Tobias skrev:Harryup skrev:JBL gör inte filtren själv och förmodligen inte förstärkaren heller, alltså behövs en underleverantör typ BSS och UREI och då kommer man lägga på sin marginal på dessa bitar också. Då dessa grejor inte är direkt billiga så blir det med påslag väldigt mycket pengar direkt. Sedan kommer distributören och butiken att lägga på sina pålägg och så moms på det. Många pengar blir det.
Så skall man matcha högtalarens kvalité i övrigt så kostar det skjortan när grejorna gått hela vägen.
JBL lär ju inte handla eventuella filter och slusteg till vanligt konsumentpris, de skulle ju köpa relativt stora kvantiteter direkt från fabrik, precis som jag antar att de gör med andra komponentinköp.
Nä, men det skall fraktas hit och dit. Personal utbildas. Lagerkostnader, broschyrer, garantier, reservdelar i många år.
Allt sådant och mer därtill som det står JBL på kommer dom att själva få ansvara för. Även om BSS skulle råka nu vara ett systerföretag just idag, men Harman gruppen kanske säljer dom imorgon. Därför kan inte JBL påräkna mer rabatter och mindre ansvar än vilket annat företag som helst över tiden. Dessutom kanske folk kan tåla ett BSS filter, men vilket slutsteg skall ingå när nu folk tycker så olika?
Knappast Urei i HIFI sammanhang.
Harryup skrev:Tobias:
Varför mindre dynamik? Menar du signalbrus förhållande eller transientegenskaper? Mer brus blir det ju, dock blir transientegenskaperna klart snabbare. "Bättre " ljudbild med realistisk storlek på alla instrument och röster blev det också. En mycket större närvarokänsla. Dock kör ju inte jag mina BSS 366T som bara aktivt filter så lite orättvist att jämföra så.
Jag menar att högtalarna får högre termisk kompression. Det händer efter slutstegen. Det alltså inte med BSS apparat att göra utan uppstår i högtalarna.
Vad menar du med att transientegenskaperna blir snabbare?
Du pratar om dina högtalare antar jag, vad är det för högtalare?
Har avlägsna släktingar till NN's grejor. Dvs Paradigm Servo-subbor, JBL2227 mellan 80-675Hz och däröver JBL2450 2" driver med Tractrixhorn.
Att det kanske finns termiska problem kan ju vara riktigt, men med dessa grejor som har en verkningsgrad på 100dB för 2227 och 112dB för 2450 så kommer det nog inte bli särskilt varmt i hemmiljö.
Problemen är säkert mycket större om man spelar med mer än en och annan Watt. Basarna tål 650W och driverna tål 250W.
Så NN lär ha liknande förhållande.
Och subborna mina har inga extra filter vilket ju normalt är fallet utan bara ett servosystem med en 400W.
Jo, hade enkla passiva filter först, sedan aktiva analoga filter, och därefter 2 olika digitalafilter. Det har hela tiden låtit bättre och bättre vartefter jag har bytt. Bl.a. så definitionen i stereobilden är extrem med dom digitala filtren. Folk tror att jag spelar med centern inkopplad på stereo eftersom allt ligger "still" oavsett ton. Ex ett instrument är realistiskt stort och inte som något "moln" beroende på ton.
Och transientsvaret är bättre då man kan ställa in tidsfördröjning och fas steglöst i filtret.