PekkaJohansson skrev:Frågan om LTS testverksamhet dyker upp med jämna mellanrum på diverse hifi-fora. Här är några kommentarer:
Härligt att du tar dig tiden! Uppskattas.
PekkaJohansson skrev:- LTS tekniska sektion testar fler apparater än de som omskrivs i tidningen. Som oberoende förening kan vi välja att skriva uteslutande om sådant vi anser vara värt att skriva om.
Kan jag förstå. Synd att ni inte har ett mer lättsamt format än en tung-rodd tidning. Jag menar att tidningen är ju tyngre att skriva i med tryck, korrläsning etc än att skriva lite mer lättsamt ex här på forumet eller på er hemsida.
PekkaJohansson skrev:- Eftersom vi tjänar våra medlemmar är det naturligt att även utgångna modeller står kvar på rekommenderatlistan. En fungerande god återgivare blir inte sämre för att den slutat tillverkas.
Självklart. Jag tror att många av kommentarerna rör att det är såååå få nya apparater som kommer in där.
PekkaJohansson skrev:- Vi har under senare år utökat testverksamheten och gör oftare grupptester än tidigare. Vi ruckar emellertid inte på kvalitetskraven. En test i MoLten ska vara relevant, dvs berätta om testobjektets återgivningsegenskaper, oavsett om det handlar om en eller fem apparater. Det är, som alla säkert förstår, tidskrävande.
Helt rätt. Kvalite skall det hållas på. Synd, återigen, att det inte kommer ut allt som ni testar - om än i mer lättsam form.
PekkaJohansson skrev:- Det har hänt att apparater som rekommenderats i MoLt har slutat att säljas i Sverige. Misstanken infinner sig att distributörer hellre säljer andra, kanske dyrare apparater, än en prisbillig grunka som visat sig vara bra.

Den ständiga misstron mot företagen!!!

Alla i hifisverige följer ju inte era rekommendationer så det lär väl inte vara nån allvarlig nackdel att få den rekommenderad? Dessutom dyker det ju upp dom som inte subjektivt uppskattar apparatens ljud (snarare frånvaro av ljud) och därmed köper en annan apparat - hur kan företaget tycka illa om det scenariot?
PekkaJohansson skrev:- Dagens rekommenderatlista innehåller bl a Rotel 1090 och Pioneer 668 som båda finns tillgängliga på marknaden.
Roteln var väl inte helt transparant eller minns jag fel? Så att dessa rekommenderas är ju lite märkligt. Men visst...bättre än inget...eller?
PekkaJohansson skrev:- Ingen skulle vara gladare än jag om fler goda ljudapparater hade tillverkats så att rekommenderatlistan hade kunnat göras längre. Då skulle den seriöse musik- och teknikentusiasten haft fler modeller att välja på inom varje produktsegment, och låta utseende, finesser och handhavande fälla utslaget. Men tills dess...
Som sagt - jag tycker det är synd att det inte kommer fram allt jobb ni lägger i övrigt på att testa...även om det inte renderar i en produktrekommendation.
matson skrev:LTS rekommenderat lista finns (väl främst) till för LTSmedlemmar och diskussioner kring den försiggår då rimligtvis i MoLT....."icke medlemmars" åsikter är kanske inte så intressanta?
Kanske rent av totalt ointressanta?(Vem vet? Inte jag)
Det verkar ytterst orimligt - så pass officiell och i rampljuset man är är väl knappast LTS en introvert grupp för endast medlemmarna!
matson skrev:Då LTS är en ideell förening så finns det en enkel lösning! Gå med i LTS och skriv apparatrecensioner(utifrån föreningens krav på noggrannhet)(Va! Verkar det krångligt och tidskrävande och inget man kan kräva av någon?).
Jag tror det är Naqref som tidigare startade en tråd. Den berörde hurvida man hade rätt att kritisera något om man inte själv gjort nått. Jag tycker att man helt klart skall få klä skott och ta emot kritik (om den inte är under bältet) och sen är det ju bara att acceptera den. Acceptans som baseras på ideelt arbete, för lite pengar, inga utlånade apparater eller så...men kritiken lär ju ändå komma. Men varför hugga, spotta och fräsa åt den, Matson?
matson skrev:Att kräva att någon annan skall göra detta på ideell basis är.....jag vet inte......fyll i själva valfritt smått nedsättande ord?

Oh, jag kan många ord om du vill ha hjälp!

Jag kräver det inte men tycker det är synd att man inte jobbar mer fokuserat på att ta fram en uppdaterad rekommenderad lista. Alternativt att man jobbar mer effektivt.
Känns som att man missbedömmer vilka apparater som man vill testa när man bara studerar dom på pappret...matson skrev:Denna besatthet av vad som pågår inom LTS utan att man själv är medlem kan kanske vara intressant ur något psykologiskt perspektiv, men för mig framstår det som.....sorgligt(inte så sorgligt som att inte delta på "forumfika" men ändå..... ).
Det är det säkert! Jag är intresserad av båda fenomenen. Hur som helst är det vansinnigt att tro att en så pass stor del av en (liten) branch inte skall få uppmärksamhet och kommentarer. Ang forumsfika på Arken så vet jag att jag inte var med. Är det det kommentaren gäller?
matson skrev:Idén om att utgångna produkter inte skulle vara med på listan är så befängd att det borde insetts inom ca 0,1 s(dvs innan inläggen var färdigskrivna). (Exakt vad är svårt att förstå med att en apparat lever på beg. marknaden i 10-40 år och därför är det en j*****t bra idé att inte ta bort dom för att dom ersatts av en ny modell?)
Dom kan gärna få vara där men lätttillgängliga modeller torde ha ett större värde för alla läsare.
My 2 cents...