Flyger du mycket ? Vad sägs om ett par vettiga hörlurar ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-11-26 01:16

Jag har både Philips, Audio Technica och Senheisers nya är på ingång. Bose nya Quite Comfort 4 tycker jag lät bra också, när jag provade dem... ja borde göra ett test.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-06 15:43

Alexi skrev:Jag har både Philips, Audio Technica och Senheisers nya är på ingång. Bose nya Quite Comfort 4 tycker jag lät bra också, när jag provade dem... ja borde göra ett test.

Jaha, händer det något med den här omtalade testen då? Jag är själv på jakt efter lurar, så det vore i högsta grad intressant för min egen del.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-04-06 15:49

Helt otestrelaterat kan jag iaf säga att jag är nöjd med mina Sennheiser PXC-310 (med sladd)!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-06 16:28

penke62 skrev:
Alexi skrev:Jag har både Philips, Audio Technica och Senheisers nya är på ingång. Bose nya Quite Comfort 4 tycker jag lät bra också, när jag provade dem... ja borde göra ett test.

Jaha, händer det något med den här omtalade testen då? Jag är själv på jakt efter lurar, så det vore i högsta grad intressant för min egen del.
Nej tyvärr, inte mer än att jag själv lyssnade igenom de som fanns på marknaden då, sedan dess har nog alla de modellerna försvunnit. Skulle jag köpa ett par idag skulle jag välja Bose QuietComfort 15.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-06 16:33

Alexi skrev:
penke62 skrev:

Nej tyvärr, inte mer än att jag själv lyssnade igenom de som fanns på marknaden då, sedan dess har nog alla de modellerna försvunnit. Skulle jag köpa ett par idag skulle jag välja Bose QuietComfort 15.

Har du jämfört och konstaterar dem som bättre då? Bättre ljudkvalitet eller brusreducering? Som en parentes menade jag testen som IÖ pratade om att dra igång, men alla tester är intressanta att ta del av.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-06 16:40

penke62 skrev:
Alexi skrev:
penke62 skrev:

Har du jämfört och konstaterar dem som bättre då? Bättre ljudkvalitet eller brusreducering? Som en parentes menade jag testen som IÖ pratade om att dra igång, men alla tester är intressanta att ta del av.
Ja det var ju jag som drog igång iö, men som sagt det blev aldrig av...

Inga hörlurar har sådär jättebra ljud, men Bose är klart bland de bättre av de jag testat, iö har också Bose.

Den nya 15 tycker jag är deras bästa hitills, väldigt trevlig ergonomi, bra ljud, bra bullerreducering. Det jag inte testat är hur bra skärmad den är för mobiltelefonknatter, du vet så de inte låter tu-tut-tu-rut, när någon pratarbredvid än på tunnelbanan.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-06 17:04

Det är just den Bose-luren som är intressant. Jag behöver en jämförelse mellan den och mina AKG 240 från stenåldern.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-06 19:00

Det är just den Bose-luren som är intressant. Jag behöver en jämförelse mellan den och mina AKG 240 från stenåldern.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-06 21:41

Det finns en del ställen där du kan gå in och lyssna på dem, så bara gå in och jämföra.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-07 10:44

Jag går i samma tankar, håller på att välja mellan hd-650, pcx450 och bose 15.

Det lutar åt ett par brusreducerande hörlurar då de ska vara brukslurar, kunna användas hemma likväl som på tunnelbanan. Vad jag förstår kan väl inte ljudkvalitén matchas mot hd-650, men brusreduceringsfunktionen är guld värd vid pendling som görs de flesta dagar i veckan. Pcx450 är intressant då de kan användas utan batterier (utan aktiv brusreducering), dock de rena jämförelser jag sett mot quietcomfort 15 är att bose luren är lite bättre både i ljudkvalité och brusreducering.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-07 11:13

icko skrev:Jag går i samma tankar, håller på att välja mellan hd-650, pcx450 och bose 15.

Det lutar åt ett par brusreducerande hörlurar då de ska vara brukslurar, kunna användas hemma likväl som på tunnelbanan. Vad jag förstår kan väl inte ljudkvalitén matchas mot hd-650, men brusreduceringsfunktionen är guld värd vid pendling som görs de flesta dagar i veckan. Pcx450 är intressant då de kan användas utan batterier (utan aktiv brusreducering), dock de rena jämförelser jag sett mot quietcomfort 15 är att bose luren är lite bättre både i ljudkvalité och brusreducering.

Det är inlägg som det här som gör mig än mer förvirrad :o

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-07 13:47

jag har bara sett ett fåtal recensioner, det där denna jag gick mest på.

http://tech.spotcoolstuff.com/noise-can ... comparison

eller var det något annat som var förvirrande?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-07 13:58

Jag kör själv med Audio Technica QuietPoint ATH-ANC7 som går att köra utan batteri, men jag har alltid med mig ett extra batteri så väldigt sällan jag lyssnar med brusreducering avstängt ändå. HD650 är inte en "bättre" hörlur, det är en helt annorlunda modell, den är öppen så lämpar sig bara för lyssning i tyst miljö och den har en frekvenskurva som är gjord specifikt för de få inspelningar som är gjorda med konsthuvud.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-07 14:43

Alexi skrev:
penke62 skrev:
Alexi skrev:
penke62 skrev:

Ja det var ju jag som drog igång iö, men som sagt det blev aldrig av...

Inga hörlurar har sådär jättebra ljud, men Bose är klart bland de bättre av de jag testat, iö har också Bose.

Den nya 15 tycker jag är deras bästa hitills, väldigt trevlig ergonomi, bra ljud, bra bullerreducering. Det jag inte testat är hur bra skärmad den är för mobiltelefonknatter, du vet så de inte låter tu-tut-tu-rut, när någon pratarbredvid än på tunnelbanan.

Om någon annan håller i tåtarna med avseende på att få ihop tillräck-
ligt många och intressanta lurar, och kanske dokumenterar och allt
sådan där, så ställer jag självklart (fortfarande) upp och gör tekniska
analyser på lurarna.

Jag är ju egentligen inte en lur-människa, men i de fall då lurar är det
enda alternativet så... finns det ju liksom inget alternativ! ;)

Och jag kan ärligt säga att jag har haft mycket stor glödje av mina flyg-
lurar. Men om vi i ett litet lurtest kan hitta något bättre (vilket jag nog
tror att vi kan) så byter jag gärna upp mig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-07 14:55

Okej jag tar tag i det igen då :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-04-07 15:02

Ser fram emot detta då jag kommer ha mellan 50-70 resdagar i min nya tjänst :D

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-07 15:46

Alexi skrev:Okej jag tar tag i det igen då :)

Det ser jag fram mot.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-07 16:02

Testet dyker ju upp i Molt och jag har svårt att tro att vi hinner till nästa nummer och nummer 3 kommer i sep-okt, så det är en stunds väntan, även om testet genomförs innan sommaren.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-04-07 16:18

icko skrev:Jag går i samma tankar, håller på att välja mellan hd-650, pcx450 och bose 15.

Icko:
HD-650 är inte lurarna för dig med dina förutsättningar.
Dom är "öppna" och släpper ut lika mycket som dom släpper in, funkar alltså inte alls utomhus, endast hemma i lugn och ostörd miljö.

Men att NC lurar är enda alternativet tycker jag inte stämmer.
Ett par slutna lurar som stänger ute ljudet runt omkring funkar jättebra.

Jag har både HD650 (på jobbet, folk pratar inte så högt och jag spelar inte högre än att kollegorna står ut) och B&W P5 (för spotify och webradio i mobilen när jag är ute och går eller sitter i bilen).

B&W P5 sitter bra, stänger ute störljud bra och låter väldigt bra, extra bonus att dom är snygga. Den största nackdelen med dom är att iom att dom trycker på öronen (ligger på, inte runt om) så kan man inte ha dom längre än 2-4 timmar innan öronen börjar ömma. jag kan alltså inte använda dom på jobbet, där har jag lurarna på upp mot 4-5 timmar i sträck innan och efter lunch. Men när jag är ute och går är dom riktigt bra.

Kolla även andra slutna lurar, du kanske kan hitta några som stänger ute ljud bra och sitter bättre än P5 som ändå inte är NC lurar.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-07 20:39

tack för tipset nahaz,

b&w p5 verkar ju vara trevliga. Jag har blind som en mullvad och behöver ha glasögon jämt, så obekväma lurar blir snäppet värre om det trycker på örat. Ska se om jag kan provlyssna dessa, NC är egentligen inget krav för mig.

Provade ett par quiet comfort 3 idag och de var riktigt bekväma. Ju mer man börjar leta desto fler valmöjligheter hittar man. :)

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-04-08 08:48

Ja, du har rätt, B&W P5 och glasögon som kombo tror jag inte på. Då är HD-650 mycket mer skonsamma i sitt "tryck" mot huvudet.
Men jag tror glasögon kan vara ett problem för alla slutna lurar som ligger runt örat om dom skall hålla störljud ute. Du kanske får titta på in ear lurar istället.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-04-08 09:13

Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-08 12:32

Har du någon av dem ovan? Berätta gärna mer isf, hur länge kan du ha dem, har du några jämförelser mot andra NC lurar, med kåpor?

Har haft ett 2 olika in-ear, inga i den här prisklassen ovan. Har aldrig riktigt blivigt kompis med någon av dem av pga av passform och det konstanta rengörandet av gummiplupparna. Det skulle iof jag kunna leva med om funktionen är bra.

NC funktionen på de lurar jag provat har gjort att jag känner mig lite småpackad när jag provat, men misstänker att det är en vanesak. Om det inte löser sig kan man ju alltid börja dricka sprit, ofta och mycket, då kommer känslan att vara småfull dränkas så att säga.

Hittade precis en hifi firma nära mitt hem, z hifi. ska gå dit efter kneget och se om de har några lurar att prova. De svara dock inte inte i telefon nu.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-13 15:47

är det någon som testat denon ah-nc800?

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... horlur.htm

vettigt pris, men jag kan inte hitta några jämförelser riktigt.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-13 15:53

icko skrev:är det någon som testat denon ah-nc800?

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... horlur.htm

vettigt pris, men jag kan inte hitta några jämförelser riktigt.
Utan att veta så gissar jag att det där är Creative Aurvana X-FI, med Denon logga. Men vi får ta med den i testet.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-13 17:12

impedansen skiljer lite iaf, 40 mot 400 ohm mellan creative och denon. båda har dock vad denon kallar "audio restorer" och creative kallar något annat, något slags bot mot hård komprimering. Så det är kanske som du skriver, att de det är mer eller mindre samma lur fast under ny flagg.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-22 15:37

IngOehman skrev:Det där hade jag helt glömt.

Men jag har både mina Bose kvar, och mätapparaterna. ;)

Vh, iö

Får man frågavilken Bose-modell du är du har? Jag har precis fått hem minna qc15 som en god vän tog med från usa. Prise är överkomliga 2000:-.
Efte bara någon timmes lyssning under hushålssgöromål konstateras nc-effekten vara formidabel. Ljudt är inte djupare utvärderat, men avsevärt bättre än mina Koss Porta-pro.
Om intresse finns att mäta och lyssna på den här modellen kan jag väl avvara dem nån vecka och posta dem till er.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2011-04-23 00:40

Oj, den här tråden hade jag lyckats glömma.

Om man idag skall göra ett test, så borde någon försöka få tag i Sony's senaste version av NC lur - de lär vara överlägsna på att undertrycka oljud.

Det sagt, vi äger fortfarande våra PCX450 och dom används flitigt. Jag flyger fortfarande en hel del till/från USA. Fråga Wolfie, som har en helt underbar förmåga att ringa när jag inte är hemma :lol: I vilket fall, är fortfarande kanon nöjd med lurarna. Inget är underbarare än att flyga t.ex. London - Seattle och komma fram fräsch efter drygt 10 timmar i kärran. Bästa investeringen hitintills, fortfarande ! Vet ärligt talat inte hur många fligther de varit med på, men det är många batterier som gått åt - för det skulle kunna vara en nackdel, batteriet räcker bara 14-16 timmar, dvs i praktiken en flight eller ena riktningen med lite byten inkluderade.

Om testet sker innan Juli, så kan jag ställa upp med ett par PCX450 i alla fall. Vi har ju två par, och de resor som är inplanerade är det bara jag eller frun som åker på, så det ena paret behövs, men det andra kan jag låna ut i några veckor.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-23 00:50

Kul :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-09-17 15:11

dags att bumpa denna tråden.

de närmste 6 veckorna så har jag ungefär 70 h flygtid.

Vad tror ni om Goldrings NS1000?
Miljö-alarmist

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi