Hallå besserwissrar: låter NAS HDD olika?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-07 20:15

Mja, jag var hemma hos en kompis som menade att ljudet lät bättre från SB om man först pausade och sedan återstartade. Jag tyckte jag hörde det som han beskrev, men tillskriver det ändå placebofacket tills det är visat i blindtest.

Jag får väl tillägga att jag försökte övertyga om blindtestandets förträfflighet. Undrar om de har testat det, förresten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-07 20:32

Om olika NAS´ar kan låta olika så beror det nog inte på förändring av dataströmmen i sig utan kanske att störningar från nätdel, diskar etc letar sig fram i nätverkskabeln och skapar störningar i anslutna apparater. En galvanisk avskiljare eller trådlöst nät borde i så fall vara en lösning.

Detta har ju avhandlats en del på Selleri, personligen tycker jag nog att en Klimax DS för 140 tusen borde vara immun mot sådana eventuella störningar...

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-08 06:51

Du glömmer optiska lösningar Bill :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-08 09:06

Kaffekoppen skrev:Du glömmer optiska lösningar Bill :)

Inte ens jag är fullkomlig ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-08 09:16

Bill50x skrev:Om olika NAS´ar kan låta olika så beror det nog inte på förändring av dataströmmen i sig utan kanske att störningar från nätdel, diskar etc letar sig fram i nätverkskabeln och skapar störningar i anslutna apparater. En galvanisk avskiljare eller trådlöst nät borde i så fall vara en lösning.

Men de störningar som skulle kunna påverka resulterar ju i jitter eftersom det handlar om den digitala domänen. Men för att du ska få degradering av den digitala signalen i sådan omfattning att det skulle kunna märkas så måste du tappa samples och då blir det inte bitkorrekt i överföringen. Allt jitter under nivåer där du tappar samples neutraliseras i de buffertar som datat mellanlagras i på vägen.
Du kan alltså inte få det lite sämre digitalt utan antingen är det bitkorrekt eller så är det inte det och då blir det omsändning eller tappad information och det låter då inte bara lite sämre i den analoga delen utan det klipper och tystnar. Det är helt omöjligt att två olika NAS:ar skulle påverka så att det blev olika bra ljudkvalitet i slutändan.

Tro mig, jag har jobbat med datorer och nätverk i snart 20 år och jag har ALDRIG stött på något som ens är i närheten av det som sellerifolket spekulerar i. Jag tillåter mig att vara skeptisk till sådana påståenden för de saknar helt grund.
Men ifall någon kan bevisa att det förhåller sig så så är både jag och resten av IT branchen naturligtvis intresserade av förklaringen :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-08 10:02

Vi pratar här om även analoga signaler. Naturligtvis kan det vara bitfel som påverkar (om det nu påverkas något). Finns många anledningar till det, buggar och system design fel. Men naturligtvis inte jitter i de digitala data delarna (undantag för SPDIF överföringen). I squeezebox fallet så sitter master klockan i squeezebox-burken. Jitter innan dess är inget som påverkar signalen.

Om man tittar på utsignalen från en analogburk (t.ex. förstärkare) och ansluter en kabel mellan denna burk till en PC. Då kommer man troligtvis se att det händer något, kommer massa högfrekvens gegga. Sedan om detta påverkar nytto signalen eller inte låter jag vara osakt. Det beror ju på apparaterna som används. Så om det finns möjlighet för störningar från NASen att ta sig fram till analoga delarna. Så finns det en risk att det kan påverka signalen.

Kan berätta en närsläktat historia. Jag/vi upptäckte av en slump att en DVD spelare när den stog i standby läget slängde ur sig massa skräp. Syntes på ett oscilliskop som stog mitt i rummet med proben liggandes i luften. När DVDn slogs på så försvann störningen. Troligtvis var det den switchade nätdelen i DVDn som ställde till med detta.

//Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-08 11:27

Moment-23 skrev:
Bill50x skrev:Om olika NAS´ar kan låta olika så beror det nog inte på förändring av dataströmmen i sig utan kanske att störningar från nätdel, diskar etc letar sig fram i nätverkskabeln och skapar störningar i anslutna apparater. En galvanisk avskiljare eller trådlöst nät borde i så fall vara en lösning.

Men de störningar som skulle kunna påverka resulterar ju i jitter eftersom det handlar om den digitala domänen.

Det behöver inte alls vara störningar i den digitala domänen, om skräp skickas ut genom nätverkskabeln och in i anslutna apparater så kan det mycket väl vara d/a-omvandlarna som påverkas. Eller så fortsätter "skräpet" vidare till förstärkarna osv.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-08 11:33

Jupp!

