Skulle du vilja komma till Hifi-vägs ände?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Att komma till Hifi-vägs ände skulle vara:

Tråkigt
26
25%
Jättebra
57
56%
Frågan är ointressant
12
12%
Jag vet inte
7
7%

Antal röster : 102

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-23 14:51

För min egen del tycker jag att tekniken bakom är jättekul dvs högtalare/apparater,testa lite/renovera osv...

Hade jag bara varit intresserad av film/musik och inte brytt mig om apparaterna så hade jag hängt på ett sånt forum i stället :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-23 16:48

För egen del skulle det betyda att jag är gammal, Livet har passerat och jag ligger nerbäddad i jorden.. Även om jag skulle uppskatta att komma till den punkt i livet där jag känner mig helt nöjd med hur min anläggning presterar, Så har jag ju inte hunnit provat allt i hela världen, Alltså kan det finnas något jag gillar mycket bättre, Men inte har upptäckt ännu..

Typ...
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2011-01-23 16:59

subjektivisten skrev:Självklart, har svårt att se varför jag inte skulle vilja det. Jag är ju inte intresserad av apparaterna utan av musiken och filmen.

Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106. :D
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2011-01-23 17:17

celef skrev:jag skulle vilja ha en anläggning som följde mitt humör, ibland vill jag ha ett fett ljud, ibland stort, ibland intimt, ibland hårt, ibland mjukt, ibland naturligt, ibland processat, och så vidare, en anläggning som anpassade sig per automatik eller tankekraft till mitt humör vore väldigt praktiskt, så det vill jag gärna ha

Hmm... rätt bra ide faktiskt. Men det låter som en dyr ide när man koppla anläggningen till hjärnan. Men vem vet. Du kanske fick en glimt av framtiden nu.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-23 22:43

nadifierad skrev:Det är vägen som är målet! :)

Jag trodde målet var att lyssna på musik ;)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-23 22:46

subjektivisten skrev:
nadifierad skrev:Det är vägen som är målet! :)

Jag trodde målet var att lyssna på musik ;)

Det är bara ett nödvändigt ont för att kunna använda anläggningen. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-23 22:46

subjektivisten skrev:Jag trodde målet var att lyssna på musik ;)

Det verkar som det är du och jag som står ensamma i den ringhörnan.
http://www.youtube.com/watch?v=tRHS7zqqRgc
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-23 22:52

Nattlorden skrev:

Skönt om det inte är fler som lurar sig själva. Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-23 22:55

KarlXII skrev:Skönt om det inte är fler som lurar sig själva. Bild

Det är alltid ensamt i täten. :mrgreen:

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Skulle du vilja komma till Hifi-vägs ände?

Inläggav MichaelG » 2011-01-24 00:03

Strmbrg skrev:Nå,
Hur tror du att du skulle uppleva en situation där det "inte längre går att få till det bättre"?

Men, så har jag det. :D Alltså - det är säkert möjligt att det skulle kunna bli ytterligare litet bättre, men det är inget jag bryr mig om eller eftersträvar. Jag är jättenöjd och njuter i fulla drag när jag lyssnar på musik och vare sig saknar, eller retar mig på något vad gäller återgivningen.

Jag var nästan där för några år sedan, men jag kunde inte riktigt spela så starkt jag ville alltid. Men det kan jag nu. :)

Hälsn. Michael

Ps. Och det är inte det minsta tråkigt! Det var mycket tråkigare när det inte lät som det skulle. Eller när jag inte kunde spela så starkt jag ville.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-24 07:45

MichaelG skrev:
Hur tror du att du skulle uppleva en situation där det "inte längre går att få till det bättre"?

Men, så har jag det. :D Alltså - det är säkert möjligt att det skulle kunna bli ytterligare litet bättre, men det är inget jag bryr mig om eller eftersträvar. Jag är jättenöjd och njuter i fulla drag när jag lyssnar på musik och vare sig saknar, eller retar mig på något vad gäller återgivningen.

Jag var nästan där för några år sedan, men jag kunde inte riktigt spela så starkt jag ville alltid. Men det kan jag nu. :)

Hälsn. Michael

Ps. Och det är inte det minsta tråkigt! Det var mycket tråkigare när det inte lät som det skulle. Eller när jag inte kunde spela så starkt jag ville.

Stämmer ganska bra även på mig.

Med reservation för nå't ryck med en liten säkring, en liten flytt av böckerna eller ett infall att plocka fram en matta från förrådet och lägga på heltäcken.
Det kan väl vara exempel på vad som händer på "materialsidan" under ett år.

Det kan naturligtvis bli bättre - men saknar egentligen inget.

Det går inte att spela "hur högt som helst" - men det går att spela så högt jag önskar.

Så, vad har man här att göra?
8O

Inte så himla mycket mer än att älta om hur nöjd man är.
:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 09:19

Eller byta skivtips...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-24 09:27

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Men du har kvar ditt hifi-intresse? Och är rent teoretiskt intresserad av hur saker kan bli ännu bättre? Även om du själv är nöjd med det du har, s.a.s.

Det är kanske skillnad på "jag är nöjd" och "jag måste nöja mig för det går inte att få bättre" :)

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-01-24 09:56

Strmbrg skrev:Jo, det kanske är en utopisk tanke.

Stämmer bra det, Strmbrg! :)

Edit: För att travestera Churchill: "Det här är inte slutet, det är inte heller början på slutet, men det är troligen slutet på början."

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-01-24 10:10

Nattlorden skrev:

Jag är inte förvånad över det, snarare gäller min förvåning att ni ids hänga på hifi-inriktade forum trots att ni säger er vara färdiga på tekniksidan och bara vill lyssna på musik.
Då kan ni väl hålla er till musik och skivtips-forumen och låta bli att fälla spydiga kommentarer till oss som som har ett genuint teknikintresse i symbios med muikintresset.
Jag har slutat vara spydig mot dem som egentligen bara är intresserade av ljudteknik men inte av musiklyssning för musikens skull. De får gärna spendera alla sina pengar på prylar utan att jag lägger mig i det.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 10:14

Det finns en social aspekt i det hela också... men lämnar väl inte ett forum man häckat på i 7-8 år bara för att man lyckats få till grejorna bra nog?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-24 10:32

Hifi-intressets olika faser:

1. Behovsfasen
2. Utredningsfasen
3. Implementationsfasen
4. Frustrationsfasen
5. Iterationsfasen
6. Teorifasen
7. Vadihelvetesysslarjagmedfasen
8. Frälsningsfasen
9. Missionsfasen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-24 10:35

phloam skrev:Hifi-intressets olika faser:

1. Behovsfasen
2. Utredningsfasen
3. Implementationsfasen
4. Frustrationsfasen
5. Iterationsfasen
6. Teorifasen
8. Frälsningsfasen
9. Missionsfasen

:mrgreen:

10. Nädetstämdetydligenintehellervafangörjagnudåfasen. 8O

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-24 10:50

10. Passionsfasen 8)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 11:09

phloam skrev:Hifi-intressets olika faser:

1. Behovsfasen
2. Utredningsfasen
3. Implementationsfasen
4. Frustrationsfasen
5. Iterationsfasen
6. Teorifasen
8. Frälsningsfasen
9. Missionsfasen

Tycker du det stämmer? Min bild av det hela ser snarare ut så här:

1. Implementationsfasen
2. Frustrationsfasen
3. Iterationsfasen (GOTO 1) || Vadihelvetesysslarjagmedfasen
4. Utredningsfasen
5. Teorifasen
6. Behovsfasen
7. Slutimplementationsfasen

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-24 12:01

lennartj skrev:Jag är inte förvånad över det, snarare gäller min förvåning att ni ids hänga på hifi-inriktade forum trots att ni säger er vara färdiga på tekniksidan och bara vill lyssna på musik.
Då kan ni väl hålla er till musik och skivtips-forumen och låta bli att fälla spydiga kommentarer till oss som som har ett genuint teknikintresse i symbios med muikintresset.
Jag har slutat vara spydig mot dem som egentligen bara är intresserade av ljudteknik men inte av musiklyssning för musikens skull. De får gärna spendera alla sina pengar på prylar utan att jag lägger mig i det.

Humor, så du har slutat vara spydig MEN lyckas i samma inlägg snacka skit om oss att vi är spydiga mm. Självinsikt noll ser jag.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-24 12:06

Det finns nog ingen vägs ände så frågan är utopisk. Men till slut når man den gräns då man tycker att den lilla ytterligare förfining man kan uppnå inte är värt priset. Då förlorar man litegrann det specifika HiFi-intresset och ägnar sig åt musiken i stället. Och det var väl det allt var till för, eller?

Jag valde alternativet ointressant.

Fast lite intressant är det ju.

Användarvisningsbild
MrLeng

Inläggav MrLeng » 2011-01-24 12:30

Jag tycker att familjesituationen spelar roll också. Har man familj har man inte allt för mycket tid att lägga på hobbyn (om man bryr sig om familjen). Sen tycker jag att åldern spelar en viss roll också. När man blir mer mogen så avtar det en del. Därför är det för min del skönast att vara klar med anläggningen och bara lyssna, titta och njuta av bild och ljud.

Användarvisningsbild
lennartj

Spydig - ja!

Inläggav lennartj » 2011-01-24 13:52

subjektivisten skrev:
lennartj skrev:Jag är inte förvånad över det, snarare gäller min förvåning att ni ids hänga på hifi-inriktade forum trots att ni säger er vara färdiga på tekniksidan och bara vill lyssna på musik.
Då kan ni väl hålla er till musik och skivtips-forumen och låta bli att fälla spydiga kommentarer till oss som som har ett genuint teknikintresse i symbios med musikintresset.

Humor, så du har slutat vara spydig MEN lyckas i samma inlägg snacka skit om oss att vi är spydiga mm. Självinsikt noll ser jag.

Nej, jag har inte slutat att vara spydig i alla lägen, var sak (eller varje ämne) har sin plats, tycker jag, man det håller uppenbarligen inte alla med om. Kanhända missar jag själv ibland när jag reagerar alltför starkt på något 8O, jag - liksom de flesta andra - lyckas inte göra allting rätt.
Jag sade bara att jag slutat vara spydig mot dem som bara är intresserade av ljudteknik. 8) De har häcklats av många, inklusive mig :oops: men på forum som detta tycker jag att man har all rätt att nörda in sig i tekniken utan att kritiseras för det.

Däremot skulle jag bli sur om jag under skivtips rekommenderat en inspelning och någon tekniknörd kritiserar mitt val för att han anser att den ljudtekniskt inte är tillräckligt bra. Jag kan ofta ha överseende med den tekniska kvaliteten på en inspelning om den musikaliskt är av högsta klass.
Senast redigerad av lennartj 2011-01-24 14:01, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Kom igen

Inläggav lennartj » 2011-01-24 13:56

MrLeng skrev:Jag tycker att familjesituationen spelar roll också. Har man familj har man inte allt för mycket tid att lägga på hobbyn (om man bryr sig om familjen). Sen tycker jag att åldern spelar en viss roll också. När man blir mer mogen så avtar det en del. Därför är det för min del skönast att vara klar med anläggningen och bara lyssna, titta och njuta av bild och ljud.

Under en period i livet är det nog bäst så för många, men kom igen när du är 55+. Det var ungefär då jag gick igång på nytt med hifi.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Spydig - ja!

Inläggav subjektivisten » 2011-01-24 14:08

lennartj skrev:Jag sade bara att jag slutat vara spydig mot dem som bara är intresserade av ljudteknik. 8) De har häcklats av många, inklusive mig :oops: men på forum som detta tycker jag att man har all rätt att nörda in sig i tekniken utan att kritiseras för det.

Och vad är det som säger att jag och nattis inte är det? Det är väl snarare så att vi är extremt intresserad av det eftersom vi båda (av det jag kan läsa av nattis inlägg) är intresserad av verklig ljudteknik och inte placebo-teknik.
Sen har inte han eller jag sagt vi är klara men att målet är att bli klar, iaf för min del.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-24 14:33

Nattlorden skrev:

Man behöver väl inte hifi för att lyssna på musik? Musiklyssnandet har inte med trådfrågan att göra.

Inte heller om man är nöjd för egen del - man kan vara intresserad av utvecklingen inom området i stort, utan att själv behöva ligga i frontlinjen.

Ett generellt intresse för hifi är enligt mig grundat i bl.a. det faktum att tekniska lösningar alltid kan förbättras/förfinas. Försvinner den motivationen - vad finns kvar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 14:36

phloam skrev:Man behöver väl inte hifi för att lyssna på musik? Musiklyssnandet har inte med trådfrågan att göra.

Om hifi är högtrovärdig musikåtergivning så behövs ganska solklart musiken. "hifi" betyder inte stereoprylar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-24 15:10

Nu vände du på vad jag sade; inte vad musiken behövs till (hifi) utan att hifi inte är nödvändig för musiken.

M.a.o; Hifi är högvärdig ljudåtergivning och betyder stereoprylar :D

Snälla, åt mig slippa dra en gång till hur musikintresse är fristående från hifi-intresse :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-24 15:13

phloam skrev:Snälla, åt mig slippa dra en gång till hur musikintresse är fristående från hifi-intresse :)

Ja, det känns som vi hört den här debatten tidigare. Känns ganska meningslöst att köra den igen, jag tror inte att någon ändrade åsikt förra gången...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi