ros och ris till lts

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 22:17

Hej!
matson skrev:..."icke medlemmars" åsikter är kanske inte så intressanta? // Att kräva att någon annan
skall göra detta på ideell basis är...jag vet inte...fyll i själva valfritt smått nedsättande ord

- Va, vem har krävt det 8O?
Sådant skall ingen kräva så berättA*bsolut se till att slå denne gul och blå...
... med häpnad över A*rg... umentationen som då oåterkallerligt komma skall 8)!

Mvh A*

matson

Inläggav matson » 2004-09-26 22:41

celef skrev:"Man får inte glömma att LTS är en ideel förening och därmed testas all apparatur på medlemarnas fritid."

och? 8)

A* skrev:A*ntingen lever man upp till LTS´s i övrigt höga standard samt seriositet
även vad det gäller Av LTS & MoLT rekommenderade produkter, eller så få man helt enkelt ta o
låta bli att ha Av LTS & MoLT rekommenderade produkter!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 23:17

Hej!

JahA*, o A*nnars så... vadå?, skA*veckla LTS 8)? Krav är ej kravlösa o innehA* 0% makt uti...
LTS blifva det väl mest somså att..."icke medlemmA*rs" åsikter kanske inte är så intressanta?
- Eller hur? Dessutom skrivA*, preciiis innan du så lömskt citerA* faktiskt.se följande: Dock har
man den hööga status som ju LTS faktiskt.se (välförtjänt) har ibland många tyckA* inte
rekommenderat håller den kvaliteten man kan förvänta sig!
- A*lltså för det 1:a komplimA*ng
à A* :)!, för det 2:a är man inte helt utan ansvar bara för man är ideella o för det 3:e "tyckA*"
= tycker A*, m.A*.o. inte kräva... utan tyckA* tar det igen, "tyckA*" = inte kräva utan tycka 8)!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-27 00:53, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-26 23:33

Frågan om LTS testverksamhet dyker upp med jämna mellanrum på diverse hifi-fora. Här är några kommentarer:

- LTS tekniska sektion testar fler apparater än de som omskrivs i tidningen. Som oberoende förening kan vi välja att skriva uteslutande om sådant vi anser vara värt att skriva om.

- Eftersom vi tjänar våra medlemmar är det naturligt att även utgångna modeller står kvar på rekommenderatlistan. En fungerande god återgivare blir inte sämre för att den slutat tillverkas.

- Vi har under senare år utökat testverksamheten och gör oftare grupptester än tidigare. Vi ruckar emellertid inte på kvalitetskraven. En test i MoLten ska vara relevant, dvs berätta om testobjektets återgivningsegenskaper, oavsett om det handlar om en eller fem apparater. Det är, som alla säkert förstår, tidskrävande.

- Det har hänt att apparater som rekommenderats i MoLt har slutat att säljas i Sverige. Misstanken infinner sig att distributörer hellre säljer andra, kanske dyrare apparater, än en prisbillig grunka som visat sig vara bra.

- Dagens rekommenderatlista innehåller bl a Rotel 1090 och Pioneer 668 som båda finns tillgängliga på marknaden.

- Ingen skulle vara gladare än jag om fler goda ljudapparater hade tillverkats så att rekommenderatlistan hade kunnat göras längre. Då skulle den seriöse musik- och teknikentusiasten haft fler modeller att välja på inom varje produktsegment, och låta utseende, finesser och handhavande fälla utslaget. Men tills dess...

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson, LTS

matson

Inläggav matson » 2004-09-26 23:39

A: Gjorde du precis en Sladd? 8) Annars, Ja.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 23:42

Hej m!

Nej, ty A* äro icke sladd och/eller Jorma samt Ö :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-26 23:43

"A*v Lawrence & MagnUS rekommenderade produkter:

Bästa Cd-spelaren: Unsaigi 1828 (finns ej längre)
Ypperlig spelare i 2600 kr´s klassen som saknar nästan alla återgivningsfel. CD-spelaren var
i första Uzbekistan-tillverkade utgåvan praktiskt taget transparent, OBS! Detta gälla enbart
#6542-8653, Tjeckien, 1983-86.

Bästa Förstärkaren: Thomson BRA*-585 SE (finns ej längre)
Receiver där effekt o förförstärkare lämnar ytterst lite o önska, förutom mer effekt (15W).
Viktigt det är SE-utgåvan, då normal-modellen är klart undermålig som musikförmedlare!
- Skottsk byggsats ifrån 70-talet.

Bästa Högtalare: TNT 1.5 (finns inte längre)
Neutral högtalare som behöver uppbackning av subwoofer för o täcka hela det hörbara
frekvensområdet men annars halvbra som musikåtergivare. Kräva dock mycket effekt. "

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 23:49

Hej PJ!

A*lltså allt dettA* läst 47 ggr redan men vill ni inte ha konstruktiv kritik...
så fine för A* :)! (som skrev att LTS var väldigt bra bortsett ifrån just: rekommenderat...
listan! (Ni skulle i.o.f.s. luungt få dubbelt så mååånga medlemmar om ni tog bort den, men men 8)!))

Mvh A*

matson

Inläggav matson » 2004-09-26 23:52

Audiomanikern skrev:Hej m!

Nej, ty A* äro icke sladd och/eller Jorma samt Ö :)!

Mvh A*

8O 8O

Natti Natti

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 23:52

Hej c!

TackA* gör :oops: :oops:!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 23:54

God natt m!
matson skrev: 8O 8O !!

Natti Natti

- Sov så sött sockergrisen sin säga sladd, menA* såklart 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-27 00:09

finns det ngn förklaring till varför inte en enda ino-högtalare finns med på rek-listan då det verkar som var och varannan lts'are har ett par hemma? de andra har ett par uppgraderade sonab/carlsson men "bara" oa50.2 finns med på listan? hur obundet är lts? en bra produkt är väl en bra produkt oavsett härkomst, dessutom har väl de flesta av dessa modeller utvärderats uti atomer?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-27 00:13

PekkaJohansson skrev:Frågan om LTS testverksamhet dyker upp med jämna mellanrum på diverse hifi-fora. Här är några kommentarer:

- LTS tekniska sektion testar fler apparater än de som omskrivs i tidningen. Som oberoende förening kan vi välja att skriva uteslutande om sådant vi anser vara värt att skriva om.

Jag tycker det vore trevligt om man talade om lite mer vad som avlyssnats. Det behöver inte vara några långa utlägg, men för mig som har begränsad ekonomi är det av intresse med apparter som bara "bra". Om man ändå har lagt ned timtal på provlyssning kan man väl lägga 2 minuter på några rader i stil med:

- Vi lyssnade även på apparat X som kunde urskiljas i F/E-tester. Felen är inte stora, men finns där och hörs si och så.
För den som inte står till hakan i pengar kan den duga ändå.
Även apparat Y provlyssnades. En sann kalkon. Lät apa. Blä blä. Dålig bas, kraftig dist i mellanregistert. Mycket störande produkt.

Det tar inte så lång tid, och man får i alla fall lite ledtrådar. Om LTS rekomendear en förstärkare som kostar 25kkr skiter jag i, jag kan ändå inte köpa den. Men jan kan köpa en som är nästan, men inte riktigt, lika bra för halva den summan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 00:15

Hej!
celef skrev:finns det ngn förklaring till varför inte en enda ino-högtalare finns med på rek-listan då det verkar som var och varannan lts'are har ett par hemma? de andra har ett par uppgraderade sonab/carlsson men "bara" oa50.2 finns med på listan? hur obundet är lts? en bra produkt är väl en bra produkt oavsett härkomst, dessutom har väl de flesta av dessa modeller utvärderats uti atomer?

- Det beror på att om Ö*´s högtalare stod på rek-listan så skulle detta vara ngt
som kunde samt skulle användas mot Ö uti debatter på HiFiFor@, som ex dettA*... !

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-27 00:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-27 00:20

celef skrev:finns det ngn förklaring till varför inte en enda ino-högtalare finns med på rek-listan då det verkar som var och varannan lts'are har ett par hemma?

Ja, IÖ var ordentligt insyltad i LTS under lång tid. Som ordförande och redaktör för MoLt. Då passar det inte att rekomendera produkter som man själv tillverkar.
IÖ har däremot tagit fram högtalare (mycket bra sådana) som byggprojekt åt LTS, som medlemarna kunnat köpa delar till med rabatt. Delarna har då sålts via HiFikit i sthlm.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 00:27

Hej!

Jupp, var även biiiliga så ngn direkt kassaSuccé var det knappast tal om!

Mvh A*

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-27 00:42

okej då, jag får väl lov att hålla med om det
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-27 00:42

Max_Headroom skrev:IÖ har däremot tagit fram högtalare (mycket bra sådana) som byggprojekt åt LTS, som medlemarna kunnat köpa delar till med rabatt. Delarna har då sålts via HiFikit i sthlm.

Det var den man kunde "avnjuta" på Higend04 **fniss** :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 00:57

Hej!

Hörrö du-du R! Lägg ägg, menA*v :wink:! Den var nog trasig då dem annars
faktiskt.se bruka ljuda rätt så okej dessa därna LTS-byggsatserna!

Mvh A*

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-27 08:30

Rydberg skrev:
Max_Headroom skrev:IÖ har däremot tagit fram högtalare (mycket bra sådana) som byggprojekt åt LTS, som medlemarna kunnat köpa delar till med rabatt. Delarna har då sålts via HiFikit i sthlm.

Det där var väl onödigt Rydberg.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-27 10:10

Dahlqvist skrev:
Rydberg skrev:

Det där var väl onödigt Rydberg.

/Dahlqvist

Hehe, det var menat som ett skämt, alla som var där vet ju att högatalarna inte var helt kurranta :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 11:21

PekkaJohansson skrev:Frågan om LTS testverksamhet dyker upp med jämna mellanrum på diverse hifi-fora. Här är några kommentarer:
Härligt att du tar dig tiden! Uppskattas.

PekkaJohansson skrev:- LTS tekniska sektion testar fler apparater än de som omskrivs i tidningen. Som oberoende förening kan vi välja att skriva uteslutande om sådant vi anser vara värt att skriva om.
Kan jag förstå. Synd att ni inte har ett mer lättsamt format än en tung-rodd tidning. Jag menar att tidningen är ju tyngre att skriva i med tryck, korrläsning etc än att skriva lite mer lättsamt ex här på forumet eller på er hemsida.

PekkaJohansson skrev:- Eftersom vi tjänar våra medlemmar är det naturligt att även utgångna modeller står kvar på rekommenderatlistan. En fungerande god återgivare blir inte sämre för att den slutat tillverkas.
Självklart. Jag tror att många av kommentarerna rör att det är såååå få nya apparater som kommer in där.

PekkaJohansson skrev:- Vi har under senare år utökat testverksamheten och gör oftare grupptester än tidigare. Vi ruckar emellertid inte på kvalitetskraven. En test i MoLten ska vara relevant, dvs berätta om testobjektets återgivningsegenskaper, oavsett om det handlar om en eller fem apparater. Det är, som alla säkert förstår, tidskrävande.
Helt rätt. Kvalite skall det hållas på. Synd, återigen, att det inte kommer ut allt som ni testar - om än i mer lättsam form.

PekkaJohansson skrev:- Det har hänt att apparater som rekommenderats i MoLt har slutat att säljas i Sverige. Misstanken infinner sig att distributörer hellre säljer andra, kanske dyrare apparater, än en prisbillig grunka som visat sig vara bra.
8O Den ständiga misstron mot företagen!!! :lol: Alla i hifisverige följer ju inte era rekommendationer så det lär väl inte vara nån allvarlig nackdel att få den rekommenderad? Dessutom dyker det ju upp dom som inte subjektivt uppskattar apparatens ljud (snarare frånvaro av ljud) och därmed köper en annan apparat - hur kan företaget tycka illa om det scenariot? 8)

PekkaJohansson skrev:- Dagens rekommenderatlista innehåller bl a Rotel 1090 och Pioneer 668 som båda finns tillgängliga på marknaden.
Roteln var väl inte helt transparant eller minns jag fel? Så att dessa rekommenderas är ju lite märkligt. Men visst...bättre än inget...eller?

PekkaJohansson skrev:- Ingen skulle vara gladare än jag om fler goda ljudapparater hade tillverkats så att rekommenderatlistan hade kunnat göras längre. Då skulle den seriöse musik- och teknikentusiasten haft fler modeller att välja på inom varje produktsegment, och låta utseende, finesser och handhavande fälla utslaget. Men tills dess...
Som sagt - jag tycker det är synd att det inte kommer fram allt jobb ni lägger i övrigt på att testa...även om det inte renderar i en produktrekommendation.

matson skrev:LTS rekommenderat lista finns (väl främst) till för LTSmedlemmar och diskussioner kring den försiggår då rimligtvis i MoLT....."icke medlemmars" åsikter är kanske inte så intressanta?
Kanske rent av totalt ointressanta?(Vem vet? Inte jag)
Det verkar ytterst orimligt - så pass officiell och i rampljuset man är är väl knappast LTS en introvert grupp för endast medlemmarna!

matson skrev:Då LTS är en ideell förening så finns det en enkel lösning! Gå med i LTS och skriv apparatrecensioner(utifrån föreningens krav på noggrannhet)(Va! Verkar det krångligt och tidskrävande och inget man kan kräva av någon?).
Jag tror det är Naqref som tidigare startade en tråd. Den berörde hurvida man hade rätt att kritisera något om man inte själv gjort nått. Jag tycker att man helt klart skall få klä skott och ta emot kritik (om den inte är under bältet) och sen är det ju bara att acceptera den. Acceptans som baseras på ideelt arbete, för lite pengar, inga utlånade apparater eller så...men kritiken lär ju ändå komma. Men varför hugga, spotta och fräsa åt den, Matson?

matson skrev:Att kräva att någon annan skall göra detta på ideell basis är.....jag vet inte......fyll i själva valfritt smått nedsättande ord?
:lol: Oh, jag kan många ord om du vill ha hjälp! :D Jag kräver det inte men tycker det är synd att man inte jobbar mer fokuserat på att ta fram en uppdaterad rekommenderad lista. Alternativt att man jobbar mer effektivt. Känns som att man missbedömmer vilka apparater som man vill testa när man bara studerar dom på pappret...

matson skrev:Denna besatthet av vad som pågår inom LTS utan att man själv är medlem kan kanske vara intressant ur något psykologiskt perspektiv, men för mig framstår det som.....sorgligt(inte så sorgligt som att inte delta på "forumfika" men ändå..... ).
Det är det säkert! Jag är intresserad av båda fenomenen. Hur som helst är det vansinnigt att tro att en så pass stor del av en (liten) branch inte skall få uppmärksamhet och kommentarer. Ang forumsfika på Arken så vet jag att jag inte var med. Är det det kommentaren gäller?

matson skrev:Idén om att utgångna produkter inte skulle vara med på listan är så befängd att det borde insetts inom ca 0,1 s(dvs innan inläggen var färdigskrivna). (Exakt vad är svårt att förstå med att en apparat lever på beg. marknaden i 10-40 år och därför är det en j*****t bra idé att inte ta bort dom för att dom ersatts av en ny modell?)
Dom kan gärna få vara där men lätttillgängliga modeller torde ha ett större värde för alla läsare.

My 2 cents...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 11:28

EA - vad skall LTS göra ifall det råkar vara så illa att det inte görs några fler saker att kunna rekommendera? Nu hoppas jag verkligen att framtiden inte skall vara så illa, men....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-27 11:58

Nattlorden> Sannolikheten att de skulle hitta en ofärgande förstärkre med tanke på vad lite de har testat skulle vara försvinnande liten om det fanns få förstärkare som var lika bra som NAD 208. Då är det troligare att det finns många som är lika bra eller bättre bara att LTS inte hunnit testa dem än.

Så är det ju logikst sett iaf, sen om de har haft en jädra tur är ju en annan sak.......

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 12:03

Nattlorden skrev:EA - vad skall LTS göra ifall det råkar vara så illa att det inte görs några fler saker att kunna rekommendera? Nu hoppas jag verkligen att framtiden inte skall vara så illa, men....

Det är ju knappast mitt beslut men jag hade nog gått ut och visat på det datat man har. Exempelvis "vi har testat 20 st slutsteg i prisklassen 5 till 20'000kr (länk till alla modellerna) men inte funnit något transparant". Laggt ut på hemsidan, information till branchtidningar etc. Sen hade jag sökt en ny, fortsatt väg frammåt. Fler tester? Konstruera ett LTS-slutsteg som är icke färgande och kunna säljas som byggsats? Söka kontakt med förstärkarbyggande företag och bygga nått där?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 12:04

Rydberg - hur lite har de testat då? Det låter ju som du vet något som jag inte vet?

Tycker det låter som folk skulle ta och gå med och hjälpa till att få testat alla de där grejorna som de anser är lika bra...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 12:48

Nattlorden skrev:Tycker det låter som folk skulle ta och gå med och hjälpa till att få testat alla de där grejorna som de anser är lika bra...
Först och främst vill jag påpeka att kritiken återigen vänds utåt. Bort med kritiken och lasta andra... Kom igen nu!

Vidare undrar jag vilka "grejor som de anser är lika bra" är? Dessutom är väl inte alla renläriga och önskar en i F/E testanda transparant förstärkare utan istället en öppet framlyssnad och väl matchad apparat. Hotspur lyfte fram en person som inte föredrog Pioneers DVD-spelare som cd spelare t.ex.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 12:53

EA - vaddå utåt? Jag är inte med i LTS!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 12:59

Hej!
EngelholmAudio skrev:en i F/E testanda transparant förstärkare utan istället en öppet framlyssnad och väl matchad apparat.

- Detta två kriterier är ganska så snarlika!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 13:04

Audiomanikern skrev:Hej!
EngelholmAudio skrev:en i F/E testanda transparant förstärkare utan istället en öppet framlyssnad och väl matchad apparat.

- Detta två kriterier är ganska så snarlika!
Mvh A*
Verkar inte så ioma Pioneer DVD'n och NAD 208 sällan synns som framlyssnade och valda komponenter i "finhifi" eller vad vi skall kalla det.

NL skrev:EA - vaddå utåt? Jag är inte med i LTS!EA - vaddå utåt? Jag är inte med i LTS!
Jag skrev att den vänds utåt...inte att den vänds från nån på insidan och utåt. Men visst anmärk på det istället för dom viktigare frågorna/påpekandena i mina inlägg! :lol:

Det märks naturligtvis dåligt och det förstår jag. Men jag är inte 100% anti LTS.
Men det kanske jag skulle ta i en egen tråd om nu nån, mot förmodan, skulle vara intresserade av det.
vänligen
// Pär Engelholm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi