Moderator: Redaktörer
Hej! Jag har ju jobbat i operaorkestern i åtta år nu och jag upplever inte att det finns en särskilt strikt klädkod. Vissa kommer i smoking och långklänning, men det är framförallt på premiärerna. De flesta har bara lite propra kläder. Jag har aldrig annat än "vardagsklädsel" när jag går på opera eller konsert.Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nix. Det är på likadant som på alla andra tillställningar, de äldre har hela kläder och de yngre trasiga.
Okej... på Malmöoperan är det till stor del långklänning och kostym som gäller. Någon enstaka i frack... antog att det var ett snäpp proprare som källde på konserthuset.
Maarten skrev:Så det är bättre att allt är nedraget på skivan?
Piotr skrev:Har för mig IÖ nämnde typ 100-110dB.
Svante skrev:Maarten skrev:Så det är bättre att allt är nedraget på skivan?
Nä. Men min beskriving är ett skäl FÖR dynamikreducering. Det finns skäl emot också.
perstromgren skrev:Piotr skrev:Har för mig IÖ nämnde typ 100-110dB.
fff, alltså. Sa' han något om motsvarande siffra för ppp? Var detta lyssningsplats eller någon annanstans?
Callisto skrev:perstromgren skrev:Piotr skrev:Har för mig IÖ nämnde typ 100-110dB.
fff, alltså. Sa' han något om motsvarande siffra för ppp? Var detta lyssningsplats eller någon annanstans?
100-110 dB vid lyssningsplats??? Med tanke på att intensiteten minskar med kvadraten på avståndet verkar det nästan som orimliga nivåer från instrumenten. Hur högt kan man spela med de akustiska instrumenten?
Svante skrev:Maarten skrev:Så det är bättre att allt är nedraget på skivan?
Nä. Men min beskriving är ett skäl FÖR dynamikreducering. Det finns skäl emot också.
IngOehman skrev:Att det finns fall då någon vill ha tillgång till en komprimerad version betyder ju inte automatiskt att det är ett argument för att göra det på ett specifikt ställe, i detta fall redan på fonogrammet.
IngOehman skrev:Att det finns fall då någon vill ha tillgång till en komprimerad version betyder ju inte automatiskt att det är ett argument för att göra det på ett specifikt ställe, i detta fall redan på fonogrammet.
Jag kan alltså tänka mig att hålla med dig, men ser ändå inte att du har presenterat något argument för att man bör komprimera informationen redan på fonogrammen.
Snarare tycker jag att det du skrivit är ett argument för motsatsen, så de skäl emot att göra det som du nämner att de också finns, verkar inte ens behövas.![]()
Förstår du hur jag menar?
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Signal/bruset är beroende av ljudtrycket in i miken.BAMBAM skrev:Sedan är det intressant att veta att signal/brus förhållande i en
mikrofon + microfon förstärkare ligger obetydligt över ca 70dB.
Även om man kan höra inspelade ljud som ligger under den brusnivån,
vi är ju duktiga på att "signal processa" ljud.
- B
Många mikar har ett brusgolv som på ligger 10dbA eller t o m lägre. Ett brusgolv på 10dBA ger ett signal/brus på 84dB (A-vägt) vid 94dB SPL.
Med ett ljudtryck på 100dB blir signal/brus då ca 90dB (A-vägt).
Om man matar miken med en extremt stark signal på t ex 130dB så hamnar signal/brusförhållandet på 120dB (A-vägt).
En bra mikrofonförförstärkare har inga större problem att matcha detta.
Svante skrev:IngOehman skrev:Att det finns fall då någon vill ha tillgång till en komprimerad version betyder ju inte automatiskt att det är ett argument för att göra det på ett specifikt ställe, i detta fall redan på fonogrammet.
Jag kan alltså tänka mig att hålla med dig, men ser ändå inte att du har presenterat något argument för att man bör komprimera informationen redan på fonogrammen.
Snarare tycker jag att det du skrivit är ett argument för motsatsen, så de skäl emot att göra det som du nämner att de också finns, verkar inte ens behövas.![]()
Förstår du hur jag menar?
Vh, iö
Javisst, och jag håller med i princip.
Ändå förstår jag att ljudteknikern dynamikreducerar. Det är ju det enda han kan göra. Han kan inte få alla kunder att köpa en kompressor, men han har en intill mixerbordet som det bara är att koppla in.
Kunderna som vill ha en kompressor begriper inte att det är det de vill ha. Det tycker bara att det låter svagt/starkt om den högdynamiska inspelningen, och tycker att det är jobbigt att vrida på volymen.
De kommer inte att gå och köpa en kompressor, däremot köper de kanske inte fler klassiska skivor. Jag tror att 90% av lyssnarna är såna.
Kompressor i slutanvändarutrustningen kommer det inte att bli förrän de standardiseras och kopplas in per default på majoriteten av hemutrustningarna. Först då tror jag att din vision kan bli verklighet.
IngOehman skrev:Att kunderna som "vill ha en kompressor" inte begriper att det är det de vill ha, har jag svårt att se som ett argument för att inte ge dem en. Det är ju snarare en sak som skulle kunna göra hifi-handlaren och hifi-tillverkarna till viktigare personer. De kan ju visa vad man kan använda den där kompressorn till. Dock bör det självklart inte vara en kompressor som man måste treva sig fram i sjuttioelva menyer för att hitta, utan en knappa på förstärkarens front bredvid volymkontrollen.
IngOehman skrev:
För det mesta ligger peakarna på under 105 dB, är min erfarenhet. Kan dock nämna att man inte kan mäta de riktiga peakerna med en vanlig ljudtrycksmätare (typ radio chack). Men det var det väl ingen som trodde heller.
IngOehman skrev:Det finns gott om musik som inte kommer ens i närheten av 90 dB på normal lyssningsplats.
avr7000 skrev:"knappen" finns faktiskt redan i ett närliggande område...
Dynamikbegränsning ("nattläge och alla de andra i familjen sover") i DVD-spelare och hembioförstärkare för Dolby Digital-spåret...
Mvh
Stefan
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Det finns gott om musik som inte kommer ens i närheten av 90 dB på normal lyssningsplats.
Så är det! Man kan roa sig med att tala med personen brevid vid olika musikslag. Vid en klassisk konsert är det nästan omöjligt utan att störa andra. Stadionrock är något helt annat. Undantaget har jag upplevt på Sicilien vid en operaföreställning, där sjön publiken med!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 14 gäster