Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Om olika NAS´ar kan låta olika så beror det nog inte på förändring av dataströmmen i sig utan kanske att störningar från nätdel, diskar etc letar sig fram i nätverkskabeln och skapar störningar i anslutna apparater. En galvanisk avskiljare eller trådlöst nät borde i så fall vara en lösning.
Moment-23 skrev:Bill50x skrev:Om olika NAS´ar kan låta olika så beror det nog inte på förändring av dataströmmen i sig utan kanske att störningar från nätdel, diskar etc letar sig fram i nätverkskabeln och skapar störningar i anslutna apparater. En galvanisk avskiljare eller trådlöst nät borde i så fall vara en lösning.
Men de störningar som skulle kunna påverka resulterar ju i jitter eftersom det handlar om den digitala domänen.
Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Bill50x skrev:Om olika NAS´ar kan låta olika så beror det nog inte på förändring av dataströmmen i sig utan kanske att störningar från nätdel, diskar etc letar sig fram i nätverkskabeln och skapar störningar i anslutna apparater. En galvanisk avskiljare eller trådlöst nät borde i så fall vara en lösning.
Men de störningar som skulle kunna påverka resulterar ju i jitter eftersom det handlar om den digitala domänen.
Det behöver inte alls vara störningar i den digitala domänen, om skräp skickas ut genom nätverkskabeln och in i anslutna apparater så kan det mycket väl vara d/a-omvandlarna som påverkas. Eller så fortsätter "skräpet" vidare till förstärkarna osv.
/ B
petersteindl skrev:Måste NASen stå på SD fötter för att violinerna skall få en vacker klang?
Kaffekoppen skrev:Det där är ingen extern hårddisk.... det där är ett hjälpmedel för tekniker
Kaffekoppen skrev:Trådlöst, optiskt eller trådbundet med galvanisk avskiljare är melodin om man är nervös och hanterar switchade nätdelar
Zzombie skrev:Dom säger att dom hör skillnad. Vad den beror på vet man inte, bara att det låter olika om olika NAS. (Dyrare = bättre)
Moment-23 skrev:Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?
Svar nej!
Brus uppstår överhuvudtaget inte i den digitala domänen. Där är det jitter. Om det är jitter du menar skulle orsaka brus efter D/A omvandlingen så är svaret... nej! Teoretisk, med en dåligt konstruerad dac och utan buffert så ja, men det finns knappast något nytt idag som har så svårt jitter att det inte kan nära på elimineras i buffertminnet.
Jämför gärna med DAB radio, tycker du att du upplever en massa "brus och skit" där?
perstromgren skrev:TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
Hur reagerar en klämbox för att dataströmmen avbryts en sekund, eller så? Blir det tyst?
TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
Svante skrev:Mja, jag var hemma hos en kompis som menade att ljudet lät bättre från SB om man först pausade och sedan återstartade. Jag tyckte jag hörde det som han beskrev, men tillskriver det ändå placebofacket tills det är visat i blindtest.
Jag får väl tillägga att jag försökte övertyga om blindtestandets förträfflighet. Undrar om de har testat det, förresten.
Det behöver inte alls vara störningar i den digitala domänen, om skräp skickas ut genom nätverkskabeln och in i anslutna apparater så kan det mycket väl vara d/a-omvandlarna som påverkas. Eller så fortsätter "skräpet" vidare till förstärkarna osv.
/ B
Richard skrev:Bill 50x skrev:Det behöver inte alls vara störningar i den digitala domänen, om skräp skickas ut genom nätverkskabeln och in i anslutna apparater så kan det mycket väl vara d/a-omvandlarna som påverkas. Eller så fortsätter "skräpet" vidare till förstärkarna osv.
/ B
Korrekt.
Problemet kan bli stort om alla apparater dessutom har switchade nätdelar- störningarna sprids överallt via de analoga kablarna.
Detta elimineras helt med trådlös överföring ( åtminstone mellan dator och nätverkspelaren ).
Moment-23 skrev:Om man är orolig så kan man ju som sagt köra trådlöst.
Jag är dock inte det minsta orolig, problemet är överdrivet och det är rent trams att tro att en dyrare NAS automatiskt skulle vara bättre än en billigare i just detta avseende.
Bill50x skrev:Personligen så skulle jag nog dock välja NAS efter antal diskar och annan funktionalitet och ägna jakten på välljud på annat håll
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster