Squeezebox Duet versus Linn 5103- lyssningstest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Squeezebox Duet versus Linn 5103- lyssningstest

Inläggav Bill50x » 2008-04-04 20:47

Richard skrev:Med tanke på den uppståndelse som uppstått på selleri.de ...

Mjae, jag skulle nog inte kalla det uppståndelse... Några kommentarer dock, men det är en annan sak ... :-)

/ B

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-04-04 21:04

En liten grej bara,

Jag har Steely Dan " Everything Must Go " både på CD och DVDA. En dag när jag var förkyld och ändå inte kunde gå till jobbet lyckades jag matcha nivåerna mellan de båda fonogrammen ( avspelade på separata drivverk ) med voltmeter och testskivor så att jag hade jätteproblem med att skilja mellan dom. Efter någon timmes lyssning tyckte jag väl att DVDA hade lite spetsigare diskant än CD, men då satt jag och flippade mellan dom med fjärren och hade full kontroll.

Det finns säkert naturliga orsaker till resultatet. Mina öron är väl inte som när jag var tonåring förstås, DVDA-produktionen kanske inte utnyttjar formatets potential/mixen är inte bra nog till att skilja DVDA från CD osv.

Jag vågar mig ändå på att konkludera det hela med att det är mycket svårt att skatta skillnader på den här nivån och önskar man förbättra sin anläggning är det inte här dom enkla vinsterna ligger framme för att skördas utan snarare inom rumsakustik och högtalare. Tom förstärkare hör jag ganska ordentliga skillnader på ibland i motsättning till detta enkla test av 2 goda signalkällor.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-04 22:20

Richard skrev:
KarlXII skrev:Kollade ni volymnivåerna med ljudmätare?
Jag vet av egna erfarenheter på just DAC-tester, att det är extremt viktigt att det spelas exakt lika starkt.

Nix, detta var ett sk. " tycka och känn" test. Ytterst subjektivt.

Hmm, då tycker jag faktiskt att det är missledande att kalla det subjektivt. Eller...

Alltså, visst var det subjektivt, men använd inte ordet subjektivt som synonymt med ovetenskapligt. Det är två olika saker.

Man kan göra både subjektiva vetenskapliga tester och objektiva ovetenskapliga tester. Och tvärtom.

Faktum är väl att om ni inte har haft koll på nivåerna, så är det troliga att ni tyckte att den som spelade starkast lät bäst. Det är visserligen en subjektiv bedömning, men den är egentligen rätt ointressant eftersom ni inte hade kontrollerat för nivån.

Sorry, men så är det nog. Nu vill jag förstås ändå uppmuntra till lyssningstester. Har man ingen möjlighet att kolla nivåerna så ska man förstås inte avstå från att lyssna och jämföra bara av den anledningen. Värdet av ett sånt test blir dock minimalt för andra även om man lär sig själv en massa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-05 08:48

rqu skrev:Jo visst kan man publicera sämre mätvärden, är produkten billigare (vilket den inte är i det här fallet) kan man ange sämre mätvärden för att differentiera sina produkter, för att få kunden att inse att dyrare = bättre...
Nu när jag läser så ser jag ju att Duet går att köpa utan fjärr och då är den billigare än SB3...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-05 08:51

Jag vågar mig ändå på att konkludera det hela med att det är mycket svårt att skatta skillnader på den här nivån och önskar man förbättra sin anläggning är det inte här dom enkla vinsterna ligger framme för att skördas utan snarare inom rumsakustik och högtalare. Tom förstärkare hör jag ganska ordentliga skillnader på ibland i motsättning till detta enkla test av 2 goda signalkällor.

Kloka ord.

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-05 08:57

Faktum är väl att om ni inte har haft koll på nivåerna, så är det troliga att ni tyckte att den som spelade starkast lät bäst. Det är visserligen en subjektiv bedömning, men den är egentligen rätt ointressant eftersom ni inte hade kontrollerat för nivån.

Sorry, men så är det nog. Nu vill jag förstås ändå uppmuntra till lyssningstester. Har man ingen möjlighet att kolla nivåerna så ska man förstås inte avstå från att lyssna och jämföra bara av den anledningen. Värdet av ett sånt test blir dock minimalt för andra även om man lär sig själv en massa.

Visst är det ovetenskapligt, p.gr.a. de omatchade nivåerna.
Värdet kanske är minimalt för andra än de som lyssnade - och skall vi senare göra en ev. blindtest måste ju nivåerna vara exakt lika. Inte ens då kan man undgå subjektiva fel.
(Att t.ex. flytta sig fem centimeter i soffan kan göra att det låter helt annorlunda, detta är ju inga nyheter för dig Svante, förstås. )

Vi testade dock som man gör i Linnbutikerna vid demonstrationerna - skillnaden upplevdes här som rätt stor mellan de olika testobjekten.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-04-05 09:17, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-05 08:59

rqu skrev:
rqu skrev:Jo visst kan man publicera sämre mätvärden, är produkten billigare (vilket den inte är i det här fallet) kan man ange sämre mätvärden för att differentiera sina produkter, för att få kunden att inse att dyrare = bättre...
Nu när jag läser så ser jag ju att Duet går att köpa utan fjärr och då är den billigare än SB3...

Kom bara ihåg att billigare inte behöver betyda sämre - speciellt inte med digital elektronik.

H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 09:00

Bra inlägg Svante!

Inget ont alls om den utförda jämförelsen, men nog är det så att ordet subjektivit ofta får synonym betydelse med "enkelt test" eller "ovetenskapligt". Det är lite tokigt!

Svante skrev:
Richard skrev:
KarlXII skrev:Kollade ni volymnivåerna med ljudmätare?
Jag vet av egna erfarenheter på just DAC-tester, att det är extremt viktigt att det spelas exakt lika starkt.

Nix, detta var ett sk. " tycka och känn" test. Ytterst subjektivt.

Hmm, då tycker jag faktiskt att det är missledande att kalla det subjektivt. Eller...

Alltså, visst var det subjektivt, men använd inte ordet subjektivt som synonymt med ovetenskapligt. Det är två olika saker.

Man kan göra både subjektiva vetenskapliga tester och objektiva ovetenskapliga tester. Och tvärtom.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-05 09:31

Moment-23 skrev:
Richard skrev:En intern bild på squeezebox duet, från componentforum:

http://forums.slimdevices.com/showpost. ... tcount=344

H. Richard.

Ahh, en Imac? :wink:

Tja, snyggt och prydligt är det i varjefall.

Kan någon mera tekniskt bevandrad än undertecknad svara på hur den analoga kopplingen är gjord, genom den länk till bilden som finns ovan ?
Används AC-koppling ? ( SB 3 hade ju det )
Används det något buffertsteg, eller drivs utgången av DAC:en ?

Vad säger Naqref , Peter Stendl mfl.?

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-04-06 15:27, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2008-04-05 09:32

Ursäkta sidospåret, kul att läs om små tester! Jag förstår i alla fall termen subjektiv ungefär som Wikipedias förklaring: "Subjektiv, term för en personligt färgad, eventuellt osaklig bild. Motsats till objektiv".

Därför förstår jag inte riktigt varför Svante säger:

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 09:41

Undersökningen i sig är ju inte det som är subjektivt! Undersökningen kan således vara väldigt vetenskaplig och utförd för att nå så objektiva och korrekta resultat som det bara är möjligt. Men sedan kan man lägga subjektiva värderingar på saker som byggkvalité, användarbarhet osv..

Att man inte nivåkalibrerat eller skapat största möjliga förutsättningar för att ett resultat skall bli rättvisande gör ju inte undersökningen i sig subjektiv - den kan ju fortfarande vara objektiv - men förutsättningarna för att få ett bra resultat är kanske lite begränsade...

Jag tycker faktiskt frågeställningen är så intressant så jag skulle vilja göra någon form av undersökning mellan Pioneer DV-668 och en klämbox under ordnade former..

Rickard, jag gillar verkligen dina initiativ!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-05 09:45

Jag tycker faktiskt frågeställningen är så intressant så jag skulle vilja göra någon form av undersökning mellan Pioneer DV-668 och en klämbox under ordnade former..

.... och kanske en jämförelse med Benchmark DAC:en. Jag tror att många skulle tycka det var ytterligt intressant läsning.

H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 10:06

Jo, det finns ju fler DAC:ar med....

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-05 10:38

Richard skrev:

.... och kanske en jämförelse med Benchmark DAC:en. Jag tror att många skulle tycka det var ytterligt intressant läsning.

H. Richard.

Definitivt! Nu räknar jag med dig Kaffekoppen! Vore mycket spännande läsning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-04-05 11:53

Tack! Mycket intressant läsning om SB duet. Är i valet & kvalet att skaffa en Bencmark usb, eller en SB duet, alternativt båda. Enligt ert försök står sig SB duet gott i ensamt majestät.
Blir nog att börja med den och lägga mer energi på rumsåtgärder före mer pengar på en extra D/A.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-05 17:14

Hittade en jämförande test med SB 3 versus Duet på denna länk:

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=703449

Det verkar som att SB duet låter något bättre än SB 3, men bara med liten marginal. Åtminstone enligt denna subjektiva test.

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Re: Squeezebox Duet versus Linn 5103- lyssningstest

Inläggav Richard » 2008-04-05 22:02

Bill50x skrev:
Richard skrev:Med tanke på den uppståndelse som uppstått på selleri.de ...

Mjae, jag skulle nog inte kalla det uppståndelse... Några kommentarer dock, men det är en annan sak ... :-)

/ B

Nya uppgifter gör gällande att squeezebox duet innehåller exakt samma digitala signalbehandling som SB 3, då man använder den digitala utgången. Det finns ingen skillnad i komponenter eller kretskortlayout, strömförsörjning. Jitternivån skall vara identisk, enligt slimdevices. Ljudet låter likadant via digitalutgångarna.
(Skillnad finns det däremot i dacens strömförsörjning, samt det analoga steget/utgången. Man har också kunnat sänka effektförbrukningen, pga. displayen som SB 3 hade, plockats bort.)

Jag skriver detta eftersom det finns uppgifter på selleri att squeezebox duet skulle låta sämre via dess digitala utgång, än föregångaren SB 3.

Någon upplevd skillnad mellan de olika modellerna här är alltså troligen ren inbillning.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-04-06 09:59

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-06 10:09

Svante skrev:Faktum är väl att om ni inte har haft koll på nivåerna, så är det troliga att ni tyckte att den som spelade starkast lät bäst.

Det beror ju givetvis på vad det är man lyssnar efter. En "al la faktiskt" där man lyssnar efter hur mycket bas som spelas eller hur rent mellanregistret är, upplevelsen av dynamik osv är bedömningsgrunderna så spelar naturligtvis nivåmatchningen in.

Men lyssnar man "al la Linn", dvs följer melodislingor, lyssnar efter hur "samspelta" musikerna är, kan man följa de ensklda instrumenten, verkar dom hänga ihop? Ja då är nivåmatchningen enligt mitt förmenande inte lika kritisk.

Precis som du är inne på i en annan tråd, ta två i övrigt lika apparater och ge den ena en puckel på någon dB någonstans så kommer denna att låta högre om det finns något programmaterial i just denna puckel.

För min egen del är det lyssning över längre perioder och med skiftande typer av musik som gäller. Det blir mer en känsla (och inget "vetenskapligt" val) vad man tycker är bäst, men definitivt mer hållbart över tiden.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-06 10:12

Stampa taken?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-06 10:18

Kaffekoppen skrev:Stampa taken?

Jag förmodar att du menar "takten" eller är du ute och stör grannarna högst upp... :-)

Ja, takten finns oavsett volym. Rytm och homogenitet likaså. Det är bara fulla ungdomar som behöver 110 dB för att det ska börja rycka i benen :D

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-06 10:23

Nej, nej, jag menade stampa taken ;) Att man blir hög på musiken!

[köpte nån den bortförklaringen?]

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-06 10:40

har inte den här galenskapen med tio karar som sitter och stampar tackten gemensamt slutat?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-06 11:03

profbd skrev:har inte den här galenskapen med tio karar som sitter och stampar tackten gemensamt slutat?

Nix. Så länge det finns musik som svänger så kommer fenomenet bestå. Oavsett om det är live eller via återgivningsapparatur.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-06 11:24

Intressant !

Edit:
Enlig helt färska, trovärdiga källor är denna spelare bättre än en Linn Ikemi, kommer att kosta 12900:- i Sverige, innehåller ett försteg och ett tvåkanaligt slutsteg. Dacen är Wolfson (osäkert vilken ) samt linns sedvanliga användande av OPA 602 på utgången.

Således en kraftigt förbättrad Linn " classic ". Ingen häftig fjärr dock.

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-06 13:35

Kan någon mera tekniskt bevandrad än undertecknad svara på hur den analoga kopplingen är gjord, genom den länk till bilden som finns ovan ?
Används AC-koppling ? ( SB 3 hade ju det )
Används det något buffertsteg, eller drivs utgången av DAC:en ?

Vad säger Naqref , Peter Stendl mfl.?

H. Richard.

Jag fick nyligen svar av Naqref via PM. Kontentan av det han skriver är ungefär detta:

Enligt bilderna verkar det finnas en integrerad linjebuffert i dacen, som inte kan/bör kopplas förbi. Detta är helt enligt rekomendationen för användandet av Wolfson-dacen. Utgången verkar AC-kopplad via två elektrolyter på vardera 10 uf. (Precis som SB 3 alltså.) Detta för att förhindra likström på utgången.

(Egna tankar:Genom att ta bort dessa elektrolyter kanske man kan få ett bättre ljud, om man byter till polypropylen istället.
Troligen är elektrolyterna i signalvägen inte hörbara dock.)

H. Richard.

Edit: Dacen och bufferten är integrerad, i en 14 bens chip (wolfson 8501) nära den analoga utgången. Ingen extern buffert används således.
Senast redigerad av Richard 2008-04-10 13:17, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-04-06 14:01

Hellre stampar jag takten än analyserar om det låter neutralt...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-06 15:33

Peter Stendl instämmer i Nagrefs analys av den analoga krets- kopplingen, via PM.

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-10 16:38

Uppgifter gör gällande att även Naim går över till Wolfson DAC med samtliga spelare- senast Naim cd 5i - Wolfson Dac 8706.

Kan man ana en gemensam filosofi då Linn, Arcam, Naim, Rega och Cambridge använder Wolfson-dacar - det analogklingande, engelska ljudet, månne ?

H. Richard.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-10 16:58

Richard skrev:Uppgifter gör gällande att även Naim går över till Wolfson DAC med samtliga spelare- senast Naim cd 5i - Wolfson Dac 8706.

Kan man ana en gemensam filosofi då Linn, Arcam, Naim, Rega och Cambridge använder Wolfson-dacar - det analogklingande, engelska ljudet, månne ?

H. Richard.

Och även H/K... Förr iaf...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi