Vilken högtalare tycker ni har imponerat mest i basen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-01 15:57

Ett par pyttesmå Wharfedale Diamond (länge sen, tidig modell). Kompisen log lite när jag undrade var han hade subwoofern nånstans = 8O :D

En vacker dag ska jag fixa drömanläggningen då; ett par aktiva Diamond Plus och en portabel CD-spelare :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-02-01 16:16

zapanasta skrev:Japp,odelade fullregisterhögtalare som ni tycker spelat imponerande förhållande till storlek :)

Då säger jag faktiskt QLN Artec 1600. De är drygt 160 cm höga och går nästan ner till 20 Hz och spelar tack vare sin konstruktion nästan helt utan basresonanser trots att de spelar i en betongbunker. Jag var helt inställd på problem i basen (eftersom jag haft det med alla mindre högtalare jag provat). Så döm om min förvåning när problemen uteblev och allt som presenterades var en ren, tight och välintegrerad bas. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-02-01 16:17

phloam skrev:Ett par pyttesmå Wharfedale Diamond (länge sen, tidig modell). Kompisen log lite när jag undrade var han hade subwoofern nånstans = 8O :D

En vacker dag ska jag fixa drömanläggningen då; ett par aktiva Diamond Plus och en portabel CD-spelare :)

Sådana hade jag också, först de vanliga och sedan "Super Diamond III" som hade riktigt träfaner (körsbärsträ). Verkligen imponerande (och välintegrerad) bas för så små högtalare, de är ju verkligen pyttesmå. I längden är det iofs. rätt mycket av de lägre registren man missar med Diamond, det är liksom inget tryck i basen, även om man hör den. Riktigt roliga små högtalare, dock. Att koppla dem till ett 200-wattsslutsteg kan vara riktigt roligt, de har inget emot mycket effekt. Generation 1-3 tycker jag är mest tilltalande, sedan blev de lite plastiga - och större.

http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/oldewor ... d1985.html

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-02-01 19:53

Som .1-högtalare så är Bremen-basarna fantastiska. :)

Annars piP och Proac Respons (2?)-kloner (minns inte modellen) men polaren har ett par och dom spelar mycket fin bas. Tror det är Scan Speak 8535 i dem.
Senast redigerad av m_persson79 2011-02-01 19:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2011-02-01 19:56

Magnepan Tympani 1D drivet av Hafler XL600 (500W i Maggies 4 Ohm) i min relativt stora lägenhet i slutet av 80-talet.
Tog lång tid innan jag hörde något som matchade det.

Har tyvärr aldrig hört Megatrend men skulle gärna vilja.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-01 20:39

Imponerat mest och fullregister:

piP
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-02-01 21:28

Japp, piP som etta, pK som mycket god tvåa och sedan mina pi60s om man räknar fullregister i paritet med storleken. Annars finns det mycket att välja på om man går in på delade system.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-01 21:39

Ursäkta mitt tjat och att jag är liksom part i målet, men jag har inte hört någon högtalare som tilltalar mig mer än mina MG1.6.

Det gäller alltså inte minst beträffande hur de återger bas på ett i mitt tycke mycket realistiskt vis.
Jag syftar naturligtvis varken på bastryck eller djupbas, utan på just realismupplevelsen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-01 21:53

Jag har inte hört bättre basljud än mitt eget än!
Kanske för att jag trivs så bra hemma!? :D
Edit: Jag har inte så många Hifisnubbar i grannskapet, så det finns inget att jämföra med, häromkring :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-01 22:18

sprudel skrev:Imponerat mest och fullregister:

piP

Tja, ställer man dem på golvet, så blir det ju golvare. :wink:
Men jag antar att man har större förväntningar på ett par riktiga golvare.
Den som vet mest, tror minst.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-01 22:41

Jag plussar på Ragnwald ånyo.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-02-01 22:58

sportbilsentusiasten skrev:Är det verkligen ingen förutom mig som hört Megatrend?
För då skulle ni väl svara som jag, Megatrend :!:

Högt, hårt, rappt, tydligt och galet bra tryck.

Förstår att marknaden är ytterst liten för dylika tingestar, då man sällan ser talare i den storleksklassen men hade man inte familj så...

Det är länge sedan, men jag har också lyssnat på Megatrend ! Vansinnig dynamik !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

lordnilsson

Inläggav lordnilsson » 2011-02-01 23:24

sportbilsentusiasten skrev:Är det verkligen ingen förutom mig som hört Megatrend?
För då skulle ni väl svara som jag, Megatrend :!:

Högt, hårt, rappt, tydligt och galet bra tryck.

Förstår att marknaden är ytterst liten för dylika tingestar, då man sällan ser talare i den storleksklassen men hade man inte familj så...

Jodå, det finns fler som har hört dem.
Vilket tryck, renhet mm snacka om stort ljud.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-01 23:50

om jag ska nämna fullregisterhögtalare, som det tydligen handlade om :? , så har jag de bästa basminnena från Mina CerwinVega 12" i bakladdade horn, och även ett par VS15 som jag nästan fick limma fast i golvet, för att de skulle stanna kvar vid pådrag :D . Inte världens bästa basljud, kanske, men fy saticken vad det piskade på 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2011-02-02 00:05

lyssnade på stockholmsmässan för nårra år sedan på en högtalare...
azt 11 tror jag den hette
fan va bra den lät
11 l stativare
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-02-02 00:31

BellsnWhistles skrev:Magnepan Tympani 1D drivet av Hafler XL600 (500W i Maggies 4 Ohm) i min relativt stora lägenhet i slutet av 80-talet.

Har inte hört Tympani sedan tidigt 80-tal men de hade en fantastiskt bra bas.... som jag minns det :wink:. Magneplanarerna, och då speciellt 3.6 och 20.1, har en fantastiskt artikulerad och resonansfri bas men inte det bastryck som jag kommer ihåg att Tympani hade.... men ljudminnet är ju kort :)
Megatrend har jag hört låta allt från fantastiskt till rent uselt.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-02-02 02:40

Panelguy skrev:

Vet du möjligen om det var originalsystem eller om de var moddade? Anledningen till frågan är att det har cirkulerat ett par, ombyggda av ägaren själv, med mindre lyckat resultat för att uttrycka sig diplomatiskt... :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-02 03:18

pi60s hos Ingvar, mums säger jag. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2011-02-02 08:20

Jag har alltid varit lite svag för JBL L150 när det gäller basåtergivning. Låter för det mesta rakt, rent och snyggt och går dessutom att spela riktigt starkt utan att kompromissa med dessa egenskaper. Den är iofs bestyckad med 2 12 tummare varav en slav...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-02 08:20

Ragnwald skrev:
sprudel skrev:Imponerat mest och fullregister:

piP

Tja, ställer man dem på golvet, så blir det ju golvare. :wink:
Men jag antar att man har större förväntningar på ett par riktiga golvare.

Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar?
Stativare kan väl vara fullregister, alltså att användas utan separata bashögtalare. Som jag ser det alltså.
Min piP anades vid svep vid 26Hz och spelade riktigt bra vid 29-30Hz, det är inte alla golvare som klarar det, och samtidigt att spela tydligt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-02 08:23

Förresten!
Jonas pi60 i hans nya ljudrum är nog det bästa i basväg jag hört av icke-delade system.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-02 10:24

Kritiken mot pip/pk är nog att det är ju inga högtalare som går att dra på nåt vidare med..

Har inte hört pip men däremot pk har jag haft här, jättebra så länge inte man börjar vrida på för mkt.Hur pip beter sig vet jag inte men nån speciellt stor skillnad på den fronten tror jag ju inte att det är.

Behövs ju inte speciellt mkt för att bottna ett par så små högtalare,så min slutsats är att i ett stort vardagsrum blir man begränsad med så små högtalare.

Mina qrs lådor är rena basmonstren i jämförelse,går att spela 20db högre med dom än med ett par pk i mitt vardagsrum.Mvh....

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-02 10:47

StefanL skrev:Amphion Helium 510 imponerade på mig sett till storleken.

+1 Det är min favorit i klassen "småhögtalare". Imponerade stort på förra mässan. Det är högtalare jag kommer att äga någon gång i framtiden.
En annan höjdare är Mupps. Förhållandet mellan storlek, pris och prestanda gör dessa till ett mästerverk.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-02 10:48

Panelguy skrev:
BellsnWhistles skrev:Magnepan Tympani 1D drivet av Hafler XL600 (500W i Maggies 4 Ohm) i min relativt stora lägenhet i slutet av 80-talet.

Har inte hört Tympani sedan tidigt 80-tal men de hade en fantastiskt bra bas.... som jag minns det :wink:. Magneplanarerna, och då speciellt 3.6 och 20.1, har en fantastiskt artikulerad och resonansfri bas men inte det bastryck som jag kommer ihåg att Tympani hade.... men ljudminnet är ju kort :)

Tympani står sig inte mot pi60 i IÖ's källare (eller om det nu var pi60s?). Mina gamla Tympani Bass Speakers hade möjligen ett snäpp bättre bas och mellanregister än I-D och inte lika bred mun, speciellt inte efter min slakt av dem. Lite imponerande kunde en symfoniorkester spelades t.ex. Stravinskij's Eldfågeln vara... På något vis återgavs bastrumman på ett realistiskt sätt. En bekant hade MG-II och de var inte alls lika "bredbandiga". Vet inte hur dagens MG-1.7 eller de nya 3.7 klarar sig men det har betydligt mindre membranareal till förfogande och borde jobba lite "i motvind". Har länge funderat på att få mina Tympani i spelbart skick men det är mycket pill och helst vill man förbättra dem på samma gång.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-02-02 10:57

zapanasta skrev:Kritiken mot pip/pk är nog att det är ju inga högtalare som går att dra på nåt vidare med..

Har inte hört pip men däremot pk har jag haft här, jättebra så länge inte man börjar vrida på för mkt.Hur pip beter sig vet jag inte men nån speciellt stor skillnad på den fronten tror jag ju inte att det är.

Behövs ju inte speciellt mkt för att bottna ett par så små högtalare,så min slutsats är att i ett stort vardagsrum blir man begränsad med så små högtalare.

Mina qrs lådor är rena basmonstren i jämförelse,går att spela 20db högre med dom än med ett par pk i mitt vardagsrum.Mvh....

Håller med om att piP och pK är "för klena" för att kunna spela så starkt man/jag vill i basområdet (under 100 Hz). Det tycker jag om pi60 också. Jag tror inte dina qrs kan spela starkare än pi60, således är de också för klena. Det är för att gå runt detta problemet som man kompletterar med basmoduler och kör delat system istället. Då märker man att både piP och pK klarar sig rätt långt som toppar. pi60 blir lite overkill, för mig, som toppar. Nya i6 är därför väldigt intressant. :)

Har också noterat att ljudtryckskraven skiljer sig ganska markant från person till person (och rum till rum). Somliga klarar sig alldeles utmärkt med piP/pK som fullregister och det blir i så fall ett väldigt smutt högtalarsystem.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-02 11:14

niclas skrev..
Håller med om att piP och pK är "för klena" för att kunna spela så starkt man/jag vill i basområdet (under 100 Hz). Det tycker jag om pi60 också. Jag tror inte dina qrs kan spela starkare än pi60, således är de också för klena. Det är för att gå runt detta problemet som man kompletterar med basmoduler och kör delat system istället. Då märker man att både piP och pK klarar sig rätt långt som toppar. pi60 blir lite overkill, för mig, som toppar. Nya i6 är därför väldigt intressant.

Har också noterat att ljudtryckskraven skiljer sig ganska markant från person till person (och rum till rum). Somliga klarar sig alldeles utmärkt med piP/pK som fullregister och det blir i så fall ett väldigt smutt högtalarsystem.

Ja ljudtryckskraven varierar väldigt :)

För min egen del så klarar jag mig utmärkt med mina högtalare,spelar aldrig så högt så dom storknar..

Men faktum är att dom går att damma på så pass med så man nästan inte vill va inne i rummet om man vill.

Om dom kan spela värre/högre än pi60 har jag ingen aning om,men dom räcker åt mig :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-02 11:27

Får nog erkänna att när jag tänker på imponerande bas, så är ljudtryckskapacitet hyffsat långt ned på min lista.... djup, renhet och dynamik imponerar mer på mig än att jag kan blåsa av tupén...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-02 11:29

Nattlorden skrev:Får nog erkänna att när jag tänker på imponerande bas, så är ljudtryckskapacitet hyffsat långt ned på min lista.... djup, renhet och dynamik imponerar mer på mig än att jag kan blåsa av tupén...

Om jag får välja vill jag helst ha både och :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-02 11:36

Ja båda delarna vill man ju helst ha och det tycker jag mina klarar bra, en högtalare som kan spela jättehögt men låter som entonigt bröl är inte roligt :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-02 11:39

2-ch skrev:Om jag får välja vill jag helst ha både och :wink:

Då blir det stort och dyrt och utanför trådens ämne (delat system). :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi