Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Det kan ju finnas de därute som inser att debatten inte kommer att leda någonstans förutom till uppmaningar om blindtest?
KarlXII skrev:subjektivisten skrev:Poängen med tråden är att dessa personer som ständigt klagar på CD formatet, att det inte är tillräckligt, kunde ge tips på dessa inspelningar som vida överstiger formatets begränsningar. Men inga förslag kommer och det är lite intressant.
Sen delar jag Nattis fråga om vem som ska spela dessa inspelningar.
Det kan ju finnas de därute som inser att debatten inte kommer att leda någonstans förutom till uppmaningar om blindtest?
subjektivisten skrev:Annars vore det väldigt enkelt att ta fram alla inspelningar med 100+ dB dynamikomfång.
Ragnwald skrev:RogerGustavsson skrev:15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
Är det sånt jäkla liv i en tyst inspelningsstudio, kan det ju inte bli mycket till dynamik på inspelningarna. Eller skulle det stått Tysk inspelningsstudio?
Nattlorden skrev:Och med tanke på att bakgrundsbruset här på jobb ligger på c:a 45dB så skulle mycket drunkna på sådana inspelningar även om jag tog ur max ur anläggningen...
RogerGustavsson skrev:Det fokuseras mycket på den digitala dynamiken, bitar hit och dit. I verkligheten sätter man väl en gräns redan i den analoga änden? Jag tänker på att mikrofonerna har ett brusgolv och att dynamiken upp till den nivå som registreras kan sätta en gräns för inspelningens dynamik. Även med riktigt lågbrusiga mikrofoner kan det bli svårt med att få en praktisk dynamik om 96 dB i det ledet, åtminstone om man gör en inspelning av akustiskt framförd lågmäld musik. Olika inspelningstekniker gör väl också sitt? En ren tvåkanalsstereo utan mixning ger möjlighet till en stor dynamik av sig självt. Flera kanaler som mixas höjer väl brusninvån? Fyra till två spår höjer väl bruset med 6 dB? 24 till 2 kan väl ge rätt avsevärd brushöjning? Ska sedan spåren behandlas på något sätt blir det kanske ytterligare reduceringar av brus/dynamik? Ett färdigt fonogram av "normal sort" misstänker jag har långt ifrån 96 dB i tillgänglig dynamik. Några fonogram ger i varje fall en indikation av hög praktisk dynamik, när man hör rumsljud och så. Andra kan vara helt döda som de vore gjorda i ett vakum. Antar att det kan bero på flitigt användande av noise gates.
A_Lindberg skrev:Brusnivån från mina mikrofonförstärkare av märket RME som brukar anses vara tämligen högkvalitativa ligger på -107 dB RMS, ca. 18 bitar signal-brusnivå alltså. Detta utan att ens ha kopplat in någon mikrofon och än mindre dragit upp förstärkningen. Max gain utan mikrofon inkopplad ger -75 dB RMS i brusnivå och normal gain vid tvåkanalsinspelning ca. -98 dB.
Sedan läggs dither till för att maskera kvantiseringsdistorsion innan ev. bitreducering för slutformatet.
Värt att påpeka är alltså att ett dynamiskt omfång större än 96 dB (=16 bitar) går att åstadkomma på CD förutsatt att lågbrusig elektronik har använts vid inspelning samt att dither används korrekt.
prolinn skrev:
Jag bevistat ett antal jämförelser där högupplöst material jämförts med nedgraderade kopior och det har inte varit svårt att höra att nedsampling och komprimering (även förlustfri) påverkar musiken negativt.
MichaelG skrev:Jag har försökt hänga med litet i de trådar som handlar om CD-formatets tillräcklighet. Jag är fullt medveten om att jag inte förstått allt - och kanske inte ens tillräckligt.
Men jag har emellertid uppfattat det som att CD-formatet (16/44) inte alltid räcker till vid inspelning av olika skäl. Det blir åtminstone enklare och ofta billigare med större marginaler. Vid avspelning erbjuder dock i praktiken inte formatet några begränsningar.
Hälsn. Michael
Nattlorden skrev:Varför kunde man inte valt 24bits/88.2kHz t.ex.?
Nattlorden skrev:Skall man nedsampla, så samplar man helst med en multipel av den.... all konvertering riskerar introducera fel.... Ändrar man både bitdjup OCH samplingsfrekvens samtidigt blir problemet större.
Varför kunde man inte valt 24bits/88.2kHz t.ex.?
philip skrev:Jag har hört att det är en myt (multipeln). Nu kommer jag inte kunna tillgodogöra mig ett tekniskt svar men förklara gärna ändå.
Nattlorden skrev:philip skrev:Jag har hört att det är en myt (multipeln). Nu kommer jag inte kunna tillgodogöra mig ett tekniskt svar men förklara gärna ändå.
Det är det inte. Däremot bör det teorestiskt sätt gå att nedsampla bra, men nu kommer praktiken i vägen...
prolinn skrev:Att verkligheten inte går att fånga med dryga 90 dB dynami (CD-systemet) är väl tämligen självklart.
Enkom den mänsliga hörseln har ju ett dynamikomfång (skillnaden mellan den svagaste uppfattbara signalen och den starkaste signalen inna man riskerar hörselskador) på ca. 120 dB. Att det finns betydligt starkare ljud i vår omgivning är också klart, om än en aning obehagligt. Hur svaga ljud som finns kan man ju fundera över...
patjoh skrev:Men om 16/44.1 inte "räcker till" vid inspelning, men vid uppspelning, men ändå samplas en 24/94 inspelning ned till 16/44.1. Är det inte bättra att spela in 24/96 tex och spela upp den i 24/96?
Nattlorden skrev:Skall man nedsampla, så samplar man helst med en multipel av den.... all konvertering riskerar introducera fel....
Ändrar man både bitdjup OCH samplingsfrekvens samtidigt blir problemet större.
Varför kunde man inte valt 24bits/88.2kHz t.ex.?
Nattlorden skrev:philip skrev:Jag har hört att det är en myt (multipeln). Nu kommer jag inte kunna tillgodogöra mig ett tekniskt svar men förklara gärna ändå.
Det är det inte. Däremot bör det teorestiskt sätt gå att nedsampla bra, men nu kommer praktiken i vägen...
Piotr skrev:patjoh skrev:Men om 16/44.1 inte "räcker till" vid inspelning, men vid uppspelning, men ändå samplas en 24/94 inspelning ned till 16/44.1. Är det inte bättra att spela in 24/96 tex och spela upp den i 24/96?
Bättre på vilket sätt?
Bättre för nagelbitande audiofilers nattsömn eller bättre för ljudkvalitén?
/Peter
Piotr skrev:Kan du ge ett exempel på hur och när "praktiken kommer i vägen"?
Nattlorden skrev:Piotr skrev:Kan du ge ett exempel på hur och när "praktiken kommer i vägen"?
Sätt dig själv ned med papper och penna och räkna om vilka samples du behöver för att D/A-omvandlas till samma vågform.
Kan man i princip bara kasta vartannat sample blir det enklare
(i praktiken kollar man naturligtvis på detta värde också vid omkodningen från 24 till 16 bits).
Naturligtvis är det inget omöjligt att göra det bra även om man har en dimension till att förändra, men man riskerar att tappa noggrannhet. I princip borde man kika på hela låten och beräkna vilken av de möjligt omkodningarna som innebär minst avvikelser - detta vet jag inte om någon gör över huvud taget.
Piotr skrev:Varför skulle jag sätta mig med papper och penna?
Kan man i princip bara kasta vartannat sample blir det enklare
(i praktiken kollar man naturligtvis på detta värde också vid omkodningen från 24 till 16 bits).
Vad för dimension pratar du om nu?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster