fas = konstant - w*T
där T är systemets - konstanta - grupplöptid.
(Derviveras detta med avseende på w fås grupplöptiden -T
Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:180 grader var det, det blir första ordningens va? Q-värde; vet ej, kan det verkligen vara olika på första ordningens allpassfilter?
patrikf skrev:Hej!
Har ett par frågor kring detta i högtalarperspektiv, som jag känner att jag har lite luddigt begrepp om. Jag har hört högtalare som har uppgivits vara tidskorrekta i från låg mid och uppåt, och det var magiskt!
Är faskorrekt och tidskorrekt samma sak? Annars, har det ett samband?
För att uppnå tidskorrekthet om man använder en flervägskonstruktion bör väl de ljudalstrande ytorna ha samma avstånd till lyssnaren? Hur blir det då med sweetspot? Elementplacering på baffel etc? Går det att uppnå fullrangeåtergivning som är tids/ faskorrekt?
//Patrik
Johan_Lindroos skrev:Men för normal musiklyssning i 99,99% av fallen så anser jag det vara overkill att ha faslinjära högtalare, just för att det trots allt är extremt svårt att detektera det.
marie skrev:ljudkällorna var spikade på scenen
marie skrev:det lät hur bra som helst till och med helt utanför högtalarnas direkta fält där det bara var reflexer.Fantastiskt var det.
Kraniet skrev:min personliga uppfattning är att det inte kan skada om man har elementen monterade på så vis att deras fas (äkta) sammanfaller någorlunda.. Rent praktiskt innebär det att man centrerar deras talspolar i z-led. Enkelt sagt iaf.. i en trevägare blir det ju genast jättekomplicerat men samtidigt är ju som sagt fasen i basen "all over the place" så delar man någorlunda lågt till baselementet kan man nog acceptera att montera det lite annars..
patrikf skrev:Håller med i resonemanget, men hur kommer man runt dilemmat med den oändligt lilla sweetspoten? Man måste ju sitta rätt o både z, x och(eller) y- led (eller vid mono...) för att hamna rätt. Jag tror att dessa problem bara uppenbarar sig om högtalarkonstruktionen uppför sig någolunda faslinjärt vid en viss betingelse. Är målsättningen är att konstruera en högtalare som återger en bredbandig signal tidsmässigt korrekt, annat än under laboratoremässiga omständigheter med lyssnarens huvud fixerad, möjlig?
PS. Jag har fortfarande inte kläm på skillnaden mellan fas- och tidskorrekthet, men det var tidskorrekt jag avsåg i inlägget ovan! DS.
Kraniet skrev:bara det faktum att det går att höra detta fenomen tycker jag är en orsak till att högtalaren ska klara av att återge det också..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster