En vacker dag ska jag fixa drömanläggningen då; ett par aktiva Diamond Plus och en portabel CD-spelare
Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Japp,odelade fullregisterhögtalare som ni tycker spelat imponerande förhållande till storlek
phloam skrev:Ett par pyttesmå Wharfedale Diamond (länge sen, tidig modell). Kompisen log lite när jag undrade var han hade subwoofern nånstans =![]()
En vacker dag ska jag fixa drömanläggningen då; ett par aktiva Diamond Plus och en portabel CD-spelare
sportbilsentusiasten skrev:Är det verkligen ingen förutom mig som hört Megatrend?
För då skulle ni väl svara som jag, Megatrend![]()
Högt, hårt, rappt, tydligt och galet bra tryck.
Förstår att marknaden är ytterst liten för dylika tingestar, då man sällan ser talare i den storleksklassen men hade man inte familj så...
sportbilsentusiasten skrev:Är det verkligen ingen förutom mig som hört Megatrend?
För då skulle ni väl svara som jag, Megatrend![]()
Högt, hårt, rappt, tydligt och galet bra tryck.
Förstår att marknaden är ytterst liten för dylika tingestar, då man sällan ser talare i den storleksklassen men hade man inte familj så...
BellsnWhistles skrev:Magnepan Tympani 1D drivet av Hafler XL600 (500W i Maggies 4 Ohm) i min relativt stora lägenhet i slutet av 80-talet.
Tog lång tid innan jag hörde något som matchade det.
Har tyvärr aldrig hört Megatrend men skulle gärna vilja.
Panelguy skrev:
Megatrend har jag hört låta allt från fantastiskt till rent uselt.
Ragnwald skrev:sprudel skrev:Imponerat mest och fullregister:
piP
Tja, ställer man dem på golvet, så blir det ju golvare.
Men jag antar att man har större förväntningar på ett par riktiga golvare.
StefanL skrev:Amphion Helium 510 imponerade på mig sett till storleken.
Panelguy skrev:BellsnWhistles skrev:Magnepan Tympani 1D drivet av Hafler XL600 (500W i Maggies 4 Ohm) i min relativt stora lägenhet i slutet av 80-talet.
Tog lång tid innan jag hörde något som matchade det.
Har tyvärr aldrig hört Megatrend men skulle gärna vilja.
Har inte hört Tympani sedan tidigt 80-tal men de hade en fantastiskt bra bas.... som jag minns det. Magneplanarerna, och då speciellt 3.6 och 20.1, har en fantastiskt artikulerad och resonansfri bas men inte det bastryck som jag kommer ihåg att Tympani hade.... men ljudminnet är ju kort
![]()
Megatrend har jag hört låta allt från fantastiskt till rent uselt.
zapanasta skrev:Kritiken mot pip/pk är nog att det är ju inga högtalare som går att dra på nåt vidare med..
Har inte hört pip men däremot pk har jag haft här, jättebra så länge inte man börjar vrida på för mkt.Hur pip beter sig vet jag inte men nån speciellt stor skillnad på den fronten tror jag ju inte att det är.
Behövs ju inte speciellt mkt för att bottna ett par så små högtalare,så min slutsats är att i ett stort vardagsrum blir man begränsad med så små högtalare.
Mina qrs lådor är rena basmonstren i jämförelse,går att spela 20db högre med dom än med ett par pk i mitt vardagsrum.Mvh....
Håller med om att piP och pK är "för klena" för att kunna spela så starkt man/jag vill i basområdet (under 100 Hz). Det tycker jag om pi60 också. Jag tror inte dina qrs kan spela starkare än pi60, således är de också för klena. Det är för att gå runt detta problemet som man kompletterar med basmoduler och kör delat system istället. Då märker man att både piP och pK klarar sig rätt långt som toppar. pi60 blir lite overkill, för mig, som toppar. Nya i6 är därför väldigt intressant.
Har också noterat att ljudtryckskraven skiljer sig ganska markant från person till person (och rum till rum). Somliga klarar sig alldeles utmärkt med piP/pK som fullregister och det blir i så fall ett väldigt smutt högtalarsystem.
Nattlorden skrev:Får nog erkänna att när jag tänker på imponerande bas, så är ljudtryckskapacitet hyffsat långt ned på min lista.... djup, renhet och dynamik imponerar mer på mig än att jag kan blåsa av tupén...
2-ch skrev:Om jag får välja vill jag helst ha både och
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster