Skall alla presentera sig eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2003-10-04 12:39

Hej Alla.

Jag heter egentligen Adam Mossberg och är 25 år.
I Dagens läge så driver och äger jag Budha Audio Import.

Mitt första hifi minne är när jag haft sönder min mammas tv och följde med henne för att lämna in den för lagning. Killen som drev butiken ägnade stor del av sin privata tid till att bygga egna högtalare och trixxa lite med elektronik.
Jag fastnade helt där nere i hans källar lokal och fick en massa ring magneter (sådanna som sitter bakom högtalarelement) som jag tog hem och då märkte jag att dom hade en väldigt rolig effekt på tv apparater. Efter det lilla missödet så fick vi lämna in tv:n på lagning igen. :D

Sedan dess har jag alltid varit intresserad av hifi och allt runt omkring det(15 år).

Jag hoppas att jag kan bidraga med en positiv attityd och lite kunskap.
Bästa Hälsningar
/Adam Mossberg

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2003-10-04 13:42

Hej!

Jag heter Rickard och är född -80. Varit intresserad av hifi sedan slutet av nittiotalet då en klasskamrat höll ett föredrag om rör i gymnasiet.

Jag läser till civilingenjör på Chalmers och till civilekonom på handelshögskolan i Gbg med inriktning mot finansmatematik/finansiell ekonomi och tycker om grekiska bokstäver, funktionaler och integrationsteori... :idea: :)
Tänkte bli finanskung någon gång i framtiden - får väl se hur det blir med det (kommer säkert att bli en i raden av kufiga forskare på matteinstitutionen istället). :wink:

Är mer teoretiker än praktiker, varför DIY-erfarenheterna endast sträcker sig till att ha assisterat ett Edison 60-bygge och lite rg62-terminering. Får väl se om jag kan ändra på detta. Hade varit riktigt kul att snickra ihop basmoduler någon gång!

Med vänlig hälsning,
Rickard

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-04 16:46

Hej!

Jag heter Johan. Jag jobbar som maskiningenjör. Musik har jag alltid gillat. Min första skiva var Oxygene med Jarre. Sedan blev det mycket synth, men nu är det allt möjligt som spelas. Dock väldigt lite hårdrock och klassiskt. Var duktigt apparatintresserad för ca 10 år sedan. Gick då med i LTS och apparatintresset försvann... I samma veva skaffade jag också dom prylar som jag fortfarande använder till att spela mina skivor. Andra intressen började ta överhanden (skärmflyg och cykling) och jag var ganska nöjd med mina prylar och ljudet dom avger. Men så i våras byggde jag nya högtalre till datorn. Så jag har alltså fått ett återfall. På gång:

-Nya högtalre som ska ersätta min Infinty Kappa 6 (just, den gamla modellen med EMIT-K diskanten).

- Absorbenter coh diffusorer.

- En DAC till CDn. Tänkte köpa en begagnad eller bygga själv. Men det är ingen mening att mecka med sånt tjafs förrän jag får lite ordning på rummet som ringer som en kyrkklocka...

Skrev förut på hififorum.nu som Mr.Älg Men det gick inte att ha Ä med i nicket här så jag valde Max Headroom som nick istället.

Användarvisningsbild
Sir_Woren

Inläggav Sir_Woren » 2003-10-04 20:14

Hej!

Jag heter Jimmy och för nuvarande går jag tredje året på systemvetenskap, på universitetet här i stan.

Mitt hifiintresse började den dagen man skaffade sig bil och kunde lyssna på den volym man ville.. :D

Nuförtiden är det bara stereon hemma som gäller då jag inte har råd att försäkra anläggningen i bilen..Den ligger dock i vila hemma hos föräldrarna (steget är ett Phoenix Gold 475 TI 8)). Med tanke på min ekonomi nu så tar det lång tid mellan uppgraderingarna, det blir att man köper mer cd-skivor istället..:) Små många utgifter känns inte lika hårt..

Väl mött
// Jimmy

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-04 20:18

Bakom hepcat finns Mikael Lyly som började sin hifi bana när jag gick i 4an och fick min första stereo den bestog av en Dual 1210 en DUX Reciver och ett par hembyggda högtalare. började ganska omgående titta efter bättre grejor men hittade inget jag tyckte vara prisvärt så jag körde vidare på vad jag hade men så dog ena kanalen och jag köpte lite billiga separata delar men till slut köpte jag ett japan paket för 7500:- nöjde mig med det ett tag intresset hade avtagit men så kopplade jag in min dual på systemet och det blev roligare då bestämde jag mig för att leta upp en dual 505 begagnat såg en begagnad annonseras i en butik på en lista i fönstret för 1600:- gick in för att titta på den och fick lyssna på den sedan en Linn basik tänkte att bättre blir det nog inte fick sedan lyssna på Linn Axis samma tanke där sedan fick jag höra på en Linn Sondek med ekos och troika. och mitt intresse hade vaknat igen riktigt.

Annars så är jag intresserad av gamla saker. gamla bilar möbler kläder mm gärna 30-50 tal mest inne på 50 tal.
Jag är även intresserad av elektronik har gått el-tele hemelektronik på AMU studeara nu för att få behörighet att komma in på chalmers elektro civilingengörsutbildning.
jobbar nu halvtid på Liar corruption oj Lear corporation heter det kanske.

gillar och håller med vee eights lilla slogan om att framtiden var bättre förr

Användarvisningsbild
chrille

Inläggav chrille » 2003-10-04 22:05

God kväll!

Christian heter jag. Född 83. Hifi intresset har jag haft i ca 6-7år, musik intresset så länge jag kan minnas. Jag är certifierad flygtekniker, men i dagsläget är flygindustrin inte en speciellt het arbetsplats.
Studerar just nu Informatik och Ekonomi 160p på Mdh i Västerås.
Äger och driver tillsammans med två kolleger CN Ljudteknik.
Framtiden då? Vill gärna jobba som ledare i ett mindre företag.

När det gäller hifi-intresset så är det DIY för hela slanten, själva snickerierna/träarbetet bakom är det bästa jag vet :D

Andra intressen utöver hifi/musik är dykning, flyg, astronomi("djuprymdobjekt"), hantverk, ledarskap.

Det var allt för den här gången! Ska försöka kika in här med jämna mellanrum...

Ha en fortsatt trevlig helg!
Chrille

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-10-05 00:53

Hej jag heter Johan, är född -72. Började med hifi som student -96 (är utbildad arkeolog) när jag köpte en HK cd och en Adcom förstärkare och kopplade dom till mina Mirage 190. Men ursprungligen har jag använt farsans anläggning och digra skivsamling i åratal.
Av någon anledning blev jag less på detta studentsystem och bytte till Linn, sen har det flutit på. Med skillnaden att jag nu inte litar blint på köpeshifi utan börjar mer och mer bli diy:er när det gäller kablar och högtalare. Håller på med några stativhögtalare men eftersom jag måste krångla till allt och komma på egna lösningar, lära mig mäta osv utan att det kostar pengar tar det en jäkla tid.
Nu har jag hittat ett snickeri som sågar rakt så det lär gå fortare vid nästa bygge. :P
Let forever be

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2003-10-05 11:17

Hejsan ! Jag heter Janne och är 34 år gammal. Jag är ensamstående pappa till en 4-årig son. Jag jobbar på ett företag som håller på med Färdskrivare, Taxametrar, virar och även instrument och räknare till industrin.

Jag vet inte riktigt när jag började med "hifi". Men jag tror att det var ngn gång i 14-15 års åldern när jag gick över från hårdrock till att även lyssna på mera aukustiskt musik. Idag så lyssnar jag på nästan allt ! Och det är jag väldigt glad över.

Förutom musik så tittar jag gärna på film. Jag fiskar en del också !

Mvh/Janne

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-05 12:30

Ja så har jag också hittat hit.. Ingen främling kanske? Jag har varit rätt aktiv på diy forumet på hififorum.
Har dock aldrig presenterat mig tror jag..
Magnus, 22, bor i Luleå, Pluggar Arena Media Musik och Teknik och har tänkt inrikta mig på akustik, elektroakustik typ.. Första terminen så allt är inte riktigt bestämt..
Har hållt på med ljud sedan jag gick i åttan. Då var det experiment med gamla högtalare och en gammal stereo hemma på mitt rum.. Alla möjliga placeringar med upp till sex högtalare (ibland kopplade i serie/parallell med högtalar utgångarna parallell kopplade!). Hörnplacering, riktade mot taket, riktade mot väggen, golvet jag det mesta var ju intressant..
Sen gick det vidare. En gammal Hitachi förstärkare (en sån silvrig lp/band/radio/förstärkare som var vanliga förr) som så småningom monterades isär så bara förstärkardelen användes liggandes på en bit frigolit med frikopplad trafo på golvet (high end.. :lol: ). Till detta ett par Zachry färdiga högtalare från ljudia med femtums mellanreg en tums diskant och en tia till bas. Skämt element i skämtlåda, behöver man säga mer?
Unger fär vid denna tiden (andra året i gymnasiet) så hittade jag hifi och musik bland alla tidningar(inklluderat slitz! 8) ) i affären och började således läsa den. Detta var väl den egentliga HiFi triggningen. Fortsatte sedan med High Fidelity och premunerade på båda dessa ett bra tag.
Efter att ha läst en del tidningar så började man ju fundera om man inte kunde bygga en högtalare för billigare peng än vad som fanns på marknaden. Ur detta kom första bygget bestående av en Seas G17RE/P och en SS9300. Lådan blev en 19mm mdf låda på 1n meter med halva lådan fylld med sant. Filtret var ett andra ordningens filter som hifikit räknade ut (mindre korrekt mao..). Högtalaren lät dock rätt bra trots det något ovetenskapliga framtagandet.. Elementval gjordes av penga skäl kopplat till ett "den där högtalaren verkar ju bra alltså kan det inte vara dåliga element" resonemang. Filter var ju så krångligt och "dessutom måste väl hifikit veta vad dom pysslar med dom säljer ju grejjorna.." :lol: Men i vilket fall så var Diy nerven uppvaknad. Med ett intresse följer viljan att få reda på hur det egentligen fungerar och därmed började man läsa all möjlig litteratur man fick tag på både på nätet och från bibliotek.

Ungefär samtidigt som detta så utvecklades hifi nerven också.. Man trevade runt på butiker och funderade vad man skulle lägga sina stackars slantar på.
Första egentliga köpet som skulle bli av var en NAD integrerad på Hifiklubben i Umeå. Detta köp skulle realiseras genom ett inbyte av en radiostyrd bil 8O plus de pengar jag hade. Men en mindre dispyt mellan handlaren och mig själv gjorde dock att köpet inte blev av.
Efter ett tags vänteperiod så såg jag att det fanns en hifibutik till i Umeå som jag inte varit medveten om. En annons i stil med "bäst på hifi och surround" gav ju mersmak. Sakt och gjort (och med den nya tidens surroundfeber) så ringde jag till Jörgen på Stereokompaniet. Nåt i stil med detta var samtalet:
Jag: "Hej jag såg du sålde stereogrejjor och surround så jag undrar vad du har i den lägre prisklassen när det gäller surroundförstärkare?"
Jörgen: "Nja nu är det så att jag inte riktigt säljer såna prylar. Sen tycker jag inte du ska köpa en bilig surround förstärkare då en bra HiFi stärkare är överlägsen när det gäller att spela musik och surround"
Jag(förvirrad): "Eh ok"
Jörgen: "Men du är välkommen in så kan du ju få lyssna på lite grejjor"
Jag: "Ehm ja kanske det"

Ja inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Surroundstärkarna dom testade i tidningarna verkade ju inte så dåliga?? Jag avfärdade denna "dåre" och fortsatte fundera var jag skulle kunna köpa min förstärkare (cd hade jag ju redan införkaffat från en kompis för 300 kr).
Efter ett tag så bestämde jag mig dock för att söka rätt på denna skumma hifibutik. Efter mycket letande hittade jag den lilla anonyma butiken nedanför lasarettet. Inklämt i en rätt liten lokal stod förvånadsvärt lite grejjor.
Jag klev i vilket fall in i butiken rakt in i en pågående demo av en Linn Classik och ett par Keosa högtalare. Försiktigt satte jag mig i en stol och väntade på att dom skulle bli klara.
Då slog det mig! Den här basgången har jag inte hört förut. Hmm? Dessutom ville min högra fot på nåt vis inte hålla sig still.. "Måste... hålla... takten" var liksom känslan. Väldigt skumt tänkte jag men gav inte så mycket mer notis om det.
Demon tog iaf slut och kunden gick. Kvar var jag med butikägaren som jag kände igen från teleofon. En öppning med nåt i stil med att jag har ju läst i tidningar gav inga större poäng hos denne mannen som direkt började sin föreläsning (mässa som vissa kanske skulle kalla det.. :wink: ) om hur Linn skillde sig från resten av hifi världen och hur deras metod gav en mera objektiv grund för att utvärdera hifiprodukter. Ja behöver jag fortsätta? De flesta är väl bekanta med detta resonemang och många tycker det är helt befängt.
Jag gick ut ur butiken med en något konfunderad min. Det extrema resonemanget och hängivenheten hos denna handlare gjorde ite inte speciellt svårt att avfärda honom som galen eller runt av dum i huvet.
Dock så hade ju nya idér om hifivärlden blivit presenterade och detta måste ju undersökas. Tidningarna började läsas ur ett annat ljus och snart kom man fram till att allt som presenterades var godtyckligt subjektiva idéer. Och hur kom det sig att jag hörde information i musiken som jag aldrig hört förut på Stereokompaniet och inte på de andra butikerna i stan? Dessutom verkade det ju som att dom spelade mer musik som han sa. Att det var engagerande att lyssna till gjorde ju min högerfot väldigt klart också. Hmm kunde det ha funnits nån sanning i det han sa?

Jag ska inte fördjupa mig mer i det.. Jag gick tillbaka efter en tid och tänkte utreda detta fenomen lite mer. En grundligare förklaring som inte saknade så speciellt många logiska hål (inom reglerna för paradigmen iaf) och ett helt oöverträffat bemötande gjorde sitt och lyssningstesterna som gjordes talade sitt klara språk. En arcam förstärkare inhandlades då detta var vad budgeten klarade av. En Cambridge cd/stärkare kombo hade nog varit bättre nu när man ser tillbaka på det hela.. Men jag var väl inte så insatt och ville väl inte ge upp mina egna idéer hur som helst.
Efter detta byttes arcamen in mot en Linn Genki. Lite konstigt kanske men till förklaringen hör att gymnasiet var slut och jag och en kompis, som jag också lyckades få över på "vår" sida, bestämde oss för att dela lägenhet eftersom vi båda skulle börja universitetet i Umeå. Då han hade (har) större budget än mig så köpte jag en cd och han stod för resten. Således hade vi en rätt respektabel anläggning i vardags rummet. En Genki, ett Kairn, två LK85 och ett par aktiva Ninka. Behöver man säga annat än underbart? :D
Cdn har ju hängt kvar och är således stommen i mitt nuvarande system där den lyckas uppväga bristerna hos en SSI System3200 surroundpåhängsprocessor som används som försteg och ett NAD 2200 slutsteg. Uppgradering önskas men det var ju det här med pengar.. Diy högtalarbyggen, en dator och en stereo är inga bra hobbies att kombinera. Speciellt när man tar i beräkningen studielitterat, boende och mat.. :wink:

Hmm blev en rätt omfattande presentation.. Inte så mycket Diy kanske. Men ni kanske förstår att att gillar det trots att jag blivit "Linn frälst" :D

Användarvisningsbild
plinius_mannen

Inläggav plinius_mannen » 2003-10-05 15:29

hej, jag sitter i göteborg och jobbar som akustiker, man kan säga att jag jobbar med min hobby, vilket är kul, undrar hur det blev så?
På arbetstid sitter jag bl.a. och modellerar rum i CATT, det är allt från biosalonger, hörsalar till offentliga utrymmen, men även en hemmabio har slunkit in.

Hemma sitter jag och lyssnar på musik så det står härliga till, jag gillar när man kommer in i musiken och sitter i ett meditativt tillstånd och bara njuter. För närvarande är det tillsammans med en plinius2100i förstärkare som jag råkade köpa bara för att jag i september 2001 bestämmde mig för att lägga större delen av lönen på ett hifiköp, den låter skönt! Nu längtar jag till jag får möjlighet att ta hem en Meridian 588, en finfin apparat som passar min ljudsmak.

Byggde ett par högtalare för två år sen då jag läste akustik på Chalmers, kul bygge. Det är bra att ha tillgång till ekofritt rum och laservibrometer när man bygger. Nu i dagarna har de blivit inlämnade till Jan Stridbeck för att han skall ta fram ett slutligt filter till dem.

Min ödmjuka uppfattning är att bra saker låter bra i ett bra rum.

För övrigt kör jag omkring i skogen och lerar ner mig med min cykel.

MVH Mats

Användarvisningsbild
Pabo

Presentation av Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-05 19:32

Pabo står för Patrik Boström och var min Ericssonförkortning då jag jobbade på Ericsson Components AB i Kungens Kurva mellan 96 och 99.

Jag är 29år gammal, född i Värnamo, studerade till Utvecklingsingenjör i Halmstad, jobbade på Ericsson i 3,5år, sedan som konsult på Sigma i Jönköping. Bor sedan 2,5 år i Ramlösa, Helsingborg där vi planerar att stanna (en underbar stad både sommartid och vintertid). Jag driver ett företag som heter Anaview AB (An analog point of view). Vi är ett utvecklingsföretag som hjälper diverse företag i Sverige med utveckling av analog elektronik. Mestadels har det blivit strömförsörjningar till stridsflygplan, ADSL-modem, symaskiner mm. Men vi har även ett kontrakt med Zetex om utveckling av IC-kretsar.

Började med hifi, i form av hornhögtalare, som 16-åring och fortsatte med slutsteg något år senare. Fuskade med högtalarbyggen under 5 år men gav upp eftersom det inte gick verifiera med mätinstrument på den tiden (kostade för mycket för en student). Har byggt massor av förstärkare och har testat det mesta. Startade tråden "En genomskinlig Förstärkare" på det andra forumet som Nagref och jag har underhållit en del. Kanske skall flytta den hit nu?? Är dock trött på att bygga förstärkare eftersom det är det lättaste man kan göra :wink: Hur mycket skillnad hör man på 0,001% THD och 0,0001% THD när högtalaren ändå uppvisar 0,5% THD? :( Har därför påbörjat ett högtalarprojekt för att jag idag kan mäta utan större bekymmer :D

Har hållit på med klass-d i ett år nu. Inte för att jag föredrar dem framför klass-A eller klass-B ljudmässigt utan därför att det finns en tid och en plats för nästan allt. I bilar, hemmabioslutsteg eller bärbart finns det uppenbara fördelar med klass-d. Den som jag hade "färdig" för tre veckor sedan uppvisade ett THD på ca 0,007% vid 1kHz och 20W men tekniken visade sig vara patenterad av Powerhouse (ICEpower). Tolka inte det som att jag är impulsiv och onoggrann. Jag visste nästan att tekniken var patenterad men har färdigställt den i alla fall för att lära mig.

Har en familj bestående av frun Pernilla, bebisen Clara och perserkatten Musse. Har också något som de flesta bara drömmer om, ett eget hifirum på 25kvm där jag får göra vad jag vill :lol:

Gillar för övrigt rödvin, öl, styrketräning, långdistanslöpning, datorer mm.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2003-10-05 22:04

Hej alla,
jag heter Jonas Nilsson 35 år gift har 2 små knoddar och bor i ishockeyn´s huvudstad Göteborg *ler*.
Har väl som de flesta andra börjat min Hi-fi bana med Nad 3020 någon gång i början på -80 talet. Har haft Nad (flera varianter), Cerwin Vega....hehe, QLN Signature (tror jag dom hette), B&W Silver Signature och 802 Matrix, diverse Onkyo och Marantz, Pioneer Prologue, Denon poa-6600 +diverse annan Denon, Rega, Aragon 4004mk2, Acurus Dia, Harman Kardon , Celestion, Infinity Kappa mm.
Hamnade i hembioträsket för ett par år sen, men längtar tillbaka till 2 kanal. Har jobbat som säljare och butikschef på Hi-Fi klubben Skånegatan mellan -89 till -94. Jag var den långhåriga killen med pudelrocksfrisyr (mest i tofs) för dom som kommer ihåg :D Nu mer jobbar jag som produktionsledare på Volvo LV.
Suktar nu efter tips på bra 2-kanal till vettigt pris, har kollat elektronik: Arcam, Rotel, Roksan, mm
Högtalare: Totem, Amphion, Avance, Monitor Audio.
Tacksam för tips.
Ha de´
Jonas

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2003-10-06 01:34

Wellwell. HEEEEJ! :D

Jag sitter här och lyssnar på min nyss färdiga konstruktion... kul.

Nåväl, jag heter Jocke Troëng och pluggar första året på Design och Produktframtagning på KTH. Har alltid haft ett musikintresse: fiol>gitarr>trummor. Och trummor spelar jag nu, så fort jag kan få tag på en replokal med min bassist.. (vi är en duo)

Spelar just nu på en Cambridge A500, som gör ett utomordentligt jobb för dom pengarna! (tack fanatic..;)). Och som cd-spelare används en Pioneer PD-S507 med stable platter och Legato länk.

Det som jag gillar mest är designen/framtagningen av nya högtalare. Väldigt kul faktiskt! Spelar just nu på ett par g:la konstruktioner som jag måste göra mig av med! (såå stickig diskant och total avsaknad av djupbas) De bygger på ett par Seas p17rex och någon seas diskant jag inte kommer ihåg betäckningen på och byggdes för nästan tio år sedan.

Det jag byggt därefter är en subba som bygger på en MDS förstärkare, en 70l låda och två st MDS dyn10.1. Dessa har jag klarat av att bottna, och känner därmed att jag borde bygga om denna konstruktion när "jag orkar och har tid" eller sällja av den till någon stackare som gillar stora subbar ;). Jag har även haft funderingar på att dela upp den i två... men orkar jag? Isåfall skulle de byggas med en liten "pyramidformation" tror jag, á la Carlsson.. Det jag just byggt ihop som jag skriver om här ovan är ett par MDS DAR-5.1Q (fast det står F på förpackningen?) och en pearless ct62a. Mitt problem med denna mellanbas är att den inte är uppmätt någonstans, inte ens MDS har några mätdata på den, då den "aldrig mätts upp" enligt dom. ;)

Men nu till saken med dom där mellanbasarna. De låter mkt bra anser jag, men jag har bara lyssnat på dom ca 1.5h.. så det kommer nog behövas några timmar till ;). Men det roliga är att jag fått reda på att jag antagligen kommer kunna göra frekvensmätningar på dom i skolan, vilket gör det mkt roligare att bygga på dom!

Nu till grejjen om MDS. Jag köpte på mig en massa MDS grejjer när de REAdes bort.. och sedan hag jag byggt in dom när det funnits tid, och det har varit lite nerprioriterat om vi säger så.. ;) Därför så bygger jag på väldigt g:la projekt och kan nog säga att jag INTE skulle köpt MDS basarna om jag varit ute och handlat idag.. ;)

Nåväl, nu skall jag börja med ett surround projekt med tangbandare, som typ ALLA stockholmare? ;) (tack Alexi, jag hade inget annat projekt igång just nu..)

Det var väl det tror jag bestämt!

(ps bilder kommer jag fixa senare.. typ när jag har skaffat en digitalkamera.. ;))

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-10-06 02:42

Hej!
Jag heter Bernt Jansson, är 42 år och jag är en galen rörfreak. Jag bygger mina grejor själv. Det har blivit en hel del mer eller mindre exotiska byggen de senaste åren, just nu håller jag på och bygger ett slutsteg. Det är ett OTL-slutsteg på cirka 2x140W.

Här är en bild på senaste bygget:

Bild

Det jag lyssnar på just nu är hembyggda högtalare med hembyggda banddiskanter, ett hembyggt Transcendent T8 OTL slutsteg på 2x90W, hembyggt Transcendent Grounded Grid försteg med Allen Wright RIAA. Skivspelaren är Thorens TD321 med Pickering XSV3000 pickup. CDn är en gammal omklockad Denon som jag använder som transport, DA-omvandlare är en kraftigt modifierad Qln. Jag har dessutom två hembyggda dipolbasar drivna av ett rörmonoblock (Theta power amplifier) Tuner Yamaha, kasettdäck Marantz.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-06 07:57

Ojojoj vad snyggt, Bernt! *impad* 8)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Pabo

Varför inte ett kunskapsregister?

Inläggav Pabo » 2003-10-06 07:58

Man skulle kunna tänka sig att göra ett kunskapsregister bland deltagarna på forumet.

Varje person får beskriva sina kunskaper med tre ord el. dyl. och sedan lägger man in kontaktinfo på den rubriken.

Jag tex hamnar på:

- Strömförsörjning
- Förstärkarteknik
- Klass-d

Jag ser helt klart en nytta med att kunna hitta en trevlig DIY-are som är duktig på akustik då man behöver den kunskapen för tex. sitt högtalarprojekt. Samtidigt kanske någon annan behöver hjälp med en switchad strömförsörjning.

Vad tror ni om det?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-06 10:49

Det är en intressant idé Pabo!

Dmitri och Chrille har ju velat ha ett diy-register där man man kan se vem som ha byggt vad och kontakt iformation så man kan utbyta kunskaper om just de byggena som personen i fråg har byggt.

Kanske kan dessa kombineras och kanske kan man lätt få in den infon på något sätt under dagens system?

En stickytråd på diy-delen?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2003-10-06 11:34

God Middag,

Kalle Rosenberg heter jag och har nyligen blivit medelålders. Jag bor i Göteborg och arbetar som systemutvecklare. Intresset för hifi har sakta men säkert byggts upp genom mitt intresse för aktiv musiklyssning. Som muskpundare letar man hela tiden efter starkare upplevelser och detta kräver att minsta detalj av den så delikata musiken återgers på ett rimligt korrekt sätt. Musiken är min vardagsventil för att släppa spänningar, aggressioner, känna glädje och sorg efter en slät dag på jobbet.
Man kan inte enbart fylla ett liv med musik så jag försöker så ofta jag kan känna att jag lever genom att umgås med naturen. En kär gammal lek som "inte nudda marken" idkar jag gärna i form av berg eller trädklättring. Då jag gillar fart men inte har något bilintresse så försöker jag ge utförsåkningen ett par veckor varje år. Det enda element som jag inte känner mig riktigt bekväm med är vattnet som jag tycker både är kallt och farligt.
Och... Ja... Jag älskar katter och har förmånen att ha en som inneboende och vän.
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2003-10-07 20:14

Tjo flöjt i lingonskogen,

Född 1970 och bor i Lidköping, jobbar som konstruktör på en firma med ca 50 anställda.

Intresset för musik har varit stort sedan tidiga tonåren då man upptäckte band som Duran Duran och Depeche Mode. Under senare delen av 80-talet blev det mycket synh så som Skinny Puppy, Laibach osv. Numer har man väl breddat musiksmaken en heldel men man försöker väl hålla sig ifrån den breda mittfåran.

Min första musikanläggning var en mobil sådan, när 18-årsdagen närmade sig hade jag och farsgubben renoverat en Volvo Duett och när man hade börjat jobba och fick lite egna inkomster tyckte jag att det skulle vara skoj med lite ljud i skåpet. Så helt plötsligt så förvandlades den praktiska skåpbilen till en något mindre praktisk sådan, när 3st Blaupunkt slutsteg och 2st 10” Alpine subbar trängdes med 6x9” Alpine bredbandshögtalare i bak. Var en ganska hyfsad anläggning i slutet av 80-talet, en speciell demofavorit var Dirty Diana (som har ett intro med mycket bas) med Michael Jackson.

Hemanläggningen består av (bilstereon ska numer väga så lite som möjligt):

Infinity Kappa 9.2ii (högtalare)
NAD 208 (slutsteg)
NAD 116 (förförstärkare)
Pioneer PDS 904 (CD)
NAD 6100 (bandspelare)
Ariston Q Deck II (skivspelare)
STAX SR-30 (lurar)
Och två NAD 6100 förstärkare som vilar för tillfället.

HiFi-intressetet vaknade till liv igen förra hösten när jag läste Morgan Andreassons artikel om akustik och så småningom hittade till hififorum. Där fanns ju en heldel matnyttigt vilket resulterade i två rejäla basabsorbenter från Svanå och några hemma gjorda bredbandsabsorbenter. Och helt plötsligt var det ett nöje igen med lyssnandet när man hade dämpat den starkaste rumsresonansen (den är väl inte helt borta ännu). Nästa åtgärd är nog att byta lyssningsled till ”längden” istället och kanske byta min Legato Link Pioneer mot något annat.

Detta virtuella pergament är komponerat av Magnus L
"It all seems so stupid
It makes me want to give up
But why should I give up
When it all seems so stupid" ; ML Gore

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2003-10-07 22:53

Dags att träda ur dunklet?

Mest intersserad av diy, heter Gunnar har familj och två katter varav en heter "skrutten". Lånade hans namn som nick...

Min hifi historia i korta drag.
Under sjuttiotalet så köpte min mamma en Radiola sterett 320 en metallicgrön läckerhet som min bror
tidigare ägt, denna ljudanläggning fick jag fritt nyttja. Ambiofoni utgång fanns och första "riktiga"
högtalarbygget var på G, målet var simulerad 4-kanals återgivning. Elementen köptes från Josty Kit,
basen var nog en Philips AD8067 (kan minnas fel här), diskanten AD0162 tror jag. Allt byggdes in
i en mycket för liten låda och föjldaktligen uteblev det förväntade bas trycket ghaaa... Varför förstod
jag inte just då. Mystiska ambiofoni effekter kunde noteras bl.a. när Commodores Brick House spelades,
året var 1977. Samma högtalare byggdes senare i en kamrats BMW och nu blev det tryck, året var nog
1978-1979, ryktet om denna bilstereo spreds över bygden. Då bilen såldes var det nog mest. ljudet
ur bilstereon som bidrog till affären (nu fabulerade jag kanske?).
Under början till mitten av 80-talet arbetade jag delvis med högtalarprovning hos en elektronik producent,
produkterna var Audio Pro B2-40, B2-50, B2-100, B4-200, A4-14 samt B2-07 som var en liten
subwoofer för bilen (först i sitt slag?).
A4-14 är väl den högtalare som jag lyssnat på flest gånger och hört oljudet i modden på mellanregistret
som fanns med på den tiden. Dessa element moterades givetvis ur och ersattes med välljudande ex.
Vid test av B4-200 minns jag oxå att rutorna skallrade 70 meter bort i andra änden av fabriken.

Naturligtvis blev man ägare av en hel del av dåtidens Audio Pro prylar, bland annat den legendariska
TA-150, troligen världens första mikroprocessorstyrda receiver. Även en klonad B4-200 (200 liters
basreflexsub med 4 st 8":are) har varit i min ägo. Jag minns när katten kröp in i basreflexröret, och
vägrade komma ut. Skrämma ut den ska väl gå bra, så jag började spela rätt så högt. Men i stället för
att komma ut kröp katten då in helt och försvann i högtalarens inre. Bara en sak återstod, att skruva isär
högtalaren och plocka ut den stackars kattungen.
Fram till 1993 användes b.la. Audio Pro prylar A4-14 samt TPA-150 (som var en TA-150 utan
slutsteg). Men helt plötsligt tog musik och ljud intresset slut. Kassetdäck, skivspelare och förstärkare bars
ut, högtalarna såldes och CD-spelaren lånades ut till min svåger.
År 2002 började jag känna suget av musik, ville helt enkelt göra en tripp tillbaks till 70-talet. Jag köpte
min brors gamla 70-tals stereo, en liten Technics receiver, toppmatat kasettdäck och en skivspelare.
Sedan började jag handla musik igen, bara 70-tal (men på CD denna gång). Högtalarna fick under den första
tiden bli ett par hemmabyggda monitorer ursprungligen byggda som datamonitorer. Elementen var
Audax AT100M0 och AW025M1. Diskanten (AW025M1) tyckte jag för övrigt lät mkt bra, men 4"
basarna var milt sagt under dimensionerade i mitt drygt 30 m2 stora lyssningsrum.
Dags att bygga ngt bättre..... (vilket jag redan gjort såklart!)

På gång just nu är iaf en fjärrstyrd pga2310 baserad förförstärkare jämte ett flerkanals slutsteg.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Zamn

Inläggav Zamn » 2003-10-09 00:52

Man är inte det man gör, utan det man lyssnar på, eller vad var det han sa i High Fidelity?

Lyssnar på:

johnny cash
jonathan richman
eric bibb
will oldham
the doors
mary gauthier
neil young
the stooges
tom waits
ryan adams

Lyssnar med:

edison 19i
black diamond
thorens 166 mkV
pioneer dvd
ixos kablar
sennheiser hd600

annars:

samlar/köper/säljer gamla tv-spel i massor
spelar tv-spel
är frilans-fotograf/foto-student
tycker mig veta allt om musik ;)

ett sista musik-tips: johnny cash - spiritual från andra skivan på american - unchained (för er som inte hört den alltså... ni andra vet redan !)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-13 14:16

Välkommen Zamn!

Heter du något också? på riktigt alltså.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Skall alla presentera sig eller?

Inläggav majjen04 » 2003-10-14 01:03

[quote="IngOehman"]Ämnet har jag snott från ett annat forum...

Nu vet jag ju inte om det redan förekommit en sådan här "vem är alla" tråd i detta forum. Isåfall får ni väl säga åt mig att sluta tramsa. Annars får ni gärna göra det motsatta och börja tramsa, det vill säga göra samma sak som jag i det nedanstående - berätta vilka ni är!

Det kan se ut såhär:

Hej och hallå!

EN (nästan helt ogenomtänkt) PRESENTATION
av Ing. Öhman

Hej allihop!

Heter Kenth och är 44 år "ung"?
Har pysslat med "tung" hifi sedan 17 års ålder, köpte då mina första rörförstärkare som var från Audio Researtch, samt ett par högtalare från Aucustic Allison One, samt en skivspelare från Transcriptor Skelton. Sedan har det bara rullat på.
Är väl lite av specialist på gamla Vinylskivspelare samt dess tillbehör som tonarmar och pickuper.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
andar

Inläggav andar » 2003-10-14 08:42

Hej

Jag heter Anders och är 22 år. Är bosatt i Linköping och besöker universitetet dagligen då jag pluggar mitt 3:e år på Industriell Ekonomi.
Just nu spelar anläggningen inte alls då jag väntar på en alldeles nybeställd cd..... :lol: :lol: . En Cayin CDT-15A

För övrigt består systemet av:
CD-spelare: Cayin CDT-15A (på G som sagt)
Försteg: Harmony Design PRE9
Slutsteg: Electrocompaniet 250 DMB (Helt underbart, kommer inte att bytas ut....)
Högtalare: Dynaudio Contour 1.3 Mk II
Högtalarkabel: Kimber Kable 8 TC
Interconnect: PAD0 "Aqueous"

Övriga intressen förutom lyssna på musik så spelar jag gärna själv Gitarr. Sedan kommer vi till ännu en stor passion, Multisport... En ruskigt jobbig men ack så rolig sport. Rundar även av mina dagar då och då med lite fallskärmshoppning 8) 8) 8) ...

Sammanfattning: Tycker om att ta det lugnt och lyssna/spela musik, men ibland slår det slint (lite väl ofta) och då ger jag mig på det mesta som har med extremsport att göra.

Det var jag, i korta drag

Anders

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-19 17:10

Kul med extremsport, så länge man inte slår ihjäl sig. Har planerat ett fallskärmshopp (nä, inte ett riktigt) en tid nu, men man vill ju ha bra väder och så...

Det måste vara en himla massa som som har presenterat sig ännu. Var inte blyga! :D

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2003-10-19 17:13

verkar vara många som sysslar med extremsport!
själv så klättrar jag.. det är väl inte så extremt men det går under extremsport iaf 8)
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-19 18:50

zorro skrev:verkar vara många som sysslar med extremsport!
själv så klättrar jag.. det är väl inte så extremt men det går under extremsport iaf 8)

Jomen jag klättrar oxå - så då är vi i alla fall två klättrare ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-19 22:28

Jag klättrar på väggarna ibland, räknas det :?: .. :lol:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2003-10-19 22:35

IngOehman Jag lovar att hoppa före dig om du vill upp och prova på fallskärmshopp, jag har nu genomfört 11st (håller på att ta certifikat) utan problem 8)
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-10-19 22:53

Jag kanske skall ta och presentera mig, jag har snokat runt här på forumet ett tag nu.

Jag heter Kristoffer och är 25 år. Bor i hjorthagen,stockholm, det är vid ropstens tunnelbana för er som inte vet vart det ligger :)
Läser Materialteknik på KTH på dagarna.

Jag har precis fått upp ögonen för hembio/2-kanalshifi och försöker att sätta ihop ett system på en students ekonomi, inte alltid så lätt.

Jag har nyligen införskaffat mig en H/K 5550, som jag hde tänkte att bygga upp en liten bioanläggning kring, för att sedan införskaffa för/slutsteg för lite trevlig 2kanalsmusik.

Jag lyssnar på all sortsmusik nästan, allt från trance till jazz.
senaste CD köpet var Antonio forcione ghetto paradise, en mycket bra CD.

Mina intressen varierar nästan med årstiderna :) jag har snöat in mig extra mycket på bla datorer/nätverk, styrketräning/kostlära och nu senast har jag fastnat för hembio/hifi.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi