika kablar i lungn och ro under denna tid. Därefter så skulle jag nog kunna bli av med "prestationsångesten" och utföra ett bra arbete.
Han som utlöst denna tävling tror nog precis som du inte på troll och älvor, han mål är nog i första hand inte att bli av med pengarna utan att håna testdeltagarena.

Mvh
Kenth

Vill inte hämma din fina kreativitet på något sätt men vill bara påpeka att röd text är reservetat för moderatorer. edit: ...trodde jag. Hursomhelst det kanske blir tydligare för alla?
/Martin
Senast redigerad av majjen04 2007-08-01 18:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 18:08

Tror inte heller på blinda teste utan på ärlighet mot sig själv. Vill också testa under lite längre tid.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2007-08-01 18:17

Hej IngÖ

De som testar blint är för det mesta överens om att det är mycket svårt att höra några som helst skillnader på några kablar :( .
Det gäller i varje fall alla kablar med snarlika (läs rimliga) parametrar, och under förutsättningar att det inte finns andra saker med i spelat som ställer andra krav såsom t ex på bruminstrålning eller instrålning av HF.

Håller helt med dig här! Det är mycket svårt att höra skillnad på kablar, en del skiljer sig nog inte åt alls. Det är troligen därför som "vi" som ibland hör skillnad är så få. :lol:

De som inte testar blint hävdar ofta att de hör skillnader 8O , vissa talar till och med om rätt stora skillnader!
Men hur man man påstå att man HÖRT något när man inte testat blint (det vill säga varit hänvisad till öronen)? :? Att ha facit tillgängligt när man undersöker förekomten av något är mycket dålig vetenskap, det vill säga är ingen vetenskap alls, utan "prov utan värde".

Helt rätt!

Det finns en grupp till, nämligen de som påstår sig höra skillnader och som påstår sig testa blint. Den gruppen kan man tänka sig talar osanning, eller också är de så rika att pengar inte spelar någon roll för dem! :P Det finns ju rätt mycket pengar att inkassera om man man visa att man kan höra skillnad på kablar som håller sig inom rimliga parametrar. Trots det står pengarna orörda, år efter år...

Ett lite syftningsfel: Även de som har gott om pengar dvs är rika kan testa blint. De som köper gör det ju inte heller för att inkassera pengar, snarare "slösar" de bort dem.

Av jordens mångmiljard befolkning är det förstås en del som inte ens vet att det finns pengar att kassera in om man i blindtest kan höra skillnad mellan olika kablar, men det är ändå rätt frapperande att alla som försökt misslyckats, och de flesta som påstår att det går försöker inte ens... Det kan tolkas som att de innerst inne förstår att det faktiskt är suggestion alltihopa. :roll: Man att de kanske hyllar sin upplevelse så hårt att de förtränger att det inte är verklighet. Vem vet. Det enda man vet säkert är ju att de flesta inte gör anspråk på pengarna, och de som gör det misslyckas med att höra de skillnader de trodde fanns. :o

"och de som gör det misslyckas med att höra de skillnader de trodde fanns. :o"

Syftningsfel igen: Hitills har ingen lyckas av de "få" som försökt, Du utgår ifrån att ingen någonsin kommer att lycka eller hur.
Vilka belägg har du för detta i såfall.
Jag tror nog att någon såsmåningom kommer att lyckas, om testutförandet är rimligt utfört, och att deltagaren får optimala möjligheter till att utföra testen.
Mvh
Kenth

Vh, iö[/quote]

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-08-01 18:30

IngOehman skrev:

Vh, iö

Kan det inte bero på att man testat blint men inte var noggrann med nivåkalibreringen och därav hört skillnad?

Med vänlig hälsning
at

Edit: Stavfelsrättning

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-08-01 19:55

majjen04 skrev:Hej själv skulle jag gärna se troll och älvor, mitt sinne är öppet för saker som jag själv ej hört eller sett. Du verkar dock inte ha ett öppet sinne då du inte ens tror att någon kan höra skillnad på kablar.

Accepterar man inte att det kan föreligga suggestiva effekter så har man inget öppet sinne enligt min mening.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-01 20:21

IngOehman skrev:De som testar blint är för det mesta överens om att det är mycket svårt att höra några som helst skillnader på några kablar :(

Hur kommer det då sig att du så noga påpekar att kablarna i ino-högtalarna inte skall bytas ut, pga att det kommer att ge försämrad ljudkvalié?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 20:23

Paa skrev:Hur kommer det då sig att du så noga påpekar att kablarna i ino-högtalarna inte skall bytas ut, pga att det kommer att ge försämrad ljudkvalié?

8O Ja jäklar vilken sax.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2007-08-01 21:41

Ja jäklar vilken sax.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

// Jonas, med kablar som får ljudet att låta bättre...med låda på magen så klart..

Ähhh, lika bra att ta med en reklambild när vi ändå är inne på ämnet

Bild

8)
Notorisk demare för HC

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-01 22:41

Ännu ett viktigt inlägg av Sanoj :?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi