JTarnstrom skrev:phloam skrev:Kunde inte låta bli att dra lite paralleller till hifi när jag såg spelreklam på tv - ju bättre grafik, desto mer sitter man och kollar på den istället för spelet i sig. Eller, trots bättre grafik så är det ändå uppenbart vilka begränsningar den har. Sen tänker man tillbaks på Police Quest och Raptor och hur man köpte det rakt av. Vad gör vi för fel? När kommer magin? Är der förväntningarna som behöver skruvas ner...?
Ibland behöver man lämna något åt fantasin, som det brukar heta. Minns fortfarande Civilization när det kom. På ett plan har väl spelet blivit bättre i och med de senaste versionerna men inte f-n ger det mig samma upplevelse.
Kanske ligger en del av tillfredställelsen i att låta hjärnan få jobba lite mer. Idag ska allt vara serverat. Kanske låg en del av de musikaliska upplevelser vi hade när vi var unga i att vi satt och lyssnade på anläggningar som var långt ifrån hifi. Kanske fick våra hjärnor arbeta mer, lägga till och dra ifrån, för att bringa klarhet i det vi lyssnade på så att våra belöningssystem började spruta sköna kemikalier omkring sig i hjärnan, jag vet inte.
Det ligger någonting i det där. Jag lyssnade mycket på kassettband som jag
spelat in på hos kompisar, eller som jag fått av mina föräldrar. Det var ju
långt ifrån en hifi-upplevelse i lilla "stereon" jag hade på rummet.
Eller min freestyle!