Trådlöst, optiskt eller trådbundet med galvanisk avskiljare är melodin om man är nervös och hanterar switchade nätdelar :)

Nu är jag inte ett dugg nervös, men kör trådlöst iallafall 8)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-08 12:12

Bill50x skrev:
Moment-23 skrev:

Men de störningar som skulle kunna påverka resulterar ju i jitter eftersom det handlar om den digitala domänen.

Det behöver inte alls vara störningar i den digitala domänen, om skräp skickas ut genom nätverkskabeln och in i anslutna apparater så kan det mycket väl vara d/a-omvandlarna som påverkas. Eller så fortsätter "skräpet" vidare till förstärkarna osv.

/ B

Men då handlar det om något fel i NAS:en. Det här är inget "som ska vara så" och som löses med en dyrare NAS som selleri folket hade uttryckt.

Det finns för övrigt många som ser på film uppspelat via samma NAS som de tar musiken ifrån. Och jag inte hört någon som klagat på att filmen blir lite sämre med en billigare NAS, tex blekare färger eller mindre dynamiskt färgomfång :roll:

Det finns en gräns för hur tramsigt det får bli, tom på selleri. Den gränsen är nu passerad med råge.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-08 12:30

Måste NASen stå på SD fötter för att violinerna skall få en vacker klang?

Är det lättare att marchera till musiken med spikes under NASen?

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-08 13:07

petersteindl skrev:Måste NASen stå på SD fötter för att violinerna skall få en vacker klang?

Min externa hårddisk står på SD-fötter, det låter faktiskt mycket bättre :-)

Eller rättare sagt, det låter mindre om den, hårddisken brummar och det fortplantar sig i hela skrivbordet... Med SD-fötter är det tyst.

Bild

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-08 13:42

Det där är ingen extern hårddisk.... det där är ett hjälpmedel för tekniker ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-08 14:45

Kaffekoppen skrev:Det där är ingen extern hårddisk.... det där är ett hjälpmedel för tekniker ;)

Kanske det, men rackarns händig. Fungerar gör den också till skillnad från vissa andra externa hårddiskar som börjar krångla efter ett tag. Har slängt flera sådana där elektroniken gett upp men själva disken är OK och fungerar internt.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-08 14:50

Jag gillar den med. Super!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-08 15:32

Kaffekoppen skrev:Trådlöst, optiskt eller trådbundet med galvanisk avskiljare är melodin om man är nervös och hanterar switchade nätdelar :)

Ethernet har trafo (i båda ändar), så kör man med oskärmad sladd så är den avskiljd. Om nu de höga frekvenserna inte hoppar i luften, vilket kanske kan ske.

//Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-08 16:50

Vi kör alltid med FTP istället för STP i våra nät.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-08 19:51

Kaffekoppen skrev:Vi kör alltid med FTP istället för STP i våra nät.

Ja, STP är ju lite ovanlig (tror jag). Båda är skärmade. Det kanske var UTP du tänkte skriva?

//Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-09 00:37

mm

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-09 06:28

Zzombie skrev:Dom säger att dom hör skillnad. Vad den beror på vet man inte, bara att det låter olika om olika NAS. (Dyrare = bättre)

Det är inte, för mig, konstigt att då nätverksspelare börjar dyka upp från ett visst känt "highend" märke så börjar plötsligt åsikter från det "metafysikaliska" lägret att hagla.
Detta påminner om "single speaker demonstration" dogmen - "se, nu flyttar vi ut den billiga NAS:en så skall vi se vad du hör för skillnad med den dyra !"

Det handlar om att kränga dyra NASar- inget annat.

Det är naturligtvis ingen skillnad på olika NAS, med avseende på ljudkvalitet..

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-09 06:30

Moment-23 skrev:
Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?

Svar nej!
Brus uppstår överhuvudtaget inte i den digitala domänen. Där är det jitter. Om det är jitter du menar skulle orsaka brus efter D/A omvandlingen så är svaret... nej! Teoretisk, med en dåligt konstruerad dac och utan buffert så ja, men det finns knappast något nytt idag som har så svårt jitter att det inte kan nära på elimineras i buffertminnet.

Jämför gärna med DAB radio, tycker du att du upplever en massa "brus och skit" där?

Den största anledningen till jitterstörningar är störningar på det analoga planet.
Att bit-fel skulle uppstå i den digitala domänen är mycket ovanligt.

Alla vanliga cd-spelare har ett buffersteg.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-05-09 07:01, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-09 06:34

perstromgren skrev:
TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2

Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.

Hur reagerar en klämbox för att dataströmmen avbryts en sekund, eller så? Blir det tyst?

Bufferminnet i Squeezebox Duet verkar vara rätt stort.
Min vän ( som har en sådan ) kan spela i ca. 30 sekunder med Flacfiler om han stänger av den trådlösa överföringen.

SB 2-3:an vet jag inget om.
Senast redigerad av Richard 2008-05-09 06:49, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-09 06:40

TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2

Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.

Det sker ingen hörbar förlust via den trådlösa länken.
Det är snarare en fördel att ha en elektrisk åtskillnad mellan apparaterna, som det ju blir med trådlös överföring.

Detta kan minska jitter, som ju är till största delen ett analogt fenomen. ( störningar från servon, motorer, nätdelar mm. )

Detsamma kan förövrigt sägas om optisk överföring mellan cd och dac, som ju är bättre än elektrisk koaxial.

Det finns tester gjorda av LTS ( eller IÖ ) samt Stereophile, som visar att jittret minskas tiofallt med optisk överföring, jämfört med koaxial.

(detta är naturligtvis motsatsen till vad de flesta hifitidningar skriver)

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-05-09 06:51, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-09 06:42

petersteindl skrev:Måste NASen stå på SD fötter för att violinerna skall få en vacker klang?

Är det lättare att marchera till musiken med spikes under NASen?

Väl mött :)
PS

:lol: :lol: :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-09 06:46

Svante skrev:Mja, jag var hemma hos en kompis som menade att ljudet lät bättre från SB om man först pausade och sedan återstartade. Jag tyckte jag hörde det som han beskrev, men tillskriver det ändå placebofacket tills det är visat i blindtest.

Jag får väl tillägga att jag försökte övertyga om blindtestandets förträfflighet. Undrar om de har testat det, förresten.

Ett blindtest mellan Linn 5103 Dac och squeezebox duet kommer snart.

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-09 06:56

Bill 50x skrev:

/ B

Korrekt.

Problemet kan bli stort om alla apparater dessutom har switchade nätdelar- störningarna sprids överallt via de analoga kablarna.

Detta elimineras helt med trådlös överföring ( åtminstone mellan dator och nätverkspelaren ).

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-09 09:03

Richard skrev:Bill 50x skrev:

/ B

Korrekt.

Problemet kan bli stort om alla apparater dessutom har switchade nätdelar- störningarna sprids överallt via de analoga kablarna.

Detta elimineras helt med trådlös överföring ( åtminstone mellan dator och nätverkspelaren ).

Om man är orolig så kan man ju som sagt köra trådlöst.
Jag är dock inte det minsta orolig, problemet är överdrivet och det är rent trams att tro att en dyrare NAS automatiskt skulle vara bättre än en billigare i just detta avseende.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-09 11:57

Moment-23 skrev:Om man är orolig så kan man ju som sagt köra trådlöst.
Jag är dock inte det minsta orolig, problemet är överdrivet och det är rent trams att tro att en dyrare NAS automatiskt skulle vara bättre än en billigare i just detta avseende.

Jag är inte heller orolig men det var nu inte frågan :-)

Jag gissar att NAS´ar i olika prisklasser går att jämföra med hifi-apparater i olika prisklasser. Dvs ett högre pris borde borga för en högre kvalitet, men att det inte går att använda detta resonemang som en regel.

Det finns ju regler/standarder för hur apparater ska begränsa utsläpp av elektronisk nersmutsning (EMC-direktiven) och man kan väl tänka sig att mer seriösa konstruktioner är, eller borde vara, bättre.

Det finns ju prestandatester av NAS´ar som på papperet är likvärdiga men som ända presterar väldigt olika.

Personligen så skulle jag nog dock välja NAS efter antal diskar och annan funktionalitet och ägna jakten på välljud på annat håll :-)

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-09 12:30

Medhåll till bill50x :)

Klart att det finns NASar som är bättre än andra. Jag köpte en NAs av Bamsefar som jag ångrar djupt - köpet var okej då, men inte alls vad jag borde köpt. Den står helt oanvänd 8O

Leta välljud på annat håll, men köp en NAS som står upp för det som är viktigt!

Den här håller jag för absolut bästa köp just nu:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010135543

Men som sagt, det är bara med avseende på kvalitét (om man vet vem som gör dom så förstår man), utbyggnadsmöjlighet och funktion. Ljudmässigt är det inte ju ingen skillnad alls. De som tror det är helt enkelt slipade försäljare eller rätt naiva.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-09 12:43

En sån har Kk skruvat ihop åt mig :) Snart räknar jag med installation. Först måste min andra datamanick komma. :) Bra backuppryl hoppas jag.

PS

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-09 15:03

Bill50x skrev:Personligen så skulle jag nog dock välja NAS efter antal diskar och annan funktionalitet och ägna jakten på välljud på annat håll :-)

Då har vi väldigt lika personligheter :wink:

Förresten, lite OT, men är du nöjd med lk140:an?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi