Richard skrev:Med tanke på den uppståndelse som uppstått på selleri.de ...
Mjae, jag skulle nog inte kalla det uppståndelse... Några kommentarer dock, men det är en annan sak ...
/ B
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Med tanke på den uppståndelse som uppstått på selleri.de ...
Richard skrev:KarlXII skrev:Kollade ni volymnivåerna med ljudmätare?
Jag vet av egna erfarenheter på just DAC-tester, att det är extremt viktigt att det spelas exakt lika starkt.
Nix, detta var ett sk. " tycka och känn" test. Ytterst subjektivt.
Nu när jag läser så ser jag ju att Duet går att köpa utan fjärr och då är den billigare än SB3...rqu skrev:Jo visst kan man publicera sämre mätvärden, är produkten billigare (vilket den inte är i det här fallet) kan man ange sämre mätvärden för att differentiera sina produkter, för att få kunden att inse att dyrare = bättre...
Jag vågar mig ändå på att konkludera det hela med att det är mycket svårt att skatta skillnader på den här nivån och önskar man förbättra sin anläggning är det inte här dom enkla vinsterna ligger framme för att skördas utan snarare inom rumsakustik och högtalare. Tom förstärkare hör jag ganska ordentliga skillnader på ibland i motsättning till detta enkla test av 2 goda signalkällor.
Faktum är väl att om ni inte har haft koll på nivåerna, så är det troliga att ni tyckte att den som spelade starkast lät bäst. Det är visserligen en subjektiv bedömning, men den är egentligen rätt ointressant eftersom ni inte hade kontrollerat för nivån.
Sorry, men så är det nog. Nu vill jag förstås ändå uppmuntra till lyssningstester. Har man ingen möjlighet att kolla nivåerna så ska man förstås inte avstå från att lyssna och jämföra bara av den anledningen. Värdet av ett sånt test blir dock minimalt för andra även om man lär sig själv en massa.
rqu skrev:Nu när jag läser så ser jag ju att Duet går att köpa utan fjärr och då är den billigare än SB3...rqu skrev:Jo visst kan man publicera sämre mätvärden, är produkten billigare (vilket den inte är i det här fallet) kan man ange sämre mätvärden för att differentiera sina produkter, för att få kunden att inse att dyrare = bättre...
Svante skrev:Richard skrev:KarlXII skrev:Kollade ni volymnivåerna med ljudmätare?
Jag vet av egna erfarenheter på just DAC-tester, att det är extremt viktigt att det spelas exakt lika starkt.
Nix, detta var ett sk. " tycka och känn" test. Ytterst subjektivt.
Hmm, då tycker jag faktiskt att det är missledande att kalla det subjektivt. Eller...
Alltså, visst var det subjektivt, men använd inte ordet subjektivt som synonymt med ovetenskapligt. Det är två olika saker.
Man kan göra både subjektiva vetenskapliga tester och objektiva ovetenskapliga tester. Och tvärtom.
Faktum är väl att om ni inte har haft koll på nivåerna, så är det troliga att ni tyckte att den som spelade starkast lät bäst. Det är visserligen en subjektiv bedömning, men den är egentligen rätt ointressant eftersom ni inte hade kontrollerat för nivån.
Sorry, men så är det nog. Nu vill jag förstås ändå uppmuntra till lyssningstester. Har man ingen möjlighet att kolla nivåerna så ska man förstås inte avstå från att lyssna och jämföra bara av den anledningen. Värdet av ett sånt test blir dock minimalt för andra även om man lär sig själv en massa.
Moment-23 skrev:Richard skrev:En intern bild på squeezebox duet, från componentforum:
http://forums.slimdevices.com/showpost. ... tcount=344
H. Richard.
Ahh, en Imac?
Hmm, då tycker jag faktiskt att det är missledande att kalla det subjektivt. Eller...
Jag tycker faktiskt frågeställningen är så intressant så jag skulle vilja göra någon form av undersökning mellan Pioneer DV-668 och en klämbox under ordnade former..
Richard skrev:Jag tycker faktiskt frågeställningen är så intressant så jag skulle vilja göra någon form av undersökning mellan Pioneer DV-668 och en klämbox under ordnade former..
.... och kanske en jämförelse med Benchmark DAC:en. Jag tror att många skulle tycka det var ytterligt intressant läsning.
H. Richard.
Bill50x skrev:Richard skrev:Med tanke på den uppståndelse som uppstått på selleri.de ...
Mjae, jag skulle nog inte kalla det uppståndelse... Några kommentarer dock, men det är en annan sak ...
/ B
Svante skrev:Faktum är väl att om ni inte har haft koll på nivåerna, så är det troliga att ni tyckte att den som spelade starkast lät bäst.
Kaffekoppen skrev:Stampa taken?
profbd skrev:har inte den här galenskapen med tio karar som sitter och stampar tackten gemensamt slutat?
Zzombie skrev:http://www.stoneaudio.co.uk/browse.asp?product=3916
Kan någon mera tekniskt bevandrad än undertecknad svara på hur den analoga kopplingen är gjord, genom den länk till bilden som finns ovan ?
Används AC-koppling ? ( SB 3 hade ju det )
Används det något buffertsteg, eller drivs utgången av DAC:en ?
Vad säger Naqref , Peter Stendl mfl.?
H. Richard.
Richard skrev:Uppgifter gör gällande att även Naim går över till Wolfson DAC med samtliga spelare- senast Naim cd 5i - Wolfson Dac 8706.
Kan man ana en gemensam filosofi då Linn, Arcam, Naim, Rega och Cambridge använder Wolfson-dacar - det analogklingande, engelska ljudet, månne ?
H. Richard.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster