Ja så har jag också hittat hit.. Ingen främling kanske? Jag har varit rätt aktiv på diy forumet på hififorum.
Har dock aldrig presenterat mig tror jag..
Magnus, 22, bor i Luleå, Pluggar Arena Media Musik och Teknik och har tänkt inrikta mig på akustik, elektroakustik typ.. Första terminen så allt är inte riktigt bestämt..
Har hållt på med ljud sedan jag gick i åttan. Då var det experiment med gamla högtalare och en gammal stereo hemma på mitt rum.. Alla möjliga placeringar med upp till sex högtalare (ibland kopplade i serie/parallell med högtalar utgångarna parallell kopplade!). Hörnplacering, riktade mot taket, riktade mot väggen, golvet jag det mesta var ju intressant..
Sen gick det vidare. En gammal Hitachi förstärkare (en sån silvrig lp/band/radio/förstärkare som var vanliga förr) som så småningom monterades isär så bara förstärkardelen användes liggandes på en bit frigolit med frikopplad trafo på golvet (high end..

). Till detta ett par Zachry färdiga högtalare från ljudia med femtums mellanreg en tums diskant och en tia till bas. Skämt element i skämtlåda, behöver man säga mer?
Unger fär vid denna tiden (andra året i gymnasiet) så hittade jag hifi och musik bland alla tidningar(inklluderat slitz!

) i affären och började således läsa den. Detta var väl den egentliga HiFi triggningen. Fortsatte sedan med High Fidelity och premunerade på båda dessa ett bra tag.
Efter att ha läst en del tidningar så började man ju fundera om man inte kunde bygga en högtalare för billigare peng än vad som fanns på marknaden. Ur detta kom första bygget bestående av en Seas G17RE/P och en SS9300. Lådan blev en 19mm mdf låda på 1n meter med halva lådan fylld med sant. Filtret var ett andra ordningens filter som hifikit räknade ut (mindre korrekt mao..). Högtalaren lät dock rätt bra trots det något ovetenskapliga framtagandet.. Elementval gjordes av penga skäl kopplat till ett "den där högtalaren verkar ju bra alltså kan det inte vara dåliga element" resonemang. Filter var ju så krångligt och "dessutom måste väl hifikit veta vad dom pysslar med dom säljer ju grejjorna.."

Men i vilket fall så var Diy nerven uppvaknad. Med ett intresse följer viljan att få reda på hur det egentligen fungerar och därmed började man läsa all möjlig litteratur man fick tag på både på nätet och från bibliotek.
Ungefär samtidigt som detta så utvecklades hifi nerven också.. Man trevade runt på butiker och funderade vad man skulle lägga sina stackars slantar på.
Första egentliga köpet som skulle bli av var en NAD integrerad på Hifiklubben i Umeå. Detta köp skulle realiseras genom ett inbyte av en radiostyrd bil

plus de pengar jag hade. Men en mindre dispyt mellan handlaren och mig själv gjorde dock att köpet inte blev av.
Efter ett tags vänteperiod så såg jag att det fanns en hifibutik till i Umeå som jag inte varit medveten om. En annons i stil med "bäst på hifi och surround" gav ju mersmak. Sakt och gjort (och med den nya tidens surroundfeber) så ringde jag till Jörgen på Stereokompaniet. Nåt i stil med detta var samtalet:
Jag: "Hej jag såg du sålde stereogrejjor och surround så jag undrar vad du har i den lägre prisklassen när det gäller surroundförstärkare?"
Jörgen: "Nja nu är det så att jag inte riktigt säljer såna prylar. Sen tycker jag inte du ska köpa en bilig surround förstärkare då en bra HiFi stärkare är överlägsen när det gäller att spela musik och surround"
Jag(förvirrad): "Eh ok"
Jörgen: "Men du är välkommen in så kan du ju få lyssna på lite grejjor"
Jag: "Ehm ja kanske det"
Ja inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Surroundstärkarna dom testade i tidningarna verkade ju inte så dåliga?? Jag avfärdade denna "dåre" och fortsatte fundera var jag skulle kunna köpa min förstärkare (cd hade jag ju redan införkaffat från en kompis för 300 kr).
Efter ett tag så bestämde jag mig dock för att söka rätt på denna skumma hifibutik. Efter mycket letande hittade jag den lilla anonyma butiken nedanför lasarettet. Inklämt i en rätt liten lokal stod förvånadsvärt lite grejjor.
Jag klev i vilket fall in i butiken rakt in i en pågående demo av en Linn Classik och ett par Keosa högtalare. Försiktigt satte jag mig i en stol och väntade på att dom skulle bli klara.
Då slog det mig! Den här basgången har jag inte hört förut. Hmm? Dessutom ville min högra fot på nåt vis inte hålla sig still.. "Måste... hålla... takten" var liksom känslan. Väldigt skumt tänkte jag men gav inte så mycket mer notis om det.
Demon tog iaf slut och kunden gick. Kvar var jag med butikägaren som jag kände igen från teleofon. En öppning med nåt i stil med att jag har ju läst i tidningar gav inga större poäng hos denne mannen som direkt började sin föreläsning (mässa som vissa kanske skulle kalla det..

) om hur Linn skillde sig från resten av hifi världen och hur deras metod gav en mera objektiv grund för att utvärdera hifiprodukter. Ja behöver jag fortsätta? De flesta är väl bekanta med detta resonemang och många tycker det är helt befängt.
Jag gick ut ur butiken med en något konfunderad min. Det extrema resonemanget och hängivenheten hos denna handlare gjorde ite inte speciellt svårt att avfärda honom som galen eller runt av dum i huvet.
Dock så hade ju nya idér om hifivärlden blivit presenterade och detta måste ju undersökas. Tidningarna började läsas ur ett annat ljus och snart kom man fram till att allt som presenterades var godtyckligt subjektiva idéer. Och hur kom det sig att jag hörde information i musiken som jag aldrig hört förut på Stereokompaniet och inte på de andra butikerna i stan? Dessutom verkade det ju som att dom spelade mer musik som han sa. Att det var engagerande att lyssna till gjorde ju min högerfot väldigt klart också. Hmm kunde det ha funnits nån sanning i det han sa?
Jag ska inte fördjupa mig mer i det.. Jag gick tillbaka efter en tid och tänkte utreda detta fenomen lite mer. En grundligare förklaring som inte saknade så speciellt många logiska hål (inom reglerna för paradigmen iaf) och ett helt oöverträffat bemötande gjorde sitt och lyssningstesterna som gjordes talade sitt klara språk. En arcam förstärkare inhandlades då detta var vad budgeten klarade av. En Cambridge cd/stärkare kombo hade nog varit bättre nu när man ser tillbaka på det hela.. Men jag var väl inte så insatt och ville väl inte ge upp mina egna idéer hur som helst.
Efter detta byttes arcamen in mot en Linn Genki. Lite konstigt kanske men till förklaringen hör att gymnasiet var slut och jag och en kompis, som jag också lyckades få över på "vår" sida, bestämde oss för att dela lägenhet eftersom vi båda skulle börja universitetet i Umeå. Då han hade (har) större budget än mig så köpte jag en cd och han stod för resten. Således hade vi en rätt respektabel anläggning i vardags rummet. En Genki, ett Kairn, två LK85 och ett par aktiva Ninka. Behöver man säga annat än underbart?
Cdn har ju hängt kvar och är således stommen i mitt nuvarande system där den lyckas uppväga bristerna hos en SSI System3200 surroundpåhängsprocessor som används som försteg och ett NAD 2200 slutsteg. Uppgradering önskas men det var ju det här med pengar.. Diy högtalarbyggen, en dator och en stereo är inga bra hobbies att kombinera. Speciellt när man tar i beräkningen studielitterat, boende och mat..
Hmm blev en rätt omfattande presentation.. Inte så mycket Diy kanske. Men ni kanske förstår att att gillar det trots att jag blivit "Linn frälst"